2010-04-11, 19:04
Medlem
sverker11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konane
Nu har den köttätande växten Kurt(dionaea muscipula) flyttat in hos mig.
Det jag undrar är om man kan mata den med annat än insekter, det är väl proteinet hos de är ute efter? Då borde man väl kunna mata den med tex tonfisk eller köttfärs?

Proteinpulver?
Maggot borde fungera. De är ju trots allt förstadiet till flugor.
Citera
2010-04-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idoru
Köpte en venusflugfälla idag (dionaea muscipula) och vill gärna veta hur jag ska pyssla om den så den blir så stor och fin som möjligt! På anvisningarna står bara att den gillar sol och ska ha mycket vatten, men det skulle lika gärna kunna gälla varenda planta på Växus.

Vad ska man mata den med? Kan man ge den redan döda insekter, typ flugan som legat på fönsterkarmen ett halvår, eller ska den ha färska kryp?
Har du blomflugor eller bananflugor hemma så räcker det gott, de dras dit av lukten som blomman har. Tror inte man ska ge den döda flugor, den suger ur saften ur flugan.

Lycka till.
Citera
2010-08-17, 15:44
Medlem
birgerburgers avatar
Någon som kan ge en rapport om era köttätande växter minskar era bekymmer med flugor?
Citera
2010-08-17, 18:09
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Någon som kan ge en rapport om era köttätande växter minskar era bekymmer med flugor?

De är värdelösa som medel mot flugor. Men en o annan harkrank har faktiskt gjort en Gottröra i min planta.
Citera
2010-08-17, 18:12
Medlem
Snurrens avatar
Äter dom getingar? Såna finns det gott om inomhus nu. Tar jag fram flugsmällan så blir det minst 5-6 stycken åt gången.
Citera
2010-08-17, 18:27
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Äter dom getingar? Såna finns det gott om inomhus nu. Tar jag fram flugsmällan så blir det minst 5-6 stycken åt gången.

Allt som frå plats i växten går åt. Jag matade mina med kackerlackor. Men då hade jag växterna planterade i terrarium. Är sugen på ett rent växtterrarie med bara orkidier och köttisar.
Citera
2010-08-17, 19:02
Medlem
birgerburgers avatar
Jag tänkte mer att man skulle slippa jaga insekter eftersom växten tar hand om dem.
Citera
2010-08-17, 19:29
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednandslimy
Allt som frå plats i växten går åt. Jag matade mina med kackerlackor. Men då hade jag växterna planterade i terrarium. Är sugen på ett rent växtterrarie med bara orkidier och köttisar.

Äh-hum, hur gick det till? Du fångade alltså kackelackor - hur?
Citera
2010-08-17, 20:11
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Äh-hum, hur gick det till? Du fångade alltså kackelackor - hur?

I min gigantiska plastlåda som jag föder upp kackisar i

Går åt mkt insekter när man har ödlor hemma....
Citera
2010-08-17, 20:25
Medlem
Snurrens avatar
Så du har dem inte rännande omkring hemma? Puh skönt. Efter min tid i Brasilien så skriker jag bara "Barata barata" när jag ser en sån äcklig varelse.Lev väl med dina inneboende!
Citera
2010-08-18, 00:56
Medlem
rednandslimys avatar
Citat:
Så du har dem inte rännande omkring hemma? Puh skönt. Efter min tid i Brasilien så skriker jag bara "Barata barata" när jag ser en sån äcklig varelse.Lev väl med dina inneboende!

Ähum. Tanken är att dom ska stanna i lådorna men det förekommer rymlingar lite överallt här hemma. Dom smiter ganska lätt tyvärr.

Jag ska oxå börja skrika Barata Barata. Lät ju lite skoj.
Citera
2010-08-23, 16:39
Bannlyst
Har skaffat en Venus Flytrap.

Köpte mig en lite Venus Flytrap på Bauhaus igår och den kostade 40 kr.
Den har 7 -8 stora "fällor", men verkar som bara 4 fungerar. Har gett den 1 myra och 2 myggor

Har ställt krukan i en liten skål tills jag har fixat något bättre.

Har hittills gett den lite regnvatten som jag samlade upp (Väldigt rent).
Fixa lite mer idag, fast det var lite barr och skit i så jag körde det genom ett vattenfilter, det borde inte skada växten eller?

Någon mer som har en? Skötselråd?

Kommer upp någon blir lite senare ikväll, för jag hittar inte kabeln :P

Mvh Muppenro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in