Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, det hällde på ett par hinkar på min egen kvarn också..
Jag såg idag i nån nyhetssändning informationsansvarig (?) på Svenska Spel uttalade sej om beroendet som skapades av Vegasspelen.
Han informerade just om att man fick sätta sin egen maxgräns men i och med att man kan sätta maxgränsen hur högt som helst, t ex 100.000 kr är det ju tandlöst.
Han talade också om nåt som jag tycker är viktigt. Det personliga ansvaret.
Hur mycket reklam man än sköljs över med så behöver man inte nappa på det.
Det syns ju också på inställningen till påföljd. Det personliga ansvaret?
En grav heroinmissbrukare döms till hårda straff för de brott han begår för att slita ihop pengar till sitt missbruk.
Möjligen kan en ung förstagångare dömas till kontraktsvård med behandling.
Jag tolkar det inte som att polisen hävdar att hon i livet utomlands.
Polis kan inte gå och och tro saker, de måste ha bevis men självklart måste de också vara öppna för den möjligheten i och med att Tuula inte hittats.
Jag kan ju tänka mej att det kommer tips från alla jordens hörn om att hon setts. Det måste ju undersökas oavsett om man sett henne sälja snö till eskimåer eller startat kennel i Macao.
Jag har väl inte drömt om att MPS skulle återuppta sökandet efter henne i vår när snön smält undan? Börjar nästan undra...
Vi kan ju faktiskt fråga dom?
Att självmord förekommer pga spelmissbruk är inte så konstigt och i Tuulas fall finns det ju ytterligare orsak att välja den utvägen.
Jag såg idag i nån nyhetssändning informationsansvarig (?) på Svenska Spel uttalade sej om beroendet som skapades av Vegasspelen.
Han informerade just om att man fick sätta sin egen maxgräns men i och med att man kan sätta maxgränsen hur högt som helst, t ex 100.000 kr är det ju tandlöst.
Han talade också om nåt som jag tycker är viktigt. Det personliga ansvaret.
Hur mycket reklam man än sköljs över med så behöver man inte nappa på det.
Det syns ju också på inställningen till påföljd. Det personliga ansvaret?
En grav heroinmissbrukare döms till hårda straff för de brott han begår för att slita ihop pengar till sitt missbruk.
Möjligen kan en ung förstagångare dömas till kontraktsvård med behandling.
Jag tolkar det inte som att polisen hävdar att hon i livet utomlands.
Polis kan inte gå och och tro saker, de måste ha bevis men självklart måste de också vara öppna för den möjligheten i och med att Tuula inte hittats.
Jag kan ju tänka mej att det kommer tips från alla jordens hörn om att hon setts. Det måste ju undersökas oavsett om man sett henne sälja snö till eskimåer eller startat kennel i Macao.
Jag har väl inte drömt om att MPS skulle återuppta sökandet efter henne i vår när snön smält undan? Börjar nästan undra...
Vi kan ju faktiskt fråga dom?
Att självmord förekommer pga spelmissbruk är inte så konstigt och i Tuulas fall finns det ju ytterligare orsak att välja den utvägen.
Det gör inte jag heller.
Svenska staten har ju en tradition av att vilja skydda medborgare från sprit- och drogmissbruk, så i konsekvensens namn borde internationellt spelmissbruk snart inordnas i det här tänkandet, men då krävs det att länder med en annan syn på det personliga ansvaret också vill göra något. Jag fruktar vad som kommer att hända när spelbolagen kan breda ut sig med annonser och "pröva-på-erbjudanden" i samarbete med olika tidningar.
Ju mer uppmärksammat ett problem blir, desto mer ökar chansen/risken att staten vill göra något, som exvis med sms-lånen.
http://www.gp.se/ekonomi/1.1047781-fi-far-tillsyn-over-sms-bolagen