2012-11-13, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
Du blandar ihop begreppen rejält här.

Låt mig reda ut det åt dig. Att känna sig behövd och att bli sedd är en djupt rotad
mänsklig drift och ett fullständigt normal och sunt behov. I små portioner givetvis.

Som jag skrev så saknar en del personer en god mental balans mellan det känslomässiga,
det funktionella och det logiska.

Det du beskriver dig själv som, är lika illa, som hur man skulle beskriva en deltagare i
exempelvis Big Brother. Att hora ut sig i BB är det sämsta på den ena änden av skalan,
och att sakna behovet av att känna sig behövd eller att bli sedd är också en mentalt
handikapp som ofta renderar i ett socialt stigma för den personen.

Och att jobba är något naturligt. Det innefattar givetvis både positiva och negativa aspekter,
men likväl är det något människan behöver, i brist på annat.
Du talar om att blanda ihop begreppen du, tillåt mig asgarva.

Big brother!!!!
Citera
2012-11-13, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo08
Då jag driver eget bolag med 9 anställda är mitt jobb min livsstil. Jag skulle nu kunna kliva av som VD, låta befintlig personal sköta företaget och gå hemma med saftig lön. Men tror jag skulle tröttna på det jävligt snabbt. Tar jag en veckas semester får jag i princip abstinens för att jag inte gör något kreativt. Har alltid älskat entrepenörskap och oavsett hur mycket pengar jag hade skulle jag aldrig sluta "jobba". Att driva mitt företag är min hobby och min livsstil.

Det låter lite som att du tycker att alla som har ett jobb att gå till är nertryckta robotar som lever i någon slags fångenskap.
Inte alls men majoriteten har det inte så kul vilket stämningen bland personalen på de många företag jag varit på vittnar om. Till en början verkar alla må bra men efter en tid kryper det ena och andra fram och folk sliter som djur för att sen spendera det de fick för det på meningslösa saker som alla andra gör bara för att det är så det ska vara.

Jag får väl erkänna att det med tiden krupit fram ett visst förakt för de som arbetar men bara om de är livegna wetbacks. Folk tror de är så jävla duktiga men de är en belastning som någon ingenjör försöker uppfinna en ersättare för som inte är en människa.

Ditt sätt att arbeta kallar inte jag för arbete om du ursäktar för det handlar om management och att leda styrkorna där du har en massa möjlighet att spela golf och träffa dina horor. Man ser såna som du i amerikanska program också som menar att de arbetar fast de har naglar som gör att de inte kan ta i ett papper ens för alla vet att deras version av att jobba skiljer sig kraftigt från andras uppfattning om det.

Jag ger mig fan på att du studerat som den och blev bitter av det och nu slår på en massa timmar i din kalkyl över arbetad tid som inte alls stämmer med verkligheten. Om du kan sluta jobba och låta andra göra det men inte gör det ändå så kan inget hjälpa dig. Du är bara rädd för Reinfeldt och gick på hans snack.
Citera
2012-11-13, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
Svenskarna är ett av världens mest arbetsindoktrinerade folk, vilket märks av tonen i den här tråden.

Ts har startat en intressant tråd. Dock lär nog ytterst få instämma i Ts syn på arbete och livet. Väldigt många svenskar sätter helt enkelt likhet mellan arbete och livet. Man identifierar sig med sitt arbete, och den som arbetar hårt är lycklig, enligt de flesta.

I mina ögon är dock merparten av svenskarna lurade och naiva personer, utan analys. Jag anser dock att det är mycket svårt att leva i Sverige med de värderingar Ts har. Det leder ofelbart lätt till social isolering, och man blir lätt föremål för avundsjuka.
Ja det skulle aldrig gå att tala om det här med folk bland folk och hemligheten ligger i att inte andra vet att man inte jobbar. Idag kan man jobba hemifrån med dator så det är lätt att få andra att tro att man faktiskt jobbar.

Nej, skulle jag säga som det är skulle folk omkring mig bli så avis och nedstämda och se på sina liv som skit och det vill jag bespara dom. Jag försöker med denna tråd förstå hur folk får ihop det och hittills har jag lärt mig att det är deras ilska som driver dom och mycket adrenalin är bra för hjärtat så de kan nog jobba tills de blir 80 nånting och dör vilket är bra för såna som mig som parasiterar på överskotten på många olika sätt eftersom det styr börserna och en rad andra saker. Det är med andra ord en win-win situation för mig och några andra.
Senast redigerad av SergioTacchini 2012-11-13 kl. 04:31.
Citera
2012-11-13, 06:07
Medlem
Displaceds avatar
Hur ser en vanlig vardag ut för TS?
Citera
2012-11-13, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Ja det skulle aldrig gå att tala om det här med folk bland folk och hemligheten ligger i att inte andra vet att man inte jobbar. Idag kan man jobba hemifrån med dator så det är lätt att få andra att tro att man faktiskt jobbar.

Nej, skulle jag säga som det är skulle folk omkring mig bli så avis och nedstämda och se på sina liv som skit och det vill jag bespara dom. Jag försöker med denna tråd förstå hur folk får ihop det och hittills har jag lärt mig att det är deras ilska som driver dom och mycket adrenalin är bra för hjärtat så de kan nog jobba tills de blir 80 nånting och dör vilket är bra för såna som mig som parasiterar på överskotten på många olika sätt eftersom det styr börserna och en rad andra saker. Det är med andra ord en win-win situation för mig och några andra.

Du har lyckats med att delvis bygga ditt liv på en lögn?! Kan vara en smart lösning. Alternativet kasnke hade varit att endast umgås med personer, som befinner sig i en liknande situation som du själv. Jag gillar för övrigt resonemanget om ilska, 80+ och win-win-situationen...
Citera
2012-11-13, 07:42
Medlem
KoolaidKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Hur ser en vanlig vardag ut för TS?

Detta är jag också nyfiken på.

För att svara TS fråga. Nej, det känns inte som att livet går mig förbi. Jag har turen att ha ett riktigt roligt jobb med riktigt bra arbetskamrater. Men visst kan jag förstå vad du menar. Särskilt på hösten, åker till jobbet under stjärnorna, kommer hem under stjärnorna.

Och jag tycker det är skönt när det blir helg. Tror jag hittat en bra balans mellan arbete och allt det andra. Om jag vunnit på lotto så att jag inte behövt jobba mer för pengars skull så tror jag att jag fortsatt jobba två dagar i veckan.

Men så är det inte, och pengarna jag tjänar behövs för att göra livet lite ljuvare. Resor med familjen, tanka bilen, köpa kamera, äta mat &c &c.

Det är intressant det du säger om att livet skulle "gå en förbi". För mig är arbetet en del av livet så en mer relevant fråga (enligt mig) hade varit om man slösar bort tid på något man inte gillar.

Där är det spilltiden som du talar om som är tjyven. att lägga 80-90 minuter om dagen åt att pendla är ingen höjdare. Kunde den tiden tas bort hade jag varit glad.
Citera
2012-11-13, 08:00
Bannlyst
Många arbetskollegor spelar varje vecka på antingen Trav, Stryktipset eller Lotto. En sak jag noterat är att ingen vill erkänna att man faktiskt vill sluta att arbeta om man blir ekonomiskt oberoende vid eventuell spelvinst. Det hela beror på att ett sådant erkännande är lika med att man avslöjar att man faktiskt inte gillar sig jobb, att man är "lat" och egentligen saknar den där naturligt starka arbetsmoralen man vill ge uttryck för att man besitter. I sig är detta spelande på slump-spel ett uttryck för att man innerst inne inte tror att man kan förändra sin tillvaro, att man saknar innovationsförmåga, kreativitet och entreprenörskap. Man känner att man är fast där man är, och bakom alla leenden och snack om teambuilding finns en känsla att man skulle vilja vara helt fri. Bara slumpen kan förändra ens lott i livet.

Den enda stora fördelen med att arbeta är att man lär känna andra människor (både de man vill ha kontakt med och de man inte vill kännas vid), man får access till fler sociala dimensioner och lär sig om livet hela tiden. Utan arbetslivet hade jag aldrig haft dessa enorma möten med olika människor; rika, fattiga, hemlösa, sjuka, friska, dumma, smarta, korta, långa, tjuvar, hederliga osv osv.
Senast redigerad av TheYellowKid 2012-11-13 kl. 08:11.
Citera
2012-11-13, 08:16
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Jag vill göra ett tillägg till din text.

Dina exempel om ungdomen är inte felaktiga, men de är exempel hämtade från den yttersta
delen av skalan.

Den absoluta majoriteten (på arbetsplatsen) har starka behov av att vara sedda och vara
behövda, utan att för den sakens skull ens behöva närma sig några extraordinära
uttrycksformer. Det är en oerhört stark mänsklig drift och ett behov likaså.

Det man med kan tillägga är att en del människor lider av brister i deras mentala
tillstånd, vilket av olika anledningar gör att de så gott som saknar vissa basbehov.

Inom psykologin delas människans grundläggande värderingar upp mellan det känslomässiga,
det funktionella och det logiska. Personer som inte har en sund balans mellan dessa
delar, kan uppvisa tecken på avsaknad av exempelvis behovet att bli sedda och känna
sig behövda. Främst då i de fall där personen har en stor övervikt åt det logiska
värderingssättet. Vilket oftast är ett stort handikapp för den personen.

Nåja, ett litet tillägg för att poängtera hur väsentligt och viktigt detta behovet är
för människan.

Nja, så extrema är nog inte mina exempel, men självklart finns det olika sätt att uttrycka sej och få bekräftat att man finns. Att det sedan också finns de som är skadade av olika skäl är en annan sak, jag försökte beskriva "normala" personer och vad som driver "oss" att gå till ett trist jobb.

Citat:
...
Och att jobba är något naturligt. Det innefattar givetvis både positiva och negativa aspekter,
men likväl är det något människan behöver, i brist på annat.

Nja, naturligt i den mån att allt vi människor gör är naturliga eftersom vi ju också är en del av naturen, möjligen.

Men, naturligt i meningen att vi alltid gjort detta, knappast. Vår "naturliga" tillvaro bestod i att skaffa mat, äta, sova, skita och knulla. Den allra största delen av vår historia har arbete varit något väldigt främmande. Det var väl först när vi började med jordbruk som vi började arbeta på riktigt.
Citera
2012-11-13, 08:30
Medlem
Jag har drömmar och visioner och ser resultat av mitt arbete. Därför arbetar jag.

Dessutom får man ett helt annat socialt sammanhang, ställs inför utmaningar, känner sig behövd och ja, människan är byggd för att arbeta både kroppsligen och med att lösa problem. Vi mår bra av det.

Du däremot verkar rätt tråkig och verkar inte göra nåt med dina pengar heller mer än att leva av dem. Du verkar även i dina svar rätt bitter. Borde inte du med alla dina pengar och all din fritid må väldigt bra?

Varför har du inga roliga projekt och resor på gång? Varför sitter du hemma och låtsas inför omgivningen att du "jobbar med datorn". Luktar ju livslögn lång väg.

Tippar på att du egentligen är långtidsarbetslös. För inte blir man så trist och bitter som du av att ha sitt på det gröna?
Citera
2012-11-13, 08:37
Medlem
Inglorias avatar
Citat:
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.

Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.

Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.

Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?

För mig är det helt tvärtom, skulle aldrig klara av att leva ditt liv som för mig är helt meningslöst. Jag valde att vara hemma ett år efter studierna för att fundera på vad jag ville göra med mitt liv. Efter ett år kände jag mig så sjukt oproduktiv, fanns ingen mening med vardagen alls och jag blev stressad av att jag ville komma igång med att bygga en karriär. Jag har alltid siktat mot att en dag ha ett arbete som spelar roll.

Jag jobbar, jag går på gym, och ett ytterligare jobb på krogen, jag umgås med vänner, tvättar, lagar mat, åker iväg på roliga grejer. Jag har ett meningsfullt och underhållande liv och gör helt enkelt precis det som jag vill göra. Jag tycker snarare synd om dig som går hemma hela dagarna och ser ner på dem som är aktiva och vill arbeta. Hur mår DU, egentligen?

Arbetet är en av mina drivkrafter i livet, och det blir vad man gör det till. Jag trivs på jobbet som fan, med mina kolleger och med mina arbetsuppgifter. Men jag har fler mål i horisonten som jag ska uppnå, och det känns förjävla bra! Att ställas inför utmaningar, pusha på sina egna gränser, att läras och ständigt utvecklas. Det är svårslaget.
Citera
2012-11-13, 09:00
Medlem
Kassiopeias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmington
who are you trying to convince? Försvarsmekanismerna är som sagt starka.

Du kan bara inte ta in vidden av att vissa kan spendera sina liv som de behagar samtidigt som de har alla de där pengarna som du har. Dessa individer bara måste må dåligt. Det finns ju inte en enda arbetande människa som inte slår i från sig som fan. De vill inte diskutera ämnet särskilt länge heller eftersom det finns en stark underliggande indentitetshotande ångest. Om jag berättar för en 8-16 slav vad jag gör om dagarna så blir han helt svart i synen, ansiktet förvrids av avundsjuka.

Du antar felaktigt att jag känner ett behov av att bevisa något eller övertyga någon. Så är inte fallet, jag är så pass trygg i mig själv att det behovet inte finns, vilket inte kan sägas om flera som på ett aggressivt sätt försöker bevisa hur fantastiskt mycket bättre deras liv är för att de inte behöver arbeta.

(news flash, de flesta i Sverige skulle klara sig hyfsat även utan arbete så möjligheten finns men de flesta väljer att inte leva med den av en anledning som inte har med pengar att göra.)

Jag däremot berättar bara hur jag tänker - mitt liv är säkert inte bättre än någon annans och passar säkert inte alla, men det passar mig och jag är nöjd med hur drt ser ut. Och då min vän, är man både rik och fri.
Citera
2012-11-13, 10:20
Medlem
lil richs avatar
Citat:
Du och en rad andra verkar fortfarande ha svårt att förstå att det finns folk som inte arbetar som lyfter mer pengar än de som gör det och därför finns det inget hinder att flytta runt om man känner för det även om jag hittat hem vad gäller den biten. Flytta lär väl alla göra några gånger under sitt liv. Du flyr från faktumet att du är en liten löneslavshora och du har dessutom uppenbara komplex för det. Erkänner du det för dig själv kanske tråden kan öppna nya synapser i din fantasilösa sosse-hjärna.

De som sliter på ett jobb som bryter ner de så att andra ska betala för deras vård är idiotiskt liksom att alla tror att de KAN arbeta vilket är som att tro att man kan bygga en kåk själv om man har tummen mitt i handen. Att arbete ödelägger folks liv blundar de flesta för och det förklarar hur folk mår och varför folk skiljer sig och varför barnen växer upp till monster och knarkare.
Sättet du skriver på visar hur socialit handikappad du är. Kom upp ur sandlådenivån så kanske vi kan diskutera. Du svarar inte på någonting av det jag skriver, utan du fortsätter bara med ditt meningslösa dravel och försöker väl övertala dig själv genom att skriva här. Ja ditt vänlösa ensamma liv är mycket bättre än att jobba, få uppleva saker, få känna samhörighet, få känna på framgång, nöjet av att få lön och kunna disponera den hur som önskas. Ditt liv måste vara grymt, fortsätt så i 50 år till och sen så dör du, vad mycket mer du har åstadkommit än de som arbetar, får vänner familj och saker som DE värdesätter, som kanske inte du värdesätter. Vi har olika prioriteringar här i livet vet du. Men, nu tycker jag att du ska svara inlägget med någonting negativt som handlar om någon mikrosak jag skrev och ignorera det stora hela.

Citat:
Ditt sätt att arbeta kallar inte jag för arbete om du ursäktar för det handlar om management och att leda styrkorna där du har en massa möjlighet att spela golf och träffa dina horor. Man ser såna som du i amerikanska program också som menar att de arbetar fast de har naglar som gör att de inte kan ta i ett papper ens för alla vet att deras version av att jobba skiljer sig kraftigt från andras uppfattning om det.

Jag ger mig fan på att du studerat som den och blev bitter av det och nu slår på en massa timmar i din kalkyl över arbetad tid som inte alls stämmer med verkligheten. Om du kan sluta jobba och låta andra göra det men inte gör det ändå så kan inget hjälpa dig. Du är bara rädd för Reinfeldt och gick på hans snack.

Det är skillnad på arbete och arbete, men det är fortfarande arbete. Bara för att han inte utför ett fysiskt arbete t.ex. skruva på korkar på ett löpande band, betyder inte att han inte arbetar. Bara för att du hittar på egna definitioner av arbete betyder inte att det är så i verkligheten.
Senast redigerad av lil rich 2012-11-13 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in