2013-02-07, 20:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Alltså, det brister lite i verklighetsförankringen här. Skulle de två stora block-partierna bilda en samlingsregering för att bevaka en invandringspolitik som väljarna inte stöder? Skärp er. Är det tråden om "Mediakrig" som skapat en sån dålig verklighetskontakt? Mainstream-media och de extrema röster de låter höras är de som har minst inflytande av alla, särskilt numera.

Om Reinfeldt försvinner är manegen krattad för alla möjliga uppgörelser. Det danska scenariot gäller alltjämt.
Citera
2013-02-07, 20:37
Medlem
AmiralSjostedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
M = ca 30%
Jag har väldigt svårt att tro att den ollonhuvade jultalaren kommer att locka så många väljare som 30 procent med sina bananrepubliksfasoner mot den lilla människan.

Hans tid vid makten är över. Därför protesterar han inte mot Sveriges EU-avgift. Han vet vart han ska fly.

Kvar i väljarskaran finns snart bara några moderatorer på Flashback, en handfull pojkrumsliberaler och en och annan kungahushomopristagare.

Jag tror att den galopperande arbetslösheten och därmed det kapitalistiska samhällets fall knäcker M.

Dom borde ha tittat på ett ärligt kommunistland hur en slipsten ska dras-där skapas jobb.
Citat:
Här skapades 12 miljoner nya jobb
http://www.di.se/artiklar/2013/1/25/har-skapades-12-miljoner-nya-jobb/
Citera
2013-02-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Alltså, det brister lite i verklighetsförankringen här. Skulle de två stora block-partierna bilda en samlingsregering för att bevaka en invandringspolitik som väljarna inte stöder? Skärp er. Är det tråden om "Mediakrig" som skapat en sån dålig verklighetskontakt? Mainstream-media och de extrema röster de låter höras är de som har minst inflytande av alla, särskilt numera.

Om Reinfeldt försvinner är manegen krattad för alla möjliga uppgörelser. Det danska scenariot gäller alltjämt.
Den danska vägen vore förmodligen bäst för Sverige, men både Reinis och Lövis skulle aldrig någonsin erkänna att "volymerna" invandring/"strömmarna" av invandring är ett problem som korrelerar med några politiska frågor överhuvudtaget. Eftersom jag inte kan föreställa mig dessa ändra ståndpunkt på denna punkt (trots alla möjliga ekonomiska eller arbetarmässiga argument som kan fungera som motiveringar utifrån deras egna bakgrund) tror jag inte att de stora partierna i Sverige på riksdagsplanet kommer att ändra sig en millimeter innan valet 2014.
Citera
2013-02-07, 20:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmiralSjostedt
Jag har väldigt svårt att tro att den ollonhuvade jultalaren kommer att locka så många väljare som 30 procent med sina bananrepubliksfasoner mot den lilla människan.

Hans tid vid makten är över. Därför protesterar han inte mot Sveriges EU-avgift. Han vet vart han ska fly.

Kvar i väljarskaran finns snart bara några moderatorer på Flashback, en handfull pojkrumsliberaler och en och annan kungahushomopristagare.

Jag tror att den galopperande arbetslösheten och därmed det kapitalistiska samhällets fall knäcker M.

Dom borde ha tittat på ett ärligt kommunistland hur en slipsten ska dras-där skapas jobb.

http://www.di.se/artiklar/2013/1/25/har-skapades-12-miljoner-nya-jobb/

Jo tack, jag vet hur man "skapar jobb" i kommunistdiktaturer, t ex genom att tio personer städare en offentlig toalett.

Det är alls inte sannolikt med ett valresultat för M på ca 30%, givet nuläget. Självklart kan saker hända, men Du har nog helt missat vilken attraktion de Nya Moderaterna fått hos framför allt de obildade, urbana lattekollektivet.

Så, vi kan i nuläget rätt tryggt anta att ett av flera regeringsalternativ kommer att kunna innehålla ett 30%-M. Men som vanligt hamnar väl VPK strax över spärren, med en flämtande och svettig Sjöstedt fastklamrandes i dörrhandtaget till Riksdagshuset.
Citera
2013-02-07, 20:58
Medlem
Citat:

Jag har tjatat om det i ett år nu. En S+M regering är en katastrof för båda partierna men i synnerhet för M. Socialdemokraterna är för evigt det stora partiet i vänsterblocket, men Moderaterna har sin nuvarande styrka till låns. Man skulle kunna bli omsprungna av endera FP eller SD på en enda mandatperiod om man inlät sig på ett regeringssammarbete med sossarna.

Jag ser inte detta som ett alternativ för Moderaterna. Jag kan tänka mig att sossarna ser det som en sista utväg för att förhindra extraval, men inte Moderaterna. Och det är därför jag tror Reinfeldt gett Billström fria händer att ompröva Moderaternas invandringspolitik.
Citera
2013-02-07, 21:01
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Den danska vägen vore förmodligen bäst för Sverige, men både Reinis och Lövis skulle aldrig någonsin erkänna att "volymerna" invandring/"strömmarna" av invandring är ett problem som korrelerar med några politiska frågor överhuvudtaget. Eftersom jag inte kan föreställa mig dessa ändra ståndpunkt på denna punkt (trots alla möjliga ekonomiska eller arbetarmässiga argument som kan fungera som motiveringar utifrån deras egna bakgrund) tror jag inte att de stora partierna i Sverige på riksdagsplanet kommer att ändra sig en millimeter innan valet 2014.

För tredje gången: hälften (49%) av Moderaternas egna representanter är positivt inställda till ett samarbete med Sverigedemokraterna. Väg in lite Bradley-effekt och "Vet ej" i den siffran så har du en situation där partiets gräsrötter är helt med på noterna att SD blir stödparti.

Detta är naturligtvis mycket viktigare än att Kleinfeldt spelar lite teater och talar med sina hundögon om "kulturberikning" i TV.

Om moderaterna själva vill samarbeta med SD, vem ska i så all stoppa dem? Och framför allt, om man nu kan sitta kvar som överlägsen makthavare i Sverige, varför skulle någon i egna leden vilja stoppa dem? Politik handlar om maktutövning, att sitta i opposition eller ha händerna bakbundna är som att komma sist i Allsvenskan. Det finns inte en proffs-politiker som inte skulle sälja sin morsa för ett 4-årigt garanterat störningsfritt regeringsinnehav.

Föreställ er att allt som sagts hittills om invandringspolitik och SD har varit ren teater för media, i väntan på att läget inför valet ska förtydligas. Vi befinner oss alltså på ruta 0 i dagsläget, och valet är drygt 1.5 år bort.

Väljarnas minne är extremt kort, och politiker kan säga (och t o m göra) nästan vad som helst, inom 6 månader är det bortglömt. Det enda som gäller är den kritiska situationen just innan och just efter valet.
Senast redigerad av Fula Gubben 2013-02-07 kl. 21:04.
Citera
2013-02-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag har tjatat om det i ett år nu. En S+M regering är en katastrof för båda partierna men i synnerhet för M. Socialdemokraterna är för evigt det stora partiet i vänsterblocket, men Moderaterna har sin nuvarande styrka till låns. Man skulle kunna bli omsprungna av endera FP eller SD på en enda mandatperiod om man inlät sig på ett regeringssammarbete med sossarna.

Jag ser inte detta som ett alternativ för Moderaterna. Jag kan tänka mig att sossarna ser det som en sista utväg för att förhindra extraval, men inte Moderaterna. Och det är därför jag tror Reinfeldt gett Billström fria händer att ompröva Moderaternas invandringspolitik.
Det är en rimlig slutsats. Tror du det är rimligt med ett Nya Moderaterna med plagierad sd-invandringspolitik, dvs en korsning mellan nya och gamla moderaterna?
Citera
2013-02-07, 21:06
Medlem
Citat:
Det är en rimlig slutsats. Tror du det är rimligt med ett Nya Moderaterna med plagierad sd-invandringspolitik, dvs en korsning mellan nya och gamla moderaterna?

Ja, mer än rimligt. Moderaternas stora idé nu är att bevara arbetskraftsinvandringen. För att nå det målet är man beredda att offra asyl- och anhöriginvandringen. Man är rädda för att Socialdemokraterna ska komma överens med SD om att strypa arbetskraftsinvandringen och vill då förekomma sossarna genom att lägga om politiken så att en uppgörelse med SD blir möjlig. Åkesson kommer då att kräva ministerposter och det är något Moderaterna måste räkna med och lära sig att leva med.
Citera
2013-02-07, 21:07
Medlem
Citat:
För tredje gången: hälften (49%) av Moderaternas egna representanter är positivt inställda till ett samarbete med Sverigedemokraterna. Väg in lite Bradley-effekt och "Vet ej" i den siffran så har du en situation där partiets gräsrötter är helt med på noterna att SD blir stödparti.

