2012-11-27, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Jo men hur förhåller du dig till 5:e Mosebok ?
Är stening rätt eller fel ?
Var Jesu ord fel ?
Var tolkningen i Brevet till Hebreérna fel ?

Låt mig först med att poängtera en sak, INGENTING i den heliga skriften är motsägelsefull.

INGET.

Visst kan det finnas en och en annan sak, som förvirrar smått. Men, det har ofta att göra med översättningar, tolkningar och förmågan att kunna läsa mellanraderna samt en ökad förståelse för det bibliska texterna.

1. Jag har svarat på denna frågan redan. Så jag föreslår att du använder sökfunktionen och inte vågar dig på att slösa min tid mer igen.

2. Vad tycker du själv? Var Jesus elak i din värld? Gav han sig på dem sjuka och svaga enligt din mening? Tycker du att Jesus agerade fel i många avseenden? Tycker du att Jesus i överlag, lärde ut dumheter? Vad är din uppfattning om Jesus.

3. Läs vad jag skrev först, högst upp.
Senast redigerad av wander 2012-11-27 kl. 12:48.
Citera
2012-11-27, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och har nu teist-pådyvlarens debatt-dilemma med att försöka markandsföra subjektiv objektivitet utan det märks för tydligt.

Du kanske har ett personligt problem med detta också: "Jag vet, att jag tror, ....eller hur var det? Jag tror, att jag vet".

Du härstammar ju från apan och saknar moral, så, du kanske ska ta en banan och döpa dig själv till Bubbles?
Citera
2012-11-27, 12:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Synd att du ställer denna frågan. Eftersom det tyder på att du saknar kunskap kring ämnet. Låt mig upplysa dig om att Jesus upphävde dem gamla Mose-lagarna.

tex, tand för tand öga för öga, blev vänd den andra kinden till.

Tycker mer det låter som att du har rätt dålig koll...

Du kör den gamla klassiska:
jesus dog = Jag får välja helt fritt bland GT utan att motivera varför

När upphävde jesus i princip hela GT bortsett från dekalogen???
Varför hade gud tidigare 613 befallningar om han visste att det senare bara skulle bli tio kvar?
Citera
2012-11-27, 12:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Låt mig först med att poängtera en sak, INGENTING i den heliga skriften är motsägelsefull.

INGET.

Verkligen? Sist jag kollade så låg det inte riktigt till på det sättet...
Citera
2012-11-27, 12:49
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Varför hade gud tidigare 613 befallningar om han visste att det senare bara skulle bli tio kvar?

Personligen tycker jag det är ganska skönt att en allsmäktig, allvetande och allgod varelse kommer på sig med att göra fel. Gud som beskrivs i Bibeln är i allra högsta grad mänsklig.
Citera
2012-11-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Ingen kunde leva upp till alla de lagar som var föreskriva under Moses tid.

Jesus, som då aldrig begick någon synd, upphävde dem gamla lagarna.
Citat:
Tro bara inte att jag har kommit för att upphäva Moses lag och det profeterna sagt. Nej, jag har kommit för att uppfylla dem och för att de ska förverkligas - Matteus 5:17

Citat:
Ty han är vår frid, han som av de båda har gjort ett och brutit ned den skiljemur som stod emellan oss, nämligen ovänskapen.

Ty i sitt kött gjorde han om intet budens stadgelag, för att han skulle av de två i sig skapa en enda ny människa och så bereda frid,- Efesierbrevet 2:14-15

Jag, dålig koll? Aldrig. jag lever i sanningen min vän.
Senast redigerad av wander 2012-11-27 kl. 12:57.
Citera
2012-11-27, 12:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Personligen tycker jag det är ganska skönt att en allsmäktig, allvetande och allgod varelse kommer på sig med att göra fel. Gud som beskrivs i Bibeln är i allra högsta grad mänsklig.

-"Adam, var är du!? Vad har du gjort?"
-"Shit, farsan är hemma.. Göm dig!"

Eller:

Och Herren var med Juda så att de intogo bergsbygden; men de kunde icke fördriva dem som bodde i dalbygden, därför att dessa hade stridsvagnar av järn.

Undra om det är vad som händer för Talibanerna.
-"Allahu Akbar, jag är med er. Vänta, shit, stridsvagnar! You're on your own, skäggon!"
Citera
2012-11-27, 13:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och har nu teist-pådyvlarens debatt-dilemma med att försöka markandsföra subjektiv objektivitet utan det märks för tydligt.

Du kanske har ett personligt problem med detta också: "Jag vet, att jag tror, ....eller hur var det? Jag tror, att jag vet".

Citat:
Du härstammar ju från apan och saknar moral, så, du kanske ska ta en banan och döpa dig själv till Bubbles?

Snyggt. Fyra argumentations-fel på 1½ rad.
Citera
2012-11-27, 13:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

INGET.

Visst kan det finnas en och en annan sak, som förvirrar smått. Men, det har ofta att göra med översättningar, tolkningar och förmågan att kunna läsa mellanraderna samt en ökad förståelse för det bibliska texterna.

Vilken sorts tolkninger? Bokstavtrogna, allegoriska, komparativa-helhets, predeterminerade doktrinella, bibel-anpassad pseudo-vetenskapliga/pseudo-filosofiska, subjektivt objektiva och inte minst med vilka 'true scotsman' kriterier.
Citera
2012-11-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Eller:

Och Herren var med Juda så att de intogo bergsbygden; men de kunde icke fördriva dem som bodde i dalbygden, därför att dessa hade stridsvagnar av järn.

-"Allahu Akbar, jag är med er. Vänta, shit, stridsvagnar! You're on your own, skäggon!"

Jud 1:27-32 Jos 7:12 Mt 14:30,31 17:19,20 Php 4:13

Uttala dig inte om saker som visar att du inte kan läsa.

Jag kommer att krossa dig i varje diskussion likt den ormen du förtjänar att bli trampad och argumenterar gentemot Guds ord.

Jag har då debatterat långt mer smartare människor än dig.
Senast redigerad av wander 2012-11-27 kl. 13:16.
Citera
2012-11-27, 13:13
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz

Eller:

Det var något sådant jag hade i åtanke.

Citat:
Snyggt. Fyra argumentations-fel på 1½ rad.
Det verkar råda någon sorts tävling bland teister de senaste veckorna om vem som kan få in flest argumentationsfel på så liten textvolym som möjligt.
Citera
2012-11-27, 13:15
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Jud 1:27-32 Jos 7:12 Mt 14:30,31 17:19,20 Php 4:13

Uttala dig inte om saker som visar att du inte kan läsa.

Jag kommer att krossa dig i varje diskussion du försöker lägga fram som en mot argument gentemot Guds ord. Jag har då debatterat långt mer smartare människor än dig.
Jag tror de flesta (även troende) kan vara överens om att du inte har presenterat en enda mening av värde än.

Jag har emailat med en nobelpristagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in