Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Den danska vägen vore förmodligen bäst för Sverige, men både Reinis och Lövis skulle aldrig någonsin erkänna att "volymerna" invandring/"strömmarna" av invandring är ett problem som korrelerar med några politiska frågor överhuvudtaget. Eftersom jag inte kan föreställa mig dessa ändra ståndpunkt på denna punkt (trots alla möjliga ekonomiska eller arbetarmässiga argument som kan fungera som motiveringar utifrån deras egna bakgrund) tror jag inte att de stora partierna i Sverige på riksdagsplanet kommer att ändra sig en millimeter innan valet 2014.
För tredje gången: hälften (49%) av Moderaternas egna representanter är positivt inställda till ett samarbete med Sverigedemokraterna. Väg in lite Bradley-effekt och "Vet ej" i den siffran så har du en situation där partiets gräsrötter är helt med på noterna att SD blir stödparti.
Detta är naturligtvis mycket viktigare än att Kleinfeldt spelar lite teater och talar med sina hundögon om "kulturberikning" i TV.
Om moderaterna själva vill samarbeta med SD, vem ska i så all stoppa dem? Och framför allt, om man nu kan sitta kvar som överlägsen makthavare i Sverige, varför skulle någon i egna leden vilja stoppa dem? Politik handlar om maktutövning, att sitta i opposition eller ha händerna bakbundna är som att komma sist i Allsvenskan. Det finns inte en proffs-politiker som inte skulle sälja sin morsa för ett 4-årigt garanterat störningsfritt regeringsinnehav.
Föreställ er att allt som sagts hittills om invandringspolitik och SD har varit ren teater för media, i väntan på att läget inför valet ska förtydligas. Vi befinner oss alltså på ruta 0 i dagsläget, och valet är drygt 1.5 år bort.
Väljarnas minne är extremt kort, och politiker kan säga (och t o m göra) nästan vad som helst, inom 6 månader är det bortglömt. Det enda som gäller är den kritiska situationen just innan och just efter valet.