2013-02-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Men måderaterna har ju redan lagt om kursen? Det är inte omvälvande i sig. Däremot är Kleinfeldts person -- obehaglig som den är -- knuten till en annan sorts och mycket flummigare invandrings-politik än Billströms pragmatism, och det är därför som det torde vara en förutsättning att Kleinis försvinner för att SD ska kunna bjudas in med armbågen. Observera att Borg redan signalerat att han bara sitter 2 mandatperioder, samt att Kleinfeldt upprepade gånger påpekat hur svårt det är att vinna tre val i rad. Med "vinna" menar han sannolikt "växa".

1 månad efter att Reinfeldt lämnat in har alla glömt både honom och hans gråtmilda kärleksförklaringar till khat-tuggande somalier. Situationen i Sverige kommer däremot vara bedrövlig vad gäller den s k "integrationen", och det är den verkligheten som ersätter gammalt flummigt invandrarkramande.

Om Kleinfeldt i sitt storhetsvansinne bestämmer sig för att sitta kvar, då kan vi däremot få en mycket knepig situation.

För övrigt vill jag påpeka att det är fullt möjligt att SD är det enda parti som går framåt i valet 2014, ett faktum som kommer att smälla minst lika högt som "3:e största parti" och "större än MP".
Vart skriver man under de två sista styckena? De är mycket sannolika, enligt mig.
Citera
2013-02-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Moderaterna har sina uppdragsgivare inom Svenskt Näringsliv och de har förklarat att arbetskraftsinvandringen är prioriterad. Sverigedemokraterna måste ge Moderaterna något för att en uppgörelse ska bli möjlig och arbetskraftsinvandringen är en sådan sak.
Det vore en spännande syn det, verkligen.
Citera
2013-02-07, 21:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Dags att logga ur och göra lite nytta, trevligt att se engagemanget i tråden så här långt. Det lär bli rejält tryck när vi kommer in på sista varvet inför valdagen.

Avslutningsvis ska jag bara fånga upp en boll som flög förbi här, nämligen att Måderaterna (m fl) kan ha kört en wait-and-see vad gäller SD, för att se om Jimmie & Co skulle implodera på samma sätt som Ny Demokrati. Detta skedde nu inte, trots ett tidvis enormt tryck på SD, och om man förutsätter att Reinfeldt och bunker-gänget är smartare än de verkar, så torde de ha dragit slutsatsen att "Ny Demokrati"-modellen inte gäller för SD, och att en Plan B därför ska sättas till verket... t ex med början in januari 2013.

Ren spekulation, men med kända fakta överensstämmande.
Citera
2013-02-07, 21:29
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben

Om Kleinfeldt i sitt storhetsvansinne bestämmer sig för att sitta kvar, då kan vi däremot få en mycket knepig situation.

För övrigt vill jag påpeka att det är fullt möjligt att SD är det enda parti som går framåt i valet 2014, ett faktum som kommer att smälla minst lika högt som "3:e största parti" och "större än MP".

Det är denna kil som måste bort, frågan är om han gör vad som är bäst för partiet eller om personliga agendor är viktigare och han väljer att sitta kvar under regeringsbildandet och kanske hotar partikollegor med omval om han inte får sin vilja igenom.

Om 50% av moderaterna vill ha ett samarbete med SD säkerligen betydligt fler valnatten hur ska Moderaterna kunna försvara att man istället väljer att samarbeta med någon annat parti?
Citera
2013-02-07, 21:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det sämsta SD kan göra i dagsläget är att inleda ett samarbete med något av blocken.
Visst det ger inflytande på kort sikt men det förändrar inte det politiska landskapet på sikt.

Att de andra partierna vägrar samarbeta med SD stärker SDs position på sikt.

Håller med där. Det blir en "vi mot dom"-situation som oftast är gynnsam när man ska positionera sig i folks medvetande. Men på sikt är det också ett problem för SD, att inte ha något reellt inflytande är i längden inte bra. 2014 tror jag inte det är något problem, men är situationen oförändrad fram till 2018, då kan det påverka SD klart negativt.
Citera
2013-02-07, 21:46
Medlem
Ohemulens avatar
Intressant diskussion.

Moderaternas starka kort är att våra statsfinanser är relativt goda jämfört med många länder sydeuropa. Jag tror att de kommer att spela det kortet i valrörelsen, peka på att man har gjort ett bra jobb att leda Sverige genom finanskriser, helt enkelt visa på regeringsduglighet. Det som dock ligger dem i fatet är att arbetslösheten skenar. De måste visa lösningar på detta, helst sjösatta innan valet för att de inte ska kunna attackeras på denna front.

