2013-01-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mujaheed
det här är så konstigt, brukar tänka på det på dagarna ibland och diskutera det med folk t.o.m, var har hon tagit vägen???

Var tidigare ÖVERTYGAD om att hon tagit livet av sig, men nu när summorna ändrats och hon varit borta så länge så blir jag tveksam, för 2millar är det svårt att skapa sig ett liv på rymmen, med 22millar är ju situationen lite annorlunda...
men har denna Tuula kylan, kontakterna och kunskapen för att fly till annat land och gömma sig???
Jag tvivlar, men med dom summorna är mycket möjligt.

Hoppas att man får reda på hela historien vad det lider!

Att "fly" med 17 miljoner i fickan känns inte speciellt svårt. Det är bara att sätta sig i första klass på ett plan och landa på typ Nya Zeeland. Inte alls svårt då hon inte är efterlyst utomlands. Hade hon varit efterlyst utomlands kanske det hade varit svårare men.

Hon reste ju mycket och kan då ha skaffat sig kontakter och träffat folk.
Citera
2013-01-17, 13:48
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Att "fly" med 17 miljoner i fickan känns inte speciellt svårt. Det är bara att sätta sig i första klass på ett plan och landa på typ Nya Zeeland. Inte alls svårt då hon inte är efterlyst utomlands. Hade hon varit efterlyst utomlands kanske det hade varit svårare men.
Hon reste ju mycket och kan då ha skaffat sig kontakter och träffat folk.

Har man på ett raffinerat sätt lyckats tillskansa sig 17 miljoner
är det naturligtvis även en baggis (att i stort) dra vart man vill.
Om detta råder det redan konsensus och behöver väl ej vidare
diskuteras ... eller?
Jag tycker det blir tjatigt och tråden svåröverskådlig.
Senast redigerad av FruGondol 2013-01-17 kl. 13:58.
Citera
2013-01-17, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Har man på ett raffinerat sätt lyckats tillskansa sig 17 miljoner
är det naturligtvis även en baggis (att i stort) dra vart man vill.
Om detta råder det redan konsensus och behöver väl ej vidare
diskuteras ... eller?
Jag tycker det blir tjatigt och tråden svåröverskådlig.

Jag skrev att det är lätt att fly med 17 miljoner. Inte att det är lätt att ta 17 miljoner.
Citera
2013-01-17, 15:02
Medlem
Då är det ändå interna utredare som håller på att nysta upp härvan efter Tuula Lavikkala.
"Uppdaterad 11 januari 2013
Att summan i den stora förskingringsutredningen inom Gävle kommun nu är uppe i 16,7 miljoner kronor kommer som en nyhet för den nytillträdda förvaltningschefen när GD ringer upp.

Hur kunde det hända?, är frågan som alla ställer sig.

– Det kan inte jag svara på efter tre dagar på tjänsten. Men alla svar ligger i ledning och styrning, det är där som jag och internutredarna måste titta, säger Annika Larsson Maspers.

Internutredningen, som beställts av kommundirektör Göran Arnell, pågår för fullt och beräknas vara klar någon gång i slutet av denna månad.

– Det finns alltid en sårbarhet i alla system man bygger upp men ledning och styrning innebär att man ska minimera de riskerna, säger Annika Larsson Maspers."
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5471785-chefen-en-ofantligt-stor-summa-
"Hur många konton har hon använt sig av vid förskingringen?

– När det gäller de 16,7 miljoner kronorna är det sju konton som hon använt sig av.

Har ni kunnat säkra någon krona av dessa miljoner?

- Inte i dagsläget.

Hur har förskingringen gått till?

- En betalnings sker från kommunen direkt till den misstänktas konton eller ett transaktionskonto. När man går in och tittar på betalningen ser det ut som pengarna betalats till en förening, ett företag eller liknande. Överföringarna misstänks finnas bokförda hos kommunen med falska handlingar eller liknande.

- Det var en annan person som skulle betala pengarna till föreningen. Men då låg var den misstänktas konto uppsatt på föreningens namn och pengarna hamnade där.

- Summan kan komma att justeras upp, säger Ulf Back."
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5471366-bekraftad-summa-i-rekordforskingring

Vad tror ni om Israel som gömställe för tjuven Tuula Lavikkala? Det var väl där stortjuven Posener gömde sig under flera år efter Trustor-härvan?
Citera
2013-01-17, 15:15
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
....

Vad tror ni om Israel som gömställe för tjuven Tuula Lavikkala? Det var väl där stortjuven Posener gömde sig under flera år efter Trustor-härvan?

Hur billigt är det att leva "småhemligt" i Israel? När hon väl är internationellt efterlyst och alla pass är indragna så ökar ju risken att bli fast ju mer organiserad omgivning hon befinner sig i. Posener hade väl tiotals gånger mer att smörja omgivningen med?
Citera
2013-01-17, 15:22
Medlem
flazbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annabond
Att "fly" med 17 miljoner i fickan känns inte speciellt svårt.

17M = 34000 500-lappar = 34 kilo. Good luck!
Citera
2013-01-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Hur billigt är det att leva "småhemligt" i Israel? När hon väl är internationellt efterlyst och alla pass är indragna så ökar ju risken att bli fast ju mer organiserad omgivning hon befinner sig i. Posener hade väl tiotals gånger mer att smörja omgivningen med?
Ja jag vet att det var en vild gissning, men kanske inte helt galen. Tuula kanske kan försörja sig med att plocka apelsiner på någon kibbutz eftersom hon inte är internationellt efterlyst, vad jag vet.
Har israel utlämningsavtal med Sverige?
Citera
2013-01-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej,det är klart. Skulle mina barn vara vuxna och jag kunde sno 17 mille skulle inte Sverige se röken av mig heller.

Jag visste att det bor en liten kriminell element i dig.
Citera
2013-01-17, 16:48
Medlem
underhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flazbaz
17M = 34000 500-lappar = 34 kilo. Good luck!
Förvisso tillkommer avgiften på övervikten

Man skall i och för sig aldrig underskatta den "Finska sisun" .. Men jag har redan ifrån början av historien haft så svårt att se en medelålders kvinna lämna familj och ett gott anseende för att dra i väg utomlands utan något som helst socialt nätverk. En av anledningarna var även att hon dök upp på MPS sida, vilket talar för att anhöriga säkert misstänkte att hon var "nedstämd" som det brukar heta i efterlysningarna.
Men nu har även jag börjat tvivla... Utan att egentligen förstå hur hon knåpat ihop kontona så borde det rimligtvis finnas en slant kvar (spelkonto,bankfack el dyl)om hon helt spontant mitt i grötfrukosten bestämde sig för att cykla iväg och ta sitt liv av daga. Dessutom är hennes utseende av den arten att hon finns i dussintal på stan. Har sett henne på både Ica och t-bana. Ibland kan det sitta upp till tre Tuulor i en och samma vagn. Prognosen för att någon skulle känna igen henne enbart utifrån bilder som publicerats är nästan otänkbart. Att även pengarna är borta tyder ju faktiskt på att hon lever...
Citera
2013-01-17, 18:09
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underhand
Förvisso tillkommer avgiften på övervikten

Man skall i och för sig aldrig underskatta den "Finska sisun" .. Men jag har redan ifrån början av historien haft så svårt att se en medelålders kvinna lämna familj och ett gott anseende för att dra i väg utomlands utan något som helst socialt nätverk. En av anledningarna var även att hon dök upp på MPS sida, vilket talar för att anhöriga säkert misstänkte att hon var "nedstämd" som det brukar heta i efterlysningarna.
Men nu har även jag börjat tvivla... Utan att egentligen förstå hur hon knåpat ihop kontona så borde det rimligtvis finnas en slant kvar (spelkonto,bankfack el dyl)om hon helt spontant mitt i grötfrukosten bestämde sig för att cykla iväg och ta sitt liv av daga. Dessutom är hennes utseende av den arten att hon finns i dussintal på stan. Har sett henne på både Ica och t-bana. Ibland kan det sitta upp till tre Tuulor i en och samma vagn. Prognosen för att någon skulle känna igen henne enbart utifrån bilder som publicerats är nästan otänkbart. Att även pengarna är borta tyder ju faktiskt på att hon lever...
Redan det lilla faktum att polisen bad MPS att sluta leta. Skulle polisen trott att hon låg framstupa sidoläge på en sten vid en sjö i en skog hade dom varit intresserade av att hitta henne. Nu verkar det som att dom anade ugglor vid stenen och tyckte det var onödigt att MPS slösar sina resurser. Kanske. Jag är öppen för en vettigare förklaring till att MPS inte fick fortsätta leta. Efter en vecka oförberedd och ofrivillig skogsvistelse i svenska november så är man döddelidö. Hitta kroppen borde vara prio ett.
Citera
2013-01-17, 18:21
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ja jag vet att det var en vild gissning, men kanske inte helt galen. Tuula kanske kan försörja sig med att plocka apelsiner på någon kibbutz eftersom hon inte är internationellt efterlyst, vad jag vet.
Har israel utlämningsavtal med Sverige?

Försörja sig?
Men människa hon har ju snott 17 miljoner kronor...tror du att hon måste plocka apelsiner då??
Citera
2013-01-17, 18:50
Medlem
Citat:
Då är det ändå interna utredare som håller på att nysta upp härvan efter Tuula Lavikkala.
"Uppdaterad 11 januari 2013
Att summan i den stora förskingringsutredningen inom Gävle kommun nu är uppe i 16,7 miljoner kronor kommer som en nyhet för den nytillträdda förvaltningschefen när GD ringer upp.

Hur kunde det hända?, är frågan som alla ställer sig.

– Det kan inte jag svara på efter tre dagar på tjänsten. Men alla svar ligger i ledning och styrning, det är där som jag och internutredarna måste titta, säger Annika Larsson Maspers.

Internutredningen, som beställts av kommundirektör Göran Arnell, pågår för fullt och beräknas vara klar någon gång i slutet av denna månad.

Polis och åklagare är inte alltid "imponerade" av internutredningar eftersom dessa har en förmåga att störa förundersökningen.

Varje gång en organisation vid upptäckt brottslighet vill framstå som kraftfulla och tillsätta en internutredning, då ska man dra öronen åt sig för då kan syftet med internutredningen vara att se till att mörklägga snarare än klarlägga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in