2005-05-03, 20:58
Medlem
Nordman_88s avatar
Har nyligen varit i kontakt med Mats Wester och följande adress lär troligen bli den officiella hemsidan (snart dyker lite mer info upp):

http://www.nordmanclub.se/
Citera
2005-05-04, 02:05
Medlem
Nordman_88!

Så har man då hittat hit också! Och vem träffar man inte på om inte en gammal bekant: Nordman_88! Anledningen till att jag fick veta att det fanns en egen tråd om Nordman här är tack vare en viss intervju i tidningen Nöjesguiden nr 5 2005 som innehåller en intervju med Mats och Håkan...

En av de första frågorna i intervjun: (Och tänk att det var användaren Nordman_88 som ligger bakom denna fråga - så ta åt dig nu!)

Reportern:
"Det måste kännas stort att ha egen tråd på Flashback. Där kan man bland annat läsa att du nyligen jobbat med att gräva ner bredbandskablar i Gävleområdet. Jag visste inte att du var en sån fena på data!"

Håkans svar:
"Flashback, vad är det för nåt? Men jo, nära på i alla fall. Jag fick ett erbjudande om det i somras, men det rann ut i sanden. Jag och Mats började jobba istället. Men det hade varit skoj. Jag känner han som har firman. Och så hade jag fått köra grävmaskin. Vilken grej!"
------------------------------------------------------------------------
Till Nordman_88: Vi skrev till varandra för ett bra tag sedan (ungefär ett år sedan?) men jag tappade bort din adress då jag blev tvungen att ominstallera min dator...
Citera
2005-05-04, 02:54
Medlem
Nyhetsmorgon + Håkans svarta tröjor

Citat:
Ursprungligen postat av Nordman_88
Någon som såg hela inyervjun i Nyhetsmorgon? Det drog nämligen över tiden och nyheterna slank före tyvärr...

Tycker det är dags att Håkan byter ut den svarta t-shirten med n:et på snarast. Han lär ju ha haft den i fyra månader i sträck snart.

Eller fick han ett helt dussin tröjor på en gång???

Angående Nyhetsmorgon: Gå in på följande sida: http://tv4.se/visa/?innehall=/nyheterna/

Bläddra neråt på den sidan som jag har länkat till och du finner följande text:

"Nordman hoppas på nya framgångar
Efter stora framgångar i mitten av 90-talet försvann Nordman från scenen. Men nu kommer den nya skivan.
Webb-TV: Se horisonten
Webb-TV: Allt eller ingenting"

För att även se hela intervjun: Klicka på länken "Se horisonten" - intervjun finns med efter låten. Sedan kommer nyheterna och sist den sista delen av intervjun som du missade.

OBS! Du måste vara medlem för att kunna se klippen - men det är gratis att registrera sig som medlem.
----------------------------------------------------------------------

Angående den svarta tröjan 1: I en kvällstidning inför den stora finalen i Globben frågar journalisten samtliga 10 finalister vad de tänker ha på sig i finalen:

Mats Wester: "Nej, vi vänder våra t-shirts ut-å-in så slipper vi tvätta dom"

Angående den svarta tröjan 2: I Melodifestivalen hade Håkan en helsvart t-shirt. Om du tittar på din inspelning av Nyhetsmorgon så ser du att han förvisso har en svart t-shirt - fast denna gång med ett "n" på bröstet - precis det som återfinns i texthäftet till nya albumet och på baksidan av omslaget till singeln "Ödet var min väg" ("n" = nordman, men det har du säkert redan listat ut själv vid detta laget...)

Nordman ska ha all heder som höll fast vid sin egen stil i Melodifestivalen - till skillnad från vissa andra... Tycker att det var ascoolt att Nordman uppträdde svartklädda - blev en härlig kontrast till de andra bidragen!
Citera
2005-05-04, 23:36
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabKungen
Så har man då hittat hit också! Och vem träffar man inte på om inte en gammal bekant: Nordman_88! Anledningen till att jag fick veta att det fanns en egen tråd om Nordman här är tack vare en viss intervju i tidningen Nöjesguiden nr 5 2005 som innehåller en intervju med Mats och Håkan...

