2012-11-18, 22:46
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Bra fråga, men känns som alla pratar om just indek ska vara så bra i Lkpg.

Jo det håller jag med om, och jag ifrågasätter inte en sekund att LiTHs indek håller hög kvalitet. Men att den skulle vara bättre än KTH/CTH/LTH/LTU har jag svårt att se några bra motiveringar till. Att den funnits längst tid där är inte ett hållbart argument då man jämför dessa skolor om du frågar mig.

Särskilt då jag har för mig att alla dom fem skolorna har något slags samarbete på just indek där man samarbetar mellan universiteten på det programmet för att utveckla och säkra kvaliteten på utbildningen.
Citera
2012-11-19, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCobalt
Jag anar en viss ironi i ditt inlägg, men om du menar allvar är mitt tips att vänta tills du kommer ut i arbetslivet och spendera en tid utomlands. Det visar sig ganska fort hur avgörande det är med en examen från något ”Royal Institute of Technology” från något litet land i Europa.

Lite läsning: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unaccredited_institutions_of_higher_learni ng

Nej jag är helt seriös, och din länk är helt värdelös som någon typ av relevans med KTH:s rykte.
Citera
2012-11-19, 19:39
Medlem
Dest88s avatar
Vill man ha ett run of the mill ingenjörsjobb efter examen så kvittar det om du läst på någon av KTH, CTH, LiTH eller LTH. Min ganska subjektiva uppfattning är att utomlands så är Lund (LTH) och KTH mest kända.
Citera
2012-11-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Vill man ha ett run of the mill ingenjörsjobb efter examen så kvittar det om du läst på någon av KTH, CTH, LiTH eller LTH. Min ganska subjektiva uppfattning är att utomlands så är Lund (LTH) och KTH mest kända.

Min högst subjektiva uppfattning är att Luleå Tekniska Högskola är rejält känt bland studenter utomlands. Dessa kommer ju om ett par år ha examen och vara ute i arbetslivet. Antagligen är detta något slags resultat av massiva PR-kampanjer, har för mig att de har kört liknande med svenska studenter för ett par år sedan.
Citera
2012-11-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Nej jag är helt seriös, och din länk är helt värdelös som någon typ av relevans med KTH:s rykte.

Eftersom innehållet i länken inte gick fram får jag uttrycka det på följande sätt:

Hur skall en arbetsgivare utomlands kunna veta att ett ”Royal Institute of Technology” i Stockholm ens är ett legitimt universitet, och inte en av många bluffskolor som delar ut diplom på löpande band utan att det kontrolleras av någon myndighet eller organisation? Även om universitetet förefaller seriöst kan man inte räkna med att arbetsgivaren har hört talas om lärosätet. Söker man jobb utanför Europa är det många som inte kan peka ut Sverige på en karta, men ändå är du säker på att KTH har ett överlägset rykte?
Citera
2012-11-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CCobalt
Eftersom innehållet i länken inte gick fram får jag uttrycka det på följande sätt:

Hur skall en arbetsgivare utomlands kunna veta att ett ”Royal Institute of Technology” i Stockholm ens är ett legitimt universitet, och inte en av många bluffskolor som delar ut diplom på löpande band utan att det kontrolleras av någon myndighet eller organisation? Även om universitetet förefaller seriöst kan man inte räkna med att arbetsgivaren har hört talas om lärosätet. Söker man jobb utanför Europa är det många som inte kan peka ut Sverige på en karta, men ändå är du säker på att KTH har ett överlägset rykte?

Jaha, jag visste inte att det var omöjligt att söka information om skolor online. Du har säkert rätt ingen arbetsgivare gör det, det kostar säkert för mycket i uppkopplingsavgift för att de ska lägga ner tiden på att göra något sådant.
Citera
2012-11-20, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thafalconer
Jaha, jag visste inte att det var omöjligt att söka information om skolor online. Du har säkert rätt ingen arbetsgivare gör det, det kostar säkert för mycket i uppkopplingsavgift för att de ska lägga ner tiden på att göra något sådant.

Snarare har de inget intresse av att lägga ned tid på sådant om de har 20 andra CV:n att välja bland där de känner igen universiteten och vet vilket rykte de har. Hur skulle en svensk arbetsgivare resonera om han/hon har 19 ansökande där samtliga gått på KTH eller CTH och en har en utländsk examen från ”Royal Institute of Technology” i Ouagadougou? Istället för att söka information efter ett universitet man inte känner igen är det många som helt enkelt låter CV:t gå i soptunnan. Att söka efter information på nätet efter en skola man aldrig har hört talas om och på något sätt försöka bilda sig en uppfattning om hur ”bra” den skolan är blir inte speciellt lätt.
Citera
2012-12-14, 09:52
Medlem
Kommer söka Industriell Ekonomi till nästa höst och mitt val står mellan Chalmers eller KTH, kan f*n i mig inte bestämma mig. Har läst Maskinteknik (1termin) på Chalmers tidigare men hoppade av och just nu läser jag Ekonomie Kandidat i Lund men kommer äntligen in på I men kan inte bestämma mig.

Känner till Chalmers - Göteborg vilket lockar för jag vet vad jag får. Men KTH - Stockholm?

Större valfrihet av mastersinriktningar på Chalmers vilket lockar.

Finns det nationell - internationell ranking på skolorna? Var?

Pros - Cons?

Citera
2012-12-14, 11:22
Medlem
Savoys avatar
Om mitt mål var att söka jobb utomlands direkt efter utbildningen skulle jag våga påstå att KTH kommer att smälla högst, helt enkelt därför att Stockholm är den mest kända stan för någon som troligen aldrig varit i Sverige till att börja med. Tvivlar annars starkt på att de har någon koll på eventuella kvalitetsskillnader mellan skolorna.

Ett annat alternativ är, om du vet vilket land du vill jobba i senare, att gå utbildningen i just det landet. Då kommer du mycket snabbare ut på arbetsmarknaden (praktik, exjobb).

Ska tillägga att jag svarar på trådstarten, inte inlägget ovan.
Citera
2012-12-14, 18:36
Medlem
Lund är mycket stark i genusvetenskap bara så ni vet.
Citera
2012-12-14, 18:53
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Peo
Lund är mycket stark i genusvetenskap bara så ni vet.
Och i telepati.
Citera
2012-12-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenduja
Och i telepati.

Det borde inte vara seriöst ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto