2013-02-07, 16:19
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Finns inte en sportmössa att V eller MP sätter sig i en regering som på något vis är beroende och ger inflytande till SD. Till skillnad från S och M så sitter invandrarkramandet djupt ideologiskt förankrat hos bägge de rödgröna partierna, och det finns inget kompromissutrymme.

S + SD hade varit ett realistiskt alternativ, men Löfvens senaste utspel kan visa sig ödesdigert både för denna konstellation och för S framgångar i valet. Riktigt dålig fingerspitzgefuhl av såsse-ledaren där.

För att anknyta till tidigare diskussioner så är ett relativt rimligt scenario att Måderaterna, befriade från Kleinfeldt (som tänks avgå), fortsätter som regeringsparti med statsbärande pondus, och stöder sig på SD efter lite kohandlande där SD får spela bad guy vad gäller invandringspolitiken. Frågetecknet är FP, där flera skribenter menar att även de är ideologiska invandrar-kramare, även om jag personligen tror att det finns nog med pragmatism hos dem för att ta ett par feta ministerposter trots att man är ett litet skitparti numera.

- F.G
Sitter du och tror att SD skall få en ministerpost? Det kommer nog inte att ske. Frågan blir vad SD skulle kunna få av S och V för att ge sitt stöd till Löfven när en statsminister skall väljas och regering bildas, vad sägs om att skrota arbetskraftsinvandringen som S och V redan idag vill? Ser du att SD inte skulle stödja detta förslag och hur tänker du då?

Den nya grundlagen gör att arbetet i riksdagen blir lite mer omständigt och rörigt den första tiden. Enda problemet jag ser med den s k 'grönröda röran' är är att S och V vill skrota arbetskraftsinvandnring, 2:a handsuthyrning av bostadsrätter och troligen införa ett visumtvång för folk som vill sätta sin fot i Sverige (tänk Somalier, Balkan Zigenare och diverse löst folk). Ser du att MP skulle stödja någon av dessa frågor? Ser du att S och V skulle kunna få med sig nog med partier (för ett kommer knappast räcka) från alliansen? Det enda val de har i just dessa är SD och varför skulle SD då inte stödja en regering så länge de frågor som är viktiga för SD? Det är knappast som att det saknas frågor där SD är överens med S och V om du tittar på vad de säger sig vilja.

Hur är det tänkt att SD skall samarbeta med Alliansen som verkar vilja hålla kvar invandringen på 100.000 utlänningar per år 'men andra än idag'? Vad skall de säga till sina väljare efter 2014 om detta fortsätter? Är tanken att Åkesson skall övertyga ~10% folket att det är ok att ha öppna dörrar så länge SD stödjer regeringen? Det känns inte vidare troligt.

Klippt och klistrat i texten en hel del så ha överseende om det är rörigt.
Citera
2013-02-07, 16:42
Medlem
S-regering som förlitar sig på hoppande majoriteter känns mest troligt i nuläget. Alla sannolika koalitioner kommer inte räcka till för 50%. S+M skulle kunna funka om man bara tittar på politikens innehåll men den partistrategiska logiken talar starkt emot det eftersom bägge partierna troligen skulle tappa stora mängder väljare till andra partier, inklusive nystartade (vilket i och för sig vore nyttigt).
Citera
2013-02-07, 16:48
Medlem
Fula Gubbens avatar
Måderaterna kommer att göra det som krävs för att behålla makten, och man är i en betydligt gynnsammare position än S.

Man bör också minnas att det parti som går starkt framåt i ett val har en automatiskt gynnad position i förhandlingarna, eftersom "folket har talat" och det är dagsfärsk opinion. Detta kommer förstås stärka SD, men sedan är frågan hur pass bra eller dåligt val S resp M gör.

Efter Billströms utspel är jag relativt övertygad om att M kommer att köra pragmatism och tjuvtricks ända in i kaklet, och med valets enda raket (SD) som silent partner kan man bilda en relativt trovärdig regering. Det hela hänger lite grann på FP, om nu inte FP gör ett riktigt dåligt val, då saknar de betydelse.

Ett svagt S med hoppande majoriteter tror jag inte på, det blir nyval direkt.
Citera
2013-02-07, 17:04
Medlem
Citat:
Frågetecknet är FP, där flera skribenter menar att även de är ideologiska invandrar-kramare, även om jag personligen tror att det finns nog med pragmatism hos dem för att ta ett par feta ministerposter trots att man är ett litet skitparti numera.

