2013-07-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokko
Det kan även vara så att personen som hittade den - vittnet - är samma person som stal den. Tänk. Den ska ha varit gömd bakom stora stenar och granris. För att vittnet ska kunna säga att den liknade Tullas cykel behöver personen ta en närmare titt, vika undan granriset osv? Det kan vara dåligt samvete som kom när tidningarna började skriva om likfyndet och den saknade cykeln. Samtidigt som personen inte vill åka dit för stöld. Men vad vet jag?
Vad har i sådant fall personen i fråga dåligt samvete för? Och vad gör det för skillnad att säga att man har sett en liknande cykel. Det hjälper knappast, och bör inte lätta samvetet.
Citat:
Den årstid som cykeln saknades är inte årets cyklisttätaste, åtminstone inte utanför städer och på längre sträckor. Vem skulle cykla ut och jaga? Det låter opraktiskt att ha både vapen och döda djur på pakethållaren.
En jägare måste inte alltid vara ute med gevär och skjuta djur. Han kanske tänkte att det kunde vara en jägare som var där och kontrollerade sina jaktpass eller liknande.

Jag tycker det låter otroligt att den som kontaktar polisen och säger att den har sett cykeln är samma person som har stulit cykeln. Men personen i fråga kanske vet att man tänker på det viset, så att han (om han är skyldig), försöker få bort fokus (som aldrig funnits) från sig själv som misstänkt cykeltjuv genom att säga att han har sett cykeln. Nej, nu har jag nog krånglat till det här lite väl mycket
Citera
2013-07-06, 20:55
Medlem
Sokkos avatar
Det var som sagt bara en tanke. Vilka är oddsen att flera olika personer råkar hitta en dold damcykel ute i bushen innan snön har tinat? Beroende på när den stals. Hur många cyklar där i den norrländska ödeskogen vintertid?
Citera
2013-07-06, 21:10
Medlem
Citat:
Det var som sagt bara en tanke. Vilka är oddsen att flera olika personer råkar hitta en dold damcykel ute i bushen innan snön har tinat? Beroende på när den stals. Hur många cyklar där i den norrländska ödeskogen vintertid?
I det här fallet anser jag att de oddsen är väldigt låga.
Citera
2013-07-06, 23:43
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Lömsk in i det sista. Van att dölja allt för omvärlden?
Om det nu var rätt cykel men det låter ju inte otroligt.
Personen som hittade den var väl inte lika uppdaterad (läs:intresserad) som oss på TullaTuulas förehavanden.
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår de där förehavandena. Det förefaller som om Tuula ansträngt sig för att inte bli hittad öht. Det må vara en sak att en självmördare inte vill att ens anhöriga ska hitta h*n** död, men att anstränga sig för att ingen ska hitta en en alls under så läng tid som möjligt är både jävligt hänsynslöst mot ens efterlevande och jäkligt korkat vad gäller den skam som drabbar individens rykte postumt. Jag begriper mig helt enkelt inte på det. Är man så skamdriven att man tar livet av sig av skam, borde man väl vara känslig också för postum skam?
Citera
2013-07-06, 23:51
Medlem
SithBoboSiths avatar
Vill man inte bli hittad så hänger man sig väl inte på ett kalhygge i marker där man själv vet att folk ofta rör sig och plockar bär mm.

Och att cyklen skulle gömts får jag en direkt känsla av hur det gått till. En i vanliga fall okriminell har gått förbi en fin övergiven cykel, nästa gång står den fortfarande kvar och tjyvlusten får det att klia, men inte tillräckligt för att stjäla den fullt ut, bara gömma den. När allt verkar lugnt och ingen troligen kommer sakna hojen så hämtas den. Och när personen sedan förstår att det är Tuulas så får hen panik och ger sig absolut inte tillkänna.
Citera
2013-07-06, 23:57
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår de där förehavandena. Det förefaller som om Tuula ansträngt sig för att inte bli hittad öht. Det må vara en sak att en självmördare inte vill att ens anhöriga ska hitta h*n** död, men att anstränga sig för att ingen ska hitta en en alls under så läng tid som möjligt är både jävligt hänsynslöst mot ens efterlevande och jäkligt korkat vad gäller den skam som drabbar individens rykte postumt. Jag begriper mig helt enkelt inte på det. Är man så skamdriven att man tar livet av sig av skam, borde man väl vara känslig också för postum skam?

