2005-04-17, 21:34
Medlem
Ballonggrevens avatar
Chili con Carne grs p knn och efter vad som finns hemma.

Mitt basrecept r s hr:
Bryn ntfrs i olja i stekjrn, krydda med chilipulver och/eller mexikansk kryddblandning. Hll ver i stor gryta, grna gjutjrn, spd p med krossade/passerade tomater efterhand. Lt hela tiden vtska koka bort innan du fyller p med mer tomater, p detta stt koncentrerar du smaken och fr rtt konsistens (inget mjl!!!). Tillstt bnor av olika slag (kidneybnor, stora vita, sm vita osv. Finns mnga olika att vlja p som ger olika konsistens och smak). Smakstt/salta med oxbuljongtrningar. Tillstt majskorn fr tuggmotstnd och stma. Ev finhackad jalapeo. Puttra lnge och smaka av med jmna mellanrm fr att justera smaken.

BSTA TIPSET: Gr grytan mustigare och fantastiskt god genom att tillstta kakaopulver(100% mrk). Ger ett otroligt lyft!

Gott tillbehr: Mosa mogen avocado med "turkyoughurt", salta. Klicka i vid servering. Extra gott nr grytan r extra het.
Serveras med gott brd och en iskall Corona Extra.
Citera
2005-04-17, 21:38
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Serveras med gott brd och en iskall Corona Extra.

Oj, jag som inte trodde Corona passade till nnting, kanske fr att jag r en sn dr verjklig typ som anser att en god l ska ha en vl markerad beska.

Blev faktiskt intresserad att testa detta nu fr att se om det fungerar...
Citera
2005-04-17, 21:40
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Oj, jag som inte trodde Corona passade till nnting, kanske fr att jag r en sn dr verjklig typ som anser att en god l ska ha en vl markerad beska.

Blev faktiskt intresserad att testa detta nu fr att se om det fungerar...

Vl markerad beska funkar inte srskilt vl med kryddstark mat. Det finns en perfekt l fr varje tillflle.
Citera
2005-04-17, 22:07
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Vl markerad beska funkar inte srskilt vl med kryddstark mat. Det finns en perfekt l fr varje tillflle.

Det r riktigt, och drav min vilja att testa Corona till detta, egentligen r vl ett icke-kolsyrat mineralvatten eller varfr inte kranvatten det bsta till rejlt kryddstarkt, dock r jag ingen fan av verkryddad at dr man inte knner smaken av rvarorna, d kan man lika grna ta ra habaneros om man pallar det...

Vet vissa som fredrar vetel till kryddstarkt, men denna ltyp har av ngon anledning aldrig fallit mig i smaken...
Citera
2005-04-18, 09:31
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
Min chili con carne r mycket poppis, jag gr fljande:

Frser ntfrs typ 900g och finhackad vitlk i lite olja i en stor gryta,
hller p ett par brukar stora vita bnor, minst en tetra krossade tomater smaksatt med chili, 1-2 psar tacokryddmix, en rejl skvtt Heinz chiliss fr stmans skull och s i med ngra matskedar mrk oxfond.
Lter det hela koka ihop till trevlig konsistens, och brjar smaka av med rd chili p tub, tabasco, grovmalen svartpeppar och salt.
Lter koka i en liten stund till och tar sedan av plattan. Klart.

Serveras i sklar tillsammans med tjocka skivor baguette som sprayats med en blandning av pressad vitlk och olivolja och sedan rostats i ugnen.

Denna chili blir riktigt tjock och matig, men om man vill ha det nnu extremare,
s kan man hlla ned en burk rda linser ocks, r bde dekorativt och gott.

Vill inte vara nn besserwisser, jag vet att du utklassar mig i kket, men jag mste ppeka att det lter som overkill att hlla i chiliss "fr stmans skull" nr man redan vrkt i tv psar tacokryddmix, som bestr till strsta delen av socker!
Citera
2005-04-18, 09:42
Medlem
von Schmerzs avatar
von Schmerz lagar sin chili con carne s hr:

Kvllen innan bltlgger jag 2dl Kidneybnor och 2dl Blackeyebnor i separa byttor. Lt st minst tolv timmar.

