2012-11-13, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundsystemet
Nej, jag mår inte dåligt av att arbeta med någonting som jag tycker är kul och tillfredsställande. Jag mår inte dåligt av att min tid går åt detta. Givetvis känner jag mig trött ibland, men det är då jag kommer åt guldkornen i vardagen som är att umgås med mina vänner, träna och bara ha jävligt kul emellanåt. Hade jag hela tiden fått tillgång till att "ha kul" och inte behövt arbeta - då hade jag nog inte tyckt att det var särskilt kul det där med att träffa vänner, träna, festa, resa.
Det du räknar upp känns lite som tröst för att du arbetar och jag vill även ta upp den aspekten, att många kanske gör så mycket de kan på fritiden för att väga upp det meningslösa med att arbeta om vi nu talar om folk som arbetar med jobb som inte är kreativa vilket väl ändå är det dominerande på arbetsmarknaden idag.

Jag läser det du skriver om dina vänner och att träna med mera och känner att du kanske har mer behov av de sakerna för att du arbetar och om du inte arbetade skulle du kanske välja att göra andra saker och koncentrera dig mer på dig själv.

Jag anser nämligen också utifrån min erfarenhet att de flesta har vänner och sociala kontakter som kanske inte är så bra och genuina som de själva tror att de är. Kanske umgås du med samma sorts personer som är i samma situation som du gällande arbete och tillsammans håller ni varandra nere och fast på den sociala nivån och även karriärsmässigt. De flesta vill ju inte se sina vänner bli mer lyckade och gå vidare i livet mot bättre saker.

Har du tänkt på det ibland?
Citera
2012-11-13, 15:39
Medlem
Citat:
Men jag förstår dig TS, du kan inte ha en särskilt gedigen utbildning i grunden. Därför förknippar du mot all förmodan ett arbete med någonting dåligt. Något negativt. Om du hade haft utbildning så hade du trivts med att arbeta och därmed fått din del i samhället. Nu är du bara en eremit. Någonting obetydligt. En världsfrånvänd varelse.
Kan inte vara mer fel vilket du förstått om du läst mina inlägg men du visar att du lider av att någon som jag har mer frihet än du och därmed är du inte så lycklig som du skulle kunna vara. Det är bara att lägga om sitt liv och välja bort det som hållit dig nere.

Lycka till!
Citera
2012-11-13, 15:43
Medlem
Thepudiones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioTacchini
Jag arbetar inte sedan många år tillbaka på grund av att jag fick möjligheten att kliva av med fortsatt bra inkomst och dessutom har ärvt pengar. Jag kan idag inte förstå hur arbetande människor får ihop sin vardag eller ens fritid och hur folk orkar göra mer än att sköta sitt arbete.

Jag förstår att många har svårt att orka med mycket mer i livet än jobbet och därmed ofta går in i väggen eller blir lätt uppgivna och deprimerade. Jag funderar kring detta med tid både vad gäller dygnets timmat men också längden man lever och hur mycket av den tiden som folk lägger på att vara på sitt arbete.

Det är inte bara arbetstiden utan mycket "spilltid" som går till att resa till och från jobbet eller att göra matlåda och tvätta kläder eller vad det nu kan vara. Idag skulle jag inte orka arbeta alls och tycker faktiskt synd om de flesta som arbetar för liten lön och mycket skatt och för detta får de ge upp den tid som de kunde gjort något bättre med.

Min fråga är således om ni som arbetar känner att livet går er förbi eftersom ni förlorar så mycket tid på att arbeta och hur mår ni egentligen innerst inne?
Vad gör du om dagarna då dina vänner arbetar? Antar inte att alla dina vänner är ekonomiskt oberoende, så vad sysselsätter du dig med för att inte få ditt liv att kännas meningslöst?
Citera
2012-11-13, 15:46
Medlem
Citat:
Det du räknar upp känns lite som tröst för att du arbetar och jag vill även ta upp den aspekten, att många kanske gör så mycket de kan på fritiden för att väga upp det meningslösa med att arbeta om vi nu talar om folk som arbetar med jobb som inte är kreativa vilket väl ändå är det dominerande på arbetsmarknaden idag.

Jag läser det du skriver om dina vänner och att träna med mera och känner att du kanske har mer behov av de sakerna för att du arbetar och om du inte arbetade skulle du kanske välja att göra andra saker och koncentrera dig mer på dig själv.

Jag anser nämligen också utifrån min erfarenhet att de flesta har vänner och sociala kontakter som kanske inte är så bra och genuina som de själva tror att de är. Kanske umgås du med samma sorts personer som är i samma situation som du gällande arbete och tillsammans håller ni varandra nere och fast på den sociala nivån och även karriärsmässigt. De flesta vill ju inte se sina vänner bli mer lyckade och gå vidare i livet mot bättre saker.

Har du tänkt på det ibland?

Självklart skulle jag välja att göra andra saker utöver att arbeta. Men som du säkert känner till så behövs det pengar till att göra de saker man vill göra. Ingenting här i världen kommer gratis, tyvärr. Det får man lära sig ganska tidigt i livet.

Jag vet inte vad du har för erfarenheter av livet, TS. De verkar inte särskilt ljusa med tanke på att du tycks anse att all form av umgänge med människor är av ren tröst. Livet behöver verkligen inte vara så miserabelt. Känner man dessutom att man inte kan unna sina vänner framgång och lycka, då har man problem med sig själv som man måste ta tag i. Och jag tror inte att det beror på att man arbetar, då ligger det mot all förmodan djupare än så.
Citera
2012-11-13, 15:49
Medlem
Citat:
Kan inte vara mer fel vilket du förstått om du läst mina inlägg men du visar att du lider av att någon som jag har mer frihet än du och därmed är du inte så lycklig som du skulle kunna vara. Det är bara att lägga om sitt liv och välja bort det som hållit dig nere.

Lycka till!
Jag anser att du är begränsad i din frihet. Du har så mycket frihet att du inte vet vad du ska göra med den, därför vänder du dig hit för att i din anonymitet klanka ned på andras behov av att utföra ett arbete.
Citera
2012-11-13, 17:50
Medlem
dannees avatar
Fattar inte folk som skriver "absinens efter några dagar" "blir rastlös o bara gå hemma" "känner att det jag gör är viktigt för samhället" "roliga kollegor" osv...
FÖRFAN har ni inga jävla intressen???????? finns ju för fan hur mycket som helst o göra... man behöver inte sitta hemma o runka vid tv/dator
Citera
2012-11-13, 18:06
Medlem
brainspaces avatar
Själv jobbar jag för att kunna ha ett intresse och kunna göra saker..lever knappast för mitt jobb. Utan ser det mer som något nödvändigt, jag gillar att ha pengar och kunna resa. Sen vad ska man göra utan ett jobb? Samhället funkar inte så...Jag har vart arbetslös..det tänker jag aldrig vara igen.
Citera
2012-11-13, 18:09
Medlem
Arkiaters avatar
TS fråga är definitivt berättigad. De flesta yrkesverksamma människor i detta land har extremt tråkiga och meningslösa jobb. Arbeten som aldrig kommer att göra någon som helst skillnad i termer av att öka deras egen livskvalitet det minsta eller bidra till att världen blir en bättre plats. Varför jobbar de, speciellt med tanke på den groteska löneskatten? För att försörja alla som inte jobbar, som bidragstagare av olika kategorier eller för att trygga politikerparasiternas höga livstidspensioner?
Citera
2012-11-13, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thepudione
Vad gör du om dagarna då dina vänner arbetar? Antar inte att alla dina vänner är ekonomiskt oberoende, så vad sysselsätter du dig med för att inte få ditt liv att kännas meningslöst?
Har en ytterst liten klick vänner då jag varit extremt selektiv och av de arbetar en enda men jag ser inte att jag behöver vänner under så mycket del av min tid att ett arbete för dom skulle vara ett problem för mig, faktiskt tvärtom. Det är inte så att vi som inte arbetar umgås mer för att vi har mer tid.

Tittar man på pensionärer är det stört omöjligt att boka in en tid med dom för de är extremt upptagna och aktiva. Jag tror synen på detta med frihet visar hur pass förslavade folk är. Det blir som att prata med kåkfarare.
Citera
2012-11-13, 18:40
Medlem
Citat:
Jag anser att du är begränsad i din frihet. Du har så mycket frihet att du inte vet vad du ska göra med den, därför vänder du dig hit för att i din anonymitet klanka ned på andras behov av att utföra ett arbete.
Det får du tycka men fakta är att det är DU som är begränsad då du i tidigare inlägg erkänner att du arbetar på grund av pengarna som du behöver. Har man ingen valmöjlighet är man begränsad och det är du.

Att diskutera här ser jag som en intellektuell stimulans men jag vet inte hur det är med dig men jag sitter aldrig och gör en enda sak om jag är på nätet för multi-tasking är underbart.
Citera
2012-11-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
TS fråga är definitivt berättigad. De flesta yrkesverksamma människor i detta land har extremt tråkiga och meningslösa jobb. Arbeten som aldrig kommer att göra någon som helst skillnad i termer av att öka deras egen livskvalitet det minsta eller bidra till att världen blir en bättre plats. Varför jobbar de, speciellt med tanke på den groteska löneskatten? För att försörja alla som inte jobbar, som bidragstagare av olika kategorier eller för att trygga politikerparasiternas höga livstidspensioner?
Intressant fundering men du lyckades väl egentligen komma fram till att de jobbar för att de inte har ett annat val. Därför blir en sån här diskussion så kontroversiell och provocerande för alla de som vet med sig att de de facto sitter fast vad gäller arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Fattar inte folk som skriver "absinens efter några dagar" "blir rastlös o bara gå hemma" "känner att det jag gör är viktigt för samhället" "roliga kollegor" osv...
FÖRFAN har ni inga jävla intressen???????? finns ju för fan hur mycket som helst o göra... man behöver inte sitta hemma o runka vid tv/dator
Det är väl så avlägset för de flesta att ens fantisera kring frihet att de direkt hittar försvarsmekanismer i form av påståenden som skulle göra det omöjligt för just dom att leva så. På så sätt rättfärdigar man att kunna fortsätta som nu med att arbeta.

Jag förstår av min tråd att svensken generellt sett är mer ofri i sitt inre än vad de själva tycks förstå. Nämner man som jag detta med frihet utan arbete som ett alternativ gungar marken under fötterna på de som sitter fast i detta med arbete eftersom den blev deras identitet. Jag tror att innerst inne vet fler arbetare än någonsin hur pass lätt de kan ersättas eller helt enkelt offras i dessa tider och då blir en annan försvarsmekanism att arbetare i sitt inre skapar en falsk tro på att de behövs och är viktiga.
Senast redigerad av SergioTacchini 2012-11-13 kl. 19:04.
Citera
2012-11-13, 19:03
Medlem
Jag ser inte problemet med att arbeta. Man får se till att arbeta med någonting som är intressant. Jag arbetar delvis för att få intellektuell stimulans och lösa svåra problem. Även om jag inte är ekonomiskt oberoende så har jag inte dåligt med pengar och skulle utan problem kunna gå ned i arbetstid. Om jag vann på Lotto skulle jag fortsätta arbeta, dock eventuellt med ett litet annat spår i egen firma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in