Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Och så vinner man Florida, och möjligen även New Mexico, Nevada samt Colorado. Rubio höll keynote på republikanernas kongress i år. Man kan ju spekulera om att talet blir för Rubio vad talet på demokraternas kongress 2004 blev för Obama. Det är fortfarande ett mysterium för mig varför Romney valde Ryan som VP-kandidat istället, men det är tänkbart att Rubio avböjde VP-kandidatur just för att han har 2016 i siktet.
Visst. Problemet för Huntsman var att han blev lite av reserv-Romney i detta valet. På åsiktssidan är han egentligen mer valbar i general election. Men en person som jobbat som ambassadör för Obama-administrationen, är emot dödsstraff, är ljummen i sitt stöd för kristen teokrati och dessutom intellektuell är som kryptonit för kretinerna i bibelbältet. Själv blev jag imponerad av att Huntsman tillsammans med Ron Paul var de enda två GOP-kandidaterna under primärvalen som vågade ta ställning emot tortyr som förhörsmetod.
Visst. Problemet för Huntsman var att han blev lite av reserv-Romney i detta valet. På åsiktssidan är han egentligen mer valbar i general election. Men en person som jobbat som ambassadör för Obama-administrationen, är emot dödsstraff, är ljummen i sitt stöd för kristen teokrati och dessutom intellektuell är som kryptonit för kretinerna i bibelbältet. Själv blev jag imponerad av att Huntsman tillsammans med Ron Paul var de enda två GOP-kandidaterna under primärvalen som vågade ta ställning emot tortyr som förhörsmetod.
1. Man kan aldrig vara säker på att vinna en stat pga. en kandidat då det också beror på andra sidans kandidat. Vem ska efterträda Obama exempelvis. Ryan&Rubio eller Rubio&Ryan är förstås intressanta kandidater. Anledningen till att Romney valde Ryan var nog definitivt för att få både den konservativa högern, libertarianer och en del kristna med sig. Republikanerna har mycket stor bredd och det finns många alternativ.
2. Jag är av uppfattningen att Huntsman var lite för mjäkig i debatterna i själva framförandet (inte nödvändigtvis i budskapet). Perry skulle kunna vara högintressant med mer utvecklad och vaken debatteknik. Gingrich var nog den definitivt den mest erfarne politikern men hade behövt något extra för att vinna. Herman Cains största problem var nog att han inte hade så mycket politisk erfarenhet i frågor utanför ekonomin.