2013-11-23, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilpolisen
Mannen du krånglar till det. Europadomstolen och eu-domstolen är också jävla olika saker. Håll isär sånt.

om du är intresserad så läs målet van gend & loos. eu-domstolen har företräde att tolka eu-rätten och gör det om det är otydligt på nationell nivå vad som gäller. eu-rätten överordnas nationell lag, vad tror du Lag (2012:595) om införsel av och handel med sprutor och kanyler är?

så visst kan man bryta sveriges rikes lag om den inte är förenlig med eu-förordning som ska ha implementerats. i praktiken är det inte alltid så enkelt, det ger jag dig och det här gäller ingen förordning utan ett direktiv så vår situation att hävda oss mot nationell domstol blir svagare.
Hehe jag får försöka ta ork att läsa igenom det då . Ja menar samma domstols instans även om jag kanske uttryckte det med olika namn. Men iaf så vet ja att Sverige har gått emot andra saker tidigare och fått påbackning sen. Sorry att jag inte är så jätte insatt i just den delen.
Hur som helst så kan vem som helst gå emot/bryta mot förordningar/lagar och annat, och bara tills den dagen apoteken får skarpa riktlinjer från Läkemedelsverket så lär det nog inte bli jätte ändring.
Bara en tanke.
2012:595 är en anpassning som jag förstått det, men den strider väl delvis fortfarande mot vissa delar av Eu-förordningen (heter det så?) som ska råda.
Citera
2013-11-23, 12:02
Medlem
Jag ha lyckats köpa 100st 5ml:ers pumpar på apoteket, men det var ett tjat jag fick göra om nya lagen, dock ärae dom sälja kanyler till.

Jag sade att jag skulle ha kylpasta i dom då jag bygger datorer och hon i kassan var jääävligt sur
Citera
2013-11-23, 16:33
Medlem
civilpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Av_anledning
Hehe jag får försöka ta ork att läsa igenom det då . Ja menar samma domstols instans även om jag kanske uttryckte det med olika namn. Men iaf så vet ja att Sverige har gått emot andra saker tidigare och fått påbackning sen. Sorry att jag inte är så jätte insatt i just den delen.
Hur som helst så kan vem som helst gå emot/bryta mot förordningar/lagar och annat, och bara tills den dagen apoteken får skarpa riktlinjer från Läkemedelsverket så lär det nog inte bli jätte ändring.
Bara en tanke.
2012:595 är en anpassning som jag förstått det, men den strider väl delvis fortfarande mot vissa delar av Eu-förordningen (heter det så?) som ska råda.

Jag tror som dig att det är många apotek som missköter sig, svårt att lära gammal hund sitta.

en eu-förordning ska raka vägen in i lagen och görs inte det i tid så blir det ändå gällande lag (viss tidsfrist gäller) och vad nationell lag säger spelar ingen roll.

ett eu-direktiv ställer upp ett syfte och länderna får komma på egen lagstiftning för att nå syftet. jag vet inte om våra lagar når detta syftet för jag har inte läst direktivet.

på begäran tolkar eu-domstolen gällande rätt åt våra nationell domstolar och vi dömer efter deras tolkning. förordning väger tyngre än direktiv och i detta fall är det endast ett direktiv.
Citera
2013-11-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilpolisen
Jag tror som dig att det är många apotek som missköter sig, svårt att lära gammal hund sitta.

en eu-förordning ska raka vägen in i lagen och görs inte det i tid så blir det ändå gällande lag (viss tidsfrist gäller) och vad nationell lag säger spelar ingen roll.

ett eu-direktiv ställer upp ett syfte och länderna får komma på egen lagstiftning för att nå syftet. jag vet inte om våra lagar når detta syftet för jag har inte läst direktivet.

på begäran tolkar eu-domstolen gällande rätt åt våra nationell domstolar och vi dömer efter deras tolkning. förordning väger tyngre än direktiv och i detta fall är det endast ett direktiv.
Absolut, lära gamla hundar sitta är nog en bragd i sig. Och jag tror ärligt att Läkemedelsverket har vääldigt mycket i det här att göra då det är dom som sätter normer och regler åt apoteken - oavsett privat eller statligt. Dom har gjort fel förr oavsett vad lagboken säger och tills dess (om det nu är så som jag tror) så lär det va lika kinkigt innan nya klarare direktiv kommer.
Spelar sällan roll hur mycket man viftar med ett utdrag ut lagboken framför en kassör/kassörska - dom har fortfarande tillämpning av vad dom får för direktiv från Läkemedelsverket. Dom är bestämmande organ både för tullen och apoteken när det gäller saker inom det området.

Om någon jobbar på ett apotek och har tillgång till direktiv satta av Läkemedelsverket till apoteken skulle det verkligen uppskattas om det kunde citeras.

Ska man vara helt ärlig så tycker jag nog även att det är bra att det inte säljs hej vilt när det kommer till sprutor och nålar då många kan fastna i grövre missbruk och handhavande fel och orsaka sig själv ordentlig skada pga det.
Finns liksom många individer inom (i det här fallet med doping delen på forumet) kategorin som inte ska handskas med nålar och sprutor pga egen dumhet.
(ingen nämnd ingen glömd ).
Citera
2013-12-09, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BodyGod
Vafan ska du med det till? Ingen bra idé att lagra testo i pumparna om det är det du planerar att göra..

Citat:
Ursprungligen postat av dragon66
Hejsan,

40ml!? Du gör det inte enkelt för dig kanske här:

http://www.svenskabrukarforeningen.se/node/589 eller http://www.apoteket.dk/apo.Frontend/Pages/Produkt.aspx?vareFamilieId=NOMECO-795138

Hoppas du inte tänker använda dem som BodyGod skriver eller?

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Av_anledning
Jag kan inte minnas att det finns någon tillverkare hos apoteket som håller just 40ml sprutor, inte för vanlig nålpassning iaf. Dock bara skummat igenom lite halvt på hemsidan utan att hitta nått så man kanske har missat nån tillverkare. Måste det vara just 40ml då?, finns ju 50ml annars.

P.S: Braun är tillverkaren till omnifix sprutorna. Precis som Volvo gör V70 modellen.
Tack för svar och länkar. Skulle göra egna sporsprutor, lite segt att behöva dom 3 pumparna jag har om och om igen när jag ska inokulera burkarna vid svampodling.
Citera
2013-12-27, 21:55
Medlem
var på apoteket idag, frågade om kanyler, dem sa man måste ha intyg från läkaren för att köpa ut..sa jag gick på blodförtunnande och min andra nålar var hos min far. Fick inget....trodde det var skrivet en lag att det är ok utan intyg..har jag fel?
Citera
2013-12-27, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammar_88
var på apoteket idag, frågade om kanyler, dem sa man måste ha intyg från läkaren för att köpa ut..sa jag gick på blodförtunnande och min andra nålar var hos min far. Fick inget....trodde det var skrivet en lag att det är ok utan intyg..har jag fel?

Det ska gå, men du måste övertyga tanten bakom disken med en bra anledning
Citera
2013-12-27, 23:54
Medlem
sedans avatar
Citat:
Apoteket får sälja utan intyg, men de måste inte. Stor skillnad.
Citera
2013-12-28, 00:01
Medlem
Citat:

Blodförtunnande? Gör din hemläxa nästa gång, så slipper du skämma ut dig. Ärligt.
Citera
2013-12-28, 09:15
Medlem
Pounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dragon66
Hej,

Du har helt rätt, att tolka lagen som jag gjorde kan/ får förödande konsekvenser.Begreppet personligt bruk är en eftergift från EU som medvetet blir tandlös när du också måste styrka medicinskt ändamål som apoteksetikett, recept eller ett läkarintyg.

Även om du halkar in från ett land inom EES (EU samt Island, Liechtenstein och Norge) och faktiskt är lagligt att importera för personligt bruk (max ett års förbrukning ?) samt styrka medicinskt ändamål och tillbaka på ruta ett.

Budskap är tydligt från Staten & Kapitalet risken skall vara större än förtjänsten som i Ebba Gröns text någonstans håller begreppet frihet under ansvar urholkats och kanske medvetet hoppade över förmyndartexten det är en annan fråga

Mvh

§ "Försäljning av sprutor eller kanyler till den som inte har fyllt 20 år får endast ske om köparen kan styrka att produkterna behövs för köparens eget eller familjemedlems medicinska bruk

.Det finns med andra ord en åldersgräns på 20 år för att slippa styrka medicinskt bruk. Av den MYCKET begränsade erfarenheten jag har (det vill säga, cirka 30 fall där vi försökt köpa kanyler) har jag inte hört talas om någon som behövt visa legitimation. Men förhoppningsvis är de flesta som preppar över 20 år, så det spelar ingen större roll.Ur 2012:596 (förordningen);Försäljning av sprutor och kanyler

3 § Den som bedriver handel med sprutor eller kanyler ska iaktta att försäljning inte sker när omständigheter ger anledning till misstanke att varan kan komma till användning vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel."

Du behöver endast styrka behovet med läkarintyg om du är under 20 år
Citera
2013-12-30, 15:38
Medlem
Jag kan tänka mig att pipa förbi något apotek i morgon.
Jag är synligt över 20 år, så det bör inte falla på det.

Kan testa de privata alternativen runt Liljeholmen, om ingen annan gjort?
Citera
2014-02-01, 14:34
Medlem
itsasins avatar
Någon som köpt på nåt apotek i skellefteå? Provade på den som ligger på ica kvantum men där gick det inge bra. Dom kollade runt på datorn (internet?) vad som gäller men kunde inte hitta nåt så blev nekad. Hant inte in på nåt annat apotek då jag var tvungen att hinna med bussjäveln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in