2014-08-18, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Fast är ngn av de etablerade blocken redo att fälla det andra regeringsalternativet med hjälp av parian SD?
Reinfeldt förklarade igår att han och alliansen kommer att rösta emot Löfven som statsminister. Löfven har redan tidigare förklarat att de inte kommer att släppa fram en alliansregering.

Antingen måste MP byta block och regera med alliansen eller så måste S och M regera ihop. Det mest troliga är det senare.
Citera
2014-08-18, 18:36
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Reinfeldt förklarade igår att han och alliansen kommer att rösta emot Löfven som statsminister. Löfven har redan tidigare förklarat att de inte kommer att släppa fram en alliansregering.

Antingen måste MP byta block och regera med alliansen eller så måste S och M regera ihop. Det mest troliga är det senare.
Aha, var inte uppdaterad på det området då, tyckte mig höra annat ljud i källan tidigare.
Citera
2014-08-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Aha, var inte uppdaterad på det området då, tyckte mig höra annat ljud i källan tidigare.
Ja, tidigare sa Reinfeldt att han skulle släppa fram en rödgrön regering om de rödgröna blev större än alliansen. Detta gäller alltså inte längre, från och med igår.
Citera
2014-08-18, 18:42
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Det är därför som det är så viktigt att MP+alliansen förlorar den majoritet i riksdagen som de har idag.

Jag tror ärligt talat att SD kraftigt överskattar reaktionerna som skulle uppstå om de fällde en regering oavsett färg. Självklart kommer sympatisörerna till den fällda regeringen att bli upprörda, men om SD tror att de skulle minska på grund av att de anklagas för att inte ta ansvar och ställa till med oreda så gör de en felbedömning. Jag ser det som att SD har ett glasklart mandat från sina väljare att fälla den regering som inte minskar invandringen till Sverige.
Citera
2014-08-18, 18:43
Medlem
glimmandes avatar
Citat:

Det är nog för det bästa att MP regerar tillsammans med S. MP hade nog kunnat kuppa igenom halva sin politik som krav för att stödja alliansen. Om de regerar med S så kommer de nog inte få igenom lika mycket. Hoppas iallafall att det är så.
Citera
2014-08-18, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är därför som det är så viktigt att MP+alliansen förlorar den majoritet i riksdagen som de har idag.

Jag tror ärligt talat att SD kraftigt överskattar reaktionerna som skulle uppstå om de fällde en regering oavsett färg. Självklart kommer sympatisörerna till den fällda regeringen att bli upprörda, men om SD tror att de skulle minska på grund av att de anklagas för att inte ta ansvar och ställa till med oreda så gör de en felbedömning. Jag ser det som att SD har ett glasklart mandat från sina väljare att fälla den regering som inte minskar invandringen till Sverige.
SD tar redan ansvar genom att man säger att man är berett att förhandla med båda sidor för att få en regering. Det är de övriga partierna som är ansvarslösa som inte ens vill förhandla med SD.
Citera
2014-08-18, 18:52
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
SD tar redan ansvar genom att man säger att man är berett att förhandla med båda sidor för att få en regering. Det är de övriga partierna som är ansvarslösa som inte ens vill förhandla med SD.
Jag är helt på det klara med att ansvaret vilar på sjuklövern, men jag tror ändå att SD är lite nervösa inför att skapa oreda i svensk politik.

Det är möjligt att jag har fel, men jag tolkar Jimmie Åkessons tal om ansvar som att han inte är beredd att kasta in för mycket grus i det politiska maskineriet. Min bedömning är att SD har mandat att kasta in hur mycket grus de vill, bara de försöker att minska invandringen till Sverige.
Citera
2014-08-18, 18:56
Medlem
Citat:
Gör dom det så finns det stor risk för omval. Dessutom kommer de att tappa enormt med svikna kärnväljare. Möjligt att de försöker, men det kommer att gå åt skogen.
Citera
2014-08-18, 18:57
Medlem
Citat:
Min bedömning är att SD har mandat att kasta in hur mycket grus de vill, bara de försöker att minska invandringen till Sverige.
Vet du, det tror jag också.
Citera
2014-08-18, 18:59
Medlem
Citat:
Jag är helt på det klara med att ansvaret vilar på sjuklövern, men jag tror ändå att SD är lite nervösa inför att skapa oreda i svensk politik.

Det är möjligt att jag har fel, men jag tolkar Jimmie Åkessons tal om ansvar som att han inte är beredd att kasta in för mycket grus i det politiska maskineriet. Min bedömning är att SD har mandat att kasta in hur mycket grus de vill, bara de försöker att minska invandringen till Sverige.
Jag har hållit koll på vad Åkesson sagt i frågan under ett par års tid. Det här blir citering ur minnet utan referenser:

För ungefär ett år sedan fick han frågan vilken sida han skulle stödja efter valet. Då var han otydlig och verkade inte riktigt fatta att hans mandat från väljarna var att inte stödja någon sida så länge han inte fick något i utbyte.

Så för ett halvår sedan i en annan intervju så var han helt glasklar med att SD var berett att förhandla och att om inga ville förhandla så röstar man emot och går i opposition. Det är så demokratin är tänkt att fungera, och det är mest på Flashback som det råder förvirring idag.
Citera
2014-08-18, 19:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Jag tycker inte de skall betrakta det som oreda. SD har hållit sig lugn i en hel mandatperiod, och bara spelat ut blocken en gång - i senaste budgetförhandlingen. Om de efter kommande val har gjort en stor framryckning, så är det fullt rimligt att de utnyttjar den tillkämpade situationen och motverkar varje regeringsalternativ som vägrar att förhandla med dem. Det kan bli båda blocken och då blidas ingen regering - helt enligt demokratins spelregler.
Citera
2014-08-18, 19:07
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Situationen just nu är så pass unik och följderna av det som verkar skall komma är så förödande, att om SD inte utnyttjar alla dom instrument som finns till buds för att få till en riktig förändring så fyller dom ingen funktion där dom är nu.

Den här försiktigheten och rädslan för att skapa ännu fler negativa rubriker från SD-ledningen skulle vara rimlig under normala omständigheter, men om det vid något tillfälle i svensk politik skulle passa att slänga silkesvantarna så är det just NU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in