Detta är naturligtvis mycket viktigare än att Kleinfeldt spelar lite teater och talar med sina hundögon om "kulturberikning" i TV.

Om moderaterna själva vill samarbeta med SD, vem ska i så all stoppa dem. Och framför allt, om man nu kan sitta kvar som överlägsen makthavare i Sverige, varför skulle någon stoppa dem?

Föreställ er att allt som sagts hittills om invandringspolitik och SD har varit ren teater för media, i väntan på att läget inför valet ska förtydligas. Vi befinner oss alltså på ruta 0 i dagsläget, och valet är drygt 1.5 år bort.

Väljarnas minne är extremt kort, och politiker kan säga (och t o m göra) nästan vad som helst, inom 6 månader är det bortglömt. Det enda som gäller är den kritiska situationen just innan och just efter valet.
Jag är helt medveten om det, men tror att det är för sent för sådana omvälvande politikinriktningsförändringar så nära valet, sådant är inte Bra för valupptakten inom det stora partiet, varför man sparkar burken ned till 2015 för att det ändå visar vissa inom/utom partiet att man hört opinionen. Jag tror bara ett valresultat kan ändra S&M i en sådan prestigefylld fråga och därmed är det parlamentariska läget efter 2014 ytterst oklart, i alla fall så som jag ser det.
Senast redigerad av aimulaikon 2013-02-07 kl. 21:12.
Citera
2013-02-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ja, mer än rimligt. Moderaternas stora idé nu är att bevara arbetskraftsinvandringen. För att nå det målet är man beredda att offra asyl- och anhöriginvandringen. Man är rädda för att Socialdemokraterna ska komma överens med SD om att strypa arbetskraftsinvandringen och vill då förekomma sossarna genom att lägga om politiken så att en uppgörelse med SD blir möjlig. Åkesson kommer då att kräva ministerposter och det är något Moderaterna måste räkna med och lära sig att leva med.
Arbetskraftsinvandringen..
Jag tror inte att väljarna nöjer sig med att bevara den enligt nuvarande former. Det är en knäckfråga som kan vinna många röster åt SD om det exekveras och poängteras på rätt sätt att de styr upp den röra som det inneburit.
Citera
2013-02-07, 21:17
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Jag är helt medveten om det, men tror att det är för sent för sådana omvälvande politikinriktningar så nära valet, sådant är inte Bra för valupptakten inom det stora partiet, varför man sparkar burken ned till 2015 för att det ändå visar vissa inom/utom partiet att man hört opinionen. Jag tror bara ett valresultat kan ändra S&M i en sådan prestigefylld fråga och därmed är det parlamentariska läget efter 2014 ytterst oklart, i alla fall så som jag ser det.

Men måderaterna har ju redan lagt om kursen? Det är inte omvälvande i sig. Däremot är Kleinfeldts person -- obehaglig som den är -- knuten till en annan sorts och mycket flummigare invandrings-politik än Billströms pragmatism, och det är därför som det torde vara en förutsättning att Kleinis försvinner för att SD ska kunna bjudas in med armbågen. Observera att Borg redan signalerat att han bara sitter 2 mandatperioder, samt att Kleinfeldt upprepade gånger påpekat hur svårt det är att vinna tre val i rad. Med "vinna" menar han sannolikt "växa".

1 månad efter att Reinfeldt lämnat in har alla glömt både honom och hans gråtmilda kärleksförklaringar till khat-tuggande somalier. Situationen i Sverige kommer däremot vara bedrövlig vad gäller den s k "integrationen", och det är den verkligheten som ersätter gammalt flummigt invandrarkramande.

Om Kleinfeldt i sitt storhetsvansinne bestämmer sig för att sitta kvar, då kan vi däremot få en mycket knepig situation.

För övrigt vill jag påpeka att det är fullt möjligt att SD är det enda parti som går framåt i valet 2014, ett faktum som kommer att smälla minst lika högt som "3:e största parti" och "större än MP".
Citera
2013-02-07, 21:22
Medlem
Citat:
Arbetskraftsinvandringen..
Jag tror inte att väljarna nöjer sig med att bevara den enligt nuvarande former. Det är en knäckfråga som kan vinna många röster åt SD om det exekveras och poängteras på rätt sätt att de styr upp den röra som det inneburit.

Moderaterna har sina uppdragsgivare inom Svenskt Näringsliv och de har förklarat att arbetskraftsinvandringen är prioriterad. Sverigedemokraterna måste ge Moderaterna något för att en uppgörelse ska bli möjlig och arbetskraftsinvandringen är en sådan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in