Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Artikel från Fokus, en återknytning till fallet:
http://www.fokus.se/2013/03/det-stora-skolranet/
Mycket välskriven, intressant, lättläst och lärorik artikel. Saklig och informativ, samt heltäckande. Guldstjärna!
Sammanfattning:
"Sådana här stora underskott ska inte passera nämnden utan att de reagerar, begär ytterligare information." säger en moderat som påpekar att det i en politiskt styrd organisation är politikerna, inte tjänstemännen som bär ansvaret.
Budgetunderskottet skenade när två rektorer, som tidigare hållit koll på siffrorna/utgifterna, slutade. Samtidigt började en ny nämnd arbeta. Alla dessa nykomlingar gjorde inte sitt jobb, vilket gav Tuula utrymmet att skena iväg.
Decentraliserad styrning kräver förtroende för enskilda medarbetare – och ställer krav på kontroll. Kontrollen saknades, budgetunderskottet skylldes på höga it-kostnader. Nämnden bör avgå, är min slutsats...
Det är alltså i de politiska nämnderna våra skattemedel bevakas. Brister det där, kan vad som helst ske. Nämnderna har ett avgörande ansvar på grund av den decentraliserade organisationen.
Tuulas manövrerande (testkörning och sedan full sula när kontrollen minskade) visar på att hon var mycket beräknande och tålmodig, och inte desperat. Hon testkörde, och drog igång för fullt när bevakningen av pengarna släppte på grund av folks okunskap. Jag ändrar min bild av Tuula nu.
Kanske var Tuula även med i rekryteringen av ny rektor, och såg till att man valde en person som inte kunde, eller var särskilt intresserad av pengar, någon som var lättare att dupera?
Det var alltså en
banktjänsteman som blev den första personen att larma om att något inte stod rätt till! Borde kommunen belöna personen? Utan den vakenheten kunde Tuulas bedrägerier ha fortsatt hur långt som helst, tycks det som. Inte ens när budgeten sprängdes med åtta miljoner valde man att borra vidare, sossen Carina Blank skyller ifrån sig, men svarar i alla fall på frågor...
Jag är benägen att tro, utifrån artikelns beskrivning av brottshistorien, att Tuula har en ådra som gör att hon både kan hålla sig undan och ha tänkt igenom saker och ting, en iskall typ... jag förstår polisens resonemang nu; att det finns en viss möjlighet att Tuula sjappat, och lever. Men.
Lyxkonsumtion däremot syns inte av under åren som gått. Katten också! Alla dessa ölburkar.
Så vad gjorde Tuula med cashen? Av alla miljoner har man bara hittat 20.000:-