2012-11-26, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Världens fem lyckligaste land (Gallup, 2010) är:

Danmark,
Sverige,
Kanada,
Australien,
Finland.

Samtliga länder ligger antagligen förhållandevis högt upp på jämställdhetsskalan. Grundtesen är alltså direkt felaktig. Den svenska vita kvinnan (och mannen) mår förhållandevis bra. Egentligen är det bara två grupper som sticker ut. Unga kvinnor och män. I övrigt verkar folk gilla sina liv.

Kan ju också vara så enkelt att ökat bestämmande gör det enklare att lämna ett dåligt förhållande. Och om mannen har en lydig slav hemma, varför göra sig av med den?

En bra början, men du måste kontrollera för andra faktorer.
Citera
2012-11-26, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
En bra början, men du måste kontrollera för andra faktorer.

Varför måste jag det? Jag har i det ena fallet påvisat en direkt felaktighet i frågeställningen (premissen att den svenska vita kvinnan mår dåligt är falsk) och i det andra fallet föreslagit en alternativ förklaring som inte kräver att jämlikhet i förhållanden producerar olycka. I inget dera fall ser jag någon anledning att kontrollera för andra faktorer. Hade jag likt TS hävdat ett givet samband, och använt data för att stödja min tes - absolut. Men gör jag verkligen det? Inte om du frågar mig i alla fall.
Citera
2012-11-26, 03:46
Medlem
Citat:
Varför måste jag det? Jag har i det ena fallet påvisat en direkt felaktighet i frågeställningen (premissen att den svenska vita kvinnan mår dåligt är falsk) och i det andra fallet föreslagit en alternativ förklaring som inte kräver att jämlikhet i förhållanden producerar olycka. I inget dera fall ser jag någon anledning att kontrollera för andra faktorer. Hade jag likt TS hävdat ett givet samband, och använt data för att stödja min tes - absolut. Men gör jag verkligen det? Inte om du frågar mig i alla fall.

sant.
Citera
2012-11-26, 05:20
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Jag är tillräckligt gammal för att kunnat urskilja några mönster:
Parförhållanden där kvinnan bestämmer leder till skillsmässa.
Parförhållanden där mannen bestämmer håller livet ut.

Ni kan redan nu titta er omkring i er bekantskapskrets och göra en förutsägelse baserat på denna tes. Återkom sedan om 30år.

Tillägg:

Parförhållanden där båda parter inte bott tillsammans innan giftemål håller bättre än andra.
Citera
2012-11-26, 05:23
Medlem
Stiffnippless avatar
[quote=adina]
Citat:
Ursprungligen postat av bilknugen
nej det är inte en trams tråd!
belägg du ser väll hur kvinnorna springer runt som yra höns och ligger med 10-20 tals killar innan dom fyllt 25.

Killarna springer väl också omkring som yra tuppar och ligger med en 10-20 tjejer innan de fyllt 25 år, annars hade väl tjejerna hitta några killar? Är det inte ett problem för tjejer att killarna springer runt som yra tuppar på samma sätt?

Det är normalt att killar gör det, inte kvinnor. Kvinnor bevisar inte graden av attraktion genom att ligga runt, vilket är precis vad killar måste göra.
Citera
2012-11-26, 05:33
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Världens fem lyckligaste land (Gallup, 2010) är:

Danmark,
Sverige,
Kanada,
Australien,
Finland.

Samtliga länder ligger antagligen förhållandevis högt upp på jämställdhetsskalan. Grundtesen är alltså direkt felaktig. Den svenska vita kvinnan (och mannen) mår förhållandevis bra. Egentligen är det bara två grupper som sticker ut. Unga kvinnor och män. I övrigt verkar folk gilla sina liv.

Kan ju också vara så enkelt att ökat bestämmande gör det enklare att lämna ett dåligt förhållande. Och om mannen har en lydig slav hemma, varför göra sig av med den?

Sätter man graden av jämställdhet i proportion till skilsmässofrekvens så korrelerar de väl. Ju högre nivå av jämställdhet desto fler skilsmässor.

