2005-05-13, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordman_88
Såg både på CDON och Ginza i början av veckan att skivan tappat rejält, tyvärr.

Ok, då förstår jag.
Citera
2005-05-13, 20:47
Medlem
Nordman_88s avatar
Jag tänkte betygsätta Nordmans alla studioalbum på en skala från 1-5. Alla åsikter tillhör mig och ingen annan.

"Nordman" 1994 4,5+
Kanske tidernas bästa svenska debutalbum. En ny musikstil var uppfunnen och Håkan Hemlin och Mats Wester blev Nordman med hela svenska folket. Över 500 000 sålda exemplar talar väl för sig själv. Anledningen till att jag inte ger skivan 5+ beror på att plattan kändes lite trevande, dvs åt vilket håll de skulle gå musikaliskt.

"Ingenmansland" 1995 5+
Om "Nordman" var ett mästerverk så nådde gruppen verkligen perfektion med det andra albumet. Py Bäckmans texter var djupare än någonsin och livekonserterna var utsålda. Över 400 000 köpte albumet. Finns inget mer att tillägga...

Här och nu 1997 3+
Förväntningarna var skyhöga inför releasen men denna gång uteblev den stora succén. Håkan Hemlin hade allvarliga problem och samarbetet med Wester var inte det bästa, de skapade mest löpsedlar. Ändå köpte 170 000 personer albumet, som då sågs som en flopp... Skivan i sig innehåller några härliga låtar blandat med några mindre lyckade alster. Några månader efter plattan sa Wester: "Vi har tagit en radikalpaus" och gruppen Nordman var upplöst.

"Anno 2005" 2005 4+
Det kändes som att de kom från ingenstans när de äntrade Melodifestivalen 2005. Inför delfinalen trodde kritikerna att de kanske skulle komma sist redan där, men Nordman gav allt på scen och förvandlade publiken till extas. Nordman var tillbaka efter upplösningen 1998 och Håkan Hemlin står nu utan sina tidigare drogproblem. Nordman "Anno 2005" innebär en rockigare dito, men är samtidigt deras privataste album. Bilderna i bookleten någon? Wester och Dan Attlerud visar med sina texter att det finns en plats för Nordman i framtiden också. Kallades för "tröttsam rehab-rock" av en gammal stofil till recensent...

Bubblare:
Håkan Hemlin 2002 4.5+
Lite missvisande titel då skivan släpptes för bara ett år sedan, då Håkan hade för stora problem vid tiden för inspelningen... Håkan Hemlins soloalbum säljs idag ut för vrakpris på Ginza och CDON, ett riktigt fynd. SR P4:s-favoriter "Om Gud finns" och "En helt ny dag" blandas med lugnare låtar såsom en fantastisk duett mm. Helt klart en riktig underskattad platta som inte många lagt beslag på...
Citera
2005-05-13, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KebabKungen
Tönt.

SUG!!!
Citera
2005-05-13, 22:15
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabKungen
Jaha? Och med detta vill du ha sagt? Visst stämmer det att Py Bäckman inte har skrivit texterna till den nya plattan - men trots detta måste jag säga att Mats Wester och Danne Attlerud lyckats väldigt bra med texterna. Och dessutom; vad har texterna med saken att göra ifall skivan inte säljer? Jag menar, de som inte har köpt skivan har ju inte ens hört vare sig låtarna eller texterna så att då hänvisa till texterna är verkligen att vara ute på tunn is.

Först gav jag en personlig kommentar på skivan och sen även varför den kanske inte säljer så bra längre eller tappar så fort, pga av att folk säger att den suger osv vilket gör att kompisarkompisar kanske inte köper den osv, en mera långlivad ala Håkan Helstöld håller en jämnare nivå kanske? jag vet inte.
Citera
2005-05-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemoglobin
SUG!!!

Tönt.
Citera
2005-05-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Först gav jag en personlig kommentar på skivan och sen även varför den kanske inte säljer så bra längre eller tappar så fort, pga av att folk säger att den suger osv vilket gör att kompisarkompisar kanske inte köper den osv, en mera långlivad ala Håkan Helstöld håller en jämnare nivå kanske? jag vet inte.

Folk som har lyssnat på skivan (och med lyssnar menar jag flera gånger) inser att skivan är ett mästerverk både vad gäller musik, texter och allt det andra. Om det är några som säger att plattan suger så tillhör dessa personer garanterat inga som lyssnat på skivan - snarare sådana som hatar Nordmans musik.

Håkan Hellström?? Jämnare nivå? Säg att du skojar..? Karln är ju helt urusel! Måste vara Sveriges mest överskattade artist.
Citera
2005-05-14, 10:27
Medlem
Nordman_88s avatar
Citat:
SUG!!!

Trist att du måste ta till svordomar för att försvara dig hemoglobin!!
Citera
2005-05-14, 17:34
Bannlyst
Citat:
Trist att du måste ta till svordomar för att försvara dig hemoglobin!!

Sen när blev SUG en svordom nordman88??? Sug är väll att suga på något, stoppa det i munnen!!
nää han sa bara tönt så jag svarade!!!
Tycker bara att nordman är ganska kass och FB är ett forum där man säger vad man tycker eller har jag fel´??
MVH J
Citera
2005-05-14, 18:20
Medlem
Citat:
nää han sa bara tönt så jag svarade!!!
Tycker bara att nordman är ganska kass och FB är ett forum där man säger vad man tycker eller har jag fel´??
MVH J

Ja, jag skrev tönt eftersom du håller på och töntar dig. Inte pga att du inte gillar Nordman - utan pga att du bara vill provocera.
Ditt svar däremot var väl vad man kunde förvänta sig av en sån som dig.

Visst är FB ett forum där man får säga vad man tycker - och du får givetvist tycka att Nordmans musik är usel om du vill - men för den sakens skull finns det ju ingen som helst anledning att gå in i denna tråden bara för att provocera oss som gillar Nordman. Här diskuterar vi som gillar Nordman om Nordman och deras musik och då är det väldigt onödigt med sådana inlägg som du gör.
Citera
2005-05-14, 18:51
Bannlyst
Citat:
"Nordman" 1994 4,5+
Kanske tidernas bästa svenska debutalbum. En ny musikstil var uppfunnen och Håkan Hemlin och Mats Wester blev Nordman med hela svenska folket. Över 500 000 sålda exemplar talar väl för sig själv. Anledningen till att jag inte ger skivan 5+ beror på att plattan kändes lite trevande, dvs åt vilket håll de skulle gå musikaliskt.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA *konstpaus* HAHAHAHAHAHHA!!! Är du på riktigt? Visserligen, Vandraren gillades av alla 14 åringar, inklusive undertecknad, men att kalla det för ett mästerverk är ju ett skämt. Att sedan jämföra det med Ebba Gröns första, och framför allt Jakob Hellman debut är ju som att hävda att en bajskorv är världens finaste halsband. Allvarligt talat. Driver du med mig?
Citera
2005-05-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njurpaj
HAHAHAHAHAHAHAHAHA *konstpaus* HAHAHAHAHAHHA!!! Är du på riktigt? Visserligen, Vandraren gillades av alla 14 åringar, inklusive undertecknad, men att kalla det för ett mästerverk är ju ett skämt. Att sedan jämföra det med Ebba Gröns första, och framför allt Jakob Hellman debut är ju som att hävda att en bajskorv är världens finaste halsband. Allvarligt talat. Driver du med mig?

Snarare du själv som vandrat vilse bland dina felaktiga åsikter...Tönt!
Citera
2005-05-15, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njurpaj

Varför kan du inte bara respektera att folk har olika smak, måste du hålla på och håna folk på grund av deras musiksmak? För övrigt undrar jag vad det är med Nordman som gör att deras kritiker reagerar så starkt... Om man säger att man gillar nåt annat band som nån inte gillar så nöjer han sig oftast med att säga "Nja, det är väl inte riktigt min smak...", men säger man att man gillar Nordman till nån som inte gillar dom får man oftast nånting i stil med "Skämtar du eller?" till svar... Undrar vad det beror på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in