2013-03-15, 09:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Inte folkbokförd som syster?
Har någon av dem en "okänd" far?
Hur menar du annars och hur vet du att det är hennes syster om inte ens polisen vet det?
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Vad betyder det? Att Tuula är adopterad eller att systern är bortadopterad? Har Tuula en tung ryggsäck att bära på?
Jag har fått ett tips och kollat upp. Systern föddes i samma stad som T, och invandrade ett halvår senare. Vid invandringen noterades inte i folkbokföringen vilka hennes föräldrar var. Jag har en del andra uppgifter som bekräftar, men de vill jag inte gå in på.

Men jag påstår inte att polisen inte vet, tvärtom, jag har tipsat polisen. Någon adoption eller "okänd far" känner jag inte till.
Citera
2013-03-15, 10:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har fått ett tips och kollat upp. Systern föddes i samma stad som T, och invandrade ett halvår senare. Vid invandringen noterades inte i folkbokföringen vilka hennes föräldrar var. Jag har en del andra uppgifter som bekräftar, men de vill jag inte gå in på.

Men jag påstår inte att polisen inte vet, tvärtom, jag har tipsat polisen. Någon adoption eller "okänd far" känner jag inte till.

När fick Tuula svenskt medborgarskap? När fick systern det? Är de även finska medborgare? Det är ju klart intressant om Tuula har släktgrenar att stötta sig på, som inte polisen känner till...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-15 kl. 10:36.
Citera
2013-03-15, 10:39
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hur menar du?
Man kan inte ändra sin status i folkbokföringen för att man tröttnat på någon släkting.

Man kan ändra mycket nu för tiden men huruvida detta går vet jag men något skumt verkar det vara.
Någon skrev ju i tråden att Tuula inte vara helt sympatisk i vissa lägen.

T.ex om hon använde sin dementa mammas konto som någon skrev.

Det skulle vara ett giltligt skäl för mig att avsäga mig mitt släktskap med ett syskon.
Citera
2013-03-15, 11:21
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Man kan ändra mycket nu för tiden men huruvida detta går vet jag men något skumt verkar det vara.
Någon skrev ju i tråden att Tuula inte vara helt sympatisk i vissa lägen.

T.ex om hon använde sin dementa mammas konto som någon skrev.

Det skulle vara ett giltligt skäl för mig att avsäga mig mitt släktskap med ett syskon.

Men är man släkt så är man väl? Om det nu går att avsäga sig ett släktskap är jag ytterst intresserad av att veta hur man gör då jag är jävligt trött på en kusin jag tyvärr har .
Citera
2013-03-15, 11:25
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Men är man släkt så är man väl? Om det nu går att avsäga sig ett släktskap är jag ytterst intresserad av att veta hur man gör då jag är jävligt trött på en kusin jag tyvärr har .
Nej, naturligtvis går det inte att få till en ändring i folkbokföringen med mindre än att det sker en förändring, t.ex. att du flyttar eller gifter dig, eller en rättelse. Så du får nog dras med kusinen tills du tar saken i egna händer.
Citera
2013-03-15, 11:48
Medlem
lilltoes avatar
Artikel från Fokus, en återknytning till fallet:

http://www.fokus.se/2013/03/det-stora-skolranet/
Citera
2013-03-15, 12:41
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe

Mycket välskriven, intressant, lättläst och lärorik artikel. Saklig och informativ, samt heltäckande. Guldstjärna!

Sammanfattning:
"Sådana här stora underskott ska inte passera nämnden utan att de reagerar, begär ytterligare information." säger en moderat som påpekar att det i en politiskt styrd organisation är politikerna, inte tjänstemännen som bär ansvaret.

Budgetunderskottet skenade när två rektorer, som tidigare hållit koll på siffrorna/utgifterna, slutade. Samtidigt började en ny nämnd arbeta. Alla dessa nykomlingar gjorde inte sitt jobb, vilket gav Tuula utrymmet att skena iväg.
Decentraliserad styrning kräver förtroende för enskilda medarbetare – och ställer krav på kontroll. Kontrollen saknades, budgetunderskottet skylldes på höga it-kostnader. Nämnden bör avgå, är min slutsats...

Det är alltså i de politiska nämnderna våra skattemedel bevakas. Brister det där, kan vad som helst ske. Nämnderna har ett avgörande ansvar på grund av den decentraliserade organisationen.

Tuulas manövrerande (testkörning och sedan full sula när kontrollen minskade) visar på att hon var mycket beräknande och tålmodig, och inte desperat. Hon testkörde, och drog igång för fullt när bevakningen av pengarna släppte på grund av folks okunskap. Jag ändrar min bild av Tuula nu. Kanske var Tuula även med i rekryteringen av ny rektor, och såg till att man valde en person som inte kunde, eller var särskilt intresserad av pengar, någon som var lättare att dupera?

Det var alltså en banktjänsteman som blev den första personen att larma om att något inte stod rätt till! Borde kommunen belöna personen? Utan den vakenheten kunde Tuulas bedrägerier ha fortsatt hur långt som helst, tycks det som. Inte ens när budgeten sprängdes med åtta miljoner valde man att borra vidare, sossen Carina Blank skyller ifrån sig, men svarar i alla fall på frågor...