Socialdemokraterna har inte suttit vid makten på ett antal år (och nyckelpersoner har försvunnit), så de måste dels visa hur de tänker behålla goda statsfinanser, öka sysselsättningen samt visa på hur de kan vara ett statsbärande parti. Dock har de gjort sig av med deras största problem 2010, Mona Sahlin. Jag misstänker att det var en anledning till att de inte kom längre 2010. Som icke-socialdemokrat så måste jag tillstå att Stefan Löfvén inger mer förtroende som partiledare än vad Mona Sahlin någonsin gjorde.
Dessutom tror jag att Socialdemokraterna måste presentera vem de vill samarbeta med, det är knappast realistiskt att tro att de kommer att få mer än 50% av rösterna.

Vänstern har sin trogna väljarskara och jag tror att de kommer att ligga kvar runt 5-6%. De gör inte så mycket väsen av sig och deras nya partiledare verkar hålla sig i kulisserna.

Miljöpartiet, tja, klimatfrågan har hamnat i skymundan till förmån för arbetslöshet, ekonomi och kanske till viss del invandring och jag tror att deras valresultat kommer att ligga någotsånär stabilt.

Kristdemokraterna är för otydliga i sin framtoning. Vad driver de för frågor? Jag skulle inte bli förvånad om de hamnar under 4%.

Centern är ute på hal is. Ett omdebatterat partiprogram där de har fått schavottera i pressen med diverse stolleförslag som månggifte har nog effektivt skrämt bort deras traditionella kärnväljare, bönder och landsbygdsfolk. Dessutom så är deras partiledare i mina ögon svag, jag får intrycket av att ingen tar henne riktigt på allvar, inte ens hennes kollegor i alliansen. För att Centern ska komma tillbaks så tror jag att ett partiledarbyte är absolut nödvändigt, en erfaren kraft behöver ta hennes plats. Centern är ytterligare en kandidat för att hamna under 4%.

Folkpartiet. Deras hjärtefråga om skola och utbildning torde vara en öm punkt i och med att skolresultaten blir sämre och sämre. De har även varit och nafsat på invandrarfrågan, men de har spelat på det kortet i minst ett val innan utan att det har lett till något så jag undrar om FP kan locka väljare från SD i denna fråga. Jag tror inte att de åker ur riksdagen, men gissningsvis kommer de inte att göra något succéval utan de ligger nog kvar där de har legat de senaste valen (~7%). Folkpartiet känns som ett alternativ för de som inte vet riktigt vad de ska rösta på.

Sverigedemokraterna kommer nog att behålla sin plats i riksdagen. Ökad arbetslöshet och otrygghet spelar dem direkt i händerna och den ickefungerande integrationen är svår att förneka. Järnrörsfrågan har visat att Jimmie Åkesson är en duglig partiledare och om Sverigedemokraterna får ytterligare en mandatperiod så tror jag att deras chanser att få vara med ökar. Det finns säkert en viss rädsla från de andra partierna att samarbeta med SD, om SD bara får en mandatperiod så kommer man att bli partiet som samarbetade med rasisterna och den stämplen vill inget parti ha, men om stödet fortsätter för SD över fler mandatperioder så blir det lättare att samarbeta med dem.
Jag tycker mig också ana att politiker från andra partier börjar närma sig SD i invandrarfrågan och jag såg senast igår en insändare där en socialdemokratisk partimedlem uttalade sitt stöd för Jimmie Åkesson. Klart är att SD stjäler väljare från framförallt M och S, men säkert även i viss mån FP.
Givet hur opinionen ser ut idag så tror jag inte att det är omöjligt att SD är vårt tredje största parti efter valnatten 2014. Det vill dock till att de håller sig i skinnet, de tål inte hur många skandaler som helst.

Regeringskonstellationen 2014-2018 då. Ja här finns det ett par alternativ och utgången får nog anses mycket osäker i dagsläget.
Om både C och KD åker ur riksdagen så är nog alliansens enda alternativ att bilda regering med M, FP och SD. Frågan är om Fredrik Reinfeldt är beredd att göra detta med tanke på hans uttalanden under gångna mandatperiod.
Ett annat alternativ är som tidigare nämnts är en majoritetsregering med M och S, men det har nog framförallt M mycket att förlora på. Dock så är det den konstellationen som styr minst en kommun i Sverige.
Ytterligare ett alternativ kanske är det klassiska rödgröna, men det samarbetet upplöstes ju efter valet 2010 och om S ser detta som ett alternativ så är det hög tid att samla trupperna inom S, V och MP för att få ett samarbete på plats.
Ett samarbete S, V, MP och SD är antagligen helt uteslutet, jag tror inte att MP och V går med på att samarbeta med SD, de står alldeldes för långt ifrån varandra.
Alternativet med en samlingsregering utan SD är kanske inte helt otroligt, men jag är rädd att det kommer att bli kaos under mandatperioden, det är många spretiga viljor som ska samsas.

