2013-02-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autospirit
Så alla som har en bostadsrätt och två bilar är bedragare enl denna logik?
Jag råkar känna många vanliga människor som har till och med en villa, en sommarstuga och två bilar. Därtill reser dem utomlands många gånger om året.
Du verkar inte vara så speciellt bra på logiska slutsatser. Hur många känner du som har villa, sommarstuga, två bilar och som reser utomlands flera gånger om året och som har förskingrat pengarna från sin arbetsgivare för att kunna betala för detta. Frågan i grunden är om det är synd om Tuula för att hon är (var) spelmissbrukare. Om svaret är ja, så skulle logiken vara att hon spelat bort alla pengar och då skulle det inte ha blivit så mycket kvar till lägenhet, bilar m.m. Följdaktligen har hon inte spelat bort allt utan använt en del till konsumtion. Där hade hon ett val. Och hon valde den väg hon var inne på. Var det inte speldjävulen som drev henne kunde hon åtminstone ha struntat i att förskingra dessa pengar, men icke.
Citera
2013-02-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Varför känner du dig träffad och varför blir du arg? Jag säger att det finns människor som kan finna det här frestande. Tuula var en sådan person. Massor av människor upptäcker naturligtvis kryphål, en del har det som jobb. Skatterevisorer. Visserligen på lagens sida, men ibland prövas riktigheten. Ärligt talat, människor drömmer om kryphål. Om det verkar 100 procent vattentätt, hur skulle man tänka? Låt oss ta det hypotetiskt, Skepparn... man kan väl prata om det, eller?

Nu ska jag provocera dig. Klart att du har en moral, hög moral. Du skulle aldrig stjäla. Men om det var totalt riskfritt, du skulle aldrig bli påkommen? Din ekonomi är risig, låt oss säga det, du drömmer om lite guldkant. Vad skulle du göra? Du kan väl tänka hypotetiskt? Tror du inte att det är vetskapen om att bli påkommen som får människor att avstå, utöver moralen? Låt säga att Gävle kommun ställer ut en skattkista med guldpengar på Stora Torget. Kommer folk att ta pengar om ingen ser dem? Garanterat. Blir det någon skillnad på om man först måste använda en kod man fått tillgång till? Jag tror att rent juridiskt blir det det, men moraliskt?

Kanske behövs det mer än ekonomisk vinning. Spänning i att göra något som absolut ingen vet om? Tuula förgyllde sin gråa dag som tjänsteman i den gråa vardagen? Jag försöker sätta mig in i hur det känns att trycka på "enter" och kamma hem miljoner, varje dag. Utan att någon vet. Det är kittlande, obehagligt, rysligt. Att hon stod ut? Så går mina tankar, men då tror jag att inget är vattentätt. Andra kanske är lagda åt att tro på sig själva så till den grad? Tänk på att Tuula blev avslöjad av ett slarvfel. Det var vattentätt, i princip. Allt hängde på henne.
Först och främst, jag känner mig inte träffad och jag blir inte arg. Dessutom kan du inte provocera mig med sådana idiotier som du framför. Som jag nämnde har jag under tre decennier haft den möjligheten, men inte känt något som helst behov av att utnyttja den. Kanske min ekonomi inte varit tillräckligt "risig" som du uttrycker det, men jag vill nog påstå att min, och de flesta andras, moral är högre än så.
Citera
2013-02-14, 20:29
Medlem
pippi70s avatar
Citat:
Här går han ut med att han är särbo. Det här med vänsterprasslet är vanligt nätskvaller alltså?

Nej det är inget nätskvaller.
De prasslade i ca tio år. Fram tills för ca 4 år sedan då han fick tummen ur och separerade från sin sambo.
I och med detta blev Janne och Tuula officiellt ett par.
Det intressanta här att det sammanfaller med när hennes förskingring accelerade.
Citera
2013-02-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparen7
Du verkar inte vara så speciellt bra på logiska slutsatser. Hur många känner du som har villa, sommarstuga, två bilar och som reser utomlands flera gånger om året och som har förskingrat pengarna från sin arbetsgivare för att kunna betala för detta. Frågan i grunden är om det är synd om Tuula för att hon är (var) spelmissbrukare. Om svaret är ja, så skulle logiken vara att hon spelat bort alla pengar och då skulle det inte ha blivit så mycket kvar till lägenhet, bilar m.m. Följdaktligen har hon inte spelat bort allt utan använt en del till konsumtion. Där hade hon ett val. Och hon valde den väg hon var inne på. Var det inte speldjävulen som drev henne kunde hon åtminstone ha struntat i att förskingra dessa pengar, men icke.

Hörru nu, Tuula hade arbetat flitigt i hela sitt liv och antagligen sparat också, hon är ju en medelålders människa, med låga utgifter. Antar jag. T ex cyklade hon i st för att köra bil. Jag undrar om man har kollat om hon har ärvt någonting då hans pappa hade gått bort? Har man kollat om hon möjligen hade bolån? Och kloka människor brukar ta lite extra lån för att ha buffert i banken om något oväntat händer.

Jag märker att ironi är inte din starkaste sida, eller var det klämmer?
Citera
2013-02-14, 20:40
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Enligt min åsikt finns det en skyldig till detta: Gävle kommun. Noll koll på sina pengar. Dit kan ilskna skattebetalare vända sig, inte till Tuula. Hon är sannolikt död.

Det är givetvis inte Gävle kommuns fel att Tuula begått brott. Det är som att det skulle vara min chefs fel att jag sitter på flashback istället för att jobba just nu, eftersom jag är tillåten att jobba hemifrån. Bara för att det finns tillfällen att begå brott (jag skulle rent teoretiskt sätt kunna gå och mörda min granne just nu, eller slå sönder deras dörr, det är knappast min hyresvärd eller samhällets fel då) betyder det inte att man kan göra det hur som helst och sedan se kommunen som skyldig för det. Den enda som är skyldig till att ha förskingrat 20 miljoner är Tuula.
Citera
2013-02-14, 20:41
Medlem
DjPuttes avatar
Jag har följt denna tråd sedan dag 1 och av stort intresse!

Kan säga så mycket hon lever det är med allsäkerhet hon har lyckats ta sig ut från Skandinavien alla letar i Spanien tror mer på Tahiland där Sverige inte har något avtal om utlämning, För att hon ska åka fast ska de poliser som jobbar där från Sverige för att bistå den Thailändska finna henne där och ta hon där dem finner hon!

Sedan så känns allt så tillrättalagt allt från den kvarglömda frukosten till anhöriga som säger motsatta saker att hon lever inte etc etc, Klart sjutton de anhöriga säger så dem vet med säkerhet att hon snillat pengar före hon försvann och dem vill inte röja hennes position så hon åker fast då förlorar dem möjligheterna att få åtnjuta dessa 20mille hon snillat från Gävle kommun!

Så nog vet Polisen vart hon finns men misstänker dem lägger dimridåer för att inte skräma bort hon från det gömställe hon finns samt land!
Citera
2013-02-14, 20:46
Medlem
Citat:
Hörru nu, Tuula hade arbetat flitigt i hela sitt liv och antagligen sparat också, hon är ju en medelålders människa, med låga utgifter. Antar jag. T ex cyklade hon i st för att köra bil. Jag undrar om man har kollat om hon har ärvt någonting då hans pappa hade gått bort? Har man kollat om hon möjligen hade bolån? Och kloka människor brukar ta lite extra lån för att ha buffert i banken om något oväntat händer.

Hur klokt är det att ta ett lån med räntekostnader som överstiger eventuella ränteintäkter med flera hundra procent? Hur klokt är det för övrigt att ta lån för konsumtion istället för investeringar?
Citera
2013-02-14, 20:52
Medlem
Citat:

Att ditt inlägg är ironi begriper jag, men jag tycker inte att tråden är betjänt av ironoi när det handlar om 22 förskingrade miljoner.
Citera
2013-02-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Knepig insändare, finns den i tidningen? Om den gör det så vet GD mer än vad alla andra vet.
Men är den bara på nätet så är insändaren tveksam.

Den fanns även att beskåda i papperstidningen.
Citera
2013-02-14, 22:29
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Hej Knäppis!
Folk kan skåpsupa i tio år, sen tar för en del kroppen slut. Fyra år är ingen särskild gräns, den har du hittat på. Vad Tuula var eller gjorde är för många fascinerade, för andra tragiskt och de värsta idioterna berörs inte alls, utan tänker bara på Gävles skattepengar. Det är även fullt möjligt att hon ingår i en liga eller sitter på en strand med paraplydrink .

Enligt min åsikt finns det en skyldig till detta: Gävle kommun. Noll koll på sina pengar. Dit kan ilskna skattebetalare vända sig, inte till Tuula. Hon är sannolikt död.
Du är dummare än tåget eller så trololololllar du. Du ska vara noggrann med dina mediciner, en dos för mycket eller för lite verkar få dig att vurpa mentalt. Vilket du bevisat flera gånger.

Fyra år är den tid som Tuula har förskingrat ~100' i veckan. Under den tid påstår du och andra, skygglappsförsedda enögda med tunnelseende, att hon spelat bort rubbet. Hon har, enligt er, haft ett agerande som krävt schizofreni^3; några timmar varje kväll kortsluter hjärnan så att hon spelar bort en månadslön och resten av dygnet tillbaka på jorden så anhöriga inte kan upptäcka något konstigt.

Du är härefter ignorerad. Valpar som jagar sin egen svans är bara roliga ett tag.
Senast redigerad av AceKadabra 2013-02-14 kl. 22:31.
Citera
2013-02-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jag har följt denna tråd sedan dag 1 och av stort intresse!

Kan säga så mycket hon lever det är med allsäkerhet hon har lyckats ta sig ut från Skandinavien alla letar i Spanien tror mer på Tahiland där Sverige inte har något avtal om utlämning, För att hon ska åka fast ska de poliser som jobbar där från Sverige för att bistå den Thailändska finna henne där och ta hon där dem finner hon!

Sedan så känns allt så tillrättalagt allt från den kvarglömda frukosten till anhöriga som säger motsatta saker att hon lever inte etc etc, Klart sjutton de anhöriga säger så dem vet med säkerhet att hon snillat pengar före hon försvann och dem vill inte röja hennes position så hon åker fast då förlorar dem möjligheterna att få åtnjuta dessa 20mille hon snillat från Gävle kommun!

Så nog vet Polisen vart hon finns men misstänker dem lägger dimridåer för att inte skräma bort hon från det gömställe hon finns samt land!

Precis! Klart hon lever, alla pengarna är inte bort spelade... varför spela bort pengarna hon redan hade?och visst känns frukosten och allt hon lämnade på bordet hemma lite planerat och som många redan påpekat anmäls hon försvunnen på första dagen "man inte får tag på henne"? och varför envisas närstående med att hon är död? istället för att hoppas och tro att hon lever och att någon sett henne? Hon är absolut inte kvar i europa. Nu kanske någon som tjatat och skrivit spydihheter de senaste dagarna kan lägga det röda locket på ett tag...
Citera
2013-02-14, 23:16
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backtomanilla
Precis! Klart hon lever, alla pengarna är inte bort spelade... varför spela bort pengarna hon redan hade?och visst känns frukosten och allt hon lämnade på bordet hemma lite planerat och som många redan påpekat anmäls hon försvunnen på första dagen "man inte får tag på henne"? och varför envisas närstående med att hon är död? istället för att hoppas och tro att hon lever och att någon sett henne? Hon är absolut inte kvar i europa. Nu kanske någon som tjatat och skrivit spydihheter de senaste dagarna kan lägga det röda locket på ett tag...

Det är bra Backtomanilla, riktigt jävla bra det du skriver och med felstavningar och särskrivningar så är det bara skit det du skriver. Du eller jag tillför inte ett skit till den här tråden och Tuulas försvinnande. Nu låter vi det gå ett tag så kanske hon hittas eller?
Tanten har ju trots allt lurat samhället på 20 miljoner eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in