En av de första frågorna i intervjun: (Och tänk att det var användaren Nordman_88 som ligger bakom denna fråga - så ta åt dig nu!)

Reportern:
"Det måste kännas stort att ha egen tråd på Flashback. Där kan man bland annat läsa att du nyligen jobbat med att gräva ner bredbandskablar i Gävleområdet. Jag visste inte att du var en sån fena på data!"

Håkans svar:
"Flashback, vad är det för nåt? Men jo, nära på i alla fall. Jag fick ett erbjudande om det i somras, men det rann ut i sanden. Jag och Mats började jobba istället. Men det hade varit skoj. Jag känner han som har firman. Och så hade jag fått köra grävmaskin. Vilken grej!"
------------------------------------------------------------------------
Till Nordman_88: Vi skrev till varandra för ett bra tag sedan (ungefär ett år sedan?) men jag tappade bort din adress då jag blev tvungen att ominstallera min dator...

Ja, tänk så liten världen är ändå...

Min eftertraktade mailadress: nordman_88@home.se
Citera
2005-05-06, 18:20
Medlem
Nordman_88s avatar
Såg i Aftonbladet att Anno 2005 klämt sig in som det 8:e mest sålda albumet i Sverige som nykomling. Inte illa, men säkerligen långt ifrån de tidigare plattornas försäljning...

Kan nog klättra ytterligare något snäpp när en ny singel släpps och förmodligen spelas filitigt på radiostationerna. Inte sant??
Citera
2005-05-07, 03:24
Medlem
Citat:
Såg i Aftonbladet att Anno 2005 klämt sig in som det 8:e mest sålda albumet i Sverige som nykomling. Inte illa, men säkerligen långt ifrån de tidigare plattornas försäljning...

Kan nog klättra ytterligare något snäpp när en ny singel släpps och förmodligen spelas filitigt på radiostationerna. Inte sant??

Jo, jag noterade också att de ligger på 8:e plats.
och singeln "Ödet var min väg" klättrar från 35:e till 32:a plats.

Vad gäller försäljningen så är den som du själv skriver låååångt ifrån de tidigare plattornas försäljning. Men det går liksom inte att jämföra idag med hur skivförsäljningen såg ut för tio år sedan. Det är inte ens logiskt att försöka jämföra.
Du har säkert inte undgått att skivförsäljningen överlag har rasat till nivåer som är ljusår ifrån några år sedan. Självklart drabbar detta också Nordman. I dagens skivklimat får en artist/grupp vara väldigt nöjda om de lyckas sälja över 100 000 exemplar - eller ens platina (60 000).

*Först och främst: För tio år sedan satt det inte tusentals och åter tusentals olojala fans och tankade ner skivorna gratis och olagligt från nätet. - vad jag vet så förekom inte sådana aktiviteter överhuvudtaget.

*Det ska även vägas in i bilden att skivpriserna på senare år har nått oanade prisnivåer (givetvis ursäktar inte detta att man tankar ner låtarna gratis från nätet - men det bidrar givetvis också till den allt minskade skivförsäljningen.)

*Sedan ska man också komma ihåg att MÅNGA sk "fans" - till skillnad ifrån dig och mig - inte är så värst lojala mot sina idoler. Det räcker med att en artist har varit borta i exempelvis 8 år så skaffar de sig andra favoriter. Med undantag av några otroligt överskattade svenska artister/band som uppenbarligen kan sluta och göra comebacker hur många gånger som helst och ändå ha publiken kvar... (men de tänker jag inte namnge eftersom jag inte har någon lust att diskutera dessa artister/grupper i denna Nordman-tråden.)
Denna bristande lojalitet hör också samman med nästa punkt (se nedan):

Denna bristande lojalitet hör oftast ihop med ett mycket kort minne. Så kort minne att de glömt bort hur mycket de gillade de tidigare plattorna - och därför inte kommer att köpa det nya albumet. Sorgligt, men sant och jäkligt orättvist - eftersom den nya skivan håller samma klass som de tidigare skivorna dvs - högsta betyg!

