Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Vi som följt tråden har kommit fram till att man vet så lite om andra människor. Trots att vi alla hade en massa åsikter som kom på skam.
Du har rätt, det är kriminellt att ha ett så tråkigt liv...
Ja, banaliteten i det hela bevisas väl ytterligare av att jag som brukar utmärka mig här (om nån nu lägger märke till mig) med att alltid gissa på den mest statistiskt sannolika och "enklaste" (och därmed tråkigaste) förklaringen i försvinnanden och kriminalfall faktiskt gissade helt rätt: Spelmissbruk, pengarna bortspelade, Tuula själv död för egen hand.
Tuulas exakta bevekelsegrunder vill jag däremot inte gissa på, för det är så mycket svårare. Kanske kom missbruket först och först när hon var i en desperat situation privatekonomiskt "lånade" hon lite pengar ur kommunkassan i akt och mening att betala tillbaka när hon vunnit. Jag förstår att de som drar åt att tycka synd om henne och se henne som ett offer för sjukdom föredrar att tänka så och det är inte osannolikt att de har rätt. Fast vem vet om det verkligen var så enkelt? Kanske utvecklades det hela på ett mer komplext vis? Kanske fick nnågot henne att börja testa sina gränser? Kanske hade en bitterhet och ilska byggts upp i henne under många år mot arbetsgivaren och till sist bestämde hon sig för att det inte var mer än rätt att ta lite mer än de små smulor hon fick ut i lönekuvertet för att hantera alla miljoner och åter miljoner kronor i förvaltningen? Under alla förhållanden verkar det hela ha eskalerat under det sista året till en karusell som hon måste ha förstått att den inom en snar framtid skulle krascha. Med henne själv ombord.
Vi lär aldrig få några säkra svar.