2012-11-12, 20:39
Medlem
Photoshoppeds avatar
Får väl testa fläskfilé med stektermometer och köra upp till 65 grader. Ska den marineras?
Citera
2012-11-12, 20:40
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Steker fläskfilen i olja och smör, stoppar in den i ugn om jag orkar.

Salt och rosmarin i början, peppar och evt krossade vitlökar från morteln den sista minuten om det körs i pannan. Till det en ostsås på västerbotten, grädde och en gnutta (0.5-1d) vitt vin med någon god svamp till, kantareller, karl johan eller varför inte murklor, brukar bli toppen.

Det där lät värt att försöka sig på. Tack!
Citera
2012-11-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Får väl testa fläskfilé med stektermometer och köra upp till 65 grader. Ska den marineras?
En god marinad ett eller helst ett par dygn gör stor skillnad. Fläskfilé rent naturell smakar ju ingenting. Är den dessutom överstekt är det nåt så vansinnigt tråkigt att äta.
Citera
2012-11-12, 20:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Det där lät värt att försöka sig på. Tack!

Den är enkel och snabb att göra med, samt toppengod.
Svår att misslyckas med imho.
En god fast potatis till det med lite frächa grönsaker och man mår så bra som man kan göra.

Lycka till.
Citera
2012-11-12, 20:53
Medlem
Nhetiks avatar
Jag brukar steka den just bara för att bryna den runt om och avsluta den i ugnen.
Se för fan till att du låter köttet vila innan du äter den.
Citera
2012-11-12, 21:01
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nhetik
Jag brukar steka den just bara för att bryna den runt om och avsluta den i ugnen.
Se för fan till att du låter köttet vila innan du äter den.

Jag ska.
Citera
2012-11-12, 21:07
Medlem
Citat:
Oj, vet inte så mycket om kvalité på fläskkött, det är väl kanske där problemet ligger. Har varken köpt ekologiskt eller rapsgris. Trodde att om det var Scan och svenskt och fullpris så borde det vara OK. Dansk gris köper jag inte.
Kött finns bra från flera länder, fördelen med svenskt är att det är lite hårdare djurregler än de flesta andra länder. Exempelvis ger Man inte djuren antibiotika i förebyggande syfte.

Jag tycker att det är stor skillnad på en gris som levt större del av livet ute, gått o bökat rötter o annat mojs. Du får ett klart bättre kött då av olika anledningar.

Sen slakten är grymt (sa grisen) viktig. Rätt temperatur, stress, mörningsprocess m.m

Köttet på ica har du inte egentligen ngn aning om. Exempelvis Hur grisen levt, ålder, hur den slaktats, kön.

Det är inte lätt om man inte har kontakterna eller anstränger sig att komma över bra kött till vettigt pris, det förstår jag. Kunder borde ställa högre krav.

Man åker på systemet o köper en fin amarone för 200 kr, för ikväll ska de njutas. På vägen hem passerar man ica o kastar i en billig köttbit i varukorgen.
Senast redigerad av cash 2012-11-12 kl. 21:38. Anledning: Stavning
Citera
2012-11-12, 21:17
Medlem
Photoshoppeds avatar
Ok - vi har en gårdsbutik några mil bort där man kan köpa fläsk från grisar som gått ute. Har tänkt åka dit men det har aldrig blivit av. Det är nog dags nu.
Citera
2012-11-12, 21:53
Medlem
Goldmanns avatar
Köper för det mesta danskt fläskkött. Brukar vanligen inte smaka galt. Men jag förstår vad Ts menar. Inget fel på det danska. Men fläskfilé är tråkigt kött, karré är mkt bättre. Jag tror faktiskt att det är rätt individuellt just vilken köttbit man får. Scan är lika mkt storindustri som vilken annan livsmedelsindustrin vare sig där i Sverige eller Danmark. Köpte pata negra kotletter och karré som var kanon, men kostade därefter. Personligen försöker jag undvika svenskt kött, såvida det inte är från smågårdar, eftersom tristare kött får man leta efter.
Citera
2012-11-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
Köper för det mesta danskt fläskkött. Brukar vanligen inte smaka galt. Men jag förstår vad Ts menar. Inget fel på det danska. Men fläskfilé är tråkigt kött, karré är mkt bättre. Jag tror faktiskt att det är rätt individuellt just vilken köttbit man får. Scan är lika mkt storindustri som vilken annan livsmedelsindustrin vare sig där i Sverige eller Danmark. Köpte pata negra kotletter och karré som var kanon, men kostade därefter. Personligen försöker jag undvika svenskt kött, såvida det inte är från smågårdar, eftersom tristare kött får man leta efter.
Tycker att det är fel att generalisera över svenskt kött.
Håller med dig att scan e lotteri.
Citera
2012-11-12, 22:14
Medlem
RUNeKAMrERs avatar
Är det halalslaktat?
Citera
2012-11-12, 22:59
Medlem
Citat:
Ok - vi har en gårdsbutik några mil bort där man kan köpa fläsk från grisar som gått ute. Har tänkt åka dit men det har aldrig blivit av. Det är nog dags nu.
Gör så. Man kan även köpa riktigt bra fläskkött på t.ex Saluhallar, exempelvis av rasen Iberian. Det är ljusår ifrån vad man hittar på ICA.

Den andra faktorn är temperatur. Fläskfilé är väldigt magert. Precis som annat magert kött gör det sig bäst vid lägre temperaturer. Skulle aldrig låta min fläskfilé bli varmare än 60 grader, personligen föredrar jag ännu lägre. Karré är tåligare för värme, men det går även bra att tillaga under lång tid på lägre temperatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in