2010-08-23, 17:22
Medlem
Al-Khoholfries avatar
Jag hade en för ett tag sedan, min dog nog tyvärr då jag gav den för kalkrikt vatten, men som du sköter den så bör det nog överleva ett tag
Kom bara ihåg att mata den, du kan ju annars ställa den ganska nära någon papperskorg då det ofta flyger omkring små äckliga bananflugor där.

Lycka till med växten
Citera
2010-08-23, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Khoholfrie
Jag hade en för ett tag sedan, min dog nog tyvärr då jag gav den för kalkrikt vatten, men som du sköter den så bör det nog överleva ett tag
Kom bara ihåg att mata den, du kan ju annars ställa den ganska nära någon papperskorg då det ofta flyger omkring små äckliga bananflugor där.

Lycka till med växten
Att mata den är busenkelt :P Får dock se hur det blir till vintern :P
Citera
2010-08-23, 17:30
Moderator
rotadents avatar
Två ämnen om köttätande växter sammanfogade.

//Mod
Citera
2012-01-11, 13:39
Medlem
nutkjells avatar
Venus flugfälla svartnar och dör

(För det första har jag ingen aning om detta är rätt forum för denna tråd men jag hittade inget där amatörmässig botanik eller krukväxter kunde tänkas passa bättre.)

Hur som helst, i sann white trash anda försöker jag odla venus flugfälla och ska sanningen fram så går det inget vidare. Jag är inne på mitt tredje försök och mitt nuvarande försök verkar nu vara på väg mot samma öde som dom andra.

Jag har försökt variera placering (och därmed ljus), värme och vattning under typ ett år men dom envisas ändå med att sakta men säkert svartna och dö. Venusarna verkar vägra trivas. Jag har ganska mycket krukväxter och aldrig egentligen haft några problem med andra men jag går verkligen bet på att få dessa köttätande rackare att trivas och frodas.

Har någon med erfarenhet några tips eller förslag på hur man ska få dom att trivas eller kan upplysa mig om vad jag gör fel?
Citera
2012-01-11, 14:42
Medlem
F.B.Dases avatar
Har du matat den?

Annars skulle jag kunna gissa på för mycket vatten.
Citera
2012-01-11, 14:42
Medlem
nutkjells avatar
Tror tråden kan låsas eller tas bort.

googlade loss lite grann och fann att köttisarna verkligen inte gillar kalkrikt vatten, jag råkar bo i ett sådant område. Mysteriet kan nog betraktas som uppklarat.
Citera
2012-11-22, 02:00
Medlem
Hur klarar dom vintern uppe i Norrland? Måste man ha nån speciell lampa eller så?
Citera
2013-10-01, 17:44
Medlem
Hejsan hejsan. Jag vet inte riktigt om man ska starta en ny konversation men men,

Men jag har en Venus flytrap och har läst lite på internet om vatten och det är att den kan dö om den får i sig för mycket kran vatten och därför vill ha regn vatten.
Kan jag på något sätt filtrera ut mineralierna i kran vattnet så min Venus trivs?
Citera
2014-01-15, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jilimi
Hejsan hejsan. Jag vet inte riktigt om man ska starta en ny konversation men men,

Men jag har en Venus flytrap och har läst lite på internet om vatten och det är att den kan dö om den får i sig för mycket kran vatten och därför vill ha regn vatten.
Kan jag på något sätt filtrera ut mineralierna i kran vattnet så min Venus trivs?
Det här är säkert ett alldeles för sent svar, men på platser med kalkrikt vatten brukar man kunna koka vattnet för att få det att fälla ut kalk. Att filtrera det, ex. genom ett vanligt kaffefilter kan kanske också vara till nytta. Ett alternativ är ju också att använda destillerat vatten.
Citera
2015-07-23, 13:07
Medlem
lobstoks avatar
Säljs dom fortfarande på ikea? Pris?
Citera
2015-12-19, 22:40
Medlem
Mamarketels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
(För det första har jag ingen aning om detta är rätt forum för denna tråd men jag hittade inget där amatörmässig botanik eller krukväxter kunde tänkas passa bättre.)

Hur som helst, i sann white trash anda försöker jag odla venus flugfälla och ska sanningen fram så går det inget vidare. Jag är inne på mitt tredje försök och mitt nuvarande försök verkar nu vara på väg mot samma öde som dom andra.

Jag har försökt variera placering (och därmed ljus), värme och vattning under typ ett år men dom envisas ändå med att sakta men säkert svartna och dö. Venusarna verkar vägra trivas. Jag har ganska mycket krukväxter och aldrig egentligen haft några problem med andra men jag går verkligen bet på att få dessa köttätande rackare att trivas och frodas.

Har någon med erfarenhet några tips eller förslag på hur man ska få dom att trivas eller kan upplysa mig om vad jag gör fel?
Varför är det white trash med venus flugfälla?
Citera
2015-12-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Säljs dom fortfarande på ikea? Pris?

Blommsterlandet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto