• 1
  • 2
2012-11-12, 20:07
Medlem
Photoshoppeds avatar
Har försökt i omgångar med fläskfilé och fläskkarré och marinerat köttet och ändå smakar det inte bra. När morsan gör fläskfilé smakar det inte alls illa, och jag åt supergod vitlöksspäckad fläskkarré när jag var på kurs nyligen, men när jag gör det själv smakar det galt varenda gång (vet inte hur jag annars ska beskriva smaken). Har inte köpt billigt fläsk heller utan Scans varianter. Vad gör jag för fel?
Citera
2012-11-12, 20:13
Medlem
endures avatar
Felet är att det är fläskkött :S

Skämt åsido är det väl någonting i din tillagningsprocess som brister. Antar att du steker den? Använder du salt? Steker du dem mer 1-2 minuter per sida eller mer? Vilken marinad?
Citera
2012-11-12, 20:18
Medlem
Photoshoppeds avatar
När jag gjorde fläskkarrén gjorde jag den i ugnen och stoppade in vitlöksklyftor och marinerade med soja, citron, honung och rosmarin vill jag minnas och hade stektermometer till 75 grader. Gick ju att äta men jag gör inte om det... När jag gjort fläskfilé och stekt skivor har jag faktiskt inte marinerat nu när jag tänkt efter, men det gör inte morsan heller. Har kanske stekt dem för länge då för det har jag inte tänkt så mycket på. Det är viktigt alltså?
Citera
2012-11-12, 20:20
Medlem
Photoshoppeds avatar
Saltar gör jag förstås.
Citera
2012-11-12, 20:25
Medlem
Fläskkött tål/kräver både mer kryddor och salt än nötkött.
Citera
2012-11-12, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
När jag gjorde fläskkarrén gjorde jag den i ugnen och stoppade in vitlöksklyftor och marinerade med soja, citron, honung och rosmarin vill jag minnas och hade stektermometer till 75 grader. Gick ju att äta men jag gör inte om det... När jag gjort fläskfilé och stekt skivor har jag faktiskt inte marinerat nu när jag tänkt efter, men det gör inte morsan heller. Har kanske stekt dem för länge då för det har jag inte tänkt så mycket på. Det är viktigt alltså?

Har du en varmluftugn så skulle jag slänga in fläskkarrén där men först ska du steka i pannan på hög värme så du får en färg.
Citera
2012-11-12, 20:31
Medlem
Eller det mest avgörande. Var har du köpt köttet?
Citera
2012-11-12, 20:33
Medlem
Photoshoppeds avatar
Brukar handla på ICA Maxi.
Citera
2012-11-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Brukar handla på ICA Maxi.
Ja, de jag syftade på var väl kvalitén?
Ber om ursäkt för min luddighet
Citera
2012-11-12, 20:35
Medlem
Som Foxan säger: Mycket kryddor och salt! Fläskfilé ska INTE överstekas! Den får gärna vara lätt rosa i mitten (ca 65 grader), Fläskkarré däremot behöver gå upp till minst 85 grader i innertemperatur, så att allt insprängt fett smälter. Vad du än tillagar - kör det i ugn på låg temperatur lång tid så blir det bättre (125 grader).
Citera
2012-11-12, 20:36
Medlem
Photoshoppeds avatar
Oj, vet inte så mycket om kvalité på fläskkött, det är väl kanske där problemet ligger. Har varken köpt ekologiskt eller rapsgris. Trodde att om det var Scan och svenskt och fullpris så borde det vara OK. Dansk gris köper jag inte.
Citera
2012-11-12, 20:39
Medlem
MeanMEs avatar
Steker fläskfilen i olja och smör, stoppar in den i ugn om jag orkar.

Salt och rosmarin i början, peppar och evt krossade vitlökar från morteln den sista minuten om det körs i pannan. Till det en ostsås på västerbotten, grädde och en gnutta (0.5-1d) vitt vin med någon god svamp till, kantareller, karl johan eller varför inte murklor, brukar bli toppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in