• 1
  • 2
2012-11-20, 13:43
Medlem
Leskigts avatar
Jag har alltid haft en slags hatkärlek till kaffe. De första 2-3 timmarna när jag druckit en kopp eller två så känner jag mig energisk, gladare och... skämtsammare, fjantigare... som sagt gladare på något vis. Givetvis är det inget överdrivet tillstånd men jag mår absolut bättre.

Om jag dricker mer så händer egentligen inte så mycket med effekterna men jag fortsätter ändå dricka av någon slags vana. Efter ett par koppar och när timmarna har gått så övergår det ofta istället till en stark ångest och jag mår psykiskt dåligt. Denna ångest gör att jag väljer att hålla mig borta från kaffe så jag dricker det ungefär bara 1-2 gånger i veckan pga må-bra-känslan jag får.

Hur vanligt är det egentligen att man mår såhär pga kaffe? Kanske reagerar min hjärna starkare på koffeinet än en normal person skulle gjort?

Är det dopamin som frisläpps i hjärnan som gör att jag först mår bättre men sen efter ett par timmar så släpper hjärnan ut mindre dopamin än normalt eller hur funkar det egentligen i hjärnan?
Citera
2012-11-20, 13:45
Medlem
LightClouds avatar
Jag har delvis samma känsla fast med Cola. Förvisso är jag torsk på snus och cigaretter med, så får jag varken Cola eller nikotin under en dag, ja, då är det verkligen ingen bra dag..
Citera
2012-11-20, 13:49
Medlem
Kashis avatar
Känner lika med energidryck, ifall man druckit något större mängder. Först glad och trivs med vad än tråkigt jobb man gör, senare efter en stund kommer en våg av ångest och man fattar inte varför.. eler jo det var bara energidrickan man krashar på, need more
Citera
2012-11-20, 13:52
Medlem
Slingshots avatar
Ja koffein ökar ditt dopamin så.
Citera
2012-11-20, 14:00
Medlem
Samma sak för mig, men inte när det gäller energi-dryck & Coca cola osv som dom andra säger
Men får inte alltid den här "lyckokicken" av kaffe, det ska vara första koppen på dagen och händer bara 2/5 av gångerna typ
Vissa blir ju nästan tjackad av kaffe
Finns många som inte känner något alls av det ochså, vet inte vad det beror på..
Citera
2012-11-20, 14:21
Medlem
Whatsnexts avatar
Jag kan inte koncentrera mig innan jag druckit kaffe på morgonen.
Dricker en halvliter när jag vaknar.
Är ju inte nyttigt men det är ett måste samma med snus.
Vaknar jag utan snus eller kaffe då funkar jag inte.
Kan såklart bli lite för mycket koffein ibland under en dag och då känner jag mig rastlös/orolig.
Förr drack jag energidryck på morgonen för att vakna till men det är så sliskigt.

Men det är ju en vanesak som man kan vänja sig ifrån om man tycker det behövs.
Citera
2012-11-20, 14:26
Medlem
Inburads avatar
Jag brukar dricka kaffe för att må bättre de dagarna jag känner mig jävligt nere. Det verkar fungera som du säger, de första timmarna. Jag har ganska lätt för att sova direkt efter en kaffekopp men glad blir man ändå.
Citera
2012-11-20, 14:34
Medlem
WhaleCores avatar
Man blir på sin höjd lite pigg eller lite rastlös på två koppar kaffe. Allt annat är placebo. Såvida man inte har ett fysiskt beroende.
Citera
2012-11-20, 14:35
Bannlyst
Då är ni lyckligt skattade, för det är precis tvärtom för mig!
Dricker jag kaffe, speciellt sorten vi har på jobbet (Arvid Nordqvist 100 % Arabica beans) så känner jag mig smått nervös och stirrig, dricker jag flera koppar så blir det nästan borderline depression.
Men jag har hittat mitt ambrosia i en helt annan form av dryck, nämligen te!
Några koppar av valfri sort, och jag känner mig riktigt välmående och subtilt euforisk med starkare koncentrationsförmåga i minst 1 timme efteråt!
Citera
2012-11-20, 14:53
Medlem
GAnJaLoViNgs avatar
Kænner exakt samma sak på kaffe, det ær faktiskt ett skønt vælmående kan ibland efterliknas ett svagt amfetamin rus t.o.m! Trixet ær att rida ut ångest vågen en timme eller två och senare køtta på med en kopp till, då kommer vælmåendet tillbaka!
Citera
2012-11-20, 15:05
Medlem
Koffein är en stimulant så effekterna är normala.

Du borde få samma effekt av cola & energidrycker, även om det ofta är mer i kaffe.

http://coffeetea.about.com/od/caffei...her-Drinks.htm
Citera
2012-11-20, 16:48
Medlem
Känner igen mej oerhört.
Pigg, glad, öppen. Även mer kreativ och skärpt. Men om jag då tar fler koppar, och sen väntar någon timma så blir jag jättetrött, och rättså deppig- även om jag inte var ledsen innan kaffet. Så därför har jag nästintill slutat med kaffet, tar det bara när jag behöver ruset en sen helgnatt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in