Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-18, 02:55
  #1
Medlem
Loliizhs avatar
Jag har ett köttsår på handen från en glasbit, såret är rätt stort & öppet... våran akut vi har här suger skit mycket & skickar oss till andra städer om man ska sy eller något sådant.

Finns det något jag kan göra själv? Det är väldigt öppet & jag har ingen tejp hemma eller bandage eller något sånt.
Ska jag låta det lufta eller ska jag ha papper för?

Det typ rann mycket blod & jag har lite små ont i fingertopparna på handen. Dom känns orkeslösa typ.

Vad ska jag göra?
Citera
2012-11-18, 03:00
  #2
Medlem
Zelogaths avatar
Det är tämligen uppenbart att du behöver sy nu.
Om din akut suger så mycket att de hänvisar till en annan stad, så borde de stå för sjuktransport.

Gör rent såret, har du kompress så sätt på det temporärt, och se till att röra på fingrarna.

Låter dock som att du behöver åtgärda detta NU, och inte imorgon eller nästa vecka.
Citera
2012-11-18, 03:02
  #3
Medlem
darknessss90s avatar
jag skulle nog på nått sätt tejpa ihop det.
Citera
2012-11-18, 03:03
  #4
Medlem
Loliizhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Det är tämligen uppenbart att du behöver sy nu.
Om din akut suger så mycket att de hänvisar till en annan stad, så borde de stå för sjuktransport.

Gör rent såret, har du kompress så sätt på det temporärt, och se till att röra på fingrarna.

Låter dock som att du behöver åtgärda detta NU, och inte imorgon eller nästa vecka.
Jo men grejen är också att jag har extrem läkarskräck.. & jag har ingen som kan följa med mig till akuten :s
Citera
2012-11-18, 03:06
  #5
Medlem
Loliizhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darknessss90
jag skulle nog på nått sätt tejpa ihop det.
Har ingen tejp :s
Citera
2012-11-18, 03:16
  #6
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loliizh
Jo men grejen är också att jag har extrem läkarskräck.. & jag har ingen som kan följa med mig till akuten :s
I vilken del av Sverige bor du i?

Tänk såhär istället- skräcken av att förlora handen eller få en sjuhelvetes infektion i såret, borde vara värre än att låta en kompetent läkare bedöva dig från smärtan, sy ihop såret och skicka hem dig!
Citera
2012-11-18, 03:29
  #7
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Du har inget val, du måste in. Åk nu.

Händer är inget att chansa på! Du kan få nedsatt funktion i handen med allvarligt handikapp som följd.

Edit: du behöver inte oroa dig för läkarskräck, det finns tabletter mot det.
Citera
2012-11-18, 03:43
  #8
Medlem
Loliizhs avatar
Va nyss på akuten. Dom tejpade & satte kompress. Ville att jag skulle ringa 1177 imorgon & få sy.. Men jag har inga pengar på min mobil, & dom ville att jag skulle ringa vid 8 tiden. Kan man inte gå upp till vårdcentralen & be om tid eftersom jag inte har pengar på mobilen?
Citera
2012-11-18, 04:35
  #9
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loliizh
Va nyss på akuten. Dom tejpade & satte kompress. Ville att jag skulle ringa 1177 imorgon & få sy.. Men jag har inga pengar på min mobil, & dom ville att jag skulle ringa vid 8 tiden. Kan man inte gå upp till vårdcentralen & be om tid eftersom jag inte har pengar på mobilen?
1177 är ett gratisnummer, så du kan gott ta och ringa imorgon vid åtta-tiden

Lycka till nu, och inga mer undanflykter!
Citera
2012-11-18, 10:06
  #10
Medlem
ettpunktnollsjus avatar
ha din hand i en skål mjölk (helst röd mjölk) över natten, den kommer att läka 10 gånger snabbare än vanligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback