2012-12-29, 00:59
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Du behöver inget av detta om du tänker lämna landet för gott.
Nycklar, nej eftersom du ändå inte kommer kunna betala hyran utan att någon börjar klura på varifrån pengarna kommer

Plånbok, det nämnde jag tidigare, det var EN plånbok. innehöll den allt den brukade innehålla? tror inte man har så stor nytta av ICA-kort i den lokala kvartersbutiken i Bankok

Mobiltelefon, ptja har man 22 mille så är det kanske ingen jätteinvestering att köpa en ny...

Hehhe. Lite komiskt hur vissa nätdetektiver lägger stor vikt vid en plånbok med svenska kort och handlingar. Både i detta fallet och andra. Dom har väl inte så stor erfarenhet av världen IRL.

Det räcker att jobba ett år i Norge så har du Norska handlingar och bankkort. Helt lagligt och i sin ordning. En kvarlämnad svensk plånbok betyder endast att du inte källsorterat.
Senast redigerad av AceKadabra 2012-12-29 kl. 01:04.
Citera
2012-12-29, 01:00
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Det finns en chans om banken inte är skyldig att rapportera just detta kontots innehavares förehavanden. Och finns det ett konto som inte är knutet till ett personnummer så kan det finnas flera anonyma konton. Jo, den möjligheten har funnits i Sverige: man kunde öppna ett privat personkonto utan svenskt personnummer. Vet inte om det funkar fortfarande.

Ok... jag tänker mig en variant här då. Säg att Tuula hade tillgång till banken för Gävle kommun och kunde teckna för densamma. Hon kunde då ha skapat extra konton/Fonder för hennes egna försighavanden.. via dessa (kommunknutna konton) kunde det säkert ha överförts stora belopp, även utanför Sverige, utan att några klockor ringde. Detta är en version jag kan köpa.
Men.. dessa konton skulle hur som helst kunna spåras i dag utan problem vilket polisen inte verkar ha gjort!
Citera
2012-12-29, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Detta med konsulter - just Gävle är kända för att exempelvis ta in staffettläkare till skyhöga kostnader, en slags konsult kan man säga

Är snarare landstinget Gävleborg som har skyhöga kostnader för stafettläkare för att det är svårt att locka folk att bo i Gävleborg.
Citera
2012-12-29, 01:10
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Ok... jag tänker mig en variant här då. Säg att Tuula hade tillgång till banken för Gävle kommun och kunde teckna för densamma. Hon kunde då ha skapat extra konton/Fonder för hennes egna försighavanden.. via dessa (kommunknutna konton) kunde det säkert ha överförts stora belopp, även utanför Sverige, utan att några klockor ringde. Detta är en version jag kan köpa.
Men.. dessa konton skulle hur som helst kunna spåras i dag utan problem vilket polisen inte verkar ha gjort!

Det är väl genom fakturabluffar hon tillskansat sej pengarna?
Varför tror du inte att polisen har spårat kontona, hon är ju efterlyst?
Citera
2012-12-29, 01:40
Medlem
Kotties avatar
Citat:

Jodå.. hoppas det bara är att Polisen håller en låg profil tills de har tillräckligt för ett åtal.
Tills dags dato verkar dom ju betett sig som fullständiga fånar som inte haft en aning om vad som har hänt egentligen.

Är ju först nu på sista tiden som nytt blod har inskaffats för en ordentlig revision verkar det.
Senast redigerad av Kottie 2012-12-29 kl. 01:43.
Citera
2012-12-29, 01:42
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Jag överger spelmissbruk&självmord-spåret och håller mig till det lite mer kittlande och glamorösa "fly och klia naveln i tropikerna resten av livet".

Tuula har tydligen hittat en kombo av någon gammal kommunal & lokal faktureringstradition och anonyma bankkonton. Testade först med några mindre transaktioner, när inget hände lade hon upp sin pensionsplan. Finska, handlingar, kreditkort och pass (dubbelt medborgarskap?) var redan avklarat efter första miljonen. Dom finska handlingarna kan hon också slänga när hon väl är framme i sitt paradis. Vart åker en medelålders, rik, västerländsk, singelkvinna? Ghana?

Har hon dessutom varit riktigt smart så har hon skvätt mindre summor på partivänner i höga positioner som nu vrider på sig och vill tysta ner allt så mycket det går. Facket var ju redan ute och sade att inget fattades. =ingen offentlig undersökning.

Vem är nästa att upptäcka att inget fattas men konton använts? Vem har godkänt att hon får använda kontona? Vem har inte velat se när miljoner studsar runt?
Citera
2012-12-29, 03:37
Medlem
Pass, ja jo det räcker väl med att hon lånar en finsk väninnas pass, lika lång - ögonfärg o färg på håret för sist jag reste så inte kollades det ngra fingeravtryck inte. De sk biometriska passen är ju egentligen värdelösa efsom det inte finns ngn kamera vid passkontrollen liknande den vid polisstationen man ska hämta ut sitt passet på, Alltså en kamera som kan registrera ansiktet i 3D vilket de biometriska kamerorna gör.
Det är därför det finns speglar o manicker i den dära kameran.

