Citat:
Vad har i sådant fall personen i fråga dåligt samvete för? Och vad gör det för skillnad att säga att man har sett en liknande cykel. Det hjälper knappast, och bör inte lätta samvetet.Det kan även vara så att personen som hittade den - vittnet - är samma person som stal den. Tänk. Den ska ha varit gömd bakom stora stenar och granris. För att vittnet ska kunna säga att den liknade Tullas cykel behöver personen ta en närmare titt, vika undan granriset osv? Det kan vara dåligt samvete som kom när tidningarna började skriva om likfyndet och den saknade cykeln. Samtidigt som personen inte vill åka dit för stöld. Men vad vet jag?
Citat:
En jägare måste inte alltid vara ute med gevär och skjuta djur. Han kanske tänkte att det kunde vara en jägare som var där och kontrollerade sina jaktpass eller liknande.Jag tycker det låter otroligt att den som kontaktar polisen och säger att den har sett cykeln är samma person som har stulit cykeln. Men personen i fråga kanske vet att man tänker på det viset, så att han (om han är skyldig), försöker få bort fokus (som aldrig funnits) från sig själv som misstänkt cykeltjuv genom att säga att han har sett cykeln. Nej, nu har jag nog krånglat till det här lite väl mycket
att vänta sig från livet självt...