2012-12-16, 09:21
Medlem
eternussermos avatar
Att välja att samarbeta med S är långt, långt borta.
Att välja att samarbeta med SD finns inte ens på kartan.

I dagens opinionsläge skulle vi få ett maktskifte och en ny politik där S+V och MP regerar med tyst stöd från SD.

Skrivet av alliansväljare.
Senast redigerad av eternussermo 2012-12-16 kl. 09:27.
Citera
2012-12-16, 09:50
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Att välja att samarbeta med S är långt, långt borta.
Att välja att samarbeta med SD finns inte ens på kartan.

I dagens opinionsläge skulle vi få ett maktskifte och en ny politik där S+V och MP regerar med tyst stöd från SD.

Skrivet av alliansväljare.
Jo, S, V och Mp skulle kunna bilda minoritetsregering med SD's passiva stöd. Det var en omöjlighet för Sahlin, men efter 2010 så har man inte varit lika tydlig. Å andra sidan får man väl se hur det låter i valrörelsen 2014.

Fast det skulle bli svårare för en rödgrön minoritetsregering än för Alliansen. Alliansen förde ju in en del förändringar under sin första mandatperiod, där man hade majoritet, och har därefter mer kunnat förvalta det hela. De rödgröna vill ju rimligtvis förändra en hel del, och att då starta i minoritet är dåligt utgångsläge.

De skulle visserligen få igenom sina budgetmotioner, men Alliansen + SD kan ju lägga käppar i hjulet genom utskottssinitiativ (som ju även rödgröna +SD gjort denna mandatperiod vid några tillfällen, det hade blivit fler om inte S backat). Om Alliansen är mer samspelta med SD än vad de rödgröna är vet jag inte, S hävdar ju det och om dom seriöst tror det så blir ju minoritetsregerande tufft.
Citera
2012-12-16, 10:07
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Jo, S, V och Mp skulle kunna bilda minoritetsregering med SD's passiva stöd. Det var en omöjlighet för Sahlin, men efter 2010 så har man inte varit lika tydlig. Å andra sidan får man väl se hur det låter i valrörelsen 2014.

Fast det skulle bli svårare för en rödgrön minoritetsregering än för Alliansen. Alliansen förde ju in en del förändringar under sin första mandatperiod, där man hade majoritet, och har därefter mer kunnat förvalta det hela. De rödgröna vill ju rimligtvis förändra en hel del, och att då starta i minoritet är dåligt utgångsläge.

De skulle visserligen få igenom sina budgetmotioner, men Alliansen + SD kan ju lägga käppar i hjulet genom utskottssinitiativ (som ju även rödgröna +SD gjort denna mandatperiod vid några tillfällen, det hade blivit fler om inte S backat). Om Alliansen är mer samspelta med SD än vad de rödgröna är vet jag inte, S hävdar ju det och om dom seriöst tror det så blir ju minoritetsregerande tufft.
Även om kanske SD stött alliansen i fler frågor har de ju stött S i viktiga frågor som t.ex socialförsäkringen och stoppat ett jobbskatteavdrag så det är ingen omöjlighet att de kan samverka med en tyst överenskommelse som även kan medföra en restriktivare flyktingpolitik. Det finns ju strömningar, bland annat här på flashback, som menar att sossarna traditionellt brukar föra en sådan politik och är på väg att gå tillbaka dit efter Sahlins frånträde.

Angående att regera i minoritet så tror jag inte det är något problem, det är ingen nyhet för sossarna. Har skett flera gånger tidigare.
Citera
2012-12-16, 10:45
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Även om kanske SD stött alliansen i fler frågor har de ju stött S i viktiga frågor som t.ex socialförsäkringen och stoppat ett jobbskatteavdrag så det är ingen omöjlighet att de kan samverka med en tyst överenskommelse som även kan medföra en restriktivare flyktingpolitik. Det finns ju strömningar, bland annat här på flashback, som menar att sossarna traditionellt brukar föra en sådan politik och är på väg att gå tillbaka dit efter Sahlins frånträde.
Finns inget i deras uttalanden som tyder på någon sådan svängning. I den senaste partiledardebatten i riksdagen i höstas så påpekade de att de tvärtom tycker att "det har blivit för strikt när det gäller vilka som har rätt att stanna i Sverige" och att man vill se över reglerna. Och med Mp och V i en regering så blir det ju än mer omöjligt att göra upp med SD i sådana frågor. Fast C eller Fp kan nog ställa upp med backning i just den frågan om det skulle behövas (likt MP gör idag). Dock finns det ju många fler frågor. Hur blir det med skattefrågorna, välfärden, skolan, alla andra frågor.

Citat:
Angående att regera i minoritet så tror jag inte det är något problem, det är ingen nyhet för sossarna. Har skett flera gånger tidigare.
Javisst, det har rent av varit standard, men då har inte ett mer fientligt parti som SD funnits med som vågmästare. Dessutom har man i minoritetssituationen regerat i ensam minoritet. Att regera i en koalitionsregering i minoritet ger ju ännu mindre spelutrymme för S.

Såvida man inte spekulerar i att S ska kunna bilda en egen minoritetsregering. Det blir dock helt omöjligt med dagens stöd, man måste nog komma upp en bit över 40% för att våga sig på det i dagsläget.
Citera
2012-12-16, 10:55
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Finns inget i deras uttalanden som tyder på någon sådan svängning. I den senaste partiledardebatten i riksdagen i höstas så påpekade de att de tvärtom tycker att "det har blivit för strikt när det gäller vilka som har rätt att stanna i Sverige" och att man vill se över reglerna. Och med Mp och V i en regering så blir det ju än mer omöjligt att göra upp med SD i sådana frågor. Fast C eller Fp kan nog ställa upp med backning i just den frågan om det skulle behövas (likt MP gör idag). Dock finns det ju många fler frågor. Hur blir det med skattefrågorna, välfärden, skolan, alla andra frågor.

Sossarna har ju varit tysta om allt sedan Löfvén tillträtt så vi får väl helt enkelt se framtiden an.

Citat:
Javisst, det har rent av varit standard, men då har inte ett mer fientligt parti som SD funnits med som vågmästare. Dessutom har man i minoritetssituationen regerat i ensam minoritet. Att regera i en koalitionsregering i minoritet ger ju ännu mindre spelutrymme för S.

Såvida man inte spekulerar i att S ska kunna bilda en egen minoritetsregering. Det blir dock helt omöjligt med dagens stöd, man måste nog komma upp en bit över 40% för att våga sig på det i dagsläget.

Sant, men jag tror att det viktigaste är att vara i regeringsställning för sossarna, då är politiken mindre viktig och de formar väl just nu sina åsikter inför 2014, får man anta.
Citera
2013-02-07, 13:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Regeringskonstellationer som följd av valet 2014?

Spekulationerna om regeringsalternativ i samband med riksdagsvalet 2014 är i full gång på FB och annorstädes. Dessa diskussioner tenderar att översvämma trådar som egentligen handlar om något annat (se tråden om SD:s opinionssiffror t ex), varför jag föreslår att vi bryter ut ämnet till en egen tråd som handlar om just de olika regeringsalternativen och analyser och profetior kring detta.

Till att börja med kan man kasta in den intressanta uppgiften att hälften av M:s egna representanter är positiva till ett samarbete med SD. Ca en tredjedel är istället positiva till ett samarbete med MP.

Tankar kring detta, och annat?

- F.G
Citera
2013-02-07, 14:07
Medlem
02-02-2012s avatar
S bildar egen regering med stöd av V och SD. Oavsett vad folket tror har S och V ett par stora frågor de delar med SD och de kommer att ta emot deras stöd. Dessutmo har de ett par beslut som tagits av Alliansen + MP som de nog vill riva upp så fort de får möjlighet att göra det. Ser inte möjligheten att någon regering skall kunna bildas över blockgränsen. Frågan är mer om MP kommer kunna ges en vågmästarroll och jag tror många vill se detta för att de inte skall kunna isoleras med ett alibi av att vara för små för att samarbeta med. Tror dock att Löfven vinner mycket om han efter valet ber MP dra åt helvette och söker samarbete med andra partier orienterat efter de punkter som finns på dagordningen.

Att M skall samarbeta med SD ser jag som omöjligt, med den politik de fört de senaste åren måste de rensa ut hela partistyrelsen, skriva om partiprogrammet och visa att de för en ny politik. Inget de hinner göra till valet 2014 och samarbetar SD med M och några andra Allianspartier efter valet skall man kraftigt ifrågasätta vilken politik de står för.

På kommunal nivå ser jag att SD kommer slå ihop sig med S eller C+M i landet. Kommunalpolitiken är betydligt mer pragmatisk än floskekfabriken vi kallar Sveriges riksdag.
Citera
2013-02-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
S bildar egen regering med stöd av V och SD. Oavsett vad folket tror har S och V ett par stora frågor de delar med SD och de kommer att ta emot deras stöd. Dessutmo har de ett par beslut som tagits av Alliansen + MP som de nog vill riva upp så fort de får möjlighet att göra det. Ser inte möjligheten att någon regering skall kunna bildas över blockgränsen. Frågan är mer om MP kommer kunna ges en vågmästarroll och jag tror många vill se detta för att de inte skall kunna isoleras med ett alibi av att vara för små för att samarbeta med. Tror dock att Löfven vinner mycket om han efter valet ber MP dra åt helvette och söker samarbete med andra partier orienterat efter de punkter som finns på dagordningen.

Att M skall samarbeta med SD ser jag som omöjligt, med den politik de fört de senaste åren måste de rensa ut hela partistyrelsen, skriva om partiprogrammet och visa att de för en ny politik. Inget de hinner göra till valet 2014 och samarbetar SD med M och några andra Allianspartier efter valet skall man kraftigt ifrågasätta vilken politik de står för.

På kommunal nivå ser jag att SD kommer slå ihop sig med S eller C+M i landet. Kommunalpolitiken är betydligt mer pragmatisk än floskekfabriken vi kallar Sveriges riksdag.

Vad pratar du om egentligen? Att SD skulle samarbeta med S eller V kommer absolut inte inträffa.

Det är mycket mer troligt att SD samarbetar med moderaterna i så fall.

Både S och V hatar i princip SD.
Citera
2013-02-07, 14:29
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012

Att SD skulle samarbeta på något sätt med de rödgröna är helt uteslutet. Vad sägs om att du lämnar FB en stund för verkligheten?

Jag tror på en koalition mellan S och M efter nästa val. Frågan är vem av dem som kommer att bli störst. Troligtvis M. Jag hoppas det i alla fall.
Citera
2013-02-07, 14:41
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Vad pratar du om egentligen? Att SD skulle samarbeta med S eller V kommer absolut inte inträffa.

Det är mycket mer troligt att SD samarbetar med moderaterna i så fall.

Både S och V hatar i princip SD.
Naivt drömmande. Det finns ett beslut som de tre nog vill dra upp och det är nog starkt för att SD skulle låta S bilda regering med deras stöd. Arbetskraftsinvandringen är en så stor fråga inom S och V att jag inte kan se att de skulle försöka jämka ihop denna med Alliansen då de infört lagen och MP ser det som ett medel för utlänningar att få in foten i landet för en asylansökan eller möjlighet att leva på försäkringssystemet som illegal. Vilka menar du att S och V skulle kunna riva upp denna lag med om inte SD? Vilka skulle de samarbeta med för att riva upp den s k 2:a handsuthyrningen av bostadsrätter som de hatar nästan lika mycket som arbetskraftsinvandirng, troligen hatar de dessa två lagar mer än de hatar SD. Ser du till vad partierna för för politik ser du att SD inte direkt står på andra sidan stängslet mot S och V i de flesta frågor S och V ser som viktiga inför valrörelsen 2014.

Jag ser en betydligt större möjlighet för SD att samarbeta med S och V i vissa frågor än att de skulle söka sig till M som har 100.000 utlänningar per år som vallöfte.
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Att SD skulle samarbeta på något sätt med de rödgröna är helt uteslutet. Vad sägs om att du lämnar FB en stund för verkligheten?
Den "rödgröna röran" är en uppfining av de borgerliga och inget som S eller V varit vidare pigga på, de fick helt enkelt samarbeta med MP för att de lyckades hålla ett viktigt mandat 1998 och 2002. Hade detta inte skett skulle nog MP inte finnas i riksdagen idag.
Citera
2013-02-07, 15:25
Medlem
Fula Gubbens avatar
Finns inte en sportmössa att V eller MP sätter sig i en regering som på något vis är beroende och ger inflytande till SD. Till skillnad från S och M så sitter invandrarkramandet djupt ideologiskt förankrat hos bägge de rödgröna partierna, och det finns inget kompromissutrymme.

S + SD hade varit ett realistiskt alternativ, men Löfvens senaste utspel kan visa sig ödesdigert både för denna konstellation och för S framgångar i valet. Riktigt dålig fingerspitzgefuhl av såsse-ledaren där.

För att anknyta till tidigare diskussioner så är ett relativt rimligt scenario att Måderaterna, befriade från Kleinfeldt (som tänks avgå), fortsätter som regeringsparti med statsbärande pondus, och stöder sig på SD efter lite kohandlande där SD får spela bad guy vad gäller invandringspolitiken. Frågetecknet är FP, där flera skribenter menar att även de är ideologiska invandrar-kramare, även om jag personligen tror att det finns nog med pragmatism hos dem för att ta ett par feta ministerposter trots att man är ett litet skitparti numera.

- F.G
Citera
2013-02-07, 15:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Frågetecknet är FP, där flera skribenter menar att även de är ideologiska invandrar-kramare, även om jag personligen tror att det finns nog med pragmatism hos dem för att ta ett par feta ministerposter trots att man är ett litet skitparti numera.

- F.G
När det gäller FP så beror det nog lite på vad som händer internt framöver. Man har ju den sk. Torkild-effekten i Landskrona, där Torkild Strandberg sitter som kommunstyrelsens ordförande & har 30%.

Detta enbart beroende på att han haft en ganska tuff retorik mot kriminella invandrare.
Han har ju även haft riksdagsplats dom senaste 2 valen, men avstått denna till förmån för kommunpolitiken.

Han har sedan 18 års ålder sett ut som Göran Persson ungefär, det talar ju också till hans fördel.

Givetvis kör även han en del påtvingad PK-retorik, men han har även drivit en hel del "hårda" frågor, så som motprestation för socialbidrag mm.
Med honom vid rodret i FP skulle hela kartan förändras.

Även hans fru är fp-politiker & inte heller hon framstår riktigt som den gängse PK-folkpartisten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in