2012-11-10, 17:49
Medlem
Messials avatar
Hur många kvinnor med slöja eller niqab, gör rätt för sig och jobbar?

Ser en del kvinnor ifrån t ex Bosnien, Turkiet och övriga MENA som faktiskt går på högskola eller universitet - och jag funderar alltid på om det är rätt, att de lägger sin tid på utbildning, då de aldrig kommer få jobb.

Slöja och niqab är visserligen inte förbjudet på offentliga platser, men den som anställer kan ju bestämma om vederbörande skall få ha på sig huvudbonad under arbetstid. Mig veterligen, så har jag aldrig sett en kvinna med huvudbonad, på någon arbetsplats. Dessa kvinnor sitter hemma hela dagarna, lyfter bidrag som finansieras utav oss skattebetalare, kläcker ungar (barnmaskineri) och går runt med flera barnvagnar på gator och torg.

De få som uppenbarligen tar examen i någon svensk högskola, eller i något svenskt universitet - kan bara få jobb i något arabland, som t ex Turkiet eller Saudiarabien - men de kan de inte i dessa länder heller, då kvinnan är noll värd i muslimska samhällen.

Min frågeställning, hur många kvinnor med huvudbonad finns det på våra arbetsplatser, högskolor och universitet? Om de redan vet, att de aldrig kommer komma in på den svenska arbetsmarknaden, varför ödsla tid vid skolbänken?
Citera
2012-11-10, 17:53
Medlem
JumpingJacks avatar
Slöja eller sjal är väl inte så ovanligt. Jag har sett kvinnliga busschaufförer med slöja, vårdpersonal, många som arbetar på apotek. En kortare slöja eller sjal virad runt huvudet är väl inget hinder för att sköta ett jobb och jag tror inte någon stör sig på det.

Svårare att få jobb om man har heltäckande slöja för ansiktet eller den riktigt långa varianten som hänger som stora sjok, som somaliska kvinnor brukar ha.
Citera
2012-11-10, 17:54
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Jag tror jag sett 3 stycken, en på McDonalds, en expedit i en klädbutik och en busschaufför .
Citera
2012-11-10, 17:54
Medlem
Geeggans avatar
Jag har sett en i hela mitt liv, och hon jobbade på apoteket på Sahlgrenska i Göteborg..
Citera
2012-11-10, 17:56
Medlem
Messials avatar
Det är en väldigt låg siffra. Hur många utav de 4,3% kvinnorna finns i exempelvis dagis i förorter som Rinkeby?

I en matbutik, relativt "svensk" sådan som ICA och Coop Forum? Jag handlar en hel del i "svenska" matbutiker, och jag har faktiskt aldrig sett en kvinna med huvudbonad.

En gång såg jag en tjej i kassan på Netto, men hon återfanns aldrig mer i butiken - hon hade slöja. På en kurs, i en av Sveriges tre största städer, fanns det en kvinna med niqab med - hon var med första dagen utav tre, sedan försvann hon ur gruppen.

Lärarinnan, med iranskt ursprung, kastade ut henne. Hon gav henne två val sägs det, inom gruppen - antingen ta av dig niqaben, eller kasta in handduken.

Citat:
Ursprungligen postat av calle64
4,3%
Citera
2012-11-10, 17:58
Medlem
Muhamedssons avatar
Perser vet hur en slipsten ska dras!
Citera
2012-11-10, 17:59
Medlem
OldMKenseys avatar
Arbetar på ett större svensk IT-företag. En av mina kollegor bär slöja.
Citera
2012-11-10, 18:01
Medlem
stopbitchings avatar
Hade en kvinnlig psykiatriker från typ mellanöstern eller nått på min dåvarande arbetsplats och hon bar slöja i alla fall. Jag tror inte det finns någon sådan statistik för övrigt.
Citera
2012-11-10, 18:04
Medlem
Robin Woods avatar
En sak är bra med att de inte jobbar, och det är att de inte tar våra jobb "som inte finns".
Men att de istället tar våra skattepengar och lever gott är en dålig utveckling, men det kan inte vi rå för eftersom vi inte har en fungerade upplysning om samhällsutvecklingen. Resultatet blir att folk hotas till tystnad vilket finns bevis för på många sätt!
Citera
2012-11-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Hur många kvinnor med slöja eller niqab, gör rätt för sig och jobbar?

Ser en del kvinnor ifrån t ex Bosnien, Turkiet och övriga MENA som faktiskt går på högskola eller universitet - och jag funderar alltid på om det är rätt, att de lägger sin tid på utbildning, då de aldrig kommer få jobb.

Slöja och niqab är visserligen inte förbjudet på offentliga platser, men den som anställer kan ju bestämma om vederbörande skall få ha på sig huvudbonad under arbetstid. Mig veterligen, så har jag aldrig sett en kvinna med huvudbonad, på någon arbetsplats. Dessa kvinnor sitter hemma hela dagarna, lyfter bidrag som finansieras utav oss skattebetalare, kläcker ungar (barnmaskineri) och går runt med flera barnvagnar på gator och torg.

De få som uppenbarligen tar examen i någon svensk högskola, eller i något svenskt universitet - kan bara få jobb i något arabland, som t ex Turkiet eller Saudiarabien - men de kan de inte i dessa länder heller, då kvinnan är noll värd i muslimska samhällen.

Min frågeställning, hur många kvinnor med huvudbonad finns det på våra arbetsplatser, högskolor och universitet? Om de redan vet, att de aldrig kommer komma in på den svenska arbetsmarknaden, varför ödsla tid vid skolbänken?

Eftersom att huvudbonad länge har varit både ett frivilligt och påtvingat plagg att bära för såväl kvinnor som män i Sverige så är det inte särskilt ovanligt att de kvinnor i huvudbonader på arbetsplatser som inte har specifika klädkoder. JAg ser dagligen kvinnor med allt från keps till sjal på arbetsplatserna. Var det något särskilt du ville?
Citera
2012-11-10, 18:27
Medlem
morkfromorks avatar
Mycket få. Jag bor i ett delvis muslimskt land och har de senaste tio åren sett EN kvinnlig taxichaffis i slöja. Det är ju lite så att när slöjan åker på ska ska hon inte jobba utan mest suga av mannen, och föda barn, i övrigt ska inga andra män se henne
Citera
2012-11-10, 18:56
Medlem
KUSEs avatar
Jag har aldrig sett någon i niqab som jobbar. De kanske får lov av sina män att ta av den på jobbet (betvivlar det starkt), eller så jobbar de helt enkelt inte.

En följdfråga, hur många av de kvinnor som bär just niqab är inte korpulenta? JFinns de? Jag har sett många i niqab, men aldrig någon som är smal. Slöjor finns det gott om folk som använder däremot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in