Jag tänkte betygsätta Nordmans alla studioalbum på en skala från 1-5. Alla åsikter tillhör mig och ingen annan.
"Nordman" 1994 4,5+
Kanske tidernas bästa svenska debutalbum. En ny musikstil var uppfunnen och Håkan Hemlin och Mats Wester blev Nordman med hela svenska folket. Över 500 000 sålda exemplar talar väl för sig själv. Anledningen till att jag inte ger skivan 5+ beror på att plattan kändes lite trevande, dvs åt vilket håll de skulle gå musikaliskt.
"Ingenmansland" 1995 5+
Om "Nordman" var ett mästerverk så nådde gruppen verkligen perfektion med det andra albumet. Py Bäckmans texter var djupare än någonsin och livekonserterna var utsålda. Över 400 000 köpte albumet. Finns inget mer att tillägga...
Här och nu 1997 3+
Förväntningarna var skyhöga inför releasen men denna gång uteblev den stora succén. Håkan Hemlin hade allvarliga problem och samarbetet med Wester var inte det bästa, de skapade mest löpsedlar. Ändå köpte 170 000 personer albumet, som då sågs som en flopp... Skivan i sig innehåller några härliga låtar blandat med några mindre lyckade alster. Några månader efter plattan sa Wester: "Vi har tagit en radikalpaus" och gruppen Nordman var upplöst.
"Anno 2005" 2005 4+
Det kändes som att de kom från ingenstans när de äntrade Melodifestivalen 2005. Inför delfinalen trodde kritikerna att de kanske skulle komma sist redan där, men Nordman gav allt på scen och förvandlade publiken till extas. Nordman var tillbaka efter upplösningen 1998 och Håkan Hemlin står nu utan sina tidigare drogproblem. Nordman "Anno 2005" innebär en rockigare dito, men är samtidigt deras privataste album. Bilderna i bookleten någon? Wester och Dan Attlerud visar med sina texter att det finns en plats för Nordman i framtiden också. Kallades för "tröttsam rehab-rock" av en gammal stofil till recensent...
Bubblare:
Håkan Hemlin 2002 4.5+
Lite missvisande titel då skivan släpptes för bara ett år sedan, då Håkan hade för stora problem vid tiden för inspelningen... Håkan Hemlins soloalbum säljs idag ut för vrakpris på Ginza och CDON, ett riktigt fynd. SR P4:s-favoriter "Om Gud finns" och "En helt ny dag" blandas med lugnare låtar såsom en fantastisk duett mm. Helt klart en riktig underskattad platta som inte många lagt beslag på...