2012-11-10, 19:00
Medlem
area50s avatar
Det är ändå ett hot mot den svenska kulturen att helt plötsligt ska våra arbetsplatser vara fulla med niqab eller slöjbeklädda kvinnor!
Citera
2012-11-10, 19:16
Medlem
Zabines avatar
Visst man ser påskkärringar som arbetar ibland på olika ställen som nämnts tidigare men den absoluta majoriteten arbetar inte. Det är upp till alla att själva bestämma hur de vill göra men det ska inte finnas ett alternativ som ger slöjorna bidrag för att deras män inte vill att de ska arbeta.

Oftast skiter de ut så många ungar så nåt arbete skulle inte bli aktuellt innan de fyller 40. Skulle vara ett tråkigt Sverige om alla kvinnor gick runt med såna fula saker på huvudet.
Citera
2012-11-10, 19:19
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Det är ändå ett hot mot den svenska kulturen att helt plötsligt ska våra arbetsplatser vara fulla med niqab eller slöjbeklädda kvinnor!
Det verkar ju inte vara något speciellt hot eftersom de inte jobbar tydligen.
Citera
2012-11-10, 19:34
Moderator
Lobengulas avatar
Jag ser en hel del tjejer/kvinnor med slöja i yrkeslivet. Dock så är det nästan uteslutande yngre, kanske 20-30 år. Gissningsvis så är det en generation som gått i svensk skola.
Citera
2012-11-10, 19:53
Bannlyst
jag träffade nyss en kvinnlig läkare i slöja, hon var en av de bättre jag träffat också
så visst finns det
Citera
2012-11-10, 20:03
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag ser en hel del tjejer/kvinnor med slöja i yrkeslivet. Dock så är det nästan uteslutande yngre, kanske 20-30 år. Gissningsvis så är det en generation som gått i svensk skola.

Samma här faktiskt. Alla jag träffat har varit under 35.
Citera
2012-11-10, 20:06
Bannlyst
De senaste 10 åren så har jag sett 10 stycken. Jag ser en varje år i princip. Så 4% stämmer nog ganska bra.
Citera
2012-11-10, 20:09
Medlem
Lys avatar
Här i London ser man många kvinnor i slöja som jobbar, däremot har jag aldrig sett någon som bär niqab jobba, och tro mig, i East End finns helt otroligt många kvinnor i niqab, det ar sorgligt nog så vanligt att jag knappt tänker på det. För mig som vanlig vit tjej känns det som att de demonstrativt vill visa att de skiter totalt i att ta ens den minsta del i brittisk kultur, men fördelarna ( tex benefits ) vill de ha. Att helt täcka kroppen är inte bra...kan leda till d-vitaminbrist. Jag läste att bara var 5:e bengalisk kvinna här jobbar eller studerar, och uppskattningsvis 20% av de vanligen slöjbärande eller niqabförsedda hemmafruarna är deprimerade. Kan inte vara speciellt intellektuellt utvecklande att gå hemma i decennier. En del pratar knappt ( eller inte alls ) engelska efter kanske 20-30 år i landet.

Deras situation hade varit bättre om de jobbat, även om det bara varit deltid. Men låter man religionen diktera vad kvinnor ska ha på kroppen och ägna sina liv åt så blir det som det blir.
Citera
2012-11-10, 20:27
Medlem
SYLLDs avatar
Det är en mänsklig rättighet att få bosätta sig var man vill. Dock är det ingen rättighet att få bli försörjd av de som redan bor där.

Har aldrig sett en enda hottentot i det Svenska samhället, ok små eller mkt mindre turk livs.
Aldrig en Ica i Sthlm eller Coop, Willys osv.
Citera
2012-11-10, 20:52
Medlem
Zabines avatar
Undra om slöjorna följer med arbetskamraterna på after work, känns inte riktigt som deras grej.
Citera
2012-11-10, 20:57
Medlem
Zabines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Mycket få. Jag bor i ett delvis muslimskt land och har de senaste tio åren sett EN kvinnlig taxichaffis i slöja. Det är ju lite så att när slöjan åker på ska ska hon inte jobba utan mest suga av mannen, och föda barn, i övrigt ska inga andra män se henne

Hoppas du har ett väldigt bra arbete mm som gör att du klarar av att bo i ett sånt land.
Citera
2012-11-10, 21:10
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula

Samma här fast det är ytterst få ja sett ,som regel har det då rört sig om expediter på apotek,donken,mataffär.

Jag har en känsla av att då dom blir gravida med första barnet är det sedan defintivt slut med yrkeslivet för gott pga religösa och muslimska traditioner dvs kvinnan "får" då inte längre arbeta.

Så Ullhagen kan ta sig i häcken med sitt mantra "arbete ,arbete..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in