2012-11-13, 22:58
Medlem
Charlatanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefRamsay
De skriker inte ut rasistik propaganda vilket jag tycker bör ses som någonlunda säkrare än en sida som spyr ut hatord i varje mening.

Så varför inte bygga upp I&I på nytt? Skapa diskussioner utifrån direkta källor och inte massa 3e partners "partiska" redovisningar.

Oj, du var mig en väldigt endimensionell figur. Fakta är alltså enbart säkrad när du sympatiserar med dess kontenta? Vad spelar det då för roll vilka källor man refererar till när det är din personliga emotionella värdering som avgör sanningshalten?
Citera
2012-11-13, 23:08
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Det postas en väldig massa länkar till främlingsfientligt vinklade nyhetssidor såsom Avpixlat, info14, Fria Tider o.s.v. Känns som det blir väldigt konstigt att länka till oseriösa sidor och på så sätt försöka bygga debatt. Då kan jag ju lika gärna göra min egen hemsida med helt fejkade nyheter, och bilda diskussion kring händelser som egentligen inte hänt.

Jag föreslår att man förbjuder länkning till vinklade och oseriösa nyhetssidor!
vad spelar det för roll hur vinklade de är när de ger seriösa källor till det de skriver?
Är ju bara för dig att klicka dig vidare till de länkarna då ifall du inte gillar t.ex. avpixlat
Citera
2012-11-13, 23:25
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen
Oj, du var mig en väldigt endimensionell figur. Fakta är alltså enbart säkrad när du sympatiserar med dess kontenta? Vad spelar det då för roll vilka källor man refererar till när det är din personliga emotionella värdering som avgör sanningshalten?
Ser du vad det står längst ner där du citerar mig?
Läs det och skriv igen.
Citera
2012-11-14, 00:40
Medlem
vivalarevolucions avatar
Citat:
[...]
Citat:
[...]
Jag föreslår att ni bör hålla er borta från Flashback om ni inte accepterar forumets grundpelare - yttrandefriheten.
Citera
2012-11-14, 01:09
Medlem
ChefRamsays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vivalarevolucion
Jag föreslår att ni bör hålla er borta från Flashback om ni inte accepterar forumets grundpelare - yttrandefriheten.
Fast.. Vart spelar källkritik in på yttrandefriheten?
Skall vi diskutera saker utan trovärdiga källor?

Förklara dig gärna.
Citera
2012-11-14, 01:36
Medlem
Fina Gubbens avatar
Även om sidorna är vinklade så är det upp till läsaren att avgöra vad dom tror på och vara källkritiska. Är väl inte heller några problem med att påpeka vad som är fel i artiklarna man diskuterar.

Förbud är ett stort no-no, iallafall hos mig.
Citera
2012-11-14, 02:25
Medlem
vivalarevolucions avatar
Citat:
Fast.. Vart spelar källkritik in på yttrandefriheten?
Skall vi diskutera saker utan trovärdiga källor?

Förklara dig gärna.
Om du inte kan debattera mot de som enligt dig presenterar mindre trovärdiga källor så är det hos dig "felet" ligger.
Citera
2012-11-14, 06:59
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Jag föreslår att man förbjuder länkning till vinklade och oseriösa nyhetssidor!

Vill inte göra dig ledsen eller döda diskussionen men ditt förslag är dåligt och kommer inte att genomföras.

Vem bestämmer vilka sidor som är "vinklade och oseriösa"? Den som gör det blir en lika stor del av problemet i så fall.

Det är snarast ganska intressant att läsa om samma nyhet och hur den presenteras på olika sidor för att utifrån det göra en egen bedömning om vad som faktiskt har hänt. Alla sidor vinklar lite åt sitt eget håll pga att olika människor upplever samma sak på olika sätt eller åtminstone vill uppleva den olika.

admin5
Citera
2012-11-14, 17:00
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Fria Tider, info14 och Avpixlat är rasistiska samt att det är deras syfte och det gör dem oseriösa by default.
Så om någon har en annan åsikt än dig, så är de oseriösa by default.

Bra att veta.

För bara för att man är rasist behöver man inte ha fel.
Vilket även gäller för en mängd andra ideologier, religioner och åsikter.

Citat:
De skriker inte ut rasistik propaganda vilket jag tycker bör ses som någonlunda säkrare än en sida som spyr ut hatord i varje mening.

Så varför inte bygga upp I&I på nytt? Skapa diskussioner utifrån direkta källor och inte massa 3e partners "partiska" redovisningar.
De skriker inte ut rasistisk propaganda, utan istället anti-rasistisk propaganda. Och de spyr ut hatord, men det är hatord mot svenskar och SD istället för invandrare och islam.

Allt handlar om vilken sida man håller med, och svensk massmedia (aftonbladet, expressen m fl) har visat sig vara lika opålitlig som alternativ media (fria tider, avpixlat etc).
Alternativt så har alternativ media visat sig vara lika pålitlig som massmedia.

För ingen har, såvitt jag vet, kunnat peka ut några direkta exempel på där alternativ media har farit med osanning och lögn i någon större utsträckning än massmedia.

Och att bygga upp I&I på nytt är rätt onödigt, då I&I troligen håller högre klass på källor, fakta och information än båda typerna av media.
Och källkritiken på I&I (och FB generellt) är snarare ett föredöme än något som borde kritiseras.
Det enda skulle i så fall vara om man vill bygga upp ett I&I där endast en sida tillåts, vilket skulle likna andra existerande sidor, där debatten mer eller mindre saknas, just eftersom endast en sida tillåts.
Citera
2012-11-14, 21:19
Medlem
Combots avatar
Jättedåligt förslag, att förbjuda länkar
Detta är flashback, alla har rätt till att länka till vilken skit som helst.
(Edit: Oups, jag menar, inom regelverket, he, he)

En helt annan sak, som jag stör mig på, är att lögnaktiga rubriker tillåts
i stor utsträckning. Det går att rp:a rubriken, men jag undrar bara hur
ni moderatorer i I&I specifikt ser på sådana rp?

Tycker ni att det är rimligt att ts får skiva vad han vill i rubriken,
så länge det följer fb:s regelverk?
Senast redigerad av Combot 2012-11-14 kl. 21:22.
Citera
2012-11-14, 21:42
Medlem
Fula Gubbens avatar
Märklig trådstart. Tidningar som Aftonhoran och Träckspressen är betydligt lögnaktigare än vad t ex Avpixlat är. Detta trodde jag var allmänt känt, men tydligen inte.

Enligt en undersökning nyligen har Aftonbladet förtroende hos endast 13% av svenska folket. Ska länkar till en sådan opålitlig och allmänt föraktad "nyhetskälla" också förbjudas?

För den som vill ha konkreta fakta och data kring brott begångna av invandrare (och även svenskar) så är Avpixlat, Fria Tider m fl helt överlägsna de censurerade dagstidningarna. Varför skulle man inte få länka till websajter som presenterar sanningen, t ex domstolsprotokoll?

Obegripligt resonemang.
Citera
2012-11-14, 23:16
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Jättedåligt förslag, att förbjuda länkar
Detta är flashback, alla har rätt till att länka till vilken skit som helst.
(Edit: Oups, jag menar, inom regelverket, he, he)

En helt annan sak, som jag stör mig på, är att lögnaktiga rubriker tillåts
i stor utsträckning. Det går att rp:a rubriken, men jag undrar bara hur
ni moderatorer i I&I specifikt ser på sådana rp?

Tycker ni att det är rimligt att ts får skiva vad han vill i rubriken,
så länge det följer fb:s regelverk?
Rubriker ska ge en god bild av vad tråden handlar om, och korkade rubriker kan naturligtvis RPas och moderatorer kan ändra sådana rubriker till något som är lite mer beskrivande för tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in