Jag är benägen att tro, utifrån artikelns beskrivning av brottshistorien, att Tuula har en ådra som gör att hon både kan hålla sig undan och ha tänkt igenom saker och ting, en iskall typ... jag förstår polisens resonemang nu; att det finns en viss möjlighet att Tuula sjappat, och lever. Men. Lyxkonsumtion däremot syns inte av under åren som gått. Katten också! Alla dessa ölburkar. Så vad gjorde Tuula med cashen? Av alla miljoner har man bara hittat 20.000:-
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-15 kl. 12:58.
Citera
2013-03-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Kan det vara så att Tuula började sin verksamhet ännu tidigare, men att man kan hitta spår först från 2006, när man började att ändra rutiner? Kan det också vara så att Tuula, som beskrivs som både stark och dominant på sin arbetsplats, förespråkade att behålla det "gamla" systemet parallellt med det nya, under förevändningar att hon/kommunen behövde en inkörsperiod? Vilket i så fall medför att hon egentligen i flera år har vetat både att "bubblan" kommer att spricka, och ungefär när. Vilket i så fall medför att hon under dessa år, med mycket noggrann precision har kunnat planera förskingringen och flykten. Vilket naturligtvis har givit henne ett perfekt utgångsläge för starten av hennes nya liv.

Läste också artikeln i forum. Och jag tycker att det stämmer bra överens med min teori som jag skrev tidigare i inlägget ovan.

En fundering till som jag har. Tuula ser ut att vara välbehängd med en massa bling bling hela tiden, kan det vara så att allt detta var äkta? Att hon helt enkelt har investerat "sin" rikedom i guld och diamanter. En investering som både är beständig, internationellt gångbar och som går att införskaffa utan att det syns i något register. Den typen av lyxkonsumtion är mycket lätt att dölja, det är bara för henne att säga att smycket är köpt på glitter om någon kommenterar det eller undrar.
Citera
2013-03-16, 09:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe

Det framgår inte i Fokus-artikeln vad de leverantörer som inte får betalt för sina fakturor gör.
Citera
2013-03-16, 10:04
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Det framgår inte i Fokus-artikeln vad de leverantörer som inte får betalt för sina fakturor gör.

Men de fick väl betalt, det var det som var grejen? Pengarna hamnade fel en gång, därav hörde banktjänstemannen av sig?

Hm. Det är inte så lätt att förstå, trodde jag gjorde det, gör nytt försök...

Muffins 100:- ändrar Tuula till 10.000:-.
Bageriet får 100:-, Tuula får 9.990:-. Uttag görs från ett stort klumpkonto, och ingen dubbelkollar vad som händer på det kontot. Kan det vara så enkelt? Nu förstår jag inte igen...

Eller tar Tuula ut 10.000:-, och för sedan vidare 100:- till bageriet, resten till sig själv. Vart mellanlandar uttaget? Hm.......... vad kallade hon sina konton? Jag tror att vi inte får veta hela sanningen här, för att undvika copycats... det går väl inte på en natt att täppa igen luckorna?

Problemet som jag förstår det, är att Tuula ansvarar för utbetalningarna, men ingen kontrollerar och stämmer av fakturorna mot vad som betalas ut. Originalfakturan ändras i datorsystemet, och sedan försvinner papperskopian lite lämpligt i tid. Det går inte längre att härleda ursprungskostnaden. Pärmen är tom. Endast 10.000:- för muffins står kvar i datorsystemet...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-16 kl. 10:07.
Citera
2013-03-16, 10:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Men de fick väl betalt, det var det som var grejen? Pengarna hamnade fel en gång, därav hörde banktjänstemannen av sig?

Hm. Det är inte så lätt att förstå, trodde jag gjorde det, gör nytt försök...

Muffins 100:- ändrar Tuula till 10.000:-.
Bageriet får 100:-, Tuula får 9.990:-. Uttag görs från ett stort klumpkonto, och ingen dubbelkollar vad som händer på det kontot. Kan det vara så enkelt? Nu förstår jag inte igen...

Eller tar Tuula ut 10.000:-, och för sedan vidare 100:- till bageriet, resten till sig själv. Vart mellanlandar uttaget? Hm..........
Nej, tillbaka till räknedosan. 9.990 + 100 = 10.090

Men en faktura måste rendera i två utbetalningar, en till bageriet och en till T. Märktes inte det?
Senast redigerad av Quarrel 2013-03-16 kl. 10:09.
Citera
2013-03-16, 10:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Nej, tillbaka till räknedosan. 9.990 + 100 = 10.090

Men en faktura måste rendera i två utbetalningar. Märktes inte det?

Haha, skrev fel i hastigheten. Jag håller med om att det är skumt att en faktura blir två utbetalningar. Det begriper jag inte. Grunnar på om Tuula gjorde ett uttag och senare delade upp utbetalningen. Kan hon ha skapat ett "kommunkonto"? Hon tar ut 10.000, och från sitt "kommunkonto" betalar hon leverantören? Att ta ut pengar var inget problem alls, då allt försvann i den stora klumpen och ingen härledde utbetalningarna... hm, då borde det gå att dela upp fakturor också? Kontrollen var ju obefintlig...?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-03-16 kl. 10:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in