2013-01-31, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backtomanilla
Tror som förut att Tuula kommer hem lagom till pensionen eller efter 10 år och slipper straff om hon inte åker fast innan. Har hela tiden trott att hon lever, vissa i tråden tycks envist tro att det enda alternativet är självmord, inte stjäl man så mycket pengar bara för att sedan ta livet av sig, hon har säkert haft tid att planera sin flykt så allt var genomtänkt. Hoppas hon hinner njuta av pengarna... hon sitter nog under en palm med en drink. Som jag skrev tidigare så har hon säkert skaffat sig ett falskt pass med nytt identitet (det duger inte med det finska passet i längden om man behöver flytta sig då och då) och ändrat sitt utseende.
hon är helt fel sorts människa för att flytt på det sättet.

dom hittar henne inom något år död

allt tyder på att hon tagit sitt liv.
Citera
2013-01-31, 20:35
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Growe

..men är inte fel människa att norpa till sig 20 miljoner? Det vet du?
Vilket allt tyder på att hon tagit sitt liv? Precisera gärna!

Någon som vet om leksaken, hennes "sista" inköp, blev levererad?
Citera
2013-01-31, 20:51
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Vad tror en urinvånare om den tredje möjligheten: Tuula har blivit bortförd mot sin vilja.

Någon eller några känner till att tanten har tillgång till olagliga miljoner. Den/dessa fick även reda på att Tuula blivit avslöjad. Tuula måste tystas eller hjälpas bort. Mindre summor har lockat fram fula sidor hos annars schysta personer.

Hon kan för ett par år sedan ha stött på en gambler på en spelsajt, som observerat ev. höga insatser och börjat chatta med henne och ivrigt börjat skjuta Amors pilar i damen, medan han lagt upp planer för "deras" framtid. Med det avser jag fylla på obehöriga konton. Tyvärr kan Tuulas nya framtid tagit slut iom hennes avslöjande. Kanske har hon varit på ett speciellt ställe under sina, här omtalade, utlandsresor. Hon kan ha blivit sol-och-vårad och är nu avpolletterad. Om hon nu spelade. Många "om".
Ännu en hypotes..
Citera
2013-01-31, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaskpack
Spekulerar du eller har du belägg för ditt påstående?

Har belägg i form att jag känner en barndomskamrat till henne och lite till... F.ö måste jag säga "Go Tuula!!!".
Citera
2013-01-31, 21:54
Medlem
LaScalas avatar
Grattis alla tjyvkramare!
Här har ni en hel familj att hjälteförklara. The more - the merrier.
Dessvärre kom dom inte över mer än hälften av skattebetalarnas pengar mot vad Tuula gjorde men ni väl heja på dom lite i alla fall?
https://www.flashback.org/t1987555
Citera
2013-01-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Growe

Jag håller med dig till fullo. Stämmer det att hon dels köpte ett rep på en bensinmack och dels skrev ett avskedsbrev vid tiden för försvinnandet som tycks ha skett i all hast, lutar det åt självmord, ett klassiskt självmord utfört i stark affekt. Hon fick inte i sig hela frukosten för helvetet gnagde i magen...Att skriva det "perfekta" avskedsbrevet är nog svårt. Det måste vara det svåraste en mamma kan göra. Det går väl egentligen aldrig att formulera sig rätt, jag förstår att hon rev brevet i bitar och slängde det.
Citera
2013-01-31, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudeheaven
Har belägg i form att jag känner en barndomskamrat till henne och lite till... F.ö måste jag säga "Go Tuula!!!".

Ja du på rymmen är hon, känner också en barndomskamrat till henne och även träffats i vuxen ålder så du kan ha rätt.
Citera
2013-01-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Intressant att du nämner det...

Vad jag hört "på stan" så sågs Tuula ofta med en annan lärare. Denna lärare, som undervisar ekonomiska ämnen, är också den lärare som hänvisats till som Tuulas särbo i tidningar. Kruxet är att denna lärare är gift med en annan kvinna.

Man kan själv räkna 1+1 här. Gubben är påläst inom ekonomi och vet antagligen hur ekonomisystemen fungerar (även om Tuula själv naturligtvis kan ha kommit på sin metod). Han är gift och de drömmer möjligtvis om att rymma iväg tillsammans. "Försvinner" han också så är den här teorin i stort sätt bekräftad.

Å andra sidan verkar de flesta i Gävle tro att Tuula tagit cykeln med sig i Gavleån. Polisens reaktioner, eller brist på reaktioner vid vad som till synes är en försvunnen person på cykel i Gävleområdet, tyder på att de inte tror på Gavleån-teorin. Fast det är också möjligt att det är för kallt för att dyka just nu. Eller kan det vara så att polisen hittat cykeln någonstans?

Det vore ganska häftigt om Tuula planerat sin exit-strategi och t.ex. haft 10+ mille i kontanter samt en bil som inte är registrerad på henne redo för att dra utomlands, så kommer gubben efter när det hela lugnat ner sig. För de lär i det scenariot inte kunnat förutspå den massiva uppmärksamhet det hela fått.

Att cykeln är borta är väl inte konstigt eller tas det inga olåsta cyklar i Gävle? (för cyklade hon för att dränka sig så ställde hon bara cykeln olåst på en random plats, varför bry sig om den blir stulen eller ej om man ska dö?). Testa och ställ din cykel olåst utomhus och kolla om någon snällt lämnar in den till polisen....

Jag tror Tuula indirekt fick tips av ekonomisnubben. Mycket möjligt att han skojat om något och kanske sagt att "de verkar inte ha så bra koll på det ekonomiska systemet i kommunen, man skulle lätt kunna föra över pengar till olika konton" när de på tu man hand diskuterade jobbet, för att det hos Tuula kanske skulle väckas en galen idé om att testa hans "plan" .
Citera
2013-01-31, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Tillfället gör tjuven. Tror att Tuula upptäckte nätpoker eller andra spel och vann lite. Sedan förlorade hon, och förlorade igen. Då behövde hon cash för att ersätta förlusten, sen ville hon vinna för att täcka förlusten... Kort sagt, Tuula greps av den negativa speldjävulen. Åtskilliga självmord har begåtts när spelandet gått fel.

Hon sökte efter en lösning att finansiera spelandet, och den fanns på jobbet. Hon började "låna" pengar, som hon sedan behövde vinna tillbaka, när hon förlorade ännu mer, "lånade" hon mer. Det blev ett ekorrhjul, Tuula blev deprimerad och sedan blev spelet inte bara en vinst/förlustmaskin, utan en flykt från det vanliga livet, ett liv som förmörkades av den ekonomiska härvan och lögner. Hon visste att hon gjorde fel, men kunde inte träda fram.

Jag tror att Tuula, när hon insåg att arbetsgivaren var henne på spåren, inte orkade mer.

Klart att hon inte lämnade sina barn, det är bara en psykopat kapabel till. Jag tror inte att Tuula var en psykopat, utan bara en helt vanlig person som blev nätberoende, i det här fallet av ett spel som dessutom sög pengar. Börja aldrig spela. Och ve den cyniska mediabranschen som nu förhandlar om att spelbolag ska få annonsera i svenska tidningar. Jag skulle aldrig våga dra i en vegasmaskin på nätet, det vore förödande att ge sig på sådant.

Jag delar din åsikt till fullo. Det är en sak att väldigt kallhamrade affärsmän ibland drar utomlands och gömmer sig när de fifflat till sig miljoner, men att en tant som är mamma och mormor, ensam drar iväg ut i ingenstans är otroligt osannolikt. För att det scenariot ska vara troligt krävs nästan någon form av verifiering på att hon levt i sus och dus och velat fortsätta med det livet. Nu verkar det som att några tusen har hon fört över till något konto, men det mesta är som jag förstår det borta med vinden och ingen förstår riktigt vad hon gjort med alla pengar. Om hon flytt utomlands har hon ju planerat ett lyxliv länge och så vitt folk vet är hon inte upseendeväckande intresserad av lyx.
Citera
2013-01-31, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag håller med dig till fullo. Stämmer det att hon dels köpte ett rep på en bensinmack och dels skrev ett avskedsbrev vid tiden för försvinnandet som tycks ha skett i all hast, lutar det åt självmord, ett klassiskt självmord utfört i stark affekt. Hon fick inte i sig hela frukosten för helvetet gnagde i magen...Att skriva det "perfekta" avskedsbrevet är nog svårt. Det måste vara det svåraste en mamma kan göra. Det går väl egentligen aldrig att formulera sig rätt, jag förstår att hon rev brevet i bitar och slängde det.

Vad är det som får dig att tro att T inte lade ut s.k. villospår?
Citera
2013-01-31, 22:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag delar din åsikt till fullo. Det är en sak att väldigt kallhamrade affärsmän ibland drar utomlands och gömmer sig när de fifflat till sig miljoner, men att en tant som är mamma och mormor, ensam drar iväg ut i ingenstans är otroligt osannolikt. För att det scenariot ska vara troligt krävs nästan någon form av verifiering på att hon levt i sus och dus och velat fortsätta med det livet. Nu verkar det som att några tusen har hon fört över till något konto, men det mesta är som jag förstår det borta med vinden och ingen förstår riktigt vad hon gjort med alla pengar. Om hon flytt utomlands har hon ju planerat ett lyxliv länge och så vitt folk vet är hon inte upseendeväckande intresserad av lyx.
Så affärsmannen som flyr utomlands behöver inte vara förälder eller förälders förälder?

Och vad säger att hon måste leva lyxliv utomlands?
Citera
2013-01-31, 22:19
Medlem
Citat:
Att cykeln är borta är väl inte konstigt eller tas det inga olåsta cyklar i Gävle? (för cyklade hon för att dränka sig så ställde hon bara cykeln olåst på en random plats, varför bry sig om den blir stulen eller ej om man ska dö?). Testa och ställ din cykel olåst utomhus och kolla om någon snällt lämnar in den till polisen....

Jag tror Tuula indirekt fick tips av ekonomisnubben. Mycket möjligt att han skojat om något och kanske sagt att "de verkar inte ha så bra koll på det ekonomiska systemet i kommunen, man skulle lätt kunna föra över pengar till olika konton" när de på tu man hand diskuterade jobbet, för att det hos Tuula kanske skulle väckas en galen idé om att testa hans "plan" .

Jag tror att du är rätt ute i båda styckena.

Vad gäller ditt andra stycke håller jag inte för osannolikt att någon av kommunens upphandlade professionella revisorer eller någon "intresserad" ekonom på kommunen har haft ett upplägg med internationella förtecken med s.k. brevlådeföretag och konton på skatteparadis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in