Dagen efter kokar upp ett par liter vatten och brjar med att hlla i Kidneybnorna eftersom de har lngtst koktid. Efter en halvtimme lgger jag i blackeyebnorna och lter dem koka en halvtimme till. Totalt en timmes koktid.

Sen frser jag ntfrs, lk, vitlk och paprikakrydda i en gryta. Nr kttet r klart fyller jag p med bnorna, tv tetror krossade tomater (grna ICAs chilikryddade), en halvliter kttbuljong och ett halvdussin hackade chilifrukter (vanliga rda, har svrt att hitta roligare sorter dr jag bor). Lt allt koka tills bnorna r mjuka och aptitliga, ca en halvtimme till en timme.

tes med vitt grovt brd och ngon ljus lager.
Citera
2005-04-18, 10:03
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Vill inte vara nn besserwisser, jag vet att du utklassar mig i kket, men jag mste ppeka att det lter som overkill att hlla i chiliss "fr stmans skull" nr man redan vrkt i tv psar tacokryddmix, som bestr till strsta delen av socker!

Men skillnaden r att tacockryddan inte smakar s stt,
oavsett sockerinnehll.
Drfr tillstter jag ngot som r riktigt stt och samtidigt ger en extra touch av chili.
Detta r ju inte hlsomat (ven om man skulle kunna modifiera receptet att bli sdant.),
s d behver jag knappast akta mig fr sockermngden.
Citera
2005-04-19, 17:00
Bannlyst
Tillagade chili con carne till pojkvnnen fr ett tag sen, mycket uppskattat. Anvnde vita bnor i tomatss, i recepten jag lste stod det att bnorna inte skulle vara i lnge alls. Detta fr att undvika trsmak och torrhet.
Men jag tyckte bnorna var ganska hrda nr jag t, lt dem bara ligga i ungefr 5 minuter.
Var det fr kort tid? Eller hade de redan blivit "triga". Svrt fr er att avgra kanske, men vad tror ni?
Citera
2005-04-19, 18:57
Medlem
Arons avatar
hade i lite kryddor ?

mat smakar skit utan kryddor
Citera
2005-04-19, 19:06
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Inte fljer man recept nr man gr chili con carne. En krydda man inte fr missa r dock spiskummin! Glm inte buljong heller. Jag rekommenderar mrk oxbuljong.
Citera
2005-04-20, 01:56
Medlem
curdmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squarbe
Tillagade chili con carne till pojkvnnen fr ett tag sen, mycket uppskattat. Anvnde vita bnor i tomatss, i recepten jag lste stod det att bnorna inte skulle vara i lnge alls. Detta fr att undvika trsmak och torrhet.
Men jag tyckte bnorna var ganska hrda nr jag t, lt dem bara ligga i ungefr 5 minuter.
Var det fr kort tid? Eller hade de redan blivit "triga". Svrt fr er att avgra kanske, men vad tror ni?

Vita bnor i tomatss ska bara vrmas, aldrig kokas!
Hll i bnorna precis innan serveringen och rr om s r det tillrckligt.
Har med tomatssen att gra tror jag. Ex potatis som kokas i tomatss blir hrd p ytan.
Citera
2005-04-20, 18:04
Medlem
shredders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nacho
Det hoppkok p kttfrs och vita bnor i tomatss p burk som brukar kallas chili con carne har ju ifrgasatts av knnare i jakten p den kta chilin. Texasjournalisten Francis X Tolbert, som forskade i saken p 60-talet, tog fram ett underbart recept som han kallade "North Texas Red" och som i Sverige introducerades med stor succ 1988 av dvarande Expressenjournalisten Erik Hrnfeldt under namnet "Chili utan tjafs". Hr r receptet:

http://www.hornfeldt.se/chili.html

Bra dr! Alla som drar upp Tolberts recept p chili r mina idoler.

Jag lagade faktiskt just detta recept fr en par tre veckor sen med ett par polare. Det var bland det godaste jag har tit! (tror jag, det blev en hel del alkohol ocks )

Det r precis som han sger:

"kta chili lagar man nmligen p hela kttbitar och rtt lagad ska den
vara just vad namnet chili con carne antyder: rdpeppar med en
viss tillsats av ktt."

En liten (stor) samling med massor med chilirecept hittar du dessutom HR

Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem