Citat:
Ursprungligen postat av
civilpolisen
Jag tror som dig att det är många apotek som missköter sig, svårt att lära gammal hund sitta

.
en eu-förordning ska raka vägen in i lagen och görs inte det i tid så blir det ändå gällande lag (viss tidsfrist gäller) och vad nationell lag säger spelar ingen roll.
ett eu-direktiv ställer upp ett syfte och länderna får komma på egen lagstiftning för att nå syftet. jag vet inte om våra lagar når detta syftet för jag har inte läst direktivet.
på begäran tolkar eu-domstolen gällande rätt åt våra nationell domstolar och vi dömer efter deras tolkning. förordning väger tyngre än direktiv och i detta fall är det endast ett direktiv.
Absolut, lära gamla hundar sitta är nog en bragd i sig. Och jag tror ärligt att Läkemedelsverket har vääldigt mycket i det här att göra då det är dom som sätter normer och regler åt apoteken - oavsett privat eller statligt. Dom har gjort fel förr oavsett vad lagboken säger och tills dess (om det nu är så som jag tror) så lär det va lika kinkigt innan nya klarare direktiv kommer.
Spelar sällan roll hur mycket man viftar med ett utdrag ut lagboken framför en kassör/kassörska - dom har fortfarande tillämpning av vad dom får för direktiv från Läkemedelsverket. Dom är bestämmande organ både för tullen och apoteken när det gäller saker inom det området.
Om någon jobbar på ett apotek och har tillgång till direktiv satta av Läkemedelsverket till apoteken skulle det verkligen uppskattas om det kunde citeras.
Ska man vara helt ärlig så tycker jag nog även att det är bra att det inte säljs hej vilt när det kommer till sprutor och nålar då många kan fastna i grövre missbruk och handhavande fel och orsaka sig själv ordentlig skada pga det.
Finns liksom många individer inom (i det här fallet med doping delen på forumet) kategorin som inte ska handskas med nålar och sprutor pga egen dumhet.
(ingen nämnd ingen glömd

).