Har hon sin väninnas finska pass kan hon resa litta varstans utan att bli upptäckt bara hon inte har typ 22 millar i väskan, syns väl på röntgen kan tro ?

Annars är väl en flyktväg, tåg Gävle Narvik, sen båt te Tromsö o sen båt till Svalbard (och dit vill väl ingen svensk polis åka dit o leta. Jag tror inte de är så noga att kollla id-kort oså på båtarna).

Och så tar hon ett vanligt kneg jobb på Svalbard (det är dessutom skattefri zon så hon gör bra med kosing) Får norskt personnummer på sin vänninnas pass o namn o bankkonto där, klappat o klart bara att knega på där ett tag tills drevet avtagit, o den riktiga flykten kan börja.

Dessutom kan hon använda ett gammalt pass som hon anmält förlorat och det är det nya de har hittat i lägenhetn. Hon kan säkert resa omkring ett tag med det gamla passet utan atta det uppmärksammas, fast det får ju inte vara utgånget.

En annan möjlig flyktväg är båt te Helsinfors, tåg te Moskva o där kan hon enkelt blanda sej med mängden.

Att skaffa bankoonto i tex Spanien ska vara ganska enkelt tror jag, först så behövs det en bostads adress, sen att ta med sej en manlig ( ellr henlig, ellr säjerman menlig ? ) spansk vän in på banken , förklara att man vill sätta in 5000 Euro , kontanter som hon har med sej, o villl ha ett konto, o säjer att hon ska bo där i ett år ellr så. De tittar på id-handlingarna och kanske har gjort klart kontot te nästa dag, Och nu begär hon dosa o ett kontokort, klappat o klart.

Sen är det bara för henne när hon e tebax i Sverige att skicka pengar te det kontot, inte sitter tjänstemännen där o glor på skärmarna efter penga flödet, det är kanske 10 000 tals transaktioner om dagen att gå igenom. Tjänstemännen på spanska banken sitter nog o glor på spanska www.blocket.es och youtube fotboll istället.

Så kan de hålla på att gå runt till olika småbanker o efter ett tag kkanske man är upppe i 100 konton? Fast man gör ju klokt i att tömma kontona rregelbundet o flytta dem till ett större konto,,

För länge sedan så var alla belopp över 50 000kr larmade (Nordeas system)
men det kanju skilja sig från bank te bank.

Det är krångligt för polisen att beslagta sådana pengar i utlandet pga att det måste bevisas att det ligger brott bakom, o sen i sin tur att det är en domstol som bestämmer om sk kvarstad, o det kan ta lång tid. Har polisen bara en snurrig indicie kedja med kankse inblandade vänners konto, konton till påhittade personer osv, att visa upp, ja då tror inte domstolen mkt på det.

Menminns ni de 12 miljonerna som skulle gå till homovänner i Ryssland ? De här pengarna handlar kanske om ytterligare påspädning ? E hon transa ? Hon kan ju vara mormor för det ?

eller så hon bara åkt te Järvsö o sitter me alla stålarna i en IKEA-bag, o trycker i ngn skidstuga där ? Inte vet jag ?

Eller så är hon tränad av Al Qaida, Mossad elr KGB genom att hon lyyckades med bedrägerierna o kunnat fly så dära hux flux ?? Hon kan ju haft ngn backup utanför härvan...

Ellr så hamnar hon i Gambia och har ett harem o omger sej med entusiastiska toyboys ?

Heja Tuuula !!!!
Senast redigerad av DrSvenne 2012-12-29 kl. 03:52.
Citera
2012-12-29, 03:46
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notabene
Du menar "tillfället gör tjuven"? Om man kommer in på jobbet en miljon eller 20 ligger där ingen annan är där ta dem och dra - kan nog många göra men nu pågick det i fyra år och förmodligen lite till. En vanligt funtad människa (och inte de som man kan hitta på landets fängelser för där är ALLA oskyldiga) skulle ju ha lite problem med att gå till jobbet varje dag precis som vanligt i fyra år samtidigt som man vet att man snor pengar OM man inte drivs av sitt missbruk eller någon med hållhake på en tvingar en. Så tänker jag men vet det gör jag INTE....

Ja, du har helt klart en poäng där - antingen drivs du utav denna speldjävul, vilket många iofs. skyller på för att få lägre straff, eller så har hon varit så förslagen så att hon insett att hennes "scam" är så enkel och möjlig att dra ut på i x-antal år utan att någon kommer på henne... Möjligen kom nu indikationer på att någon sett att oegentligheter har hänt och därför att hon dragit sin kos...

Tror INTE på någon med en hållhake då hon aldrig behövt det över huvud taget... Många "vill" se henne mördad då detta passar sina egna morbida "behov" - jag är ganska säker på att hon just nu lever gott på kosingarna i ett somrigt paradis - det är i alla fall vad jag hoppas på...!