Det är fler saker som jag inte förstår vad gäller hennes handlande.
Hon uppvisar bara delvis symtom på spelberoende, ena stunden spelar hon desperat, andra stunden kan hon sätta in pengar på mammans konto, köpa bilar och bostadsrätter.
Sista dan hon jobbade försökte hon föra över pengar till eget konto trots att ju samma summa fanns på dumpningskontot hos mamman.
Så agerar inte en desperat spelmissbrukare, det är för spekulativt.
Hon försvann utan att lämna spår efter sej, inte ens en förklaring till döttrarna och särbon.
Det kryptiska självmordsbrevet kastade hon i papperskorgen.
Det känns som om hon vill straffa alla på nåt sätt?
Citera
2013-07-07, 00:00
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Det är fler saker som jag inte förstår vad gäller hennes handlande.
Hon uppvisar bara delvis symtom på spelberoende, ena stunden spelar hon desperat, andra stunden kan hon sätta in pengar på mammans konto, köpa bilar och bostadsrätter.
Sista dan hon jobbade försökte hon föra över pengar till eget konto trots att ju samma summa fanns på dumpningskontot hos mamman.
Så agerar inte en desperat spelmissbrukare, det är för spekulativt.
Hon försvann utan att lämna spår efter sej, inte ens en förklaring till döttrarna och särbon.
Det kryptiska självmordsbrevet kastade hon i papperskorgen.
Det känns som om hon vill straffa alla på nåt sätt?
Självmordsbrevet i papperskorgen var väl bara ett utdrag, eller har jag drömt det? Hon kan ha haft ett färdigskrivet med sig när hon hittades, polisen går nog inte ut med exakt alla uppgifter för att stilla flashbackares nyfikenhet, vissa saker har bara de anhöriga med att göra.
Citera
2013-07-07, 00:15
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Självmordsbrevet i papperskorgen var väl bara ett utdrag, eller har jag drömt det? Hon kan ha haft ett färdigskrivet med sig när hon hittades, polisen går nog inte ut med exakt alla uppgifter för att stilla flashbackares nyfikenhet, vissa saker har bara de anhöriga med att göra.

Nej då, du har inte drömt.
Men varför skulle hon ta med sej ett brev till dom och låta dom leva i plågad ovisshet tills nån fann henne? Och djur eller natur förstört det?
Citera
2013-07-07, 00:19
Medlem
SithBoboSiths avatar
Citat:
Nej då, du har inte drömt.
Men varför skulle hon ta med sej ett brev till dom och låta dom leva i plågad ovisshet tills nån fann henne? Och djur eller natur förstört det?
Skulle jag ta livet av mig skulle jag ta brevet med mig så jag hittades med det, men jag skulle nog ställa mig framför tåget.

Jag tror inte hon planerade det minsta lilla, allt var bara tomt för henne, frukosten t ex tyder på det, förnekelse in i det sista, mitt i frukosten tog det stopp, då var det dags att stänga butiken. Man ska tänka på att hon levt under flera år i väntan på att det skulle uppdagas, varje gång telefon ringde kunde det vara kört, och till slut kom samtalet och väntan var över.
Citera
2013-07-07, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nä. Tråden är snart slut.

definiera snart är du snäll,
tror den fortsätter länge till, verkar så iaf atm
och vissa trådar verkar ju ha förmågan att leva väldigt länge.
FU nerlagd och allt.
Citera
2013-07-07, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar

Varför är det så svårt att förstå hon bara desperat ville försvinna när allt rasade och att det trängde undan allt annat när hon så länge levt under så stor press?!

Det är ett j-a fåtöljmoraliserande över en svårt sjuk och pressad människas sista desperata handling.

Är i det närmaste obegripligt att det kan vara så svårt att förstå.

Den som inte begriper det har en hel del att vänta sig från livet självt...
Senast redigerad av Renasanningen 2013-07-07 kl. 16:45.
Citera
2013-07-07, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tydligen misstänker inte polisen något brott. De hade väl brottom till innebandyn.

Jag har själv inte begått självmord men i min bekantskapskrets finns en som hängde sig i pannrummet. Behövs väl inget träd.
Vad säger statistiken om självmord?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17058568.ab

Inga större resurser för att hitta cykeln. Bara lite, lite grann alltså.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.6046334-tuulas-cykel-kan-ha-hittats

Ingen cykel har hittats men ett vittne har tyckt sig se en cykel övertäckt med granris 2,5 km från FP.

....och hur kom Tuula till FP då. Det finns "Ingen misstanke om brott". Men en liten misstanke måste det väl ha gett hos någon eller.....?

Ovanligt att kvinnor hänger sig...

Hon kanske behövde ett träd att luta sig mot när hon domnade bort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in