2013-02-10, 20:13
Medlem
En hypotes är följande: Reinfeldt är på väg vidare men det är ännu en öppen fråga om vem som blir hans efterträdare. Billströms uttalanden nyligen kan tolkas som startskottet till hans interna valkampanj till partiledarposten i M (och uppenbarligen kommer Kent Persson isåfall också att få en framträdande roll).

OM detta stämmer och OM Billström kan mobilisera tillräckligt stöd så ser det mycket intressant ut om ett och ett halvt år.

Någon med god insyn i M som kan kommentera?
Citera
2013-02-10, 21:00
Medlem
teflonpannan69s avatar
En koalitionsregering utan SD och kommunisterna, bestående utav S+MP+FP+M. C och KD är då ute i riksdagen. KD tynar bort samtidigt som C reformerar sig själva och når 6% av rösterna i valet 2018.
Citera
2013-02-10, 23:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
S + M är en absurd lösning som går mot allt sunt förnuft, men just därför sker väl det!

Jag tror att inte att man ska utesluta en SM-regering.

Den största väljarströmmen just nu går från S till SD enligt SIFO. Det var nog ingen slump att Löfvén låg ganska lågt efter Billströms utspel. Visst, han skrev ett inlägg på Facebook, men det var ganska tvetydigt. I samma andetag som han försvarade asylinvandringen kritiserade han ju regeringen för att ha öppnat för arbetskraftsinvandring.

Jag tror att både M och S kommer att moderera sin invandringspolitik innan nästa val för att inte tappa ännu fler väljare till SD. Då kommer de förstås inte att kunna regera ihop med någon av småpartierna, som gjort en fortsatt generös invandring till en profilfråga, men däremot med varandra.

En SM-regering skulle ha egen majoritet utan att behöva söka stöd från vare sig V, MP, FP eller SD.
Senast redigerad av Regulus 2013-02-10 kl. 23:07.
Citera
2013-02-11, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Den största väljarströmmen just nu går från S till SD enligt SIFO. Det var nog ingen slump att Löfvén låg ganska lågt efter Billströms utspel. Visst, han skrev ett inlägg på Facebook, men det var ganska tvetydigt. I samma andetag som han försvarade asylinvandringen kritiserade han ju regeringen för att ha öppnat för arbetskraftsinvandring.

Jag tror att både M och S kommer att moderera sin invandringspolitik innan nästa val för att inte tappa ännu fler väljare till SD. Då kommer de förstås inte att kunna regera ihop med någon av småpartierna, som gjort en fortsatt generös invandring till en profilfråga, men däremot med varandra.

En SM-regering skulle ha egen majoritet utan att behöva söka stöd från vare sig V, MP, FP eller SD.

S+M skulle bli döden för det demokratiska systemet och skulle bara gynna SD ännu mer. Det vet naturligtvis alla berörda om.
Citera
2013-02-11, 00:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
S+M skulle bli döden för det demokratiska systemet och skulle bara gynna SD ännu mer. Det vet naturligtvis alla berörda om.

Det är i längden inte bra för demokratin med blocköverskridande koalitioner, det håller jag med om. Men det kan fungera under kortare perioder.

Att det skulle gynna SD tvivlar jag dock på. Om deras viktigaste fråga desarmeras genom att en SM-regering drar ner på invandringen har ju SD inte så mycket annat att komma med i väljarnas ögon.

Snarare tror jag då att de småpartier som förespråkar en fortsatt generös flyktingpolitik, alltså FP, MP och V (samt C och KD om de är kvar) skulle gynnas av ett sådant scenario.
Citera
2013-02-11, 00:56
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:

En SM-regering skulle verkligen urholka det sista som finns kvar av trovärdigheten för demokratin i Sverige. Vad spelar det för roll hur vi röstar, om kleptokraterna gör helt som de vill iaf, och använder tröghetseffekterna i systemet för att sno åt sig makten? Röstandet har blivit en chimär där man väljer mellan två dörrar, men kommer till precis samma rum.

SD skulle sannolikt explodera av missnöjesröster i det efterföljande valet i ett sådant scenario. I synnerhet om ekonomin forstätter gå knackigt, och det pågår mer eller mindre revolution i partierna - då en samregering knappast lär vara populärt utanför Stockholm.
Citera
2013-02-11, 01:33
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Det är i längden inte bra för demokratin med blocköverskridande koalitioner, det håller jag med om. Men det kan fungera under kortare perioder.

Att det skulle gynna SD tvivlar jag dock på. Om deras viktigaste fråga desarmeras genom att en SM-regering drar ner på invandringen har ju SD inte så mycket annat att komma med i väljarnas ögon.

Snarare tror jag då att de småpartier som förespråkar en fortsatt generös flyktingpolitik, alltså FP, MP och V (samt C och KD om de är kvar) skulle gynnas av ett sådant scenario.

Blir ju knepigt att förklara för folket varför man först krossar blocken för att undvika att samarbeta med SD för att sedan dra ner på invandringen... Just nu känns det som det kan bli vilka absurda konstellationer som helst bara man inte har med SD men i längden får man nog krypa till korset och ta sig ett snack med dem, frågan är bara om det kommer att bli efter valet 2018 eller tidigare.
Citera
2013-02-11, 02:29
Medlem
Citat:
Man brukar ibland oja sig över blocken och säga "vi är på väg mot ett tvåpartisystem som i USA", men i USA röstar kongress- och senatsledamöter efter personlig åsikt och partilinjen är bara en ungefärlig riktlinje som det är helt OK att avvika från. I Sverige har vi 349 knapptryckande idioter som lika gärna skulle kunna reduceras till ett datorprogram som röstar automatiskt. Avviker någon från partilinjen tar man in dem i ett rum och tar fram tortyrredskapen. Med en blocköverskridande koalition behövs inte ens ett datorprogram som substitut... då kan vi lika gärna byta till diktatur.
Citera
2013-02-11, 02:45
Medlem
Om S och V skippade sin Pk-agenda så skulle jag gärna se S+V+SD i ett block. Jag tycker att Jonas Sjöstedt är en utmärkt politiker som är grovt underskattad, dock hatar jag hans syn på invandringspolitiken, men egentligen tror jag inte att han gillar den heller på riktigt för den delen.
Citera
2013-02-11, 05:33
Medlem
Cinnabars avatar
S+V+FI

S+C+MP

S+FP. Detta alternativ är intressant. Här har FP lockat över SD-anhängare.

Kvar i kylan: SD

KD åker ut.

Valfrågorna: Jobben. Sjukvården. Äldrevården, i förlängningen kvinnofrågan. Invandringen kommer knappt att beröras, jag tror att frågan snart försvinner.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-02-11 kl. 05:40.
Citera
2013-02-11, 06:29
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
S+V+FI

FI? Som i feministiskt initiativ? Som om de skulle komma in i riksdagen, vad har dem idag, en halv procent?

Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
S+FP. Detta alternativ är intressant. Här har FP lockat över SD-anhängare.

Valfrågorna: Jobben. Sjukvården. Äldrevården, i förlängningen kvinnofrågan. Invandringen kommer knappt att beröras, jag tror att frågan snart försvinner.

Här ser vi gammalt hederligt önsketänkade i på bästa vänstermaner. FP har lockat över SD-väljare, invandringsfrågan kommer försvinna snart? Du kan ju för fan inte vara seriös? #näthat
Citera
2013-02-11, 08:17
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
...så torde de ha dragit slutsatsen att "Ny Demokrati"-modellen inte gäller för SD, och att en Plan B därför ska sättas till verket... t ex med början in januari 2013.
Januari 2014 menar du väl?
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
HugoStieglitz är ingen tillförlitlig källa och min bild av Fp är bestämt den att man är invandringsvurmare ända in i benmärgen. Men lite intressant är det att Fp (mig veterligen) ännu inte kommenterat Bilströms utspel. Det har däremot KD och C gjort, men de är ju snart irrelevanta.
Det får givetvis stå för dig om jag är en trovärdig källa eller inte.

Däremot förstår jag inte varför Fp inte skulle kunna tänka sig ett Danmarksscenario. Du måste komma ihåg att vad som har hänt i Danmark är inga radikala skiften i själva den demografiska utvecklingen, bara i den politiska retoriken. Danmark har fortsatt vara ett paradis för lågutbildade barnaföderskor från tredje världen, de som lämnar landet är främst polacker och dylikt. Finns beskrivet i annan tråd av en som bor i Danmark (minns ej vad den hette, men sök och du ska finna).

Att Fp skulle byta retorik och börja med lite mer Sd-samarbete är knappast orealistiskt. De har redan valsat runt med språktester och annat. Folk är lättlurade och går på det flera gånger om, i val efter val.

Vad Sd kan väntas få igenom är lite symboliska krav på hårdare anhöriginvandring ang, försörjningsansvaret (typ att 80 % saknar det mot 99 % idag), säkert något om burkor och liknande plus minimala ändringar i flyktingpolitiken (som ju ändå står för en bråkdel av köttsunamin).

De existerande problemen med ghetton där klaner förökar sig och får statliga barnbidrag, vårdnadsbidrag och LSS-fusk kan (eller vill) Sd inte ändra på eftersom det strider mot deras statsnationella värdegrunder. Sd är ju själva för ett bidragssystem som inte tar hänsyn till etnicitet.
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag ser det inte som uteslutet att Erik Ullenhag själv börjar hetsa mot zigenare i valrörelsen om han tror att det är nödvändigt.
Just detta tror jag nog inte är så troligt.
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Men jag tror att nämnda självgodhet skapar en mental spärr mot att samarbeta med SD. Förr kommer regnet börja falla uppåt.
Sd som stödparti bör inte vara problem, det har ju alliansen redan idag. Ministerposter däremot lär väl dröja kanske 10-15 år till innan Sd får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in