2013-01-02, 13:59
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Faktum kvarstår dock. Hon har STULIT 22 miljoner! Oavsett vad de kunde användas till.
Det är många män som gjort bort sej i yrkeslivet som tagit sina liv.
Ta bara dom japanska männen på ansvariga poster som tar sina liv.
Ett tappat ansikte gör att man förväntas följa seden att ta sitt liv.
En människas självrespekt (och andras brist på respekt) kan vara mer värt än 22 miljoner.

Nu befinner vi oss faktiskt i Sverige där ära och heder inte står speciellt högt i kurs. Inte tillstymmelse till liknelse till det japanska folket som inte vill dra vanära över familj,vänner,kollegor genom att smutsa ner sitt rykte. Vi får därför utgå från svenska förhållanden

Jag ser det som Tuula tagit en egen fallskärm/förtida pension.Se bara just politiker som kan sitta i "orubbat bo" ekonomiskt genom att dra sig undan politiken och sedan inte göra ett skvatt med god ersättning.
Citera
2013-01-02, 14:13
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Nu befinner vi oss faktiskt i Sverige där ära och heder inte står speciellt högt i kurs. Inte tillstymmelse till liknelse till det japanska folket som inte vill dra vanära över familj,vänner,kollegor genom att smutsa ner sitt rykte. Vi får därför utgå från svenska förhållanden

Jag ser det som Tuula tagit en egen fallskärm/förtida pension.Se bara just politiker som kan sitta i "orubbat bo" ekonomiskt genom att dra sig undan politiken och sedan inte göra ett skvatt med god ersättning.

Var och en har sin egen moral. Den är inte alltid kulturbunden.
Ära, heder, lojalitet och självrespekt står väldigt högt i kurs hos mej. Och jag är 100% svensk.
Att jämföra med förflackningen av moral inom politikersvängen och bland styrelseledamoter gör inte hennes brott på nåt sätt ursäktligt.
Det hon har gjort är dessutom ett BROTT:
Det sker just nu en översyn och av dessa fallskärmar och många får nog finna sej i att hoppa utan fallskärm i fortsättningen.
Moralen har börjat tala ur svenska hjärtans djup?
Senast redigerad av LaScala 2013-01-02 kl. 14:30.
Citera
2013-01-02, 14:16
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Mutor kan väl ske ändå, men nu går vi utanför ramarna.

Tuula har iaf stulit pengar. Hur hon gått till väga vet jag inte. Hon kan ju såväl ha fakturerat som överfört pengar till konton.
Det är det jag menar med lagomstora kommuner med ett starkt parti. Människor som inte har kompetens blir placerade på positioner dom inte klarar av. Andra, smarta men med fel släkt, får inofficiellt ta över deras ansvar och blir indirekt behöriga till mycket mer än deras egentliga befattning. Där är förutsättningarna för att Tuula skall lyckas. Hur det gått till i detalj vet nog bara hon.

Vi måste påminna oss om summan: 22.000.000 SEK. 20 mille på fyra år skulle betyda 5.000.000 per år. Över 410.000 per kalendermånad. Inte något du krafsar från en kaffeburk eller tar ut från bankomaten en kväll.

Det kräver fungerande intellekt hos den som agerar och/eller total avsaknad hos dom inte reagerar.

Har hon fortfarande tillgång till miljonerna satsar jag på följande: Efter första miljonen skvätter hon några hundra tusen till en lagom dum med öron och ögon i rätt rum. Dom har kanske ytterligare hjälp av en som inte fattar vad den gör. Sedan packar hon lätt kabinväska och köper en öppen förstaklassbiljett någonstans. Den dumme är nu medbrottsling och meddelar snällt när det börjar brännas.

Varför är en helt annan fråga. Missbruk, kärlek eller spänning? Pensionsinvestering?

Ovanstående är inte konspirationer eller overkliga fantasier. Fusk förekommer dagligen. Både i företag och det offentliga. Folk blir också fast.
Senast redigerad av AceKadabra 2013-01-02 kl. 14:21.
Citera
2013-01-02, 14:29
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceKadabra
Det är det jag menar med lagomstora kommuner med ett starkt parti. Människor som inte har kompetens blir placerade på positioner dom inte klarar av. Andra, smarta men med fel släkt, får inofficiellt ta över deras ansvar och blir indirekt behöriga till mycket mer än deras egentliga befattning. Där är förutsättningarna för att Tuula skall lyckas. Hur det gått till i detalj vet nog bara hon.

Vi måste påminna oss om summan: 22.000.000 SEK. 20 mille på fyra år skulle betyda 5.000.000 per år. Över 410.000 per kalendermånad. Inte något du krafsar från en kaffeburk eller tar ut från bankomaten en kväll.

Det kräver fungerande intellekt hos den som agerar och/eller total avsaknad hos dom inte reagerar.

Har hon fortfarande tillgång till miljonerna satsar jag på följande: Efter första miljonen skvätter hon några hundra tusen till en lagom dum med öron och ögon i rätt rum. Dom har kanske ytterligare hjälp av en som inte fattar vad den gör. Sedan packar hon lätt kabinväska och köper en öppen förstaklassbiljett någonstans. Den dumme är nu medbrottsling och meddelar snällt när det börjar brännas.

Varför är en helt annan fråga. Missbruk, kärlek eller spänning? Pensionsinvestering?

Ovanstående är inte konspirationer eller overkliga fantasier. Fusk förekommer dagligen. Både i företag och det offentliga. Folk blir också fast.

En orsak kan ju även vara en önskan om ekonomiskt oberoende, att ha råd att leva ett gott liv.

Hade Tuula en chefsposition, eller hade hon en tjänst där hon efter många års tjänst där hon delegerats att utföra mer än tjänsten avsåg?
Citera
2013-01-02, 14:34
Medlem
AceKadabras avatar
Citat:
En orsak kan ju även vara en önskan om ekonomiskt oberoende, att ha råd att leva ett gott liv.

Hade Tuula en chefsposition, eller hade hon en tjänst där hon efter många års tjänst där hon delegerats att utföra mer än tjänsten avsåg?

Hon hade tillgång till fackets konton. Vilket fack har jag ingen aning om.
Citera
2013-01-02, 14:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hon hade tillgång till fackets konton. Vilket fack har jag ingen aning om.
Aftonbladet: Tuula, 52, jagas – i hela Sverige
Citat:
[TL] har jobbat som skoladministratör i kommunal tjänst i över 20 år. Hon hade ett högt anseende och var även kassör i fackföreningen Vision.
Citera
2013-01-02, 15:09
Medlem
Pastakryddas avatar
Jag kan inte släppa frulle och tidningslämnandet.

Vem var det som såg att tidningen var intagen? Var det polisen som såg det först? Eller var det någon anhörig som sökt Tuula under helgen, blivit orolig och tagit sig till Tuula och gått in?
(jag räknar även en särbo som anhörig)

Var vill jag komma, undrar ni? Ja, hon kan ju ha försvunnit redan på fredagen. Frukost? Jag kan ta en macka, fil, yoghurt på em/kvällen med. Vad är det som säger att det är just frukost?
Citera
2013-01-02, 15:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag kan inte släppa frulle och tidningslämnandet.

Vem var det som såg att tidningen var intagen? Var det polisen som såg det först? Eller var det någon anhörig som sökt Tuula under helgen, blivit orolig och tagit sig till Tuula och gått in?
(jag räknar även en särbo som anhörig)

Var vill jag komma, undrar ni? Ja, hon kan ju ha försvunnit redan på fredagen. Frukost? Jag kan ta en macka, fil, yoghurt på em/kvällen med. Vad är det som säger att det är just frukost?
Det framgår inte. Polisen tycks tro att hon försvunnit på måndag morgon.

Aftonbladet:
Citat:
– Vi tror oss veta att hon lämnade sin lägenhet i Gävle på morgonen den 12 november. Morgontidningen var intagen, frukostbordet dukat och lägenhetsdörren olåst när vi kom dit. Men här slutar alla spår, säger Mikael Hedström , presstalesman vid Gävlepolisen.
Senast redigerad av Quarrel 2013-01-02 kl. 15:19.
Citera
2013-01-02, 15:27
Medlem
AceKadabras avatar
Orsaken till att jag inte fördömer Tuula är det som utspelar sig i min fantasi:

Några självgoda politiker sitter nu i Gävle med hakan i navelnivå. Dom trodde att dom hade en storsvindel på g. som skulle ge dom några mille extra om dom hade tur. Tuula skulle vara deras nyttiga mumintroll, som vanligt.
Så visar det sig att Frau T. inte är någon snorkfröken. Dom var hennes nyttiga idioter och fick själva sexsiffriga fickpengar. Fickpengar tillräckligt stora för straff. Fickpengar som inte går att bortförklara.

Skulle T. åka fast och bli straffad skulle det ändå inte ta knäcken på henne: Kvinna, ekobrott, förstagångsförbrytare, max tre år gallervy och tjugo mille som väntar på ett varmt ställe då hon kommer ut. Tre år är en greppbar tid för en 50+, inte oöverskådligt som för en tjugoåring.

(Jag är fullt medveten om att det kan finnas en mycket mer tragisk sanning men tills annat är bevisat håller jag mig till denna.)
Citera
2013-01-02, 15:33
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Orsaken till att jag inte fördömer Tuula är det som utspelar sig i min fantasi:

Några självgoda politiker sitter nu i Gävle med hakan i navelnivå. Dom trodde att dom hade en storsvindel på g. som skulle ge dom några mille extra om dom hade tur. Tuula skulle vara deras nyttiga mumintroll, som vanligt.
Så visar det sig att Frau T. inte är någon snorkfröken. Dom var hennes nyttiga idioter och fick själva sexsiffriga fickpengar. Fickpengar tillräckligt stora för straff. Fickpengar som inte går att bortförklara.

Skulle T. åka fast och bli straffad skulle det ändå inte ta knäcken på henne: Kvinna, ekobrott, förstagångsförbrytare, max tre år gallervy och tjugo mille som väntar på ett varmt ställe då hon kommer ut. Tre år är en greppbar tid för en 50+, inte oöverskådligt som för en tjugoåring.

(Jag är fullt medveten om att det kan finnas en mycket mer tragisk sanning men tills annat är bevisat håller jag mig till denna.)

Men menar du på fullaste allvar att om Gävle var moderatstyrt så skulle detta inte skett? Jag förstår inte hur du kan dra detta på en politisk nivå, det är en enskild individ, som vad vi vet kan vara moderat/SD:are/eller miljöpartist i det privata.

Det här är ett val Tuula gjort. Hon har medvetet stulit pengar. Punkt. Det handlar om en individ som handlat orätt. Inte ett parti, inte ett fackförbund. En individ.

Sen tror ju jag att hon haft någon medhjälpare, men inte tror jag att det hamnar på politisk nivå iaf.
Senast redigerad av Pastakrydda 2013-01-02 kl. 15:37. Anledning: tankevurpa
Citera
2013-01-02, 15:35
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det framgår inte. Polisen tycks tro att hon försvunnit på måndag morgon.

Aftonbladet:

"tror sig veta" är det samma som att inte ha en aning. Hon kan ha dragit redan på fredagen. Vem som helst kan ha tagit in en morgontidning. Var låg den? Var någon sida uppslagen? Och med tanke på vilken poliskår som avses - vad stod det för datum på tidningshelvetet?
Citera
2013-01-02, 15:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
"tror sig veta" är det samma som att inte ha en aning. Hon kan ha dragit redan på fredagen. Vem som helst kan ha tagit in en morgontidning. Var låg den? Var någon sida uppslagen? Och med tanke på vilken poliskår som avses - vad stod det för datum på tidningshelvetet?
Framför allt kan den som upptäckte att T var borta ha dukat fram frukosten och tagit in tidningen i avsikt att få det att se ut som om T försvunnit på morgonen. Vem var det som upptäckte att T var borta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in