2012-11-09, 07:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frigidus
Har inte påstått att det var MPS förtjänst att han fanns KVAR i området. Men hade inte MPS haft folk på plats hade han inte blivit påkommen vid den tidpunkten.

Vem tycker du ska ha credd för att MPS-folk stoppar och ringar in mannen för att avslöja flickan under luvan som han uppenbarligen försökte dölja?
Jag tycker dom personerna gjorde en heroisk insats och det är MPS förtjänst att dom var på plats!

Men visst, du är välkommen att ha dina egna uppfattningar om vem som tog fast mannen...
Den som inte är polis eller annan tjänsteutövare med adekvat behörighet får ingen cred av mig om vederbörande gör något utanför sina befogenheter. På vilka grunder misstänkte de just den här mannen för något olagligt och stoppade honom, de visste inte ens om att det var A han hade med sig innan de tog sig friheten att dra av huvan. Så får man inte göra, man ska ringa polisen, när ska alla amatörpoliser lära sig det. Nej, ändamålen helgar inte medlen i en rättsstat, jag tycker så för jag vill inte stoppas av kreti och pleti när jag rör mig i samhället.
Citera
2012-11-09, 07:57
Medlem
nu kanske den här 20 åriga killen kan ordna upp sitt liv istället för att sitta inne i flera år om han hade dödat flickan, nu får det ett lyckligt slut för båda ,,får vi hoppas , och anna kan forsätta sitt liv fram tills typ 80 år,
Citera
2012-11-09, 07:57
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mm, strongt gjort att inte göra som man bör göra. Det är vanliga människor utan polismans befogenheter. Självklart skulle de tipsat polisen och fortsatt observerat det udda paret tills polis anländer. Kofotsvarning på det här uppträdandet tycker jag.

Själv tycker jag ett stort problem i dagens samhälle är brist på handlingskraft. Att titta på och överlåta till någon annan, med all den förlust av effektivitet och resultat det medför. De avmaskerade den dolda flickan, omringade paret och höll sig lugna tills polisen anlände. Jag tycker det är klockrent!

OffT: Din agg känns personlig. Har du blivit kränkt av MPS? Har de brutit sig in i ditt uthus eller nåt? Aja, det var bara en retorisk fråga.
Citera
2012-11-09, 07:58
Medlem
Citat:
Mm, strongt gjort att inte göra som man bör göra. Det är vanliga människor utan polismans befogenheter. Självklart skulle de tipsat polisen och fortsatt observerat det udda paret tills polis anländer. Kofotsvarning på det här uppträdandet tycker jag.

Det de gjorde borde med all sannolikhet räknas som envarsgripande då människorov kan ge mer än 2 års fängelse alltså var det helt ok ingripande och ett mycket bra sådant.
Sluta spekulera om du inte vet vilka befogenheter som behövs.
Citera
2012-11-09, 07:58
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
En enslig adopterad asiat som har stora svårigheter i relation med jämnåriga men är "bortskämd" med mycket prylar etc. tippar jag.
Något har han lockat flickan med, och jag tror att man kan finna digitala spår efter "mannen".
Citera
2012-11-09, 07:59
Medlem
Citat:
Den som inte är polis eller annan tjänsteutövare med adekvat behörighet får ingen cred av mig om vederbörande gör något utanför sina befogenheter. På vilka grunder misstänkte de just den här mannen för något olagligt och stoppade honom, de visste inte ens om att det var A han hade med sig innan de tog sig friheten att dra av huvan. Så får man inte göra, man ska ringa polisen, när ska alla amatörpoliser lära sig det. Nej, ändamålen helgar inte medlen i en rättsstat, jag tycker så för jag vill inte stoppas av kreti och pleti när jag rör mig i samhället.

Hade det varit ditt barn det gällt tror jag knappast du hade resonerat som du gör nu!
Citera
2012-11-09, 07:59
Medlem
Disponentens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Varför lallar du runt på egen hand?

Jag "lallade runt på egen hand". Du sov. Flickan hittades. Frågor på det?

Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
En anledning till att "lalla" runt på egen hand kan vara framgången som är bättre, tystare och helt enkelt smidigare eftersom en grupp människor kan vara ganska synlig för en förövare. Man kan ju anta att förövaren då tar till flykt eller vilseleder alla i gruppen. Lite mer utspridda sökanden av blandad art ökar chanserna till att finna den saknade.

Tack! Så slapp jag..
Citera
2012-11-09, 08:00
Bannlyst
Citat:

Du är ju en idiot Utan MPS hade detta kunnat sluta illa. Fy fan för tokstollar som dig. MPS ger jag mer för än våran tafatta polis.
Citera
2012-11-09, 08:00
Medlem
Citat:
frågan är vad man får göra. om jag hade sett engla när hon kom cyklande ensam på vägen hade jag nog haft lite koll på henne ,,,
Citera
2012-11-09, 08:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2-E
Det de gjorde borde med all sannolikhet räknas som envarsgripande då människorov kan ge mer än 2 års fängelse alltså var det helt ok ingripande och ett mycket bra sådant.
Sluta spekulera om du inte vet vilka befogenheter som behövs.
Om det gått till så som framgått i media och här visste inte MPS att det var A mannen hade med sig, följdaktligen kan det inte finnas misstanke mot mannen i det läget. Jag opponerar mig inte mot söken som sådana, det är heroiskt, dock får man inte göra vad man vill för det.
Citera
2012-11-09, 08:02
Medlem
Skönt att flickan är tillrätta. Hon har nog varit så rädd att hon inte vågat göra någonting.

Det är dags för oss föräldrar att sluta curla sönder våra barn och lära dem att trots rädsla agera. Hon skulle ha lärts att vid en sådan här situation försöka fly så fort som möjligt. Vi måste prata med våra barn om sådana här saker och "öva" med dem. Vi måste få dem att så gott det går bli något mentalt föreberedda. Inte lätt när det gäller barn men att prata med barnen om detta och förklara att de måste fly så fort som möjligt är något vi måste göra. Allt i världen är inte bara gulligull utan även om de är barn så måste man förbereda dem var vad som kan hända.

Det gäller inte bara bortrövande utan hur man skall agera om man går vilse, om man erbjuds narkotika, om berusade kompisar hoppar från en brygga (bryta nacken), att inte gå ut på is out, att inte åka med i en bil som körs av en som kan misstänkas vara berusad osv osv osv. Implementera dessa tankar tidigt hos barnen så har de något i ryggsäcken att ta fram när de väl är i åldern då dessa saker kan vara aktuella.
Citera
2012-11-09, 08:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Han måste stannat kvart på platsen tills polis kom - förvirrad, full, korkad eller oskyldig? Osykldig känns föga troligt då hon sannolikt hade hans kläder och huva(!) på sig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in