Citat:
Ursprungligen postat av Saltydix
Vilken inriktning är bäst om man vill jobba som konstruktör och utveckla nya maskin ute i industri? Kan tänka mig att mekatronik, produktutveckling och produktion skulle vara lämpliga för det men vet inte vilken ska vara bäst
Nu är det inte riktigt mitt område men jag tror produktion är mer av produktionsstyrning, automation, olika material osv dvs inte direkt produktutveckling. Produktutveckling är mer konstruktionskurser osv, till viss del använder man färdiga program som liknar de som används i industrin. Mekatronik vet jag inte så mycket om men någon slags blandning av elektronik, programmering och mekanik, säkert intressant, finns kurser i robotteknik, automation osv. Även beräkningsmekanik bör nämnas inom produktutveckling, det är den mest hard-core inriktningen där man ofta skriver egen mat-lab-kod för att lösa problem inom antingen hållfastet, strömning eller värmeöverföring.
I princip kan du blanda lite hur du vill men du måste få ihop poäng till en inriktning även om det går att göra en helt egen inriktning så är det ovanligt.