2012-11-20, 16:56
Medlem
Jag intog under flera år koffein i någon form (sammmanlagt runt 300 mg, motsvarande tre koppar kaffe) samtidigt som jag festade ca en gång i månaden. Blev euforisk och mycket mer pratsam. Sedan fick jag en grym baksmälla som höll i sig flera dagar. Tänkte alltid att det var alkoholen som var boven i dramat. Sedan slutade jag med koffeinet och dricker enbart alkohol och får knappt någon baksmälla alls. Saknar iofs att jag blir extra pigg och social, men kraschen som kommer efteråt gör det så ovärt.

Kaffe har ju en hel del positiva egenskaper också om man dricker det regelbundet, minskar gallstenar, alzheimers, diabetes typ II etc. För mig fick det en avgörande negativ konsekvens som har gjort att jag slutat med alla former av koffein för alltid - knäproblem. Är ganska säker på att det inte är placebo eller tillfälligheter, för det tog ett tag innan jag kopplade ihop det. Jag har druckit kaffe i perioder på ca 1 år och det har alltid sammanfallit med att jag har fått ont i knäna och fått problem med att träna. Min gamla mor har även hon slutat med kaffe efter 50 år och blivit markant bättre i sina leder efteråt. Det är självklart individuellt hur mycket man påverkas och forskningen är fortfarande inte helt konklusiv, men jag kan rekommendera att testa att sluta om man har problem med knäna.
Citera
2012-11-20, 19:13
Medlem
TailgunnerJoes avatar
Utmärkt tråd som belyser att det är en DROG något som ofta glöms i många sammanhang!

Kaffet är som trådskaparen säger, en drog som endast ger ett tillfälligt sinnligt rus. Tyvärr skapar det väldigt stora problem med psyket, speciellt när man kommer upp till ett halvt pack om dagen. Jag känner av den av trådskaparen beskrivna ångesten, och det var en av anledningarna till att jag faktiskt lyckades sluta helt. Det var en svår avvänjningsperiod, tre månader av pina och fysisk smärta i halsen.
Men det var värt det. Min grundglädje är faktiskt högre än den var när jag var kedjekaffedrickare. Jag känner inte av alla hjärtklappningar jag gjorde, ej heller den sprängande huvudvärken man får när man avstod på eftermiddagen
Risken att jag drabbas av hjärtinfarkt är nu betydligt lägre än innan. A Coffee-Free Generation
Fall inte för grupptrycket att börja ...
Citera
2012-11-20, 20:13
Medlem
Jag har aldrig tänkt på detta att man mår dåligt efteråt men det kan säkert mycket väl stämma.
Jag känner också av någon form av eufori när jag dricker kaffe.
Och visst kan det hända att jag känner lite ångest ibland men jag har aldrig kopplar det med kaffet men detta ska undersökas.
Citera
2012-11-20, 21:08
Medlem
känner igen mig som fan. jag får tom tjack tix av kaffe nu mera
Citera
2012-11-20, 21:26
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Kaffe ger mig ett rus väldigt likt en låg dos tjack. Kanon när man har mycket plugg, dock slutar det oftast med att jag dricker för mycket och det slutar med att jag sitter och skakar.

Det konstiga är att jag har inte alls känt av koffeinet under de tidigare 15åren jag har druckit kaffe, utan det har kommit nu, under detta år.
Citera
2012-11-20, 21:42
Medlem
hashish-boys avatar
kaffe är ju gott som fan (hemma bryggt ska de va) men som ni säger så ger det ångest, framförallt om man tar det under kvällen så känner man det när det slutat verka....
Citera
2012-11-20, 21:52
Medlem
alpha2omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleCore
Man blir på sin höjd lite pigg eller lite rastlös på två koppar kaffe. Allt annat är placebo. Såvida man inte har ett fysiskt beroende.

Suck. En bitter internet-självutnämnd-expert,

Nej, man kan bli mycket pigg eller mycket rastlös på två koppar kaffe också. Det beror på hur känslig man är förstår du.

Citera
2012-11-20, 22:21
Medlem
alecxzis avatar
Vad vore livet utan kaffe? Otroligt vacker men fram för allt viktig dryck för att få en bra start på morgonen. Ska gå och brygga en stänkare nu faktiskt, nu vart man allt sugen. Charmen med just kaffe är att det alltid fungerar i vardagliga situationer. Spelar ingen roll om grannen, rörmokaren, eller kanske till och med bylingen är på besök. Ingen vettig människa tackar nej till en kopp svart guld som guldkant i vardagen.
Citera
2012-11-20, 22:24
Medlem
Jiiiberishs avatar
Jag brukar aldrig dricka nå stora mängder kaffe,
Men för ett tag sedan drack jag kanske 5-6 stycken och
fick ett riktigt lyckorus som sedan övergick till en hemsk ångest.
Har sen dess hållt mig till min vanliga morgondos på 2 koppar,
Bara för att bli lite piggare och "spralligare" i 2 timmar!
Senast redigerad av Jiiiberish 2012-11-20 kl. 22:27.
Citera
2012-11-20, 22:53
Medlem
Berberines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderQuetzalcoatl
Då är ni lyckligt skattade, för det är precis tvärtom för mig!
Dricker jag kaffe, speciellt sorten vi har på jobbet (Arvid Nordqvist 100 % Arabica beans) så känner jag mig smått nervös och stirrig, dricker jag flera koppar så blir det nästan borderline depression.
Men jag har hittat mitt ambrosia i en helt annan form av dryck, nämligen te!
Några koppar av valfri sort, och jag känner mig riktigt välmående och subtilt euforisk med starkare koncentrationsförmåga i minst 1 timme efteråt!

Ungefär precis vad jag tänkte skriva.
Jag klarar inte Kaffe. Jag blir orolig, nervös, "hjärtklappningar", på gränsen till panik-ångest. Det räcker med en kopp för att jag ska börja må dåligt.
Däremot Te eller Yerba Maté klarar jag betydligt mer av.
Det är förövrigt betydligt mkt mer koffein i teblad än vad det är i kaffebönor per vikt. Men o andra sidan brukar man sällan så mycket te som man brukar till en kaffekopp (skulle bli ett vidunderligt bittert te...)

Det mystiskaste är att detta har kommit med åren och bara blivit värre och värre. När jag gick på gymnasiet drack jag en hel del kaffe. Efter det brukade jag dricka en latte eller en cappuccino då och då på något kafé. Nu många år senare så klarar jag helt plötsligt inte skiten..

Att allt under 2 kopp kaffe skulle vara placebo är bara båg och bluff.. Jag kan mina droger, oavsett styrka, och nog fan känner jag av en kopp kaffe, även om det 90% av gångerna är på ett sätt jag inte vill känna av den... (Därför dricker jag såklart inte kaffe längre heller)

Jag får betydligt mindre mentala biverkningar av en kopp ephedra-te än vad jag får av en espresso. (O andra sidan får jag bra mkt mer bieffekter av en kopp ephedra-te än vad jag får av en 0,3:a tjack bombat).

Jaja, alla ska vi väl vara olika av någon anledning
Citera
2012-11-20, 23:01
Medlem
Berberines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TailgunnerJoe
Utmärkt tråd som belyser att det är en DROG något som ofta glöms i många sammanhang!

Kaffet är som trådskaparen säger, en drog som endast ger ett tillfälligt sinnligt rus. Tyvärr skapar det väldigt stora problem med psyket, speciellt när man kommer upp till ett halvt pack om dagen. Jag känner av den av trådskaparen beskrivna ångesten, och det var en av anledningarna till att jag faktiskt lyckades sluta helt. Det var en svår avvänjningsperiod, tre månader av pina och fysisk smärta i halsen.
Men det var värt det. Min grundglädje är faktiskt högre än den var när jag var kedjekaffedrickare. Jag känner inte av alla hjärtklappningar jag gjorde, ej heller den sprängande huvudvärken man får när man avstod på eftermiddagen
Risken att jag drabbas av hjärtinfarkt är nu betydligt lägre än innan. A Coffee-Free Generation
Fall inte för grupptrycket att börja ...

Hahaha, jag antar att det finns en del sarkasm i detta inlägg? Om inte så ber jag om ursäkt.
Låter bara så extremt, det är ingen opioid vi snackar om här, det är Kaffe.. Jag har svårt att se vad koffein har för kopplingar till fysisk smärta i halsen?? Låter väl mer troligt att du skulle får smärta i halsen vid intag av kaffet i så fall om det är varmt.
personligen försöker jag lägga ner ett opioid (miss)bruk.. Det är inte världens roligaste lek.. Men jag bad ju trots allt om den så jag får väl stå mitt kast.. Jag får ungefär de symptomen du beskrev, dock pinan i form av smärta i lederna och RLS symptom i både händer och ben.. Jag har bara så svårt att se hur man kan få någon annan bieffekt än rastlöshet, utmattning, irritation och huvudvärk av Kaffe (som att inte det vore nog..)
Citera
2012-11-20, 23:22
Medlem
lill-namgrebs avatar
Jag misstänker att jag saknar receptorer för denna ''berusning'' många tycks känna av efter koffeinhaltiga drycker, lite synd på ett sätt. Har aldrig någonsin känt mig nämnvärt piggare av varken kaffe eller energidrickor, och jag har LAN:at många gånger i mitt liv! Är mest sockern som har bitit på mig.

Hursomhelst TS. Jag är inte helt insatt i hur det går till med alla de kemiska föreningarna inne i kroppen, men jag ska försöka förklara för dig hur jag ser på saken. Din kropp reagerar först mycket på koffeinet när den än inte är helt van vid det, vid nästa intag har den vänt sig och behöver således mer för att nå upp till samma nivå som den första gången du fick den pigga känslan. Efter det bygger det bara på och du behöver mer och mer för att känna dig lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in