Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Oj, vet inte så mycket om kvalité på fläskkött, det är väl kanske där problemet ligger. Har varken köpt ekologiskt eller rapsgris. Trodde att om det var Scan och svenskt och fullpris så borde det vara OK. Dansk gris köper jag inte.
Kött finns bra från flera länder, fördelen med svenskt är att det är lite hårdare djurregler än de flesta andra länder. Exempelvis ger Man inte djuren antibiotika i förebyggande syfte.
Jag tycker att det är stor skillnad på en gris som levt större del av livet ute, gått o bökat rötter o annat mojs. Du får ett klart bättre kött då av olika anledningar.
Sen slakten är grymt (sa grisen) viktig. Rätt temperatur, stress, mörningsprocess m.m
Köttet på ica har du inte egentligen ngn aning om. Exempelvis Hur grisen levt, ålder, hur den slaktats, kön.
Det är inte lätt om man inte har kontakterna eller anstränger sig att komma över bra kött till vettigt pris, det förstår jag. Kunder borde ställa högre krav.
Man åker på systemet o köper en fin amarone för 200 kr, för ikväll ska de njutas. På vägen hem passerar man ica o kastar i en billig köttbit i varukorgen.