2012-11-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungAAphilip
Japp!
Vad gör ni på LTH istället för kandidatuppsats? Vad gör ni i trean på ditt program ?

Softar Nej inte direkt faktiskt, trean var rätt tung emellanåt

Läser kurser precis som vanligt, nu var det ett par år sedan jag gick i trean men jag har inte hört att det har ändrats. Är nog inte dumt att ha skrivit en kandidatuppsats inför ex-jobbet iofs.
Citera
2012-11-16, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Softar Nej inte direkt faktiskt, trean var rätt tung emellanåt

Läser kurser precis som vanligt, nu var det ett par år sedan jag gick i trean men jag har inte hört att det har ändrats. Är nog inte dumt att ha skrivit en kandidatuppsats inför ex-jobbet iofs.

Okej, kan tänkte mig att fem år är tuft! Vad läser du för inriktning, samt vad är ditt drömjobb efter examen?
Citera
2012-11-16, 19:54
Medlem
Citat:
Okej, kan tänkte mig att fem år är tuft! Vad läser du för inriktning, samt vad är ditt drömjobb efter examen?

Visst, jag tog ett år uppehåll efter trean..

Läser maskin med energiinriktning, riktigt intressant, dock vet jag inte riktigt vad jag vill jobba med än
Citera
2012-11-16, 20:01
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Är inte LTH i Lund mer studentstad än i Göteborg eller i Stockholm?
Varför väljer du CTH i plats tre?

Jag skriver som en kratta

Menar självklart tvärtom
Citera
2012-11-16, 20:06
Medlem
Citat:
Visst, jag tog ett år uppehåll efter trean..

Läser maskin med energiinriktning, riktigt intressant, dock vet jag inte riktigt vad jag vill jobba med än

Maskinteknik är nog en bra utbildning, är M inte det bredaste man kan läsa? Har ni läst mycket modern fysik?

Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Jag skriver som en kratta

Menar självklart tvärtom

Misstänkte nästan detta, läser du på teknisk?
Citera
2012-11-16, 20:20
Medlem
Citat:
Maskinteknik är nog en bra utbildning, är M inte det bredaste man kan läsa? Har ni läst mycket modern fysik?

M är en väldigt bred utbildning ja, sen kan man inrikta sig på ganska specifika grejer under inriktningen om man vill.

Nja inte direkt. Termodynamik och mekanik bygger mycket av våra kurser på. Sånt man höll på med i FysikB gör vi inte så mycket, atomer och skit
Citera
2012-11-16, 20:24
Medlem
Citat:
M är en väldigt bred utbildning ja, sen kan man inrikta sig på ganska specifika grejer under inriktningen om man vill.

Nja inte direkt. Termodynamik och mekanik bygger mycket av våra kurser på. Sånt man höll på med i FysikB gör vi inte så mycket, atomer och skit

Vilka inriktningar har ni på M ?
Senast redigerad av kungAAphilip 2012-11-16 kl. 20:31.
Citera
2012-11-16, 20:32
Medlem
Citat:
Vilka inriktningar har ni på LTH?

Inom maskinteknik:
Energiteknik
Beräkningsmekanik
Produktutveckling
Produktion
Logistik och produktionsekonomi
Fordon
Mekatronik

http://www.m.lth.se/utbildningen/master_m/
Citera
2012-11-16, 21:27
Medlem
Saltydixs avatar
Citat:
Inom maskinteknik:
Energiteknik
Beräkningsmekanik
Produktutveckling
Produktion
Logistik och produktionsekonomi
Fordon
Mekatronik

http://www.m.lth.se/utbildningen/master_m/

Vilken inriktning är bäst om man vill jobba som konstruktör och utveckla nya maskin ute i industri? Kan tänka mig att mekatronik, produktutveckling och produktion skulle vara lämpliga för det men vet inte vilken ska vara bäst
Citera
2012-11-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltydix
Vilken inriktning är bäst om man vill jobba som konstruktör och utveckla nya maskin ute i industri? Kan tänka mig att mekatronik, produktutveckling och produktion skulle vara lämpliga för det men vet inte vilken ska vara bäst

Nu är det inte riktigt mitt område men jag tror produktion är mer av produktionsstyrning, automation, olika material osv dvs inte direkt produktutveckling. Produktutveckling är mer konstruktionskurser osv, till viss del använder man färdiga program som liknar de som används i industrin. Mekatronik vet jag inte så mycket om men någon slags blandning av elektronik, programmering och mekanik, säkert intressant, finns kurser i robotteknik, automation osv. Även beräkningsmekanik bör nämnas inom produktutveckling, det är den mest hard-core inriktningen där man ofta skriver egen mat-lab-kod för att lösa problem inom antingen hållfastet, strömning eller värmeöverföring.

I princip kan du blanda lite hur du vill men du måste få ihop poäng till en inriktning även om det går att göra en helt egen inriktning så är det ovanligt.
Citera
2012-11-16, 22:08
Medlem
Saltydixs avatar
Citat:
Nu är det inte riktigt mitt område men jag tror produktion är mer av produktionsstyrning, automation, olika material osv dvs inte direkt produktutveckling. Produktutveckling är mer konstruktionskurser osv, till viss del använder man färdiga program som liknar de som används i industrin. Mekatronik vet jag inte så mycket om men någon slags blandning av elektronik, programmering och mekanik, säkert intressant, finns kurser i robotteknik, automation osv. Även beräkningsmekanik bör nämnas inom produktutveckling, det är den mest hard-core inriktningen där man ofta skriver egen mat-lab-kod för att lösa problem inom antingen hållfastet, strömning eller värmeöverföring.

I princip kan du blanda lite hur du vill men du måste få ihop poäng till en inriktning även om det går att göra en helt egen inriktning så är det ovanligt.

Tack för utförligt svar tror det blir produktutveckling för min del om jag nu kommer in. Beräkningsmekanism låter mer användbar än vad jag trodde. Hur är det med energiteknik? Blir man låst att jobba på ett kraftverk eller finns det mycket möjlighet till jobb ute i industri tex fordon och produktion?
Citera
2012-11-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltydix
Tack för utförligt svar tror det blir produktutveckling för min del om jag nu kommer in. Beräkningsmekanism låter mer användbar än vad jag trodde. Hur är det med energiteknik? Blir man låst att jobba på ett kraftverk eller finns det mycket möjlighet till jobb ute i industri tex fordon och produktion?

Beräkningsmekanik är väldigt allmänt, den problemlösningen man använder där går att tillämpa överallt, dock är det kanske inte alltid så verklighetsanknutet.

Angående energiteknik är det mycket kraftverk ja, det jag tror LTH är bra på är just själva turbinerna och där lär man sig mycket om just själva designen av framför allt turbiner men det är inte så många företag som sysslar med det i Sverige och det känns därför ganska begränsat om man verkligen ska ha nytta av det man lär sig där. Sen finns det väldigt allmänna kurser inom energihushållning osv och de kan man ha nytta av på betydligt fler ställen, energieffektiviseringar blir nog viktigare överallt, kraftvärmeverk finns ju på många ställen, dessutom några kärnkraftverk. En förbränningsmotor är naturligtvis också en energiomvandlare och på just det området är LTH väldigt stora och världsledande inom vissa grejer. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article435482.ece

Kan tillägga att jag inte har börjat jobba än och många som jobbar hävdar ju att man inte alls har så mycket direkt nytta av utbildningen utan att det mer är ett allmänt problemlösartänk man får med sig..
Senast redigerad av hextern 2012-11-16 kl. 22:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in