• 1
  • 2
2012-11-08, 03:33
Medlem
Abort-Missions avatar
Det har på senare tid nästan blivit lite av en mani att kolla på skyltar när jag kör bil utifall en olycka skulle inträffa och jag vart tvungen att larma polis, brandkår eller ambulans. Den värsta skräcken vore att inte kunde ge en ungefärlig position, eller någon position alls! Eller att personers liv hänger på om jag vet eller inte vet om jag åkt förbi en viss ort eller skitby!

Jag är visserligen inte ouppmärksam i trafiken. Men som de flesta vet så dagdrömmer man ju lätt när man kör längre sträckor.

Kan de "triangulera" och på så sätt få information om vart jag befinner mig? Eller hänger ett 112 samtal alltid på att jag vet vart jag är?

Förstå mig rätt. Hemmafester, bygdegårdar och logdanser räknas inte. Det är när man kör bil !
Citera
2012-11-08, 03:46
Medlem
alroberts avatar
Vad jag vet så ska dom kunna kolla upp det ja, men tror nog att dom frågar för att det faktiskt går fortare (om man vet exakt) än att spåra det.

Rätta mig om jag har fel.

jag har tänkt den tanken med, man vet ju bara när man ska hjälpa kompisar/släkt hem till en för första gången, är ju skitsvårt
Citera
2012-11-08, 03:46
Medlem
usb3s avatar
De kan triangulera för att få en ungefärlig position, hände mig en gång. Ringde sjukvårdsupplysningen en gång för att jag skulle fråga om jag behövde åka ner till sjukhuset på grund av en viss händelse. Beskrev lite snabbt vad som hade hänt mig.

Då säger sjuksköterskan: usb3, jag ser att du befinner dig i Örebro. Exakt var i Örebro befinner du dig? Blev helt chockad då jag bara befann mig där på genomresa och ringde från min mobil. De kan plocka fram den typen av info när det blir lite allvarligare saker.
Citera
2012-11-08, 03:48
Medlem
Paijters avatar
Går att triangulera, men har du bara anslutning till en mast blir det jobbigt.
Däremot lämnar de inte ut uppgifterna till polis utan din eller domstols tillåtelse.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/so...om-dubbelmord/
Senast redigerad av Paijter 2012-11-08 kl. 03:51.
Citera
2012-11-08, 03:50
Medlem
TheShapes avatar
Personalen är oftast väldigt (väldigt) duktiga på att kunna bestämma position utifrån din observation. De har tillgång till otroliga databaser och bra kännedom, och kan på ett ungefär ganska snabbt räkna ut på vilken väg du är om du nämner "passerade Örebro påväg mot Stockholm för tjugo minuter sen och jag ser en radiomast västerut".
Citera
2012-11-08, 09:01
Medlem
EvilTouchs avatar
När jag ringde polisen efter en älgolycka så visste jag inte exakt var jag befann mig utan bara på ett ungefär, plus minus 5-10 km. Herr Polis i telefonen gillade inte detta och ville veta mer EXAKT var jag befann mig. Öppnade helt sonika min geocaching-app i telefonen och gav honom koordinaterna.

En GPS eller en app i telefonen som kan leverera koordinater utan massa krångliga menyer (vilket kan ställa till det i ett stressat läge) är otroligt bra att ha.
Citera
2012-11-08, 09:16
Medlem
RoughsTowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Personalen är oftast väldigt (väldigt) duktiga på att kunna bestämma position utifrån din observation. De har tillgång till otroliga databaser och bra kännedom, och kan på ett ungefär ganska snabbt räkna ut på vilken väg du är om du nämner "passerade Örebro påväg mot Stockholm för tjugo minuter sen och jag ser en radiomast västerut".

Kallas även karta.. =)
Citera
2012-11-08, 09:24
Medlem
TheShapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoughsTower
Kallas även karta.. =)

Fast dessa databaser har direkt index med samtliga master, byggnader, platser mm. Lätt att säga "Google kan göra samma sak", men knappast lika konkret, tillförlitligt och snabbt. Såg en dokumentär för hundra år sen där man fick just se dem arbeta i realtid, och det var fascinerande vad de kunde plocka fram, långt innan Google blev var människas högra hand.
Citera
2012-11-08, 10:40
Medlem
Wheatstacks avatar
Idag så kan larmcentralen vara på en helt annan plats i Sverige än det område de sköter, tyvärr. Så de kan ofta sakna en god lokalkännedom. Dock kopplas lokal räddningstjänst/polis in i samtalet snabbt.

De får upp ett ungefärligt område där man befinner sig, men visst är det grymt bra om man har lite koll på vart man befinner sig! Brukar jag med försöka ha när man är ute och åker.
Citera
2012-11-08, 10:45
Medlem
lagartos avatar
Jag anser att dom inte kan triangulera fram en position. Jag körde av vägen och varken jag eller nästkommande bil kunde förklara vart vi var tillräckligt bra. Vi visste ju att vi var på E6:an, men det räckte inte att ge en närliggande avfart.

Dom kom ju efter ett tag, tur att man inte låg och blödde...

Jag gör som TS, försöker ha koll på vart jag är. I nya städer så kollar jag alltid efter sjukhus-skyltar också.
Citera
2012-11-08, 13:35
Medlem
Tvillingens avatar
Har varit på besök hos en av deras larmcentraler och när någon ringde dök det upp en prick på kartan vart personen befann sig, så de använder väl sig av triangulering. Information om ägaren till numret kom också upp så man kunde hitta vart personen bodde någonstans, ifall man sa att man var hemma exempelvis. Det bästa är väl att själv veta vart man befinner då felmarginalen vad jag vet kan vara ganska stor beroende på vart i landet man är. Så det är bra om du själv vet vart du är någonstans, men vet du inte det så har de åtminstone en liten koll på vart du är någonstans.
Citera
2012-11-08, 14:51
Medlem
Abort-Missions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
När jag ringde polisen efter en älgolycka så visste jag inte exakt var jag befann mig utan bara på ett ungefär, plus minus 5-10 km. Herr Polis i telefonen gillade inte detta och ville veta mer EXAKT var jag befann mig. Öppnade helt sonika min geocaching-app i telefonen och gav honom koordinaterna.

En GPS eller en app i telefonen som kan leverera koordinater utan massa krångliga menyer (vilket kan ställa till det i ett stressat läge) är otroligt bra att ha.

Där sa du väl något. Men det står och faller tyvärr på vad man har för mobil.

Verkar som min mani får vara kvar helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in