2012-11-08, 14:53
Medlem
Abort-Missions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape
Personalen är oftast väldigt (väldigt) duktiga på att kunna bestämma position utifrån din observation. De har tillgång till otroliga databaser och bra kännedom, och kan på ett ungefär ganska snabbt räkna ut på vilken väg du är om du nämner "passerade Örebro påväg mot Stockholm för tjugo minuter sen och jag ser en radiomast västerut".

När olyckan väl är framme så kan man ju hoppas att de kan plocka det på sånt.
Citera
2012-11-08, 15:25
Medlem
steelkeyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilTouch
När jag ringde polisen efter en älgolycka så visste jag inte exakt var jag befann mig utan bara på ett ungefär, plus minus 5-10 km. Herr Polis i telefonen gillade inte detta och ville veta mer EXAKT var jag befann mig. Öppnade helt sonika min geocaching-app i telefonen och gav honom koordinaterna.

En GPS eller en app i telefonen som kan leverera koordinater utan massa krångliga menyer (vilket kan ställa till det i ett stressat läge) är otroligt bra att ha.
Har du något förslag på en bra sådan app till Android?
Citera
2012-11-08, 15:39
Medlem
Har du inte gps?
Citera
2012-11-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShape

[ ... ]Såg en dokumentär för hundra år sen där man fick just se dem arbeta i realtid, och det var fascinerande vad de kunde plocka fram, långt innan Google blev var människas högra hand.

Intressant! Har du någon aning om var man kan få tag på denna?
Citera
2012-11-08, 16:22
Medlem
Hänt mig va ganska otäckt va ute o gick så låg det en gubbe på vägen halvdöd hade ingen aning om vad stället hette jg va på så vart tvungen o springa typ o kolla efter vägskyltar. Man får lite panik i situationen så kollar alltid jag med nu .
Citera
2012-11-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abort-Mission
Det har på senare tid nästan blivit lite av en mani att kolla på skyltar när jag kör bil utifall en olycka skulle inträffa och jag vart tvungen att larma polis, brandkår eller ambulans. Den värsta skräcken vore att inte kunde ge en ungefärlig position, eller någon position alls! Eller att personers liv hänger på om jag vet eller inte vet om jag åkt förbi en viss ort eller skitby!

Jag är visserligen inte ouppmärksam i trafiken. Men som de flesta vet så dagdrömmer man ju lätt när man kör längre sträckor.
ja det kan de med det räcker inte med en mast utan måste vara överlappande av flera för att få ut en exakt position
Citera
2012-11-08, 18:21
Medlem
mpms00s avatar
Så här ligger det till;
När du ringer exempelvis 112 kommer du först till SOS Alarm. När SOS får in samtalet kan man se en ungerfärlig position. Den här positionen kan vara fel på flera mil och ibland ganska korrekt. Positionen får man fram med hjälp av vilken mobilmast som används. När man ringer till SOS kommer även telefonnumrets ägare upp på datorskärmen. Om det är registrerat. Även hemadress o dylikt kommer upp. Historik på numret mm.

När du sedan blir vidarekopplad till tex polis ser de inte var personen befinner sig. Man ser inte ens ett telefonnummer (står te.x bara 112 city). Då gäller det att veta var tex misshandeln är ngnstans för att få hjälp. Det hänger på dig!
Citera
2012-11-08, 18:36
Medlem
butangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mpms00
Så här ligger det till;
När du ringer exempelvis 112 kommer du först till SOS Alarm. När SOS får in samtalet kan man se en ungerfärlig position. Den här positionen kan vara fel på flera mil och ibland ganska korrekt. Positionen får man fram med hjälp av vilken mobilmast som används. När man ringer till SOS kommer även telefonnumrets ägare upp på datorskärmen. Om det är registrerat. Även hemadress o dylikt kommer upp. Historik på numret mm.

När du sedan blir vidarekopplad till tex polis ser de inte var personen befinner sig. Man ser inte ens ett telefonnummer (står te.x bara 112 city). Då gäller det att veta var tex misshandeln är ngnstans för att få hjälp. Det hänger på dig!

Detta stör jag mig som fan på, hur kan vi ha en infrastruktur hos myndigheterna som inte är synkade?

Ofta när man ringer så kan man inte bara säga "jag vill prata med polisen" utan man måste berätta hela ärendet, sen kopplas man, och sen får man ta om samma historia.

Helt värdelöst enl. mig, tänk om man är i en riktigt nödsituation och inte har tid / möjlighet att förklara sig flera gånger, om jag ringer upp och lägger på - skickar de knappast ut en patrull för att kolla så att allt står rätt till, som jag förstått de gör i staterna.
Citera
2012-11-08, 18:47
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butangas
Detta stör jag mig som fan på, hur kan vi ha en infrastruktur hos myndigheterna som inte är synkade?

Ofta när man ringer så kan man inte bara säga "jag vill prata med polisen" utan man måste berätta hela ärendet, sen kopplas man, och sen får man ta om samma historia.

Helt värdelöst enl. mig, tänk om man är i en riktigt nödsituation och inte har tid / möjlighet att förklara sig flera gånger, om jag ringer upp och lägger på - skickar de knappast ut en patrull för att kolla så att allt står rätt till, som jag förstått de gör i staterna.

Allt för att skydda personen som ringer in. Man ska kunna vara anonym även när man ringer 112.

Beror ju helt på vad du säger. Ringer du in och säger, Kalle har precis blivit skjuten kan jag lova dig att du både har SOS i luren och inom ett par sekunder polisen. (Om det inte är väldigt mycket att göra)

SOS tar ju även bort väldigt mycket skit. Många ringer in och frågar te.x vad klockan är, en hund bajsade på öppen gata, jag blöder lite på lillfingret etc. Vilket inte är 112 över huvudtaget. Sen tycker jag att det är bra att man kommer till SOS först. De kopplar ju vidare till brand, polis eller skickar ambulans själva!

Verkar som du ringer 112 mycket?
Citera
2012-11-08, 19:05
Medlem
lagartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butangas

Du inleder med att säga ditt namn, att det är en pågående misshandel på xxxxgatan i xxxstad (det tar 4-5 sekunder) då kopplar sos dig till polisen samtidigt som dom fixar ambulans.

Det handlar om att vara verbal....
Citera
2012-11-08, 21:00
Medlem
davvelavves avatar
Nya Volvobilar har inbyggt larm. Vid en tuffare krock skickar bilen automatiskt ut signaler till SOS som får ut en position på vart bilen befinner sig (Samma om bilen skulle bli stulen). Systemet vet även hur många som sitter i bilen och kan anpassa ambulanser efter det.

Köp en ny Volvo så slipper du tänka på sånt.
Citera
2012-11-08, 21:15
Medlem
Rent tekniskt så översätts larmnumret 112 i alla basstationer till ett annat bakomliggande (ett längre och hemligare) telefonnummer som routas till larmcentralen närmast. Flera basar på en ort kan vara konfigurerade med samma nummer. De kan alltså inte se vilken "mast" (basstation) man befinner sig närmast så länge den basen inte har ett eget unikt telefonnummer att ringa. Skulle jag slå ett sådant nr tillhörande säg Örebro från min mobil i kina skulle de säga att det "ser ut som jag befinner mig på" tidigare nämnd ort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in