Jämställdhet är en politisk konstruktion som saknar all form av logik som varken tar hänsyn till biologiska faktorer eller varje människas unikhet. Den främsta anledningen till att skilsmässofrekvens samt jämställdhet korrelerar är att en jämställd man (för det är aldrig en kvinna) inte är attraktiv eller manlig i den kvinnliga motpartens ögon vilket är en av evidenskedjorna mot att biologi har högre prioritet än sociala konstruktioner.

Varför sticker unga män och kvinnor ut? För att de hjärntvättats sedan barnsben av dagis/förskolor/feministiska föräldrar vilket den äldre generationen sluppit. För dem är inte jämställdhet ett krav eftersom de inte växt upp med flumskolan.
Citera
2012-11-26, 07:47
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Sätter man graden av jämställdhet i proportion till skilsmässofrekvens så korrelerar de väl. Ju högre nivå av jämställdhet desto fler skilsmässor.

Jämställdhet är en politisk konstruktion som saknar all form av logik som varken tar hänsyn till biologiska faktorer eller varje människas unikhet. Den främsta anledningen till att skilsmässofrekvens samt jämställdhet korrelerar är att en jämställd man (för det är aldrig en kvinna) inte är attraktiv eller manlig i den kvinnliga motpartens ögon vilket är en av evidenskedjorna mot att biologi har högre prioritet än sociala konstruktioner.

Varför sticker unga män och kvinnor ut? För att de hjärntvättats sedan barnsben av dagis/förskolor/feministiska föräldrar vilket den äldre generationen sluppit. För dem är inte jämställdhet ett krav eftersom de inte växt upp med flumskolan.

Skilsmässor behöver inte vara något negativt. Om relationen inte fungerar kan det ibland vara bättre för alla inblandade, även barnen, om man går skilda vägar. Jag tycker att man ska vara försiktig med vem man skaffar familj med och jag tycker också att det kan vara värt att stanna kvar och försöka reparera en relation som inte fungerar särskilt bra, men i vissa fall går det inte. Om t.ex. en eller båda parter är våldsam(ma) eller en eller båda parter inte har känslor för varandra längre kan det bli ganska hemskt för alla om man fortsätter ändå.
Jag vet inte om det ens ligger i människans natur att vara helt monogam.
Citera
2012-11-26, 12:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aldrigihelvete
Men vänta nu är du rätt person att prata om att gråta ut på flashback med snart 30000 inlägg så måste du vara unik när det gäller den biten så låt bli stenbumlingarna som sagt vad.
Jaa, för just gråta ut är ju absolut det som är signifikant för mina inlägg ..

Vi säger så ..

Citat:
För övrigt tror jag att den svenska kvinnan mår förträffligt med tanke på dom stenhårda pungsparkar som hela tiden ges till den svenske feminiserade androgyne mannen dock så finns det många undantag som lekande lätt sveper undan diverse fula tjuvnyp. En del av dom finns här på flashback och tro mig vi finns där ute i verkliga livet med.
Jag är enig med i att den svenska kvinnan sannolikt mår förhållandevis bra sett mot hur kvinnor mår på många andra håll i världen har det.

Det är dock synd att du känner dig angripen i din roll som man och att du uppenbarligen uppfattar dig själv som feminiserad och androgyn. Jag tror få kvinnor delar den uppfattningen om den svenska mannen. De flesta "tjuvnypen" delas väl dessutom ut till stofilerna som försöker leva kvar i det förgångna och gnatar om "riktiga" kvinnor och inbillar sig att män står över kvinnor.

Citat:
Feminism= en konspiration av en sådan omfattning att alla tidigare liknande äventyr i mänsklighetens historia förefaller obetydliga.
Feminism - återställer balansen.
Citera
2012-11-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Ifrågasatte jag påståendet? Jag gav en alternativ förklaring. En förklaring som inte kräver ökad olycka.