Det är så som Mats Wester nyligen sa i en intervju: Vi får börja om från början" Med detta menade han att det kan komma att ta tid att vinna tillbaka publiken.
Citera
2005-05-08, 09:55
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabKungen
Jo, jag noterade också att de ligger på 8:e plats.
och singeln "Ödet var min väg" klättrar från 35:e till 32:a plats.

Vad gäller försäljningen så är den som du själv skriver låååångt ifrån de tidigare plattornas försäljning. Men det går liksom inte att jämföra idag med hur skivförsäljningen såg ut för tio år sedan. Det är inte ens logiskt att försöka jämföra.
Du har säkert inte undgått att skivförsäljningen överlag har rasat till nivåer som är ljusår ifrån några år sedan. Självklart drabbar detta också Nordman. I dagens skivklimat får en artist/grupp vara väldigt nöjda om de lyckas sälja över 100 000 exemplar - eller ens platina (60 000).

*Först och främst: För tio år sedan satt det inte tusentals och åter tusentals olojala fans och tankade ner skivorna gratis och olagligt från nätet. - vad jag vet så förekom inte sådana aktiviteter överhuvudtaget.

*Det ska även vägas in i bilden att skivpriserna på senare år har nått oanade prisnivåer (givetvis ursäktar inte detta att man tankar ner låtarna gratis från nätet - men det bidrar givetvis också till den allt minskade skivförsäljningen.)

*Sedan ska man också komma ihåg att MÅNGA sk "fans" - till skillnad ifrån dig och mig - inte är så värst lojala mot sina idoler. Det räcker med att en artist har varit borta i exempelvis 8 år så skaffar de sig andra favoriter. Med undantag av några otroligt överskattade svenska artister/band som uppenbarligen kan sluta och göra comebacker hur många gånger som helst och ändå ha publiken kvar... (men de tänker jag inte namnge eftersom jag inte har någon lust att diskutera dessa artister/grupper i denna Nordman-tråden.)
Denna bristande lojalitet hör också samman med nästa punkt (se nedan):

Denna bristande lojalitet hör oftast ihop med ett mycket kort minne. Så kort minne att de glömt bort hur mycket de gillade de tidigare plattorna - och därför inte kommer att köpa det nya albumet. Sorgligt, men sant och jäkligt orättvist - eftersom den nya skivan håller samma klass som de tidigare skivorna dvs - högsta betyg!

Det är så som Mats Wester nyligen sa i en intervju: Vi får börja om från början" Med detta menade han att det kan komma att ta tid att vinna tillbaka publiken.

Så sant, men troligen skulle tex Ingenmansland ligga etta på topplistan idag om det vore en lika modern grupp som det var år 1995. Man hade ju aldrig hört något liknande då...

Med det menar jag att det vore realistiskt för Nordman att år 2005 iaf nå topp 3 på försäljningslistan om en låt fick stort medialt stöd. Givetvis hjälper en populär sommarturné till.

Det är bara att konstatera att de som köper Nordmans platta idag är de som var med för 10 år sedan. På vägen har ju en hel del glömt bort deras tidigare alster och som du säger tappat intresset.

Nu gäller det bara att nå ut till en ny generation. Om de kan slå Kent och/eller Robyn på fingrarna?? Ja, varför inte!!!
Citera
2005-05-08, 10:32
Medlem
Citat:
Så sant, men troligen skulle tex Ingenmansland ligga etta på topplistan idag om det vore en lika modern grupp som det var år 1995. Man hade ju aldrig hört något liknande då...

