Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Varför skulle småpartierna gynnas av att S&M minskar invandringen?
Gissningsvis menar
Regulus att småpartierna skulle vinna röster bland invandrarkramare som skulle lämna S/M.
Citat:
Vad har Carl Bildts åsikter om V att göra med Sd?
Gissningsvis menar
Trollskinnsjacka att herr Bildt hävdar att det inte vore så farligt om M använde SD som stödparti.
Hur som helst: Ett par stycken som nämner S + FP + MP, och det är väl inte helt omöjligt om den vänsterliberala Ohlsson-falangen konkurrerar ut Björklund-falangen ur FPs maktcentrum, men jag ser det ändå som ganska otroligt att FP skulle svika sin mitten-höger profilering helt och sålla sig till vänster.
Däremot desto färre som tror på den konstellationen fast med utbytt storparti. M + FP + MP ser jag som mycket troliga regeringsbildare 2014. MP får snällt acceptera att svensk vapenexport kommer fortgå, men de kommer få väldigt mycket spelrum att utöva sin klimat- och invandringsextremism. Kärnkraftsfrågan är knappast tillräckligt relevant idag för att sätta käppar i hjulet för den här konstellationen, och om den blir verklighet har kanske Björklund-falangen redan fått ge vika för Ohlsson-falangen som väl knappast ser bevarandet av kärnkraften som någon hjärtefråga.
Detta förutsatt att Nya Moderat-falangen behåller makten där, men det tror jag den gör.
Reinfeldt nämnde ju redan på valnatten 2010 att det eventuellt skulle diskuteras med MP, men det sköt ju MP ner snabbt som attan. 4 år och en migrationspakt senare kan det nog dock se väldigt annorlunda ut.