Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Mutor kan väl ske ändå, men nu går vi utanför ramarna.
Tuula har iaf stulit pengar. Hur hon gått till väga vet jag inte. Hon kan ju såväl ha fakturerat som överfört pengar till konton.
Det är det jag menar med lagomstora kommuner med ett starkt parti. Människor som inte har kompetens blir placerade på positioner dom inte klarar av. Andra, smarta men med fel släkt, får inofficiellt ta över deras ansvar och blir indirekt behöriga till mycket mer än deras egentliga befattning. Där är förutsättningarna för att Tuula skall lyckas. Hur det gått till i detalj vet nog bara hon.
Vi måste påminna oss om summan:
22.000.000 SEK. 20 mille på fyra år skulle betyda 5.000.000 per år.
Över 410.000 per kalendermånad. Inte något du krafsar från en kaffeburk eller tar ut från bankomaten en kväll.
Det kräver fungerande intellekt hos den som agerar och/eller total avsaknad hos dom inte reagerar.
Har hon fortfarande tillgång till miljonerna satsar jag på följande: Efter första miljonen skvätter hon några hundra tusen till en lagom dum med öron och ögon i rätt rum. Dom har kanske ytterligare hjälp av en som inte fattar vad den gör. Sedan packar hon lätt kabinväska och köper en öppen förstaklassbiljett någonstans. Den dumme är nu medbrottsling och meddelar snällt när det börjar brännas.
Varför är en helt annan fråga. Missbruk, kärlek eller spänning? Pensionsinvestering?
Ovanstående är inte konspirationer eller overkliga fantasier. Fusk förekommer dagligen. Både i företag och det offentliga. Folk blir också fast.