2013-02-24, 23:48
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det hällde på ett par hinkar på min egen kvarn också..
Jag såg idag i nån nyhetssändning informationsansvarig (?) på Svenska Spel uttalade sej om beroendet som skapades av Vegasspelen.
Han informerade just om att man fick sätta sin egen maxgräns men i och med att man kan sätta maxgränsen hur högt som helst, t ex 100.000 kr är det ju tandlöst.
Han talade också om nåt som jag tycker är viktigt. Det personliga ansvaret.
Hur mycket reklam man än sköljs över med så behöver man inte nappa på det.
Det syns ju också på inställningen till påföljd. Det personliga ansvaret?
En grav heroinmissbrukare döms till hårda straff för de brott han begår för att slita ihop pengar till sitt missbruk.
Möjligen kan en ung förstagångare dömas till kontraktsvård med behandling.
Jag tolkar det inte som att polisen hävdar att hon i livet utomlands.
Polis kan inte gå och och tro saker, de måste ha bevis men självklart måste de också vara öppna för den möjligheten i och med att Tuula inte hittats.
Jag kan ju tänka mej att det kommer tips från alla jordens hörn om att hon setts. Det måste ju undersökas oavsett om man sett henne sälja snö till eskimåer eller startat kennel i Macao.
Jag har väl inte drömt om att MPS skulle återuppta sökandet efter henne i vår när snön smält undan? Börjar nästan undra...
Vi kan ju faktiskt fråga dom?
Att självmord förekommer pga spelmissbruk är inte så konstigt och i Tuulas fall finns det ju ytterligare orsak att välja den utvägen.

Det gör inte jag heller.

Svenska staten har ju en tradition av att vilja skydda medborgare från sprit- och drogmissbruk, så i konsekvensens namn borde internationellt spelmissbruk snart inordnas i det här tänkandet, men då krävs det att länder med en annan syn på det personliga ansvaret också vill göra något. Jag fruktar vad som kommer att hända när spelbolagen kan breda ut sig med annonser och "pröva-på-erbjudanden" i samarbete med olika tidningar.

Ju mer uppmärksammat ett problem blir, desto mer ökar chansen/risken att staten vill göra något, som exvis med sms-lånen.

http://www.gp.se/ekonomi/1.1047781-fi-far-tillsyn-over-sms-bolagen
Citera
2013-02-25, 01:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Intressant, det gör att scenariot med spelmissbruk och självmord kan vara rimligt och realistiskt.
Hur vanligt tror du det är med spelmissbrukare som tar livet av sig? har du något belagt fall alls?

Frågan om huruvida Tuula har spelat bort större delen av pengarna är helt skild från frågan om huruvida hon har tagit livet av sig.
Citera
2013-02-25, 01:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hur vanligt tror du det är med spelmissbrukare som tar livet av sig? har du något belagt fall alls?

Frågan om huruvida Tuula har spelat bort större delen av pengarna är helt skild från frågan om huruvida hon har tagit livet av sig.

Nej, inte än, men tack vare din fråga har jag tagit reda på lite. Spelmissbruk blev klassat som beroendesjukdom 2012, och ansvaret för frågan flyttades då från Folkhälsoinstitutet till Socialstyrelsen. De lär ta fram statistiskt underlag i sinom tid så att bra behandling kan fortsätta utvecklas. Uppemot 70 miljoner kronor ska utvecklandet av nya behandlingsmetoder ha kostat enligt Fhi.

Därmed har det jag skrev i ett tidigare inlägg faktiskt hänt, att man nu för ihop alkohol, droger och spelberoende till en och samma grupp av åkommor, och som staten tar på sig att behandla. Jag tror också nu att en eventuell dom mot Tuula (om hon återfinns) ska ses i ljuset av detta. Synd att hon kände sig så ensam om denna skam, och blev så rädd (gissar jag) att hon inte såg att hennes dom inte behövde bli så hård (jag gissar nu att beroende kanske kan vara förmildrande i domstolen?). Hon dömde sig själv hårdast, är jag rädd för. Det rimmar väl ganska bra med bilden av henne som ansvarstagande? (Kan låta konstigt, men en ansvarstagande kan ju också bli sjuk.) Och ju mer effektiv och flitig, desto ihärdigare spelare kanske...

http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Ansvar-for-vard-av-spelberoende-flyttas-till-Socialstyrelsen/

Fhi skriver:
"25% av alla spelare som har sökt behandling har redan försökt begå självmord en gång. Speciellt slående är de vanligt förekommande personlighetsstörningarna som över 90% av de behandlade spelarna har."

Här är också något jag lurat på. Det här med att ha en ganska kall sida för att kunna gå i land med beroendet, narcissister sätter gärna sig själva i främsta rummet, deras behov går först. Jag undrar om hennes anhöriga funderar på hur relationen med Tuula sett ut under de senaste åren. Hon kan ju även tillhöra de andra tio procenten, som fungerat normalt under åren. (Och den här statistiken behöver inte stämma.)

http://sv.pokerstrategy.com/strategy/psychology/695/2/

http://www.aftonbladet.se/halsa/article15218060.ab
http://svenska.yle.fi/artikel/2012/08/06/spelmissbruk-snart-jamstallt-med-alkoholism-i-sverige

Här är lite mer om "självmordsstaden" Las Vegas:
Citat från länken:
"Det amerikanska nationella rådet för problemspel (National Council on Problem
Gambling) har gått ut med att ungefär var femte person med ett utvecklat spelberoende begår självmord
och att risken för självmord bland spelberoende är högre än bland andra former av beroenden."

http://medlivetsominsats.se/?p=43
Senast redigerad av Cinnabar 2013-02-25 kl. 01:32.
Citera
2013-02-25, 09:12
Medlem
bagarn29s avatar
Finns det någon/något förutom nära och kära som säger:

1. Att Tuula är spelmissbrukare?
2. Att Tuula har tagit sitt liv?
3. Att Tuula varit synlig sedan torsdagen efter arbetstidens slut?
Citera
2013-02-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Inget av dina inlägg förklarar Hur har spelberoendet överbevisats???

Varför i hela fridens namn ska det ev. spelberoendet överbevisas??? Är det inte så att ett spelberoende bör bevisas!!? För att vara en tänkbar orsak.

Och varför snöa in så fruktansvärt på ett spelberoende överhuvudtaget? Det enda som indikerar det är en efterkonstruktion från en anonym väninna som kom fyra månader efter försvinnandet! Ett mycket vagt bevis. Tanten kanske satt och slevade i sig rysk kaviar och ostron sju dagar i veckan, hon kanske köpte dyrbara juveler och diamanter under sina många utlandsresor, hon kanske skänkte pengar till föreningen för hemlösa gråsparvar i Jukkasjärvi! Det finns andra sätt att göra sig av med pengar på än spel.

Det enda jag tycker att man säkert vet är att hon INTE var så intresserar av barn och barnbarn som det vill framställas. Hade hon brytt sig det minsta om dom så hade de antingen fått en "kropp" att begrava, eller en intern att besöka i fängelse....

Såvida de inte är mer involverade än vad vi vet...
Citera
2013-02-25, 10:50
Medlem
Och jag ska sticka ut hakan lite och säga att jag tycker att ordet spelberoende oftast används som ett kamouflage för att dölja "klantigt satsade pengar" som resulterat i förlust. Sen handlar allt om att den "stackaren" som satsade klantigt från början, vill spela tillbaka sina förlorade pengar!! Det i sig är inget beroende!!

Däremot kan jag hålla med om att det finns ett spelberoende hos vissa unga killar, där det är själva spelandet som ger kicken. Dom sitter med sina dataspel all sin vakna tid, dygnet runt. Ibland hela nätter, och flera dygn i sträck.
Citera
2013-02-25, 17:41
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KisseMisse2002
Och jag ska sticka ut hakan lite och säga att jag tycker att ordet spelberoende oftast används som ett kamouflage för att dölja "klantigt satsade pengar" som resulterat i förlust. Sen handlar allt om att den "stackaren" som satsade klantigt från början, vill spela tillbaka sina förlorade pengar!! Det i sig är inget beroende!!

Däremot kan jag hålla med om att det finns ett spelberoende hos vissa unga killar, där det är själva spelandet som ger kicken. Dom sitter med sina dataspel all sin vakna tid, dygnet runt. Ibland hela nätter, och flera dygn i sträck.

Du har inte förstått något alls, så det är ingen idé att ens förklara för dig vad ett spelberoende är. Jag har sett det på nära håll och det är inte unga killar jag sett...
Citera
2013-02-25, 17:55
Medlem
perAspera-adAstras avatar
Jag måste säga att jag gillar inte Aftonbladets riktning i artikeln: Kvinnorna som stjäl- och spelar bort allt på nätet [url]http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16301526.ab/URL]

Citat:
Maria, 48, är en av de drabbade. Hon hade ett bra jobb som ekonomichef på ett företag i Uppsala när spelandet tog över hennes liv.
2012 dömdes hon till två och ett halvt års fängelse för grov trolöshet mot huvudman. Hon hade förskingrat drygt tio miljoner kronor från sin arbetsgivare.
Först spelade hon för egna pengar. Sedan tog hon lån. När det inte räckte, tog hon pengar från företagets konton.

Drabbad, ja det blir man av cancer, eller någon annan sjukdom. Ett beroende däremot, det tycker inte jag att man kan säga att man drabbas av ...
Jag visste mycket väl när jag började smygröka som 12-åring att om jag fortsätter röka-då blir jag beroende av nikotinet och det blir väldigt svårt att sluta (eller helt ärligt, det var inte så svårt när jag väl bestämde mig för att bara lägga av efter 13 års ständigt blossande)

Var finns det personliga ansvaret nånstans??
Citera
2013-02-25, 20:40
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perAspera-adAstra
Jag måste säga att jag gillar inte Aftonbladets riktning i artikeln: Kvinnorna som stjäl- och spelar bort allt på nätet [url]http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16301526.ab/URL]

Drabbad, ja det blir man av cancer, eller någon annan sjukdom. Ett beroende däremot, det tycker inte jag att man kan säga att man drabbas av ...
Jag visste mycket väl när jag började smygröka som 12-åring att om jag fortsätter röka-då blir jag beroende av nikotinet och det blir väldigt svårt att sluta (eller helt ärligt, det var inte så svårt när jag väl bestämde mig för att bara lägga av efter 13 års ständigt blossande)

Var finns det personliga ansvaret nånstans??

Inte alla som hade den insikten när de började...en del trodde nog att "det händer inte mig"
Citera
2013-02-25, 22:42
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Inte alla som hade den insikten när de började...en del trodde nog att "det händer inte mig"

Mycket möjligt, men att förskingra 20 miljoner från skolan är inte bara något som "händer", det är något man aktivt gör. Och att man väljer att göra det upprepade gånger framför att söka hjälp, ta livet av sig innan det händer eller vad fan som helst visar ju snarare på hur egocentrisk människan är.
Spelmissbruk är ingen simpel sak, men det finns gränser för vad man gör och det är verkligen ingen förmildrande omständighet i det här fallet, precis som att pedofili inte är en förmildrande omständighet när det kommer till barnvåldtäkter. Spelmissbruk hade varit en förmildrande omständighet om hon gjorde som större delen av spelmissbrukare gör; skaffat personliga skulder.
Citera
2013-02-25, 23:02
Medlem
slaskpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Mycket möjligt, men att förskingra 20 miljoner från skolan är inte bara något som "händer", det är något man aktivt gör. Och att man väljer att göra det upprepade gånger framför att söka hjälp, ta livet av sig innan det händer eller vad fan som helst visar ju snarare på hur egocentrisk människan är.
Spelmissbruk är ingen simpel sak, men det finns gränser för vad man gör och det är verkligen ingen förmildrande omständighet i det här fallet, precis som att pedofili inte är en förmildrande omständighet när det kommer till barnvåldtäkter. Spelmissbruk hade varit en förmildrande omständighet om hon gjorde som större delen av spelmissbrukare gör; skaffat personliga skulder.

Du har rätt i det du skriver. Tuula har stulit en enormt stor summa pengar ifrån skattebetalarna. Hon är en tjuv, en bedragerska, inte tu tal om saken. Men jag tror att i slutänden var hon en förlorare. Hon hade förlorat allt...sitt anseende, sina barns förtroende, sin mors, sina barnbarn och sist men inte minst, sin älskades tillit. Till detta svek har hon (tror jag), dömt sig själv till det hårdaste straffet en människa kan få...Tro mig, hon lever inte längre...
Citera
2013-02-25, 23:15
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Du har rätt i det du skriver. Tuula har stulit en enormt stor summa pengar ifrån skattebetalarna. Hon är en tjuv, en bedragerska, inte tu tal om saken. Men jag tror att i slutänden var hon en förlorare. Hon hade förlorat allt...sitt anseende, sina barns förtroende, sin mors, sina barnbarn och sist men inte minst, sin älskades tillit. Till detta svek har hon (tror jag), dömt sig själv till det hårdaste straffet en människa kan få...Tro mig, hon lever inte längre...

Vad är det som säger att hon inte lever och att inte nära och kära vet var hon är isf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in