Citat:
Varje människas unikhet tar man väl inte direkt ansvar för genom att kategoriskt dela in människor och människoroller efter kön heller. Eller hur? Ska jag tro din tes får du dessutom visa någon typ av stöd för den. Tills du gör det ser jag ingen anledning att välja din hypotes framför alternativhypotesen. Bortsett från att det är genusvetenskap hade vi kunnat titta på Glenn Strömbergs avhandling på ämnet. Men GV är ju ovetenskapligt, så det går ju inte. Kan dock annars inte se av sammanfattningen att det finns något stöd för din hypotes där. Så det kanske är lika bra!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5324029

Citat:

När började flumskolan? Var borde vi hitta den magiska gränsen där personer födda det ena året mår bra, och de som är födda året efter mår katastrofalt.
Citera
2012-11-26, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bilknugen
först så mår självklart inte alla svenska vita kvinnor dåligt, men en stor del av dem gör det,

det beror på ett flertal faktorer,

1. ni har sedan barnsben blivit lurade att allt ska vara jämnställt att ni kan göra samma saker som en man och att det är något fel på könsrollerna

2.En kvinna vill egentligen inte bestämma över sin man men har sedan barnsben blivit lurad att allt ska vara jämställt, och tror därmed att hon faktiskt kan ta besluten i familjen

3.dom svenska vita männen har själva sedan barnsben lärt sig att allt ska vara jämnställt och att man ska behandla kvinnor och män lika. detta gör att kvinnorna inte får känna sig som kvinnor och dom blir självklart deprimerade

4. den svenske vite mannen har i flera deccenier fått i sig mängder av det könshormonstörande ämnet bisfenol , vilket har gjort att männen blivit veka och detta gör kvinnan deprimerad,

5. dom har ochså blivit ilurade att man ska vänta med att skaffa familj, att "karriären är viktigare"
att festa och resa är viktigare än att skaffa barn, men att skaffa barn är det vi är skapta för.

6.

en kvinna vill egentligen inte bestämma, hon vill bli bestämd över, en kvinna och en man är skapta för att passa varandra inte bara kroppsligt utan ochså psykiskt, kvinnans roll är att följa mannen,
och när en kvinna hittar rätt man som hon vill följa och som är ett bra familjehuvud då mår kvinnan bra.

en kvinna behöver EN MAN som besämmer över dom, tar dom svåra besluten, och skyddar henne, försörjer henne på alla vis

en man behöver sin kvinna eller sina kvinnor

utan en kvinna finns ingen mening för en man att leva, och utan en man finns ingen mening för en kvinna att leva,

den svenske vite mannen har självklart ochså blivit lurad, han tror att skaffa barn är det värsta som kan hända honom, när det egentligen är det enda sanna syftet med livet,
Källa?
Citera
2012-11-26, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Skilsmässor behöver inte vara något negativt. Om relationen inte fungerar kan det ibland vara bättre för alla inblandade, även barnen, om man går skilda vägar. Jag tycker att man ska vara försiktig med vem man skaffar familj med och jag tycker också att det kan vara värt att stanna kvar och försöka reparera en relation som inte fungerar särskilt bra, men i vissa fall går det inte. Om t.ex. en eller båda parter är våldsam(ma) eller en eller båda parter inte har känslor för varandra längre kan det bli ganska hemskt för alla om man fortsätter ändå.
Jag vet inte om det ens ligger i människans natur att vara helt monogam.

Måste nog hålla med dig här. Kvinnor som tar ut skilsmässa ser det knappast som negativt. Det är mannen som är den som blir frånskild utan att vilja det som är den som är i alla fall tillfälligt olycklig och är därför den som mår dåligt. För de flesta går det väl över och man börjar må bra igen så småningom.

En skilsmässa är mest negativt för den som inte vill skiljas. Det är väl ändå enkel logik.

Studier visar också att barn mår bättre om föräldrarna skilt sig om de inte äktenskapet fungerar.

Är det inte flest män som tar livet av sig?
Citera
2012-11-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cedrick
Måste nog hålla med dig här. Kvinnor som tar ut skilsmässa ser det knappast som negativt. Det är mannen som är den som blir frånskild utan att vilja det som är den som är i alla fall tillfälligt olycklig och är därför den som mår dåligt. För de flesta går det väl över och man börjar må bra igen så småningom.

En skilsmässa är mest negativt för den som inte vill skiljas. Det är väl ändå enkel logik.

Studier visar också att barn mår bättre om föräldrarna skilt sig om de inte äktenskapet fungerar.

Är det inte flest män som tar livet av sig?

Även här mestadels unga män. Svår koppling till giftermål och skilsmässa med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in