Har hon kunnat undangömma 22 miljoner så har hon heller inte haft några problem att skeppa dessa till ett skatteparadis som inte har avtal med Sverige - har hon gjort sig detta besvär och jobbat med ekonomiska transaktioner så vet hon om de flesta fallgropar som finns... Grattis, skulle jag säga och skulle gjort precis likadant om jag kunnat!

Hellre detta än att ge bort alla djävla pengar till allsköns odugliga invandrare... Siste man/kvinna tar med sig flaggan - precis vad hon har gjort... Snyggt!
Citera
2012-12-29, 06:58
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Dessutom undviker du att bli spårad via mobilen om du lämnar den kvar.

Och man kan ju ha två mobiler.. en med kontantkort som är oregistrerat.

Ang bostaden, undrar om det finns lån på den? Då skiter hon i lånen också och då lurar hon banken på pengar med. Att hon sätter sig i skuld (OM hon nu har lån alltså) skiter hon väl i, hon ligger ju risigt till ändå rent skuldmässigt.
Citera
2012-12-29, 08:45
Medlem
notabenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Och man kan ju ha två mobiler.. en med kontantkort som är oregistrerat.

Ang bostaden, undrar om det finns lån på den? Då skiter hon i lånen också och då lurar hon banken på pengar med. Att hon sätter sig i skuld (OM hon nu har lån alltså) skiter hon väl i, hon ligger ju risigt till ändå rent skuldmässigt.

OM hon har lån på lägenheten har banken lägenheten som pant - betalar hon inte lånen säljer de lägenheten och får ändå tillbaka pengarna - synd om bankerna är det aldrig!

Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Detta låter inte troligt, om hon använt pengarna till att ''spara'' undan de - varför vänta tills man blir upptäckt? Om skälet till hennes förskingring var att kunna åka till Thailand och leva lyckliga dagar så hade hon lika gärna kunna dragit när hon fått ihop 5milj-10milj-15milj-20milj... ja ni förstår, hon skulle i så fall klara sig på några få miljoner i Thailand (vilket land som helst egentligen).

Du har en poäng;om planen från början var flykt varför vänta så länge? Hon kunde ju inte veta att ingen var henne på spåren? Skulle ju kunna vara så att kommunen insett vad hon höll på med för säg ett halvår sedan och redan kallat in polisen som väntade på att ta henne på bar gärning? Räknade hon kallt med att sitta av några år i fängelse innan det ljuva livet skulle ta vid? Några år i fängelse när man är 52 och redan i utförsbacken skulle kännas oöverstigligt för mig? När man kommer ut kanske man är så skröplig att det ljuva livet inte är så ljuvt längre? Plus att hela din familj och vänner och bekanta då skulle känna till var du var för rackare. Bättre då att sticka innan upptäckt då du har så att du klarar dig resten av livet säg 10 millar och fejka en olyckshändlelse typ "försvinna" från Eckerö färjan.

Och återigen hur många brottslingar har förmågan att vänta in "rätt tillfälle" genom att leva Svensson liv i över 20 år för att skaffa sig en position där du kan börja sno pengar och sedan ha tålamod att pyssla med det i +4 år? Frestelsen att realisera det hägrande målet - sippa paraplydrinkar i paradiset - borde ju komma ikapp dig efter två år med 10 miljoner på kontot!

Edit: även om du hittar ett land som släpper IN dig utan pass hur tar du dig dit? Efter elfte september är ju kollen av flygbolagen att namn på både pass och biljett högre! Även om hon reser på ett äldre "borttappat" pass lär ju polisen koll av passagerarlistor ge utslag?
Senast redigerad av notabene 2012-12-29 kl. 08:50.
Citera
2012-12-29, 08:55
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Genomled en rättegång för nåra år sen. En kille som var gift med en thailändska övertalades av hennes bröder att satsa p åatt bygga hotell i Thailand.
Han hade en firma som han lycakdes få lån via.
Pengarna (mycket) som han satt in i Thailändsk bank försvann..
Han kunde inte betala lånen, än mindre satsa på nåt hotell. Panik, konkurs, ruin.
Då försökte han sej p å att smuggla narkotika från Amsterdam.
Åkte naturlgitvis fast..fick mångårigt fängelsestraff.
Hoppas nåt liknande drabbats Tuula.
Hon verkar ju desperat efter pengar.

Hur kan du jämföra Tuula med en kåt torsk?

Tuula spelar inte i den divisionen, hon är en beräknande slug och kreativ kärring som under många år systematiskt förskingrat många miljoner . Så jämför inte henne med en kärlekskrank gubbe.
Citera
2012-12-29, 08:58
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Jag tror inget alls. Jag ponerar endast att det är svårt att överföra 22 Miljoner från ett land till ett annat utan att detta uppmärksammas. Sedan kan vi börja splitta detta i 10 konton á 2.2 miljoner (fortf svårt) eller 100 konton á 220.000 (Ja, nu börjar det bli möjligt.. men alltså, hantera 100 konton???)

Så tillbaka till vad jag sade från början.. det är VÄLDIGT SVÅRT att komma undan med 22 Millar... hur har människan gjort detta i så fall utan väcka massa frågor eller utan att det går att spåra?

Mer än tre år på sig!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in