2013-01-02, 15:37
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag kan inte släppa frulle och tidningslämnandet.

Vem var det som såg att tidningen var intagen? Var det polisen som såg det först? Eller var det någon anhörig som sökt Tuula under helgen, blivit orolig och tagit sig till Tuula och gått in?
(jag räknar även en särbo som anhörig)

Var vill jag komma, undrar ni? Ja, hon kan ju ha försvunnit redan på fredagen. Frukost? Jag kan ta en macka, fil, yoghurt på em/kvällen med. Vad är det som säger att det är just frukost?

Eftersom jag inte går på självmordstemat så säger jag medhjälpare. Eller en nyttig idiot som skulle ta in tidningen och får ta sig en frukost som tack för besväret. Finns andra än Tuulas fingeravtryck på frukost och tidning? Det finns många möjligheter när man har att göra med folk som kan använda sin hjärna kreativt. Detta handlar ju inte om kaffekassor som försvunnit när en person med dålig koll på sin ekonomi behövt dryga ut sin egen spritkassa.
Citera
2013-01-02, 15:43
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Eftersom jag inte går på självmordstemat så säger jag medhjälpare. Eller en nyttig idiot som skulle ta in tidningen och får ta sig en frukost som tack för besväret. Finns andra än Tuulas fingeravtryck på frukost och tidning? Det finns många möjligheter när man har att göra med folk som kan använda sin hjärna kreativt. Detta handlar ju inte om kaffekassor som försvunnit när en person med dålig koll på sin ekonomi behövt dryga ut sin egen spritkassa.

Inte heller jag går på självmordsteorin. Jag tycker ena dottern verkar allt för glad för att något sådant skulle finnas i hennes tankar.
Jadu.. tror du Gävles poliskår har undersökt detta med fingeravtryck? Det tror inte jag om jag ska vara ärlig. Jag tror att tidningen blev kvar i lgh och kastad efteråt.
Citera
2013-01-02, 15:46
Medlem
liernos avatar
så, vad tror ni hon hittat på nudå?

* Insett att det är mycket pengar och hon är avslöjad - och därmed blivit suicidal?

eller

* Rest med ett nytt pass till något paradis utan utlämningsavtal och startat ett nytt liv?

Gambia?
Citera
2013-01-02, 15:51
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Men menar du på fullaste allvar att om Gävle var moderatstyrt så skulle detta inte skett? Jag förstår inte hur du kan dra detta på en politisk nivå, det är en enskild individ, som vad vi vet kan vara moderat/SD:are/eller miljöpartist i det privata.

Det här är ett val Tuula gjort. Hon har medvetet stulit pengar. Punkt. Det handlar om en individ som handlat orätt. Inte ett parti, inte ett fackförbund. En individ.

Sen tror ju jag att hon haft någon medhjälpare, men inte tror jag att det hamnar på politisk nivå iaf.

Varför tror du att jag menar det? Var skriver jag att det inte skulle kunna hända med andra politiska partier? 14:29 Skrev jag ".. lagomstora kommuner med ett starkt parti." Nu råkar ju Gävle vara rödstyrt. Likaså Göteborg. Men det är bara att leta fram en blå kommun med samma problem. Varför tar du åt dig? (Personligen?)

Hur kan det inte bli politisk nivå då det handlar om dessa summor och kommunens procedurer kring fakturering och transaktioner?
Citera
2013-01-02, 16:03
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Varför tror du att jag menar det? Var skriver jag att det inte skulle kunna hända med andra politiska partier? 14:29 Skrev jag ".. lagomstora kommuner med ett starkt parti." Nu råkar ju Gävle vara rödstyrt. Likaså Göteborg. Men det är bara att leta fram en blå kommun med samma problem. Varför tar du åt dig? (Personligen?)

Hur kan det inte bli politisk nivå då det handlar om dessa summor och kommunens procedurer kring fakturering och transaktioner?

Hahaha jag tar inte åt mig

Nej det du skrev var att SSU var indirekt var iblandade tex. Sist jag kollade var SSU rött. Ja jag vet att Gävle är sossestyrt.
Citera
2013-01-02, 16:03
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lierno
så, vad tror ni hon hittat på nudå?

* Insett att det är mycket pengar och hon är avslöjad - och därmed blivit suicidal?

eller

* Rest med ett nytt pass till något paradis utan utlämningsavtal och startat ett nytt liv?

Gambia?
Risken finns ju att hon inte har tillgång till pengarna. Endera har hon själv blivit sol-och-vårad eller så har hon finansierat ett missbruk. Eller två med tanke på summan.

Jag tror hon skulle kunna leva med kunskapen att ha lurat några snikna kommunala chefer. Värre är det att leva med skammen att själv ha blivit än mer grundlurad och dessutom behöva ta ett straff.

Jag tror inte att pengarna skulle gått till skola, vård & omsorg. Om inte Tuula lagt vantarna på dom hade någon annan gjort det. Jag är tror pengarna tillhörde kategorin som "privatiseras" då dom mjölkats fram.
Citera
2013-01-02, 16:23
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Hahaha jag tar inte åt mig

Nej det du skrev var att SSU var indirekt var iblandade tex. Sist jag kollade var SSU rött. Ja jag vet att Gävle är sossestyrt.

Det var resultatet av en OT-diskussion med någon som påstod att det var konspirationer om man misstrodde och buntade ihop LO-fack och sosse-partiet i en sossestyrd kommun.

Tuula är/var kassör i ett fack. Du blir inte kassör i ett (LO)fackförbund i en sossestyrd kommun om din partibok är blå. Därför hamnar endast dom röa i skottgluggen denna gång. Jag böjer min nacke och blottar min strupe om jag har fel och är ute och cyklar på hal is över ån efter miljonerna. (med Tuula )
Citera
2013-01-02, 16:41
Medlem
Enligt en bekant ska hon ha varit vid liv några dagar efter måndagen, fick jag höra, men det är andra handsuppgifter! Det visar sig väl snart för det är inte roligt att ligga så lågt hur länge som helst!
Jag var bergssäker på att hon var borta så jag hoppas jag trodde fel!
Citera
2013-01-02, 16:50
Medlem
mercys avatar
Citat:
Orsaken till att jag inte fördömer Tuula är det som utspelar sig i min fantasi:

Några självgoda politiker sitter nu i Gävle med hakan i navelnivå. Dom trodde att dom hade en storsvindel på g. som skulle ge dom några mille extra om dom hade tur. Tuula skulle vara deras nyttiga mumintroll, som vanligt.
Så visar det sig att Frau T. inte är någon snorkfröken. Dom var hennes nyttiga idioter och fick själva sexsiffriga fickpengar. Fickpengar tillräckligt stora för straff. Fickpengar som inte går att bortförklara.

Skulle T. åka fast och bli straffad skulle det ändå inte ta knäcken på henne: Kvinna, ekobrott, förstagångsförbrytare, max tre år gallervy och tjugo mille som väntar på ett varmt ställe då hon kommer ut. Tre år är en greppbar tid för en 50+, inte oöverskådligt som för en tjugoåring.

(Jag är fullt medveten om att det kan finnas en mycket mer tragisk sanning men tills annat är bevisat håller jag mig till denna.)

Jag tänker ungefär som du.
Om man betänker att Tuula varit trogen och lojal i kommunens tjänst under nästan 20 år så måste man oxå fundera över vad hon fått se,höra och vara med om under dessa år. Jag tänker att Gävle har såvitt jag vet aldrig haft annat kommunstyre än sossarna.En kommun som oxå är rätt känd för ryggdunk och svågerpolitik.Om man ser detta år ut och år in kanske man gör avkall på sin egen moraliska kompass. Hur många kommunala projekt tex har inte gått till någon "bekant".
Citera
2013-01-02, 16:56
Medlem
mercys avatar
Citat:
Risken finns ju att hon inte har tillgång till pengarna. Endera har hon själv blivit sol-och-vårad eller så har hon finansierat ett missbruk. Eller två med tanke på summan.

Jag tror hon skulle kunna leva med kunskapen att ha lurat några snikna kommunala chefer. Värre är det att leva med skammen att själv ha blivit än mer grundlurad och dessutom behöva ta ett straff.

Jag tror inte att pengarna skulle gått till skola, vård & omsorg. Om inte Tuula lagt vantarna på dom hade någon annan gjort det. Jag är tror pengarna tillhörde kategorin som "privatiseras" då dom mjölkats fram.

Har ingen ens saknat pengarna under alla dessa år kan de inte ha tagits från något hjärtskärande. Det var väl banken som drog i nödbromsen dessutom?

Bara det att kalla in någon på fredagen och bestämma möte på måndagen låter så obota korkat. Lite som att säga, "försvinn medan du kan" eller "gå hem och bränn alla bevis ifall det blir en husrannsakan"
Citera
2013-01-02, 17:29
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Jag tänker ungefär som du.
Om man betänker att Tuula varit trogen och lojal i kommunens tjänst under nästan 20 år så måste man oxå fundera över vad hon fått se,höra och vara med om under dessa år. Jag tänker att Gävle har såvitt jag vet aldrig haft annat kommunstyre än sossarna.En kommun som oxå är rätt känd för ryggdunk och svågerpolitik.Om man ser detta år ut och år in kanske man gör avkall på sin egen moraliska kompass. Hur många kommunala projekt tex har inte gått till någon "bekant".

Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Har ingen ens saknat pengarna under alla dessa år kan de inte ha tagits från något hjärtskärande. Det var väl banken som drog i nödbromsen dessutom?

Bara det att kalla in någon på fredagen och bestämma möte på måndagen låter så obota korkat. Lite som att säga, "försvinn medan du kan" eller "gå hem och bränn alla bevis ifall det blir en husrannsakan"
Hon är ju 52 år så "Nästan 20 år" borde gå att öka till trettio års arbetslivs erfarenhet. Varav iaf. tjugo med den senaste arb.givaren. Gott om tid att lära sig svagheter i system.

Den största orsaken att söka medbrottslingar i lite vidare cirklar är summan och tiden. Ingen i kommunen har upptäckt eller reagerat på miljoner som dansat runt och försvunnit under tre års tid. Inte bara en och två mille utan 22.000.000. Drygt 600.000 per kalendermånad.

En helt annan situation hade varit en plötslig transaktion på hela summan och en försvunnen person mellan två bokslut eller kontroller.

I sann sosse-anda ska man ju inte skylla på individen: Kollektivet ska se till att det finns skyddsnät som fångar upp och förhindrar dylikt. Varför funkade inte dom?

Nåja, det ska bli intressant att följa kommande rättsprocess. Dom som är bekanta med personer och förhållanden i Gävle kan ju hålla ögon och öron öppna för det som inte sägs och lyfts fram. Lixom.
Senast redigerad av AceKadabra 2013-01-02 kl. 17:39.
Citera
2013-01-02, 17:58
Medlem
SithBoboSiths avatar
Nästan 20 år?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15995776.ab

Citat:
Tuula Lavikkala har jobbat som skoladministratör vid Borgarskolan i Gävle i mer än 25 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in