Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Polisen säger till TT om Missing People Sweden (
AB):
Citat:
Polisen betonar också hur viktig den insats är som alla frivilliga från bland annat Missing People har gjort i letandet efter flickan.
– De är hjältar allesamman, säger Stefan Gustavsson, polisens talesman i Göteborg till TT
Fetstilar det. Det kan inte nog betonas betydelsen av att så många frivilliga människor sökte i området.
Citat:
Ursprungligen postat av 2-E
Att frivilliga ställer upp och letar säger jag inget om. Däremot måste man alltid tänka sig för hur man agerar. Det visade ju sig i detta fallet faktiskt röra sig om ett brott och då kanske man inte ska springa runt med barnet hur som helst.
Ni är inte många men jag har sett ett par tre som här i tråden kritiserar MPS för att dom t ex gick fram till barnet och lyfte av en huva. Dom kontaktade också polisen samt omringade mannen.
Någon av er pratar om säkerhetsaspekter. Andra pratar om någon slags allmän rättssäkerhet för människan på gatan som bara *poff* skulle kunna utsättas för MPS som sätter igång och lyfter av huvor? Eller?
Vad anser ni/du att MSP borde ha gjort?
Skulle MSP ha t ex
A) följt efter mannen och en random småväxt person i en huva och samtidigt
B) ringt polisen?
Hade det i så fall inneburit en mindre säkerhetsrisk? Man behöver ju följa efter på ett nära avstånd.
Hade inte risken likagärna kunnat öka i så fall? Stressmomentet för mannen skulle ju bli mer utdraget, han skulle hinna tänka ut olika taktiker mm. Visserligen bör polisen ha kommit på plats inom några minuter.
Det är ju inget brottsligt att gå fram till en människa och lyfta på dess huva, om man gör det lugnt och respektfullt.
Och misstänker MPS eller mannen på gatan, att någon begår en brottslig gärning med ett visst straffvärde, så är det tillåtet att hålla kvar en person - om man nu skulle kunna betrakta "ställa sig i en ring" omkring mannen som ett slags kvarhållande.
Jag begriper inte man kan resonera som om det skulle finnas något idealt tillstånd, därute, klockan 3 på natten. Och i så fall: vad hade det ideala tillståndet varit? Det är ingen idé att säga att polisen skulle hittat den misstänkte GM och flickan först, för det skedde ju inte.
MPS förhöll sig väl rätt sansat till situationen. Vad jag har sett var det ingen som hoppade på mannen, slog honom, satte sig på honom. Men vi får väl veta mer om situationen längre fram.
Nu är det så att det kommer inte att räcka med anställd personal i alla lägen.
Ta till exempel vid katastrofer, då många enskilda frivilliga och organiserade frivilliga rycker in. Man kan såklart även där hävda att Oj vad mycket säkrare ett omhändertagande skulle vara om det alltid var yrkesmänniskor som hanterade alla insatser där det behövs många händer. Visst.
Men förklara gärna vad exakt det är som MPS borde ha gjort, i stället för det dom gjorde (om jag fattat rätt):
- kollade att barnet i huvan var flickan
- kontaktade polisen
- ställde sig i en ring kring mannen (osäker på ordningen).