- F.G
Användaren HugoStieglitz har i en annan tråd skrivit följande:
Citat:
Dock kan jag säga (utan att röja källa) att det finns allianspolitiker på riksdagsnivå som faktiskt är öppna för ett samarbete med Sd på så sätt som skett i Danmark. Jag skulle kunna säga vem men ni skulle inte tro på mig om jag sa det så jag avstår.
I senare inlägg i samma tråd lyfter han på förlåten och avslöjar att det är Fredrik Malm (fp) som på ett partimöte har avslöjat att det finns en plan B för Alliansen om det inte går lika bra som med NyD så att partiet försvinner ur riksdagen. Efter dagens opinionsundersökning från Novus så får man väl helt utesluta den möjligheten. Sd blir kvar i riksdagen och kommer att växa.

Ett sådant här inlägg får man naturligtvis ta med en nypa salt, men jag är helt övertygad om att varken Moderaterna eller Fp kommer att finna sig i att bli förvisade till evig opposition och då behöver man SD:s stöd.
Citera
2013-02-07, 17:14
Medlem
Fula Gubbens avatar
Kleinfeldt m fl kan kläcka ur sig hur mycket PK-floskler som helst, faktum är att hälften av moderaternas grovjobbare är beredda att samarbeta med SD. Denna siffra bör väga tungt.
Citera
2013-02-07, 18:01
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är nu inte så fasansfullt långt kvar till valet 2014, så vissa mönster börjar kunna skönjas, givetvis med reservation för oväntade händelser och processer.

Ett formellt samarbete för att få stöd från SD inför en regeringsbildning ser jag inte i korten. Ett informellt ad hoc-liknande samarbete kan förstås inte uteslutas, men knappast mer. Det torde krävas att andra partier alls börjar prata med SD, så en dramatisk förändring lär inte ha inträffat till september och ett och ett halvt år.

Däremot är det intressant att fundera på var som händer om följande scenario blir verklighet:

S = ca 30%
V = ca 5%
MP = ca 5%
Summa, Östblocket = ca 40%

M = ca 30%
FP = ca 5%
KD = ca 5%
Summa, Alliansen = ca 40%

Något block kommer förstås att vara obetydligt större än de andra.

SD = ca 10-20%

Givet att blocken röstar emot varandra kan SD fälla alla alternativ utom M + S. Om SD kan framtvinga någon form av samarbete mellan M + S så är demokratin kortsluten och befolkningen visad att det inte går att rösta fram en regering och en opposition.

Kommer det i så fall att bli S+M?
Kommer S eller M försöka "dra i tofsen" och samarbeta med SD, åtminstone litet inofficiellt?
Kommer något annat parti, t ex FP eller KD att försöka samarbeta med SD för att säkerställa stöd till Alliansen? M genom ombud sas?
Citera
2013-02-07, 18:05
Medlem
Juleskums avatar
Att Moderaterna skulle kunna gå den danska vägen med att regera i minoritet med ett SD som stödparti är fullständigt uteslutet i dagsläget. Reinfeldt har helt enkelt satt för stor prestige i att avfärda SD.

Däremot är det möjligt att det blir en maktkamp inom om de åker på ett valnederlag. Men vad jag har uppfattat så är Reinfeldts falang mycket stark inom partiet så det blir nog svårt för en gammelmoderat falang att lyckas nå resultat i en eventuell maktkamp. Reinfeldts ersättare kommer troligtvis inte heller vara intresserad av "den danska modellen".

Det troliga att det blir en sosseledd minoritetsregering, kanske i koalition med MP, som får trycka in så mycket de kan i budgeten för att få igenom sin politik. Det är som bekant med nuvarande budgetregler som en minoritetsregering ändå får relativt lätt att få igenom sin ekonomiska politik. Andra galenskaper, som till exempel kvotering i bolagsstyrelser, kommer de inte kunna få igenom. Omröstningen om statsministerposten löses genom att alliansen får lägga ner sina röster (SD röstar nej), alliansen kan bara hänvisa till att valresultatet inte ger dem något annat resultat.

På lång sikt är däremot en ständig storkoalition bestående utav M och S det som kommer att hända. Det finns helt enkelt ingen annan lösning för etablissemanget till slut. Finland, Holland, Österrike och Tyskland har alla fått tillämpa denna lösning.
Citera
2013-02-07, 18:59
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Spekulationerna om regeringsalternativ i samband med riksdagsvalet 2014 är i full gång på FB och annorstädes. Dessa diskussioner tenderar att översvämma trådar som egentligen handlar om något annat (se tråden om SD:s opinionssiffror t ex), varför jag föreslår att vi bryter ut ämnet till en egen tråd som handlar om just de olika regeringsalternativen och analyser och profetior kring detta.

Till att börja med kan man kasta in den intressanta uppgiften att hälften av M:s egna representanter är positiva till ett samarbete med SD. Ca en tredjedel är istället positiva till ett samarbete med MP.

Tankar kring detta, och annat?

- F.G
Jag tror, helt seriöst, att man från Sjupartiet är beredda att proklamera någon sorts parlamentariskt undantagstillstånd och bilda en samlingsregering precis som under Kriget, fast MED kommunisterna den här gången. Inte ens om SD samlar 20% (ingen omöjlighet i den här takten med vilken "kampen mot intoleransen" förs) kommer några dörrar att öppnas. SD kommer att hållas utanför även passivt stöd, alltså man kommer inte ens att bilda minoritetsregering som bygger på att SD röstar med ett regeringsförslag eller lägger ner sina röster.

Avståndet mellan samhällets elit och folket är större än på enväldets tid och politikerna söker hellre bekräftelse från kompisarna på kultursidorna, kollegorna och bland kretsarna kring Södermalm, Vasastan och Kungsholmen än från pöbeln ute i landet. Dvs de som liksom betalar för kalaset, menar jag då...
Citera
2013-02-07, 19:00
Medlem
longbow4ys avatar
Valet 2014 kan bli en riktig brytpunkt för Svensk politik.
Det är mycket möjligt att C och KD åker ur riksdagen. Men också FP och V ligger farligt nära 4 % spärren.
Och skulle klimathotsbluffen explodera i medierna kan också MP fort ligga mycket risigt till.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/nya-ron-dampar-klimathot

Det är mycket möjligt att flera småpartier åker ur riksdagen då stödröstning inte kan fungera med för många partier som behöver stödröster.

Inför förra valet trodda alla långt in på sommaren 2010 att vänsterblocket skulle blir större än högerblocket men det visade sig vara förhastat.
Inför valet 2014 kan säkert liknande saker ske.
Men troligt utfall är att SD får en starkare reell vågmästarroll.
Men det blir då än svårare att bilda regering och det kan bli omöjligt utan extra val.
"Ett specialfall för extra val inträffar om talmannen misslyckas fyra gånger i rad med att få sina förslag till ny statsminister godkända."
http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Val-till-riksdagen/Extra-val/
Kan också bli att S&M slår sig ihop för att "slippa" SD. Men det kan inte hålla länge och det kan bara resultera i ett extra val som säkerligen bara stärker S&M alternativen dvs SD ytterligare.

Och i ett sådant extra val kan allt hända.

Det sämsta SD kan göra i dagsläget är att inleda ett samarbete med något av blocken.
Visst det ger inflytande på kort sikt men det förändrar inte det politiska landskapet på sikt.

Att de andra partierna vägrar samarbeta med SD stärker SDs position på sikt.
Citera
2013-02-07, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Jag tror, helt seriöst, att man från Sjupartiet är beredda att proklamera någon sorts parlamentariskt undantagstillstånd och bilda en samlingsregering precis som under Kriget, fast MED kommunisterna den här gången. Inte ens om SD samlar 20% (ingen omöjlighet i den här takten med vilken "kampen mot intoleransen" förs) kommer några dörrar att öppnas. SD kommer att hållas utanför även passivt stöd, alltså man kommer inte ens att bilda minoritetsregering som bygger på att SD röstar med ett regeringsförslag eller lägger ner sina röster.

Avståndet mellan samhällets elit och folket är större än på enväldets tid och politikerna söker hellre bekräftelse från kompisarna på kultursidorna, kollegorna och bland kretsarna kring Södermalm, Vasastan och Kungsholmen än från pöbeln ute i landet. Dvs de som liksom betalar för kalaset, menar jag då...
Jag delar din slutsats. S+M bildar regering senast 2018, givet att Reinfeldt med liktänkande inte byts ut.
Citera
2013-02-07, 19:35
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aimulaikon
Jag delar din slutsats. S+M bildar regering senast 2018, givet att Reinfeldt med liktänkande inte byts ut.

Jag håller med trådskaparen att FP är ett wildcard och de kan helt avgöra hur det blir. Både KD och C kommer vara intresserade av att kohandla med rödgröna i framförallt invandringfrågan om de håller sig kvar. Att det blir någon sorts ryggradslös, omanlig samlingsregering det är vi många som har väntat oss. SDs tid kommer först 2018 men för Sverige så vore det ju väldigt bra med inflytande redan 2014.

Är krafterna inom Moderaterna starka och man lyckas komma överens med Reinfeldt att han avgår då ändras spelplanen, dock så kommer säkerligen inte M och SD klara egen majoritet men tillsammans med FP så räcker det kanske.

Sen är det inte heller något dåligt för SD om M och S samarbetar, i Österrike skedde ju just detta och nu valet 2013 spås det nationella partiet bli landets största parti på nära 30%. Både Österrikiska S och M har rasat sen de började samarbeta, det blev nyval för de kunde inte komma överens med resultatet att det nationella partiet blev ännu starkare. Nu försöker fienderna samarbeta igen medans det kokar hos trogna väljare. I Österrike så har SDs motsvarighet gått från drygt 11% till drygt 27% bara på några år, så snabbt kan det gå när partier och politiker driver personliga agendor istället för att ta ansvar för landet och medborgarna som man tycker ju ska vara politikers högsta prioritet.

SD sitter i vinnarhålet verkar det som, blockerar S och M vägen 2014 så kommer dom båda galoppera bort sig 2018.
Senast redigerad av White Christmas 2013-02-07 kl. 19:39.
Citera
2013-02-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Jag håller med trådskaparen att FP är ett wildcard och de kan helt avgöra hur det blir. Både KD och C kommer vara intresserade av att kohandla med rödgröna i framförallt invandringfrågan om de håller sig kvar. Att det blir någon sorts ryggradslös, omanlig samlingsregering det är vi många som har väntat oss. SDs tid kommer först 2018 men för Sverige så vore det ju väldigt bra med inflytande redan 2014.

Är krafterna inom Moderaterna starka och man lyckas komma överens med Reinfeldt att han avgår då ändras spelplanen, dock så kommer säkerligen inte M och SD klara egen majoritet men tillsammans med FP så räcker det kanske.

Sen är det inte heller något dåligt för SD om M och S samarbetar, i Österrike skedde ju just detta och nu valet 2013 spås det nationella partiet bli landets största parti på nära 30%. Både Österrikiska S och M har rasat sen de började samarbeta, det blev nyval för de kunde inte komma överens med resultatet att det nationella partiet blev ännu starkare. Nu försöker fienderna samarbeta igen medans det kokar hos trogna väljare. I Österrike så har SDs motsvarighet gått från drygt 11% till drygt 27% bara på några år, så snabbt kan det gå när partier och politiker driver personliga agendor istället för att ta ansvar för landet och medborgarna som man tycker ju ska vara politikers högsta prioritet.

SD sitter i vinnarhålet verkar det som, blockerar S och M vägen 2014 så kommer dom båda galoppera bort sig 2018.
Man har kunnat se hur JB gillar JÅ:s retorik i de senaste riksdagsdebatterna, men JB är helt enkelt inte tillräckligt inflytelserik för att få trovärdighet bakom ett invandringskritiskt Fp. För många i partiet tycker att Sd på fullaste allvar är fascister. I Tyskland sitter en konservativ förbundskansler och en socialdemokratisk finansminister. Tyskland och Frankrike är numera EU, även om vissa andra krafter skvalpar omkring i EU-akvariet, så en österrikisk väg är inte helt given för Sveriges del om det skulle bli S+M. Jag litar inte alls på att de inte skulle sälja ut sitt inrikespolitiska förtroende mot makt i EU (göra sverige till en "tungviktare" tillsammans med DE och FR). Så funkar egenintresset.
Senast redigerad av aimulaikon 2013-02-07 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in