2005-05-12, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordman_88
Ser tyvärr ganska mörkt ut för försäljningen just nu... Nya singeln måste slå!!

Vad menar du? Har du hört några siffror eller?
Citera
2005-05-12, 19:25
Medlem
Nordman_88s avatar
Nja, inga siffror men de tappade från #8 på försäljningslistan till #15 denna vecka.

Tråkigt att skivbolaget inte vågar satsa fullt ut på Nordman och göra mer tv-reklam osv. Potentiella skivköpare funderar nog så här:
"De var ju ganska bra förr, jag kan ju kolla in recensionen av nya albumet" eller nåt i den stilen...

Tråkigt då bara att Aftonbladet sågat skivan så hårt. Nordman "Anno 2005" innehåller ju en hel del kvalitativa låtar. Mina favoriter är: "Ödet var min väg", "Allt eller ingenting" underbara "Ge mig tid" och lugna "Se horisonten".

Dessutom så måste ju "Ensam varg" vara en av de absolut rockigaste låtarna signerade Nordman. Så avrundas skivan snyggt med "Om jag alltid vänder mig om".

Tycker personligen inte att Håkans hesa röst är så värst mycket nedtonad mot förr som somliga påstått.

Synd bara att många går miste om mästerverket...
Citera
2005-05-12, 19:48
Medlem
bfjs avatar
Grejen är ju den att skivan, nu när jag har lyssnat igenom den ordenligt är så jävla personlig, att Bäckman inte längre skriver låtarna syns ju. Varenda låtjävel förutom 2st innehåller liv eller livet i texten. Alla handlar om samma sak om hur han tog sig tillbaka och hur mkt vännerna betyder typ. Och sen så medverkar han i Slitz och där säger han typ att han inte ångrar ett skit och blabla bla :/
Citera
2005-05-12, 19:51
Medlem
mamma mus avatar
Citat:
Någon mer än jag som illa kvickt tänkte lägga beslag på Hemlin & Westers kommande mästerverk "Anno" om ett par veckor?

Första studioalbumet på 8 år om jag inte minns fel, och denna gång rockigare än tidigare...

Den som vågar kan provlyssna på CDON.com

Finns redan ute för nedladdning ;-)
Citera
2005-05-12, 20:17
Bannlyst
tycker det mest är skit med nordman och skulle aldrig i mitt liv få för mig att betala en krona för albumet!

vandraren är dock en sjyst låt ihop med några andra gamla!
Citera
2005-05-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
tycker det mest är skit med nordman och skulle aldrig i mitt liv få för mig att betala en krona för albumet!

vandraren är dock en sjyst låt ihop med några andra gamla!

Tönt.
Citera
2005-05-12, 22:21
Medlem
Citat:
Nja, inga siffror men de tappade från #8 på försäljningslistan till #15 denna vecka.(

Jo, det såg jag också i dagens Aftonbladet - men hur kunde du veta detta redan i går (onsdag)? Vart på nätet kunde du läsa listan redan på onsdagen?
Citera
2005-05-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Grejen är ju den att skivan, nu när jag har lyssnat igenom den ordenligt är så jävla personlig, att Bäckman inte längre skriver låtarna syns ju. Varenda låtjävel förutom 2st innehåller liv eller livet i texten. Alla handlar om samma sak om hur han tog sig tillbaka och hur mkt vännerna betyder typ. Och sen så medverkar han i Slitz och där säger han typ att han inte ångrar ett skit och blabla bla :/

Jaha? Och med detta vill du ha sagt? Visst stämmer det att Py Bäckman inte har skrivit texterna till den nya plattan - men trots detta måste jag säga att Mats Wester och Danne Attlerud lyckats väldigt bra med texterna. Och dessutom; vad har texterna med saken att göra ifall skivan inte säljer? Jag menar, de som inte har köpt skivan har ju inte ens hört vare sig låtarna eller texterna så att då hänvisa till texterna är verkligen att vara ute på tunn is.
Citera
2005-05-12, 22:29
Medlem
Citat:
Tråkigt att skivbolaget inte vågar satsa fullt ut på Nordman och göra mer tv-reklam osv. Potentiella skivköpare funderar nog så här:
"De var ju ganska bra förr, jag kan ju kolla in recensionen av nya albumet" eller nåt i den stilen...

Tråkigt då bara att Aftonbladet sågat skivan så hårt. Nordman "Anno 2005" innehåller ju en hel del kvalitativa låtar. Mina favoriter är: "Ödet var min väg", "Allt eller ingenting" underbara "Ge mig tid" och lugna "Se horisonten".

Tycker personligen inte att Håkans hesa röst är så värst mycket nedtonad mot förr som somliga påstått.

Synd bara att många går miste om mästerverket...

"En hel del kvalitativa låtar"...? HELA PLATTAN är ju ett enda stort mästerverk - och då menar jag ALLA låtarna på skivan! Den håller precis lika hög klass som de tidigare skivorna.

Att Nordman skulle få usla recensioner - var däremot helt väntat. Recensenterna har aldrig gillat - och kommer aldrig att gilla Nordman.
Och i det fall som det finns någon recensent som har den goda smaken att gilla Nordman så kommer han ändå att såga dem - eftersom det helt uppenbarligen finns oskrivna lagar i tidningsbranschen om vilka artister som ska hyllas - och vilka som ska sågas. Går någon recensent emot de andra så anses han inte "inne".
Jag tror dock inte att folk tar åt sig så mycket av vilseledande recensioner - jag tror snarare att det beror på följande:

*För lite marknadsföring från skivbolagets sida (precis som du också nämde)
*Första skivan på 8 år - Folks minne är uppenbarligen kort (som jag skrev i ett tidigare inlägg) Alla dom som älskade Nordmans tidiga plattor tycks helt ha tappat bort Nordmans musik under åren de varit borta. Man kan verkligen fråga sig VARFÖR?? Nya skivan håller ju onekligen samma höga klass som de tidigare albumen.
*Folks usla smak

Jag håller verkligen med om att det är väldigt synd - ja rent av tragiskt - att inte skivan når ut till fler människor. Att inte fler personer får den stora förmånen att ta del av denna helt lysande platta. Vidare så är det också oerhört synd om gruppen Nordman som inte når ut till fler lyssnare.
Citera
2005-05-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mamma mu
Finns redan ute för nedladdning ;-)

Tja, med tanke på ditt inlägg så är du inget fans av Nordmans musik...
Citera
2005-05-13, 19:38
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabKungen
Jo, det såg jag också i dagens Aftonbladet - men hur kunde du veta detta redan i går (onsdag)? Vart på nätet kunde du läsa listan redan på onsdagen?

Såg både på CDON och Ginza i början av veckan att skivan tappat rejält, tyvärr.
Citera
2005-05-13, 19:43
Medlem
Nordman_88s avatar
Måste bara tillägga att Mats Wester är en jäkligt duktig musiker och numera även låtskrivare. Egentligen skulle plattan ha släppts efter sommaren, men Mats & Danne lyckades knopa ihop låtarna på rekordtid.

Och det är sannerligen inget slafsverk, som somliga verkar tycka...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in