Citat:
Ursprungligen postat av Nordman_88
Såg i Aftonbladet att Anno 2005 klämt sig in som det 8:e mest sålda albumet i Sverige som nykomling. Inte illa, men säkerligen långt ifrån de tidigare plattornas försäljning...
Kan nog klättra ytterligare något snäpp när en ny singel släpps och förmodligen spelas filitigt på radiostationerna. Inte sant??

Jo, jag noterade också att de ligger på 8:e plats.
och singeln "Ödet var min väg" klättrar från 35:e till 32:a plats.
Vad gäller försäljningen så är den som du själv skriver låååångt ifrån de tidigare plattornas försäljning. Men det går liksom inte att jämföra idag med hur skivförsäljningen såg ut för tio år sedan. Det är inte ens logiskt att försöka jämföra.
Du har säkert inte undgått att skivförsäljningen överlag har rasat till nivåer som är ljusår ifrån några år sedan. Självklart drabbar detta också Nordman. I dagens skivklimat får en artist/grupp vara väldigt nöjda om de lyckas sälja över 100 000 exemplar - eller ens platina (60 000).
*Först och främst: För tio år sedan satt det inte tusentals och åter tusentals olojala fans och tankade ner skivorna gratis och olagligt från nätet. - vad jag vet så förekom inte sådana aktiviteter överhuvudtaget.
*Det ska även vägas in i bilden att skivpriserna på senare år har nått oanade prisnivåer (givetvis ursäktar inte detta att man tankar ner låtarna gratis från nätet - men det bidrar givetvis också till den allt minskade skivförsäljningen.)
*Sedan ska man också komma ihåg att MÅNGA sk "fans" - till skillnad ifrån dig och mig - inte är så värst lojala mot sina idoler. Det räcker med att en artist har varit borta i exempelvis 8 år så skaffar de sig andra favoriter. Med undantag av några
otroligt överskattade svenska artister/band som uppenbarligen kan sluta och göra comebacker hur många gånger som helst och ändå ha publiken kvar... (men de tänker jag inte namnge eftersom jag inte har någon lust att diskutera dessa artister/grupper i denna Nordman-tråden.)
Denna bristande lojalitet hör också samman med nästa punkt (se nedan):
Denna bristande lojalitet hör oftast ihop med ett mycket kort minne. Så kort minne att de glömt bort hur mycket de gillade de tidigare plattorna - och därför inte kommer att köpa det nya albumet. Sorgligt, men sant och jäkligt orättvist - eftersom den nya skivan håller samma klass som de tidigare skivorna dvs - högsta betyg!
Det är så som Mats Wester nyligen sa i en intervju: Vi får börja om från början" Med detta menade han att det kan komma att ta tid att vinna tillbaka publiken.