Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.
Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.
Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.
Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?
För mig är det helt tvärtom, skulle aldrig klara av att leva ditt liv som för mig är helt meningslöst. Jag valde att vara hemma ett år efter studierna för att fundera på vad jag ville göra med mitt liv. Efter ett år kände jag mig så sjukt oproduktiv, fanns ingen mening med vardagen alls och jag blev stressad av att jag ville komma igång med att bygga en karriär. Jag har alltid siktat mot att en dag ha ett arbete som spelar roll.
Jag jobbar, jag går på gym, och ett ytterligare jobb på krogen, jag umgås med vänner, tvättar, lagar mat, åker iväg på roliga grejer. Jag har ett meningsfullt och underhållande liv och gör helt enkelt precis det som jag vill göra. Jag tycker snarare synd om dig som går hemma hela dagarna och ser ner på dem som är aktiva och vill arbeta. Hur mår DU, egentligen?
Arbetet är en av mina drivkrafter i livet, och det blir vad man gör det till. Jag trivs på jobbet som fan, med mina kolleger och med mina arbetsuppgifter. Men jag har fler mål i horisonten som jag ska uppnå, och det känns förjävla bra!

Att ställas inför utmaningar, pusha på sina egna gränser, att läras och ständigt utvecklas. Det är svårslaget.