2012-11-21, 19:27
Medlem
Riiikards avatar
Hejsan!

Nu är det så att jag bor på ett ställe där jag har tillgång till stora platser privata/inhängnade att "leka med bilen" med!

Jag undrar vad som händer om Farbror Blå kommer och tar mig om jag åker in och tankar bilen (dvs allmän väg) med dessa "tre O'en"?

Om jag köper en gammal bil som ej är skattad eller besiktad, är det ett måste att skriva på papper och ställa på den om ägaren avsäger sin bil (dvs jag köper den)?
Eller går det att bara hämta den så att säga?

Tack!
Citera
2012-11-21, 19:54
Medlem
Goldmanns avatar
Du får inte köra en oskattad oförsäkrad bil med körförbud på allmän väg. Om Polisen tar dig blir det j*vligt dyrt ffa om du inte har försäkring. Sen böter på det och mankemang med körkortet.
Trafikförsäkring - rel billigt
Skatt - rel billigt
Besiktning - problem på en gammal bil.
Men om du kör på ett icke allmän väg och hämtar soppa i en dunk är det ok.
Citera
2012-11-21, 20:10
Medlem
lillaliljas avatar
Lättaste och billigaste borde ju vara att skaffa dunkar och åka och tanka med en annan bil. Du har väl körkort?
Citera
2012-11-21, 20:17
Medlem
Riiikards avatar
Okok! Jao har körkort ofc!

Om jag köper en gammal skit på någons bakgård (har spanat in en, tänker fråga eventuellt) så hur gör vi med ägarbyte? Man måste skriva på papper o skit eller? Även fast den varken är besiktad eller skattad?
Citera
2012-11-21, 21:16
Medlem
Newarks avatar
du verkar vara ett barn som inte vet något om bilar...
Citera
2012-11-21, 22:10
Medlem
Wabbans avatar
Herregud. Oavsett om den är skattad&bes eller inte så är det ändå ett fordon som man måste stå som ägare på om du hade tänkt överta den. Ställ av skiten om den inte redan är det och lek bäst fan du vill på dina inhägnade områden.
Citera
2012-11-21, 22:12
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Okok! Jao har körkort ofc!

Om jag köper en gammal skit på någons bakgård (har spanat in en, tänker fråga eventuellt) så hur gör vi med ägarbyte? Man måste skriva på papper o skit eller? Även fast den varken är besiktad eller skattad?
För att bilen ska reggas på dig måste ni skriva papper.
Är säljaren en idiot o går mad på att inte skicka in så kan du köra hur mkt du vill på allmän väg o köra ifrån polisen utan att åka dit.
Det är reggad ägare de kommer gå på i så fall.
Du kan köpa en avställd bil o fortsätta ha den avställd om du vill. Men skicka in ägarbytet.
Citera
2012-11-21, 22:16
Medlem
Jag vill inte moralpredika .. Men att köra oförsäkrat är ganska dumt. Om det mot förmodan händer något kan nog det bli problem, att köra obesktigat är av allt jag läst och upplevt ganska ofarligt. Det är väl inget jättejobba åka till macken och tanka ett par jeepdunkar och sen bara hälla över?
Citera
2012-11-22, 00:43
Medlem
8xxSeriess avatar
Trådar i ämnet finns

https://www.flashback.org/t1122296
https://www.flashback.org/t1820535

ibland kan det dock vara billigare att betala böterna än att besiktiga och skatta bilen. Körde själv länge med min mercedes diesel (skatt ca 7000kr) dock var den försäkrad. Till sist blev jag stannad dock. 1500 i böter har jag för mig.
Citera
2012-11-22, 00:45
Medlem
Men alltså kan man ställa på en bil utan att skatta den? Trodde att skatten krävdes in på något sätt om man ställde på en bil.
Citera
2012-11-22, 01:09
Medlem
Omtanksams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Men alltså kan man ställa på en bil utan att skatta den? Trodde att skatten krävdes in på något sätt om man ställde på en bil.
Man kan inte ställa på den om den oförsäkrad, inte via nätet i alla fall.
Citera
2012-11-22, 01:17
Medlem
tintin-s avatar
Jag har kört en nyare bil oskattad, oförsäkrad och obesiktigad i 2 år. Kör med den varje dag. Har stoppats av terrorister (polisen) en gång för ungefär 5 månader sedan. Visade endast mitt yrkescertifikat (bilmekaniker) och sade att det var en provkörning på gång. Terroristen (polisen) sa åt mig att rulla vidare. Det roliga var att det var söndag eftermiddag. Idiot till statlig terrorist...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in