Jag tror att det största partiet (rimligen S eller M) kommer att bilda en minoritetsregering med FP eller några andra, mindre partier där man hoppas på stöd från olika håll för i olika frågor, kanske inte helt otroligt att man inleder ett inofficiellt samarbete med SD (givetvis beroende på deras valresultat men får de t.ex. 12% så blir det svårt att ignorera dem). Nackdelen med detta är att vi kommer ha en minoritetsregering under en mandatperiod till och jag tror inte att det gagnar landet.
Senast redigerad av Ohemulen 2013-02-07 kl. 21:52.
Citera
2013-02-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Är krafterna inom Moderaterna starka och man lyckas komma överens med Reinfeldt att han avgår då ändras spelplanen, dock så kommer säkerligen inte M och SD klara egen majoritet men tillsammans med FP så räcker det kanske.
Helt uteslutet är det inte att M+SD lyckas att skrapa ihop en majoritet av mandaten.

Ett hypotetiskt fall.
Om moderaterna, på valnatten, märker att de får majoritet tillsammans med SD, kan de då avhålla sig från detta köttben?
Citera
2013-02-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Helt uteslutet är det inte att M+SD lyckas att skrapa ihop en majoritet av mandaten.

Ett hypotetiskt fall.
Om moderaterna, på valnatten, märker att de får majoritet tillsammans med SD, kan de då avhålla sig från detta köttben?
Det tror jag inte. Ej heller tillsammans med Fp om det skulle vara möjligt.
Citera
2013-02-08, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Naivt drömmande. Det finns ett beslut som de tre nog vill dra upp och det är nog starkt för att SD skulle låta S bilda regering med deras stöd. Arbetskraftsinvandringen är en så stor fråga inom S och V att jag inte kan se att de skulle försöka jämka ihop denna med Alliansen då de infört lagen och MP ser det som ett medel för utlänningar att få in foten i landet för en asylansökan eller möjlighet att leva på försäkringssystemet som illegal. Vilka menar du att S och V skulle kunna riva upp denna lag med om inte SD? Vilka skulle de samarbeta med för att riva upp den s k 2:a handsuthyrningen av bostadsrätter som de hatar nästan lika mycket som arbetskraftsinvandirng, troligen hatar de dessa två lagar mer än de hatar SD. Ser du till vad partierna för för politik ser du att SD inte direkt står på andra sidan stängslet mot S och V i de flesta frågor S och V ser som viktiga inför valrörelsen 2014.

Det spelar ingen roll hur många politiska beröringspunkter du hittar. Även om S-V-SD mot all konventionell logik skulle försöka ingå allians så kommer massmedia aldrig att tillåta det.
Citera
2013-02-08, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag tror, helt seriöst, att man från Sjupartiet är beredda att proklamera någon sorts parlamentariskt undantagstillstånd och bilda en samlingsregering precis som under Kriget, fast MED kommunisterna den här gången. Inte ens om SD samlar 20% (ingen omöjlighet i den här takten med vilken "kampen mot intoleransen" förs) kommer några dörrar att öppnas. SD kommer att hållas utanför även passivt stöd, alltså man kommer inte ens att bilda minoritetsregering som bygger på att SD röstar med ett regeringsförslag eller lägger ner sina röster.

Fullt rimlig tolkning.
Citera
2013-02-08, 03:53
Bannlyst
Jag delar inte alls uppfattningen som många verkar ha att SD kommer få inflytande efter nästa val, den svenska politiska och mediala makten kommer aldrig tillåta det. När Billström ens yppade tanken om att minska invandringen något fick han en samlad storm mot sig från hela etablissemanget, till och med Moderaternas ungdomsförbund fördömde honom skarpt. Man kommer se till att SD isoleras helt och hållet efter valet och alla partier kommer kunna tänka sig att samarbeta med vilket parti som helst om det leder till att SD isoleras. Det svenska etablissemanget har i över 20 år gjort allt för att kämpa mot invandringskritiska svenskar, de kommer inte acceptera att deras hårda jobb går till intet genom att SD får igenom sin politik. Minsta kritik mot invandringen och mångkulturen är fortfarande tabu i Sverige, det såg vi inte minst av reaktionerna mot Billström efter hans utlåtande om minskad invandring.
Citera
2013-02-08, 09:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Småpartiernas vara eller inte vara efter nästa val kommer ju att spela en viktig roll.
Min bedömning är att C åker ut & det enda som skulle kunna vända deras kräftgång nu är om den nuvarande kvoterade oduglingen Annie Lööf byts ut mot Eskil Erlandsson.

Med Erlandsson vid rodret skulle C vinna många lite äldre väljare, 50+ , som fortfarande minns den tiden då det fanns riktiga människor i politiken & inte bara broilers & psykopater.

Att dom inte fattar det själv inom C tyder på att dom helt saknar förståelse för hur valmanskåren tänker & fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in