Med det menar jag att det vore realistiskt för Nordman att år 2005 iaf nå topp 3 på försäljningslistan om en låt fick stort medialt stöd. Givetvis hjälper en populär sommarturné till.

Det är bara att konstatera att de som köper Nordmans platta idag är de som var med för 10 år sedan. På vägen har ju en hel del glömt bort deras tidigare alster och som du säger tappat intresset.

Nu gäller det bara att nå ut till en ny generation. Om de kan slå Kent och/eller Robyn på fingrarna?? Ja, varför inte!!!

Jag håller inte med om att Nordman skulle vara omoderna.
Med en sångare som är den ultimata frontmannen i kombination med en musik som är TIDLÖS så kan Nordman aldrig bli omoderna. Hade Nordman spelat sådan där typisk 80-tals musik - då hade man kunnat sagt att de var omoderna - men nu är ju deras musik tidlös.

Men visst stämmer det att när Nordman debuterade - så hade ingen hört något liknande. Detta bidrog givetvis till den hysterian som rådde för 10 år sedan. Hade "Anno 2005"-skivan kommit redan för 10 år sedan - så hade den garanterat legat etta på albumlistan. (Enda skillnaden är väl att den hade hetat "Anno 1995".) Den nya skivan håller samma höga klass som de tidigare plattorna - så den förtjänar att ligga på förstaplatsen på försäljningslistan. Tyvärr så är det ju olika omständigheter som gör att så inte är fallet...

*Precis som vi båda konstaterat så är det tydligen många som glömt bort/tappat intresset för Nordman under de 8 år som de varit borta (hur man kan tappa intresset för Nordman och deras musik är dock för mig en stor gåta).

*Sedan så tror jag att Nordman hör till dom artister som drabbas hårdast av att folk sitter och tankar ner låtarna från nätet - till skillnad mot tex gruppen kents fans som verkar vara superlojala hela bunten och går och köper plattan istället för att tanka ner den.

*Givetvis hjälper det albumet om singlarna spelas mycket i radion - det skulle dock inte förvåna mig om det är flera radiostationer som skiter i att spela Nordman bara för att de som sitter och väljer ut låtarna som ska spelas inte gillar Nordman.

*Sist men inte minst folks usla smak...T.ex så dyrkar de en göteborgare i sjömanskostym som inte ens kan ta en ren ton...

Robyn etta på albumlistan...jösses...
Citera
2005-05-09, 18:00
Medlem
Nordman_88s avatar
Jag menade bara att Nordmans musikstil var något helt nytt för tio år sedan. Genom åren har ju några andra plagierat stillbildande Nordman, utan större framgång.

Läste idag i Hänt Extra att Håkans favoritmat var från McDonald´s. Plus coca-cola till och vi snackar om en riktigt nyttig måltid....

Kanske behöver han svettas av något kilo på scen i sommar då han verkar leva alldeles för "sunt"?
Citera
2005-05-09, 18:31
Medlem
Citat:
Jag menade bara att Nordmans musikstil var något helt nytt för tio år sedan. Genom åren har ju några andra plagierat stillbildande Nordman, utan större framgång.

Ok, jag förstår vad du menar.

Citat:
Läste idag i Hänt Extra att Håkans favoritmat var från McDonald´s. Plus coca-cola till och vi snackar om en riktigt nyttig måltid....

Kanske behöver han svettas av något kilo på scen i sommar då han verkar leva alldeles för "sunt"?

McDonalds!? Urk... Han borde testa kebab istället!
Citera
2005-05-10, 00:38
Medlem
Bra förresten att du sa att han var med i Hänt Extra. Då ska jag köpa den nu i veckan.

Jag kan förresten tala om att Nordman är med i nya Okej (nr 6). 1 sida intervju + 1 sida samlarbild.
Citera
2005-05-11, 21:53
Medlem
Nordman_88s avatar
Ser tyvärr ganska mörkt ut för försäljningen just nu... Nya singeln måste slå!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in