Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-17, 19:09
  #1
Medlem
Hej alla hobbyläkare!

Jag har under de senaste 2-3 åren haft problem med mig mage. Det spelar ingen roll vad det är jag har stoppat i mig så sätter skådespeleriet igång. Det börjar med att magen sätter igång och låter som en våldtagen val, det kurrar bubblar och ibland låter det som invändiga fisar ( vilket är väldigt jobbigt på jobb)

Efter alla ljuden så kan det gå mellan 10-20 min sen känner jag hur enorma mängder gas vill ut ur brunögat, vilket jag oftast inte tillåter då jag tillbringar 80% av min tid med andra personer (jobb, flickvän) jag kan ''strypa'' de flesta gaserna men de försvinner inte, efter ett tag blir smärtan så stor i magen att jag måste gå iväg eller låsa in mig på toa och släppa ut gasen, gasutsläppen kan vara i 5-10 sek och behövs göras 3-5 ggr per dag.

Jag har testat om det beror på kosten, men jag äter väldigt verierat - det spelar ingen roll om det är stark eller mild mat besvären består. Har testat att eliminera gluten och laktos, inte varit så noga men har avstått ämnena under 2-3 dagar utan att min mage blivit bättre.

Har inte haft en enda normal skit under dessa år heller, är alltid löst samt mörkare än vad min avföring har varit innan. Situationen har varit hållbar men min flickvän hintar om att vi ska flytta ihop och då kommer min mage att stätta käppar i hjulet i vår relation då vi isf skulle bo i en etta och alla ljud våra kroppar har för mig skulle märkas av den andra parten. Jag försöker att inte äta något när vi ses eller äta väldigt lite för att inte börja fisa som en gud när vi har sex. Detta har i sin tur lett till att jag har rasat lite i vikt.

Har inte gått till läkare än utan vill först ha lite info om vad det kan vara samt vad jag har att förvänta mig under läkarbesöket.

Tack på förhand!

Behöver ni mer info så bistår jag med det.
Citera
2012-11-17, 21:53
  #2
Medlem
En kollega till mig hade samma problem. När hon körde en diet utan socker, typ kolhydratmetoden, och började jogga blev hon helt bra. Vissa människor får mycket gas i tarmarna av kolhydrater. Stillasittande jobb gör det hela värre. Om man ska testa laktos/ gluten känslighet ska man hålla på i åtminstone två veckor. Två, tre dagar är för lite.
Citera
2012-11-18, 13:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Text

Tacksam för svar, men när jag själv läser igenom texten ser jag att det är för mycket variabler för att man ska kunna ge någon hjälp utan tester.
Blir väl läkaren inom en snar framtid.
Citera
2012-11-18, 21:54
  #4
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Splieeefersh
Tacksam för svar, men när jag själv läser igenom texten ser jag att det är för mycket variabler för att man ska kunna ge någon hjälp utan tester.
Blir väl läkaren inom en snar framtid.
Jag tycker inte att det är så många variabler utan en ganska enkel sak att hitta orsaken/orsakerna till...

Jag tycker nog att du gott kan testa med en del egenvård innan du går till en läkare och kollar upp dig. Att lägga om kosten till t ex LCHF, GI eller undvikande av laktos eller gluten kräver mer än 2-3 dagar för att ge någon som helst effekt. Bestäm dig t ex för att börja en måndag och ta bort så mycket "onödigt" socker som du öht kan, förslagsvis genom att sluta äta godis, choklad (om chokladbegäret slår till FÖR hårt, ät mörk choklad), vitt bröd, bullar, kakor och liknade. Ge denna dietförändring MINST en vecka för att se om det gör skillnad. Om du, efter en veckas test börjar ana en förändring så fortsätt i minst 2-3 veckor till UTAN att ändra något annat i din kost. Skulle du däremot efter en veckas test öht inte märka ngn skillnad så ta bort laktos i stället genom att köpa laktosfri mjölk, fett, filmjölk osv och ge detta minst en vecka för att se om du märker skillnad. Det handlar hela tiden om att vara konsekvent i det man testar, för att kunna se om det ger resultat. Fuska inte!
Undvik gärna snabbmat och processad mat, försök laga maten från grunden själv om du kan och har möjlighet till det. Tänk även på hur mycket kaffe du dricker om dagen och om du är rökare, försök att sluta för det kan också hjälpa din mage att lugna sig. Se över dina dagliga rutiner rent generellt och om du stressar mycket så försök bryta det om det går, åtminstone den negativa stressen.
Skaffa en rutin på när på dygnet du väljer att gå på toa, t ex varje morgon eller varje kväll och se då till att du kan sitta i lugn och ro en stund och inte är ute i sista minuten på väg till jobbet/skolan/mötet/daten eller liknande.

Det låter som att du har fått bekymmer med någon form av colon irritabile och visst finns det läkemedelsbehandlingar mot detta men om man kan klara av det med egenvård är det ju i längden det bästa.

Sen när det gäller fisande i samband med sex så är det ytterst sällan det faktiskt händer eftersom din kropp då styr ditt intresse till ngt helt annat. Jämför t ex med hur ofta du hickar, rapar, nyser o liknande samtidigt som du har sex... Dessutom, handen på hjärtat, om det nu är så att du har stadigt sällskap, ni verkligen älskar varandra och är öppenhjärtliga mot varandra, så borde inte din mage sätta några käppar i hjulet för att ni ska flytta ihop. Om hon inte gillar din mage, då gillar hon ju inte dig heller, för den är ju en del av dig.... Lycka till!
Citera
2012-11-19, 01:46
  #5
Medlem
Gissar på fel kultur av tarmbakterier. Kör med yoghurt, A-fil, m.m.

Jag brukar få liknande problem just vintertid eftersom jag inte gillar att äta kalla mejeriprodukter när det är kallt ute.
Citera
2012-11-19, 15:42
  #6
Medlem
lithionits avatar
ibs, kanske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback