2013-02-14, 08:48
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Hahahahahaha jag tror jag smäller av

Hon KAN??? Oj, ja tänk vad fruktansvärt. Hon kan ha lånat av andra, typ 20 mille +

Och vad jag vet har hon inte varit speciellt stressad över att betala tillbaka dom. Så vad skulle det vara för "skulder" som var bråttom för henne att betala tillbaka. 30 miljoner till kanske? Hahahaha

Jag förstår inte vad du menar överhuvudtaget, om du inte menar att Tuula är skyldig dig pengar. Ironi är festligt, men något otydligt i skriven form.
Citera
2013-02-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Säger du det? Har du någon bra förklaring?

Vad har du för förklaring själv?? För mig känns det som att ditt största nöje är att säga emot och ifrågasätta allt och alla. Och dessutom blanda in lite spydigheter i varje kommentar du lägger här. Kom med något vettigt istället för att sitta som en härmpapegoja och upprepa allt vad alla andra har skrivit hela tiden.
Citera
2013-02-14, 11:12
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar överhuvudtaget, om du inte menar att Tuula är skyldig dig pengar. Ironi är festligt, men något otydligt i skriven form.

Hon är väl skyldig alla Gävles skattebetalare cirka 20 miljoner kronor de inte kommer se röken av. Det handlar ju inte om att hon förstört några nya matteböcker utan att hon faktiskt ensam försämrat skolan som ansvarig till extrema besparingar för väldigt, väldigt många elever och lärare. Spelmissbrukare eller ej, så har hon förstört för extremt många på grund av något som i alla fall började som hennes hobby, så givetvis har folk rätt att vara sura.
Citera
2013-02-14, 15:09
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Hört talas om skåpsupande? Är du helt omedveten om hur "frestande" upplagda sådana här spelsidor är? De ska locka till spel. Bäst att inte logga in, om man känner på sig att det kan gå fel.
Om du vill vandra in på liknelsernas väg så: Ska man översätta "100' /vecka-spelberoende" till alkoholism borde det vara drygt helrör/dag. Du kan inte skåpsupa ett helrör om dagen i fyra år utan att det märks. Att anhöriga inte vill se är en helt annan sak.

Hur kan Tuula varit så totalt väck från verkligheten tre timmar per kväll att hon spelar bort en månadslön för att resten av dygnets timmar vara så normal, på jobb och med vänner, att ingen märker något? I fyra år!

Sådan psykisk avvikelse hade satt käppar i hjulen långt tidigare och Tuula hade sorterat skruvar på Samhall istället för att ha varit en pålitlig klippa inom skolförvaltningen.

Du verkar ha svårt att se fler än ett steg åt gången.

Nu blir det väl tyst från dig en dag, tills du igen glömt det lilla svärtade fakta.
Citera
2013-02-14, 16:34
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Om du vill vandra in på liknelsernas väg så: Ska man översätta "100' /vecka-spelberoende" till alkoholism borde det vara drygt helrör/dag. Du kan inte skåpsupa ett helrör om dagen i fyra år utan att det märks. Att anhöriga inte vill se är en helt annan sak.

Hur kan Tuula varit så totalt väck från verkligheten tre timmar per kväll att hon spelar bort en månadslön för att resten av dygnets timmar vara så normal, på jobb och med vänner, att ingen märker något? I fyra år!

Sådan psykisk avvikelse hade satt käppar i hjulen långt tidigare och Tuula hade sorterat skruvar på Samhall istället för att ha varit en pålitlig klippa inom skolförvaltningen.

Du verkar ha svårt att se fler än ett steg åt gången.

Nu blir det väl tyst från dig en dag, tills du igen glömt det lilla svärtade fakta.

Hej Knäppis!
Folk kan skåpsupa i tio år, sen tar för en del kroppen slut. Fyra år är ingen särskild gräns, den har du hittat på. Vad Tuula var eller gjorde är för många fascinerade, för andra tragiskt och de värsta idioterna berörs inte alls, utan tänker bara på Gävles skattepengar. Det är även fullt möjligt att hon ingår i en liga eller sitter på en strand med paraplydrink .

Enligt min åsikt finns det en skyldig till detta: Gävle kommun. Noll koll på sina pengar. Dit kan ilskna skattebetalare vända sig, inte till Tuula. Hon är sannolikt död.
Citera
2013-02-14, 19:08
Medlem
Och en insändare i dagens GD.

http://gd.se/insandare/1.5582174-det-ar-ynkligt-att-de-inte-tar-sitt-ansvar
Citera
2013-02-14, 19:26
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ozby

Knepig insändare, finns den i tidningen? Om den gör det så vet GD mer än vad alla andra vet.
Men är den bara på nätet så är insändaren tveksam.
Citera
2013-02-14, 19:28
Medlem
Citat:

http://gd.se/insandare/1.5582174-det...ar-sitt-ansvar
Vad som är ynkligt är att skriva en insändare som denna. Det är väl inte kommunens "fel" att en medarbetare förskingrar 22 miljoner under flera års tid. Hade nu Tuula problem hade hon kunnat ta sitt ansvar och begärt hjälp för länge sedan innan det hunnit gå så långt. Och alla pengar har ju tydligen inte gått till spel om det nu var sådant missbruk som var problemet. Två bilar och en bostadsrätt finns i hennes ägo och hon har regelbundet gjort utlandsresor. Dessutom finns det tydligen bankkonton med en inte oansenlig summa pengar på. Så i mina ögon är Tuula inget annat än en skamlös bedragare utan någon som helst moral. I stället för att utnyttja kommunens urusla kontroll skulle hon i sin yrkesroll ha påtalet detta för att rutinerna skulle kunna ändras och göras säkrare.
Citera
2013-02-14, 19:39
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Här går han ut med att han är särbo. Det här med vänsterprasslet är vanligt nätskvaller alltså?

Om man tänker på det särbon säger. Och om man tänker på följande...

Vad skulle DU har gjort om du var en lågbetald (allt är relativt) tjänsteman, och så upptäcker du en lucka i systemet? Men... frågan är nu... letade Tuula efter en lucka, eller upptäckte hon den? Letade hon efter en lösning på eventuell spelfinansiering, eller skapade luckan spelmissbruk eller blev det ett sätt att betala "guldkant" i livet för en vanlig tjänsteman?

Visst är Tuula är ansvarig för sina handlingar, och sin moral. Men låt säga, du sitter där, noggrann och rekorderlig, och så hittar du en dörr till en otrolig massa pengar. Vad hade du gjort? Du kan komma undan, allt handlar om din noggrannhet. Det förefaller vattentätt.

Tuula är noggrann. Nu spekulerar jag: Tuula finner det här oemotståndligt spännande. Hon tänker, lite vridet nu, att hon ska sätta av pengar från sin "skatt". Hon skänker lite pengar till barnen också. Kanske spelar hon, för att vinna pengar.

Jag funderar på vad andra skrivit. Att Tuula ville känna känslan av att vara rik. Det kan vara så också. Jag tror att Tuula var en hyggligt vanlig person tills hon upptäckte luckan... hon har levt ett stabilt liv. Samma jobb i decennier, samma bostadsort tror jag, och som så många en skilsmässa, barn och barnbarn. Inget psykopatiskt leverne har visat sig än så länge. Jag antar att polisen frågar runt bland vänner – och bekanta. Detta med den "gyllene porten" kanske är något man pratar om med bekanta, lite grann på fyllan? Kanske Tuula inte beskrev exakt hur hon fick tag på pengar, bara att? Kanske spelade hon en del på stan för att visa att hon på så sätt "vann" pengar och kunde finansiera guldkanten? Byskvallret var hon väl medveten om gissar jag.

Tuula färgade håret från rött till blont. Var hon naturligt blond? Det här kan vara en ledtråd också. Tid för förändring. I samband med den uppkomna luckan?

Vad hade Tuula för vanor? Som kvinna vet jag att det här med hårfärgning är en dyr historia, om man gör det på salong. Det kostar med klippning i runda slängar 1500:-. Gör man det ofta, har man en hygglig ekonomi. Köper man bilar går det bra också. Förändrade Tuula lite i sitt liv, blev det "guldkant", men inte så mycket att det skulle märkas?

Man undrar ju om det finns pengar kvar på kontona? Ja, det är en fascinerande historia, också. Men jag tror att hon är död, hon klarade inte av konsekvenserna av att bli upptäckt. Det Tuula hamnade i är helt otroligt, egentligen. Om man skrev om det i en roman skulle det inte vara trovärdigt... Jag undrar om hon räknat med det avslöjandet? Kanske skrev hon sitt hjärtas mening i avskedsbrevet? Vad som pågått?

Det bör finnas fler Tuulas därute... eller? Personer med tillgång till öppna system och skattkistor... jag har länge undrat vart alla skattepengar tar vägen... vi betalar och betalar, men det verkar mest vara krisåtgärder trots det... Det är ett filmmanus fast i verkligheten, bara att plocka rakt av. "Tack" Gävle kommun.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-02-14 kl. 19:52.
Citera
2013-02-14, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparen7
Vad som är ynkligt är att skriva en insändare som denna. Det är väl inte kommunens "fel" att en medarbetare förskingrar 22 miljoner under flera års tid. Hade nu Tuula problem hade hon kunnat ta sitt ansvar och begärt hjälp för länge sedan innan det hunnit gå så långt. Och alla pengar har ju tydligen inte gått till spel om det nu var sådant missbruk som var problemet. Två bilar och en bostadsrätt finns i hennes ägo och hon har regelbundet gjort utlandsresor. Dessutom finns det tydligen bankkonton med en inte oansenlig summa pengar på. Så i mina ögon är Tuula inget annat än en skamlös bedragare utan någon som helst moral. I stället för att utnyttja kommunens urusla kontroll skulle hon i sin yrkesroll ha påtalet detta för att rutinerna skulle kunna ändras och göras säkrare.

Så alla som har en bostadsrätt och två bilar är bedragare enl denna logik?
Jag råkar känna många vanliga människor som har till och med en villa, en sommarstuga och två bilar. Därtill reser dem utomlands många gånger om året

Ang dessa räkneexempel ni skriver här: 20 milj kronor, 6 år, x veckor och ni ser svaret. Tuula har spelat så och så mycket per dag. Och hon måste ha vunnit också då hon har betalt pengar på utländska konton Det är kanske ni som Gävle kommun har inte haft råd att ge matteundervisning ?

Utan att ha kollat saken, så tror jag faktiskt att om man spelar på nätet så måste man betala spelandet på utländska konton. Och att man kan spela bort mycket pengar, väldigt mycket, rätt så snabbt! Och då man förlorar, så försöker man igen, och kanske förlorar man igen. Så blir det en ond cirkel som spelaren kan inte styra över.

Jag är nästan säker på att Tuula har gjort ett personligt val. Tyvärr.
Citera
2013-02-14, 19:50
Medlem
Cinnabar, är du inte vid dina sinnens fulla bruk.
Hur kan du ens ifrågasätta vad de flesta skulle ha gjort i Tuulas situation, dvs. att upptäcka ett kryphål i säkerheten och kunna sno åt sig obegränsat med pengar från sin arbetsplats och utnyttja den situationen till max. Jag vet vad jag skulle ha gjort. Under mer än trettio års tid har jag i mitt yrke haft den möjligheten och det skulle aldrig i min vildaste fantasi ha förespeglat mig att förskingra en endaste krona. Och så tänker och handlar nog de flesta ärliga människor.
Citera
2013-02-14, 19:54
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skepparen7
Cinnabar, är du inte vid dina sinnens fulla bruk.
Hur kan du ens ifrågasätta vad de flesta skulle ha gjort i Tuulas situation, dvs. att upptäcka ett kryphål i säkerheten och kunna sno åt sig obegränsat med pengar från sin arbetsplats och utnyttja den situationen till max. Jag vet vad jag skulle ha gjort. Under mer än trettio års tid har jag i mitt yrke haft den möjligheten och det skulle aldrig i min vildaste fantasi ha förespeglat mig att förskingra en endaste krona. Och så tänker och handlar nog de flesta ärliga människor.

Varför känner du dig träffad och varför blir du arg? Jag säger att det finns människor som kan finna det här frestande. Tuula var en sådan person. Massor av människor upptäcker naturligtvis kryphål, en del har det som jobb. Skatterevisorer. Visserligen på lagens sida, men ibland prövas riktigheten. Ärligt talat, människor drömmer om kryphål. Om det verkar 100 procent vattentätt, hur skulle man tänka? Låt oss ta det hypotetiskt, Skepparn... man kan väl prata om det, eller?

Nu ska jag provocera dig. Klart att du har en moral, hög moral. Du skulle aldrig stjäla. Men om det var totalt riskfritt, du skulle aldrig bli påkommen? Din ekonomi är risig, låt oss säga det, du drömmer om lite guldkant. Vad skulle du göra? Du kan väl tänka hypotetiskt? Tror du inte att det är vetskapen om att bli påkommen som får människor att avstå, utöver moralen? Låt säga att Gävle kommun ställer ut en skattkista med guldpengar på Stora Torget. Kommer folk att ta pengar om ingen ser dem? Garanterat. Blir det någon skillnad på om man först måste använda en kod man fått tillgång till? Jag tror att rent juridiskt blir det det, men moraliskt?

Kanske behövs det mer än ekonomisk vinning. Spänning i att göra något som absolut ingen vet om? Tuula förgyllde sin gråa dag som tjänsteman i den gråa vardagen? Jag försöker sätta mig in i hur det känns att trycka på "enter" och kamma hem miljoner, varje dag. Utan att någon vet. Det är kittlande, obehagligt, rysligt. Att hon stod ut? Så går mina tankar, men då tror jag att inget är vattentätt. Andra kanske är lagda åt att tro på sig själva så till den grad? Tänk på att Tuula blev avslöjad av ett slarvfel. Det var vattentätt, i princip. Allt hängde på henne.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-02-14 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in