2012-11-22, 01:49
Medlem
Kyiwvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Du får inte köra en oskattad oförsäkrad bil med körförbud på allmän väg. Om Polisen tar dig blir det j*vligt dyrt ffa om du inte har försäkring. Sen böter på det och mankemang med körkortet.
Trafikförsäkring - rel billigt
Skatt - rel billigt
Besiktning - problem på en gammal bil.
Men om du kör på ett icke allmän väg och hämtar soppa i en dunk är det ok.
Nonsens. 1500 spänn gick det på för en av mina mannar. Betydligt billigare än trafikförsäkring.
Citera
2012-11-22, 10:17
Medlem
Vi hade en obes/avställd/oförsäkrad bil till en filminspelning för ett par år sen, och lyckades dra till oss polisen. De konstaterade 3x1500kr i böter, men vi fick rabatt ned till 1500kr mot intygan om att bilen skulle köras raka vägen hem och inget mer.
Citera
2012-11-22, 10:34
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riiikard
Hejsan!

Nu är det så att jag bor på ett ställe där jag har tillgång till stora platser privata/inhängnade att "leka med bilen" med!

Jag undrar vad som händer om Farbror Blå kommer och tar mig om jag åker in och tankar bilen (dvs allmän väg) med dessa "tre O'en"?

Om jag köper en gammal bil som ej är skattad eller besiktad, är det ett måste att skriva på papper och ställa på den om ägaren avsäger sin bil (dvs jag köper den)?
Eller går det att bara hämta den så att säga?

Tack!

Om du köper en bil och skriver på ägerbyte, dvs att bilen sedan står registrerad på dig, så kan du räkna med att Trafikförsäkringsföreningen kommer att jaga dig om du inte har någon försäkring. Det kostar 100 kr per dag att inte ha en försäkring på bilen. 3000 kr per månad alltså. Om bilen är avställd behöver du inte betala nån försäkring.
Citera
2012-11-22, 11:50
Medlem
Försäkrta bara, sen är du alltid på väg till besiktning. Borgarna har ju fixat det med massor av sena drive-in stationer, och du får välja vilken, går bra med en i ystad om du bor i haparanda, bara du har trafikförsäkring.
Citera
2012-11-22, 11:55
Medlem
Sommargays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om du köper en bil och skriver på ägerbyte, dvs att bilen sedan står registrerad på dig, så kan du räkna med att Trafikförsäkringsföreningen kommer att jaga dig om du inte har någon försäkring. Det kostar 100 kr per dag att inte ha en försäkring på bilen. 3000 kr per månad alltså. Om bilen är avställd behöver du inte betala nån försäkring.

Var nån skön lirare i tv3:s lyxfällan som ägt 30-40 vrakbilar, haft ALLA påställda och ingen försäkrad. TFF:s nota tickade upp till typ 1.5 miljon. Skuldsanering och 5 år existensminimum pga. att han var för lat för att lägga nån timma på att ställa av bilarna
Citera
2012-11-22, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyiwvi
Nonsens. 1500 spänn gick det på för en av mina mannar. Betydligt billigare än trafikförsäkring.

Är inte det för att köra bara obesiktigat?
Citera
2012-12-03, 01:55
Medlem
jojobantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Jag har kört en nyare bil oskattad, oförsäkrad och obesiktigad i 2 år. Kör med den varje dag. Har stoppats av terrorister (polisen) en gång för ungefär 5 månader sedan. Visade endast mitt yrkescertifikat (bilmekaniker) och sade att det var en provkörning på gång. Terroristen (polisen) sa åt mig att rulla vidare. Det roliga var att det var söndag eftermiddag. Idiot till statlig terrorist...

Avställd med andra ord?

Har funderat på att skaffa en SUV och bara köra, eventuellt skaffa målvakt.. En äldre Porsche cayenne är väl kanske lite för rolig att åka bakom och kolla upp? Ngn bra idé på mindre iögonenfallande kärra med 400 häst som polizei inte bryr sig om..
Citera
2012-12-03, 02:23
Medlem
jojobantas avatar
http://www.realtid.se/ArticlePages/201002/18/20100218193419_Realtid619/20100218193419_Realtid619.dbp.asp

orkar man läsa så får man reda på allt här. Framförallt att om du kör utan trafikförsäkring och orsakar en skada så täcker inte försäkringen inte kostnader för andra parts skador (den du kört på, exempelvis en fotgängare som blir svårt skadad och behöver vård eller en trashad 911 som du får betala skadorna på.

Endast en serbisk mafioso eller dylik kör oförsäkrad enligt mig?

Vad gäller avställd bil så fungerar det enligt följande: när du startar din trafikförsäkring, enkelt och blixtsnabbt via din telefon, så går en signal till trafikverket som då skickar ut skattefakturan.

Ska man köra med AVSTÄLLD bil så riskerar man alltså en jävla ekonomisk smäll om man krockar.

Köra obesiktat går väl som sagt om man hela tiden är "på väg till" besiktningen.

Så bara att leta upp en målvakt till sin bil, farsan börjar bli till åren, han får nog försäkra hästkrafterna åt mig på landsbygden
Citera
2013-11-15, 10:00
Medlem
Bumpar upp denna tråd istället för att skapa en ny.
Ska köpa en bil idag eller imorgon. För tillfället är den obesitigad, avställd och oförsäkrad.
Min tanke är att ta bussen dit den står, köpa den och därefter köra hem den (har redan kollat på den saknar bara pengar).
Rutten är ca 2 mil i södra Stockholm (i princip från ena änden av söderledstunneln till andra).

Vad skulle ni rekommendera mig att göra?
Det jag tänkte är helt enkelt att ringa Länsförsäkringar där jag har min nuvarande bil och säga att dom ska försäkra denna bil på mig bara under dagen då jag ska åka och besiktiga den.

Eller ska jag skita i det helt?

Edit: ska säga att jag ska besiktiga den, självklart ska jag bara hem. Måste fixa med den lite först.
Senast redigerad av Stepdub 2013-11-15 kl. 10:02.
Citera
2013-11-16, 22:04
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepdub
Bumpar upp denna tråd istället för att skapa en ny.
Ska köpa en bil idag eller imorgon. För tillfället är den obesitigad, avställd och oförsäkrad.
Min tanke är att ta bussen dit den står, köpa den och därefter köra hem den (har redan kollat på den saknar bara pengar).
Rutten är ca 2 mil i södra Stockholm (i princip från ena änden av söderledstunneln till andra).

Vad skulle ni rekommendera mig att göra?
Det jag tänkte är helt enkelt att ringa Länsförsäkringar där jag har min nuvarande bil och säga att dom ska försäkra denna bil på mig bara under dagen då jag ska åka och besiktiga den.

Eller ska jag skita i det helt?

Edit: ska säga att jag ska besiktiga den, självklart ska jag bara hem. Måste fixa med den lite först.

Du ska åka från A till B bara? Klart du ska köra hem bilen bara, risken att du skulle bli stoppad på den sträckan är så liten att den är försumbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in