Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-18, 21:02
  #49
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Ding
Funkar det med insjövatten tro?

Om du inte bor på kinnekulle eller öland så är nog insjövattnet relativt surt, dvs inget kalk i allafall..
Citera
2005-09-19, 14:17
  #50
Medlem
auto100560s avatar
Finns dom här små krabaterna i fröform tro?
Citera
2005-09-20, 16:24
  #51
Medlem
Rans avatar
Bästa sättet att döda flugor och annat är antagligen att ha spindlar... Lärde du dig inte att "spindlar är våra vänner!" i biologiboken?

Men antagligen vill du väll inte ha spindlar heller.
Citera
2008-04-27, 16:22
  #52
Medlem
arvid89s avatar
*Bump*

Försöker återuppliva denna spännande tråd!
Har själv införskaffat en venusflugfälla och jag undrar hur lång tid det tar för en "babyblomma" att öppna sig?

Och om en blomma har fångat en insekt, hur lång tid tar det innan den har "ätit" upp den och öppnar sig igen?
Citera
2008-05-26, 20:33
  #53
Medlem
Snövits avatar
Jag fick just en sådan där venusfälla av en vän. Jag har verkligen inte några gröna fingrar så jag hoppas att det ska kunna fixas. Fukt och värme har jag förstått att det är viktigt.
Citera
2008-06-12, 00:44
  #54
Medlem
Dennos avatar
Jag har också fått en sådan blomma nu av min lilla käresta. Jag har ställt den i vatten och lurat dit ett par flugor. Det är grymt tillfredställande att se dom sluta sig och krama livet ur dom små asen!

Hoppas den får leva länge.
Citera
2009-01-02, 14:09
  #55
Medlem
Hjälp!

Jag har en venusflugfälla (dionaea muscipula). Men nu har det kommit små djur som rör sig i jorden. Inte sett att de är på växterna. Men blåser man mot växten ser man de springa runt i jorden. Typ lite glansiga svart/vita.

Antar att de kommit pga att växten ska hålla sig fuktig?

Undrar nu hur jag ska göra.. Låta jorden torka ut helt, men då dör väl växten :S? Eller finns det något annat sätt att bli av med djuren?
Citera
2009-01-02, 15:25
  #56
Medlem
phunques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarter.dam
Jag har en venusflugfälla (dionaea muscipula). Men nu har det kommit små djur som rör sig i jorden. Inte sett att de är på växterna. Men blåser man mot växten ser man de springa runt i jorden. Typ lite glansiga svart/vita.

Antar att de kommit pga att växten ska hålla sig fuktig?

Undrar nu hur jag ska göra.. Låta jorden torka ut helt, men då dör väl växten :S? Eller finns det något annat sätt att bli av med djuren?
Nu är jag ingen trädgårdsmästare, men är inte det här ett problem som kommer att lösa sej själv, så att säga? Bara bussa blomman på'rom.
Citera
2009-04-28, 18:54
  #57
Medlem
Venusfälla här!

Köpte för ett par månader sedan en liten kruka med venusfälla och det har gått bra, har dock inte sett om den har fått i sig några flugor men den har fått ett långt spröt nu så jag misstänker att den kommer blomma snart!

Det jag undrar är vad jag ska göra, jag har kvar växten i densamme kruka som jag köpte den i, ett av bladen(munnarna) har blivit missbildad och lite "sönderbränd" och jag undrar hur jag ska göra med den?

När vet jag när jag ska plantera om den? om inga flugor finns, måste jag tvångsmata denna med baconskivor och springa ut i skog och mark och jaga insekter? eller överlever den utan någon som helst insektsförtäring?

Hur som helst en riktigt trevlig växt!
Citera
2009-04-29, 15:18
  #58
Medlem
Hade en för ett par år sedan och tyckte den var mkt underhållande... Tills kattfan käkade upp den
Citera
2009-04-29, 15:37
  #59
Medlem
Dennos avatar
Min är död nu. Trots att jag tycker jag tog väl hand om den. Växter hatar mig.
Citera
2010-04-11, 16:16
  #60
Medlem
konanes avatar
BUMP
Bra tråd!

Nu har den köttätande växten Kurt(dionaea muscipula) flyttat in hos mig.
Det jag undrar är om man kan mata den med annat än insekter, det är väl proteinet hos de är ute efter? Då borde man väl kunna mata den med tex tonfisk eller köttfärs?

Proteinpulver?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback