Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-11-15, 20:16
  #1
Medlem
Hej!

Med bakgrunden att blodstillande vadd innehåller ämnet kalcium alginat framställde jag och en kompis detta i skolan idag. Ämnet suger åt sig vatten cirka 20 gånger sin egen vikt och därför ligger det och torkar nu över natten.

Ämnet används som blodstillande pga 3 av mig kända anledningar: (om jag har fel rätta mig gärna)
1. Alginatets kedjor hjälper blodets naturliga fibrin att fånga upp trombocyter och röda blodkroppar för att stoppa flöder.
2. Ett natrium-kalcium jon utbyte sker mellan blodet och kalcium alginatet. Kalcium stimulerar blodets produktionen av fibrin.
3. Alginatet har god "uppsugningsförmåga" och hjälper på så vis till att koagulera blodet snabbare.

Innan vi prövar vårt egenproducerade kalcium alginat vill jag utvärdera riskerna. Det jag funderar på är vad som händer ifall man får in detta alginat i blodomloppet. Eftersom det suger åt sig vätska och expanderar därigenom undrar jag ifall detta potentiellt skulle kunna orsaka blodproppar?

Men jag vet att ämnet används inom bla krämer och blodstillande vadd/kompresser. Finns det en risk att kalcium alginatet kommer in i blodomloppet? Hur undviker existerande produkter detta isåfall?

Tack på förhand!
Viktor
Citera
2012-11-17, 18:47
  #2
Medlem
Jomazis avatar
Troligen bildar det en gel/massa vid kontakt med vätska och kommer därmed aldrig in i själva blodomloppet om det inte sprutas in. Man blöder ju utåt...
Citera
2012-11-18, 02:02
  #3
Medlem
YellowLemons avatar
Skulle också gissa på att det är som Jomazi säger, men varför skulle man vilja testa med nånting man har tillverkat själv. Har du koll på hur rent det är och vilken nivå är det på? Brukar vara en bra tumregel att aldrig förtära (eller dylikt) någonting som tillverkats på labb.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback