2013-03-21, 15:36
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argakillen
Jag var förbi ett apotek idag o tänkte beställa sprutor o kanyler. jag lämnade fram en lapp med namn och artikel nummer på produkterna o kvinnan som satt där bakom kolla lite på mig och fråga om jag hade recept. Då svarade jag henne att det inte krävs något recept och hon tyckte sig känna igen mig och att jag vart där tidigare men sa att jag inte vart på detta apotek tidigare. Okej svarade hon och sa att de beställer produkterna och att de troligtvis kommer in imorn.

Sen får jag ett samtal en timme senare och hon säger att det har en policy som gör att de bara säljer 10 pack och att jag bara får köpa sprutorna för de har inget krav att beställa kanylerna. Då frågade jag henne snällt vad det var för policy och hon svarare att de va "vår" policy därefter fråga jag vilka har den policy och jag får ett till svar att det är vår policy. Då fråga jag om det var hennes egna policy och då frågade hon bara vad jag ska sakerna till och jag svarade att jag inte behöver berätta det men att ja ska ha det till precisions limning. Då får jag ett snävt svar precis och jag frågade henne vad hon menade o får svaret jo det är så här att våran policy säger att vi inte har något krav att beställa in produkterna om man inte kan stödja att man behöver det för medicinsk bruk.

Då började jag tröttna på henne och frågade varför vi inte kunde tagit det här när jag var inne i butiken men det vart bara tyst. då hänvisade jag till den nya lagen och sa att det inte står någonstans om deras påhittade policy att man bara får beställa 10 pack sprutor men inga kanyler. Men försöker bara vrida sig ur den situation genom att säga att vi kan ju beställa 10pack sprutor till dig men då måste jag komma in igen och skriva på ett papper. Jag frågade om jag fick beställa kanylerna då också och hänvisar ytterligare en gång om deras policy och att det inte har krav att beställa in det. Jag frågade ytterligare en gång att varför kunde vi inte tagit det på plats och får bara svaret att hon var tvungen att ta reda på rätt information. jag frågade vart information om att man bara får beställa 10 pack sprutor vad den kommer ifrån men får inget svar då ber jag henne att ta reda på vart det kommer ifrån och att hon ringer upp mig sen.

Ska man försöka sig på ngt annat apotek i helgen eller blir det samma sak? Är i behov att få tag i verktyg ganska fort...
Vilket apotek var det?
Citera
2013-03-21, 15:37
Medlem
svennerubinsfans avatar
Testa ett annat apotek. Det finns rätt många. Någon som jobbar på apotek måste ju ha något innanför pannbenet.
Citera
2013-03-21, 15:42
Medlem
aa man får hoppas på det
Citera
2013-03-21, 18:20
Medlem
BodyGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argakillen
aa man får hoppas på det

Vilket apotek var det? Så slipper andra gå dit.
Citera
2013-03-21, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodyGod
Vilket apotek var det? Så slipper andra gå dit.
Det var apotek gripen på norrlandsgatan
Citera
2013-03-26, 22:58
Medlem
Artikelnummer för blåa nålar samt 5 ml pumpar? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med det, tänkte gå till en rad olika apotek imorgon och testa så kan jag sedan skriva ut vilka som var bra respektive dåliga.
Citera
2013-03-26, 23:16
Medlem
bad-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Artikelnummer för blåa nålar samt 5 ml pumpar? Någon vänlig själ som kan hjälpa mig med det, tänkte gå till en rad olika apotek imorgon och testa så kan jag sedan skriva ut vilka som var bra respektive dåliga.

Sök på Microlance, Terumo, Braun, Omnifix på apoteket.se så hittar du vad du söker
Citera
2013-03-27, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bad-boy
Sök på Microlance, Terumo, Braun, Omnifix på apoteket.se så hittar du vad du söker

Tack så mycket :=)
Citera
2013-03-28, 13:03
Medlem
Jag var inne på ett stort privat apotek i södra Stockholm för att hämta ut mitt Nebidorecept. Passade då på att beställa kanyler och pumpar. Först titta apotekaren konstigt på mig när jag la fram en lapp med artikelnr med namn på grejerna och frågade efter recept.

Jag sa då att numera behöver man inte recept iom en ny lag from den 1 nov förra året och helt kallt att jag brukar beställa så här hos er.
Varpå apotekaren svarar "Jaha, det kommer nya lagar hela tiden man hänger inte med".
Apotekaren gick ändå iväg för att rådfråga en kollega men det handlade inte om jag skulle få handla utan om det ska ingå i högkostnadsskyddet, vilket det inte gjorde utan som egenvård.

Beställningen lades och ett dygn senare kunde jag hämta ut mina kanyler och pumpar.
Det verkar dock vara väldigt godtyckligt och apoteken har ingen koll att man fan inte ska behöva ett recept. Tveksamt om jag hade fått handla utan mitt Nebidorecept.

Jag har också mejlat Tullverket och frågat om jag som har ett recept på en injektionsvätska får importera kanyler från utlandet.
Jag fick svaret att "det borde det göra". Dem nämner också att informationen är rådgivande.
Vetefan om man vågar lita på att man kan beställa utan repressalier.
Citera
2013-03-28, 17:13
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neo.Havoc
Text
https://www.flashback.org/sp40803428
Citera
2013-04-02, 11:48
Medlem
De flesta apotek har alltså inte några blåa nålar & pumpar hemma så man måste beställa?
Citera
2013-04-02, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriknilsson102
De flesta apotek har alltså inte några blåa nålar & pumpar hemma så man måste beställa?
Så är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in